Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Analiza progu rentowności
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Istota i funkcje podatku
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Rozwój Infrastruktury Telekomunikacyjnej pod kątem ISP
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczno – finansowa
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
ZASADY USTALANIA CEN.
Ochrona konsumenta usług bankowych
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Stawki MTR – kierunek zmian Debata na temat wysokości stawek MTR
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
(C) MNO & PIIT 1 Stanowisko 3.MNO w sprawie wysokości i asymetrii stawek MTR Opracowanie przygotowane przez 3.MNO pod patronatem Polskiej Izby Informatyki.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
1 16 września 2013 r..
Konkurencja a polityka konkurencji
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Fundusz rybacki po 2020 roku
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa

I.Obniżki MTR; II.Status prawny obniżek; III.Sytuacja ekonomiczna operatorów; IV.Niepewność co do dalszych działań regulacyjnych; V.Asymetria MTR VI.Kontekst europejski; VII.Przedstawione publicznie argumenty za asymetrią MTR; VIII.Skutki - efekty rynkowe; IX.Uzasadniony poziom asymetrii stawek; X.Podsumowanie; Agenda

Dotychczasowe obniżki MTR  Decyzja z  Ustalała „glide path” obniżki MTR do 1 maja 2010r. do poziomu 21,62gr./min, na podstawie porównania z niektórymi państwami Europejskimi,  Brak zastosowania procedury konsultacyjnej i konsolidacyjnej,  Błędne zaklasyfikowanie decyzji jako „nie nakładającej obowiązków regulacyjnych”  Wojewódzki Sąd Administracyjny, wskazany przez Prezesa UKE jako właściwy określił, w prawomocnym wyroku (VI SA/Wa 266/08), że decyzja nakłada obowiązki regulacyjne;  Równolegle SOKIK (właściwy dla decyzji regulacyjnych) zwrócił sprawę do Prezesa UKE w celu ponownego rozpatrzenia sprawy;  Minęły dwa lata …  Decyzja z  Ustala dwustopniową obniżkę do poziomu 16,77 gr./min już w lipcu 2009;  PTC nie jest znane żadne uzasadnienie poziomów stawki MTR – decyzja odwołuje się do innych decyzji dla Polkomtela i Centertela, które są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa;  Jest wydana z dokładnie w tym samym trybie i z tymi samymi błędami co poprzednia;  Ponadto rozstrzyga sprawę, która została rozstrzygnięta decyzją ostateczną (z ) i co za tym idzie na podstawie art. 156 KPA sąd powinien stwierdzić jej nieważność;  Decyzja ma klauzulę natychmiastowej wykonalności;  Sąd jeszcze się nie wypowiedział w tej sprawie … - 3 -

Sytuacja ekonomiczna operatorów  Gorsze wyniki finansowe  Wyniki finansowe operatorów za pierwszy kwartał 2009 pokazują spadek przychodów i gwałtowny spadek zysków (nawet o kilkadziesiąt procent w relacji do 1Q2008)  Szacuje się, że branża straci ok. 2-2,5 mld PLN w 2009 i 3 mld. w 2010 roku  Oznacza to również spadek podatków do budżetu państwa w tym okresie o ok. 0,5 mld  Niekorzystny wpływ kryzysu gospodarczego  Spadek popytu na usługi  Gwałtowny spadek wartości złotówki, w sytuacji w której główne zakupy (terminale, elementy sieci, etc.) realizowane są w walutach  Oznacza to konieczność wdrożenia przez operatorów dodatkowych programów oszczędnościowych  Odbija się to na całej branży komórkowej – dostawcy, podwykonawcy, etc.  Stawki MTR są ustalone w oderwaniu od kosztów ponoszonych przez operatorów;  Dlatego PTC wnosi o wstrzymanie najbliższej obniżki stawki MTR! - 4 -

Stawki MTR w Europie  Niższe MTR operatorów polskich powodują transfer kapitału do innych krajów, ponieważ płacimy za zakańczanie połączeń międzynarodowych drożej niż zarabiamy - 5 -

Asymetria MTR  Różnica w stawkach hurtowych za zakańczanie połączeń w sieciach operatorów mobilnych;  Relacja: MTR P4 / MTR PTC = 259%  Asymetria: (MTR P4 – MTR PTC) / MTR PTC = 159%  To znaczy, że PTC płaci P4 za 1 minutę 159% więcej niż P4 płaci PTC.  Przy zrównoważonej wymianie ruchu oznacza to, że P4 otrzymuje od PTC netto 34,38 gr. za każdą minutę. Dla porównania cena detaliczna netto w ofercie Play Fresh to 23,77 gr./min. * - stawka ważona, T1/T2/T3 = 65/48/40 gr./min OperatorMTR [gr./min] PTC21,62 Polkomtel21,62 PTK Centertel21,62 P456*

