Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Wielka rola konsumentów w kształtowaniu rynku opakowań”
O PROJEKCIE: „Masz wybór, segreguj, odzyskuj – ODPADY OPAKOWANIOWE” to kampania promocyjno-informacyjna dotycząca zagospodarowania odpadów opakowaniowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, warmińsko- mazurskiego oraz pomorskiego. Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie „Tilia”. CEL: podniesienie świadomości ekologicznej w zakresie odpowiedzialności konsumenta za gospodarkę odpadami opakowaniowymi poprzez ograniczenie nadmiernej konsumpcji, a także wpływ na producentów opakowań poprzez odpowiednie zachowania konsumenckie. Projekt ma zwrócić uwagę konsumentów na istniejące oznakowania opakowań oraz ustawodawstwo. Kampania oraz jej działania edukacyjne mają odpowiadać na pytania: dlaczego, po co i w jaki sposób należy zbierać, segregować i odzyskiwać odpady opakowaniowe. OBSZAR DZIAŁANIA: projekt swoim zasięgiem obejmuje trzy województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie oraz warmińsko-mazurskie. ODBIORCY: dzieci, młodzież, nauczyciele oraz mieszkańcy w tym przedsiębiorcy z terenów województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. CZAS TRWANIA: – r.
MARKETING marketing- działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów. marketingowe funkcje opakowań: -cichy sprzedawca - sprzedawca półkowy 5 sekundowa reklama produktu
ROZWÓJ OPAKOWAŃ rozwój opakowań nastąpił pod koniec XX i XXI wieku – wówczas opakowanie zaczęło stanowić element wyróżniania się produktów na rynku, pojawiły się nowe materiały stosowane w produkcji opakowań oraz uwidocznił się rozwój wzornictwa opakowań użytkowych i artystycznych
WYGLĄD MA ZNACZENIE
WYGLĄD OPAKOWANIA- design, zestaw elementów- cech opakowania wpływających na marketing produktu nazywamy designem opakowania, językiem opakowania i wartością komunikacyjną.
ELEMENTY ETYKIETY OPAKOWAŃ ELEMENTY SŁOWNE NAZWA MARKA PPRODUCENT/ KRAJ INFORMACJE SPECJALNE OFERTY INSTRUKCJE ELEMENTY GRAFICZNE KOLOR KSZTAŁT WIELKOŚĆ ZDJĘCIA/ GRAFIKA MATERIAŁ ZAPACH
MARKETING SENSORYCZNY- DZIAŁA NA ZMYSŁY wzrok – design, opakowanie, grafika, kolor, światło, wygląd, wystrój wnętrz, motyw przewodni, komunikat słuch – dźwięk rozpoznawczy, marka dźwiękowa, motyw przewodni, atmosfera, przyciąganie uwagi, informacje głosowe zapach – atmosfera, zapach rozpoznawczy, przyciąganie uwagi, intensywność, zgodność z produktem, dostosowanie do płci (patrz: marketing zapachowy) dotyk – materiał i powierzchnia, temperatura i ciężar, kształt i miękkość smak – wzajemna zależność od innych zmysłów, sposób podania, przyjemność
NAJBARDZIEJ PODATNY NA REKLAMĘ ZMYSŁ- WZROK httpwww.psychologiawygladu.pl201505symbolika-kolorow-w-zyciu-codziennym.html
WZROK httpwww.psychologiawygladu.pl201505symbolika-kolorow-w-zyciu-codziennym.html
SMAK &q=j%C4%99zyk+receptor&imgrc=FpTdL9qNVLpEjM%3A
INNE ZMYSŁY słuch – dźwięk rozpoznawczy, marka dźwiękowa, motyw przewodni, atmosfera, przyciąganie uwagi. - niskie dźwięki wywołują uczucie wygody i miękkości. - dźwięki mol odbierane są jako smutne, - dźwięki dur jako wesołe. zapach – nadaje atmosferę, zapach rozpoznawczy, przyciąganie uwagi. Zmysł węchu jest u ludzi najmniej dokładny. Dlatego też wrażenia zapachowe są bardzo odmienne. Generalnie potrafimy dzielić zapachy na „męskie”, „żeńskie”- słodkie. dotyk – materiał i powierzchnia, temperatura i ciężar, kształt i miękkość. Gładkość, miękkość, ciepło są wrażeniami przyjemnymi, powierzchnie chropowate, twarde, zimne- nieprzyjemne.
OPAKOWANIA BIODEGRADOWALNE
NAUKI KOGNITYWISTYCZNE
PUŁAPKI MARKETINGOWE
POPYT PODAŻ
ZNAK TOWAROWY, MARKA MARKA- znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy) umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa.
GLOBALIZACJA ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur, czego efektem jest tworzenie się „jednego świata”, światowego społeczeństwa; zanikanie kategorii państwa narodowego
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
ZASADA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU- rozumie się przez to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.
ŚWIATOWA ORGANIZACJA HANDLU organizacja międzynarodowa z siedzibą w Genewie, która rozpoczęła działalność 1 stycznia Jej zadaniem jest regulacja międzynarodowego handlu dobrami i usługami, prowadzenie polityki wspierającej handel, rozstrzyganie sporów dotyczących wymiany handlowej, przestrzegania praw własności intelektualnej.
ZASADA 3 R