Za co płacimy  Zakończenie połączenia w sieci P4 to w ok. 50% zakończenie połączenia w sieci Polkomtel powiązane z tranzytem przez sieć P4, co jest warte ok. 22 gr./min.  Z faktu, że P4 dynamicznie rozbudowuje własną infrastrukturę należy domniemywać, że zakańczanie pozostałych 50% bezpośrednio we własnej Sieci jest dla P4 jeszcze tańsze.

Przyczyny asymetrii  2006: Umowy o współpracy międzyoperatorskiej z P4 zawarte przy symetrycznych stawkach MTR;  : drastyczne obniżki stawek MTR operatorów infrastrukturalnych;

9 Przyczyny asymetrii  Strategia P4;  Brak regulacji - decyzja Prezesa UKE z odmawiająca obniżek stawki MTR P4 z uwagi (głównie) na brak nałożonych na P4 obowiązków regulacyjnych;  Odmienna regulacja - stanowisko Prezesa UKE ws. (a)symetrii stawek;

Obowiązki P4  Decyzja dla P4 nakładająca obowiązki regulacyjne z dnia  Taki sam obowiązek niedyskryminacji (art. 36 Prawa Telekomunikacyjnego);  Brak obowiązku kosztowego (art. 40 Prawa Telekomunikacyjnego), w zamian „obowiązek, polegający na zakazie stosowania przez P4 zawyżonych stawek za zakańczanie połączeń”:  Jak rozumie to Komisja Europejska: „W ramach obowiązku kontroli cen, P4 ma być zobowiązane do obniżenia swoich stawek za zakańczania połączeń ustalonych w umowach międzyoperatorskich proporcjonalnie do harmonogramu ustalonego przez Prezesa UKE dla trzech pozostałych operatorów”  Stanowisko Prezesa UOKIK z 14 listopada 2008: „Zdaniem Prezesa UOKiK, zasadne jest nałożenie na P4 obowiązku wynikającego z przepisu art. 44 PT. Założeniem tego obowiązku jest bowiem co najmniej proporcjonalne obniżanie stawek MTR przez P4 w stosunku do harmonogramu ich obniżania ustalonego wobec operatorów zasiedziałych”;  Jak to jest egzekwowane?

Asymetria - stanowiska Komisji Europejskiej  Uwagi Komisji Europejskiej dotyczące notyfikacji projektów przedstawianych przez Prezesa UKE:  „Komisja uważa, że stawki za zakańczanie połączeń normalnie powinny być symetryczne oraz że asymetria wymaga odpowiedniego uzasadnienia”;  „Komisja zauważa, że Prezes UKE uzasadnia asymetrię stawek P4 za zakańczanie połączeń efektami sieci, które mogą powodować zaburzenia równowagi w ruchu połączeń. Jednakże tego rodzaju zaburzenia w ruchu połączeń mogą być spowodowane obecną asymetrią poziomu stawek za zakańczanie połączeń”;  „W związku z tym, Komisja wzywa Prezesa UKE do ponownego rozważenia zaproponowanego poziomu asymetrii oraz powtarza, iż koniecznym jest zapewnienie, że asymetria, której podłożem nie są różnice kosztów znajdujące się poza kontrolą operatorów nie pozostaje w mocy zbyt długo oraz że stawki za zakańczanie połączeń każdego operatora sieci ruchomej powinny być obniżone do kosztów wydajnego operatora tak szybko jak to możliwe”;

Asymetria – Zalecenia Komisji Europejskiej z  “(10) In case it can be demonstrated that a new mobile entrant operating below the minimum efficient scale incurs higher per-unit incremental costs than the modelled operator, after having determined that there are impediments on the retail market to market entry and expansion, the NRAs may allow these higher costs to be recouped during a transitional period via regulated termination rates. Any such period should not exceed four years after market entry.”  Zarówno dla aktualnego i planowanego poziomu asymetrii:  Nie zostało wykazane, że asymetria została oparta na kosztach P4;  Nie zostało wykazane, że są jakiekolwiek problemy na rynku detalicznym;  Nie polega na odzyskiwaniu wyższych kosztów, a wręcz przeciwnie;  Nie jest realizowana przez stawki regulowane;  Jest planowana na okres dłuższy niż marzec  Zatem wyznaczona dla P4 asymetria jest całkowicie sprzeczna z opublikowanymi Zaleceniami Komisji.

Asymetria - stanowiska ERG  Zalecenia Europejskiej Grupy Regulatorów – marzec 2008:  Stawki MTR powinny być symetryczne;  Asymetria prowadzi do nieefektywności oraz może być szkodliwa dla konkurencji i dobrobytu społecznego;  Asymetria daje operatorom nieuzasadnioną przewagę w konkurowaniu z innymi MNO, na przykład na rynku detalicznych usług mobilnych;  wyjątkowe stosowanie asymetrii stawek MTR może być uzasadnione jedynie w okresie przejściowym ze względu na:  egzogeniczne (tj. mające źródło poza kontrolą operatora) różnice kosztowe;  późne wejście nowego podmiotu na rynek;  ERG „Action Plan” - listopad znacząca większość krajów planuje zgodnie z zaleceniami ERG osiągnięcie symetrii stawek do końca 2011 roku;

Asymetria MTR w Unii Europejskiej dane na dzień r.

Asymetria – przedstawione publicznie argumenty  „Nierównowaga ruchu pomiędzy P4 i innymi operatorami”;  Stan faktyczny – zaledwie kilka procent asymetrii ruchu, wielokrotnie większa nierównowaga występuje dla ruchu do innych operatorów;  Wpływ asymetrii na zwiększanie nierównowagi – działanie elastyczności cenowej popytu;  Wielkość sieci nie ma wpływu na bilans ruchu! – znaczenie ma rodzaj klientów;

Asymetria – przedstawione publicznie argumenty  „Późne wejście na rynek powoduje wysokie koszty”, „negatywny wpływ efektów skali i zakresu”;  Czy została przeprowadzona jakakolwiek analiza kosztów P4, aby świadczyć o znaczących różnicach? Ceny zakupu sprzętu spadły ok. 5-krotnie, za częstotliwości PTC zapłaciła ok. 6 razy więcej!  Konieczność osłabienia efektu sieciowego - różnicowania cen detalicznych off-net/on-net  Głęboka ingerencja w konkurencyjny rynek detaliczny;  Tworzenie negatywnych sygnałów cenowych dla abonentów;  Asymetria powoduje właśnie wzmacnianie tego efektu poprzez tworzenie większego obszaru niskich stawek, obejmującego 3 dużych operatorów;

Asymetria – przedstawione publicznie argumenty  Historycznie operatorzy mieli „wysokie” stawki MTR, więc „nowemu też się należy”;  Nigdy na rynku nie było żadnej asymetrii MTR, pomimo długo trwających różnic w przydziałach częstotliwości!  Operatorzy infrastrukturalni startowali w zupełnie innej rzeczywistości rynkowej – tworzyli ten rynek od podstaw, ciężko walczyli z monopolem TPSA;  Relacje stawek FTR do MTR w Polsce były dużo mniej korzystne niż w Europie;  Polska jest od 2004 roku członkiem Unii Europejskiej i przyjęła prawo unijne, które zakazuje wspierania przez państwo wybranych przedsiębiorstw. (art. 87 TWE, Dyrektywa Dostępowa, etc.);

Asymetria – przedstawione publicznie argumenty  Wspomaganie P4 w „finansowaniu budowy sieci, dynamicznym zwiększaniu bazy abonenckiej, uzyskaniu rozsądnej stopy zwrotu”.  Czy pieniądze z asymetrii rzeczywiście są wydawane na inwestycje w infrastrukturę czy też na sztuczne obniżanie stawek detalicznych - subsydiowanie rynku detalicznego?  Zaburzanie konkurencji poprzez subsydiowanie z rynku monopolistycznego jest zabronione przez prawo ochrony konkurencji (art. 82 TWE, art. 9 UOKIK)  Brak uzasadnienia dla wspierania działalności prywatnej spółki w kwotach o wysokości nie opartej w żaden sposób na kosztach.  Zupełna arbitralność oceny, brak publicznej długofalowej analizy ekonomicznej co jest celem takich działań i jakie są wartości graniczne (wielkości bazy, stopy zwrotu, etc.);  Jaka jest z tego korzyść dla użytkowników końcowych, czy docelowo użytkownicy zyskają na obniżeniu stawek, czy też stracą na obniżeniu inwestycji w branżę?  Dlaczego Komisja Europejska, ERG, regulatorzy europejscy dążą do zlikwidowania asymetrii do zera, a Prezes UKE ją w tym czasie zwiększa do 160%?

Skutki – renta regulacyjna  P4 otrzyma w ten sposób ok. 1-1,5 mld PLN !  Największy przyrost renty w 1H mln PLN, czyli 1mln PLN dziennie !  Te pieniądze w przeważającej większości pochodzą z kieszeni abonentów pozostałych operatorów stacjonarnych i mobilnych. Czy to jest forma podatku lub pomocy publicznej?  Porównując:  Łączne opłaty za częstotliwości P4 to tylko 562 mln PLN  Roczny koszt dla budżetu tzw. ulgi internetowej to ok mln PLN  Koszt budowy sieci CDMA zapewniającej dostęp do Internetu na obszarach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym to ok. 500 mln PLN;

Nierówne traktowanie przedsiębiorców  Chcemy uczciwej konkurencji! - równego traktowania podmiotów;  Przykład: Decyzja z sprawa rzekomej dyskryminacji przy pomocy niskich stawek on-net. W wyniku przeprowadzonej analizy Prezes UKE ustalił że „niedyskryminująca” stawka MTR to ok. 22 gr./min, a następnie w osobnej decyzji ustalił ją właśnie na tym poziomie;  Jak wygląda analiza Prezesa UKE przeprowadzona dla oferty detalicznej P4:  Wedle tych samych kryteriów MTR P4 powinien być zatem ustalony na poziomie 18,75 gr./min (1/2 średniej ceny on-net)!  Mimo naszych wniosków Prezes UKE nie przeprowadził analogicznego postępowania wobec P4?

Jaka mogłaby być uzasadniona asymetria?  Na P4 powinien być nałożony taki sam obowiązek z art. 40 – ustalania opłat w oparciu o ponoszone koszty.  Do tego czasu:  Za połączenia zakańczane w roamingu krajowym w sieci Polkomtel (aktualnie ok. 50%) operatorzy powinni płacić stawkę MTR Polkomtel – nie widzimy uzasadnienia ekonomicznego dla innej wyższej stawki;  Za pozostałe połączenia, zakańczane w sieci infrastrukturalnej P4 powinna być ustalona stawka MTR spełniająca europejskie kryteria asymetrii;  Benchmark ERG: „stawki za zakańczanie połączeń komórkowych operatorów, których opóźnienie wynosi 6 do 11 lat są o 35% wyższe od najniższych stawek za zakańczanie połączeń komórkowych.”  Zalecenia Komisji Europejskiej – symetria najpóźniej 4 lata po wejściu na rynek Lipiec 2008 Styczeń 2009 Lipiec 2009 Styczeń 2010 Lipiec 2010 Styczeń 2011 Lipiec 2011 asymetria65%35%28%21%14%7%0%

I.Decyzje obniżające MTR są wydawane w sposób wadliwy. II.Operatorzy bardzo odczuli negatywne efekty spadków stawek MTR. III.Poziom MTR w Polsce jest znacznie poniżej średniej europejskiej. IV.Konieczne jest zwiększenie stabilności regulacji i zmniejszenie ryzyka inwestycyjnego. V.Polski rynek telefonii mobilnej cechuje się niespotykanie wysoką, nieuzasadnioną asymetrią stawek MTR, która wynika ona z agresywnej strategii P4 oraz z działań Regulatora; VI.Nakłada to na wszystkich użytkowników pozostałych operatorów (stacjonarnych i mobilnych) dodatkowe obciążenia – rentę regulacyjną w wysokości do 1,5 mld PLN; VII.Zaburza to również uczciwą konkurencję na rynku detalicznym i podnosi bariery wejścia na ten rynek dla MVNO; VIII.Instytucje europejskie oraz regulatorzy w innych krajach członkowskich mają do asymetrii zupełnie inne podejście IX.Konieczna jest rewizja stanowiska Prezesa UKE i przywrócenie równego traktowania przedsiębiorców; X.Wnioskujemy o jak najszybsze opracowanie przez środowisko z udziałem regulatora wspólnych zasad stabilnego i zrównoważonego rozwoju branży. Podsumowanie

Dziękuję za uwagę

Benchmarki detaliczne – slajd dodatkowy  Rynek detaliczny – 14 raport implementacyjny;

Benchmarki detaliczne – slajd dodatkowy  Rynek detaliczny – 14 raport implementacyjny;

ARPU w Europie– slajd dodatkowy  14 raport implementacyjny;