Osadzenie metody ePortfolio w polskiej dydaktyce 11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Taksonomia Benjamina Blooma
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Projekt Działanie 9.2 PO KL
Jak skutecznie uczyć pokolenie Y?
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Cele kształcenia.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
UWARUNKOWANIA WDRAŻANIA WEBQUEST’U Osadzenie metody WebQuest w polskiej dydaktyce Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Osadzenie metody ePortfolio w polskiej dydaktyce 11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość kształcenia studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela w PWSZ w Raciborzu Działanie PO KL

BehawioryzmKonstruktywizm EKLEKTYZM pedagogiczny Każda z koncepcji posługuje się celami, treściami nauczania i wymaganiami, jednak uzyskiwane efekty są różne. Każda z koncepcji posługuje się celami, treściami nauczania i wymaganiami, jednak uzyskiwane efekty są różne. Spektrum teorii pedagogicznych (Modele przetwarzania informacji)

ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE BEHAWIORYZMU: uczenie się jako rezultat reakcji na bodźce - wiedza jest budowana na podstawie informacji podawanej przez nauczyciela,uczenie się jako rezultat reakcji na bodźce - wiedza jest budowana na podstawie informacji podawanej przez nauczyciela, powtórzenia odpowiednio spreparowanych sekwencji bodźców prowadzą do uwarunkowania, czyli do wytworzenia automatycznych reakcji,powtórzenia odpowiednio spreparowanych sekwencji bodźców prowadzą do uwarunkowania, czyli do wytworzenia automatycznych reakcji, zachowanie może być modyfikowane a uczenie się mierzone przez zaobserwowaną zmianę w zachowaniu – taka zmiana jest behawioralną definicją procesów uczenia się.zachowanie może być modyfikowane a uczenie się mierzone przez zaobserwowaną zmianę w zachowaniu – taka zmiana jest behawioralną definicją procesów uczenia się. ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE BEHAWIORYZMU: uczenie się jako rezultat reakcji na bodźce - wiedza jest budowana na podstawie informacji podawanej przez nauczyciela,uczenie się jako rezultat reakcji na bodźce - wiedza jest budowana na podstawie informacji podawanej przez nauczyciela, powtórzenia odpowiednio spreparowanych sekwencji bodźców prowadzą do uwarunkowania, czyli do wytworzenia automatycznych reakcji,powtórzenia odpowiednio spreparowanych sekwencji bodźców prowadzą do uwarunkowania, czyli do wytworzenia automatycznych reakcji, zachowanie może być modyfikowane a uczenie się mierzone przez zaobserwowaną zmianę w zachowaniu – taka zmiana jest behawioralną definicją procesów uczenia się.zachowanie może być modyfikowane a uczenie się mierzone przez zaobserwowaną zmianę w zachowaniu – taka zmiana jest behawioralną definicją procesów uczenia się. BEHAWIORYZM

ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE BEHAWIORYZMU: bodźce w postaci wybranej metody i środków nauczania mają w zamyśle doprowadzać do poprawy wyników testów, czyli do zmiany w zachowaniu wynikłej ze sprawniejszego działania pamięci,bodźce w postaci wybranej metody i środków nauczania mają w zamyśle doprowadzać do poprawy wyników testów, czyli do zmiany w zachowaniu wynikłej ze sprawniejszego działania pamięci, nauczanie więc sprowadza się do projektowania serii bodźców, wzmocnień, kar i do modelowania pożądanego zachowania, które miało być oceniane za pomocą kryteriów referencyjnych. Stąd przemożna rola pamięci w procesach uczenia się.nauczanie więc sprowadza się do projektowania serii bodźców, wzmocnień, kar i do modelowania pożądanego zachowania, które miało być oceniane za pomocą kryteriów referencyjnych. Stąd przemożna rola pamięci w procesach uczenia się. ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE BEHAWIORYZMU: bodźce w postaci wybranej metody i środków nauczania mają w zamyśle doprowadzać do poprawy wyników testów, czyli do zmiany w zachowaniu wynikłej ze sprawniejszego działania pamięci,bodźce w postaci wybranej metody i środków nauczania mają w zamyśle doprowadzać do poprawy wyników testów, czyli do zmiany w zachowaniu wynikłej ze sprawniejszego działania pamięci, nauczanie więc sprowadza się do projektowania serii bodźców, wzmocnień, kar i do modelowania pożądanego zachowania, które miało być oceniane za pomocą kryteriów referencyjnych. Stąd przemożna rola pamięci w procesach uczenia się.nauczanie więc sprowadza się do projektowania serii bodźców, wzmocnień, kar i do modelowania pożądanego zachowania, które miało być oceniane za pomocą kryteriów referencyjnych. Stąd przemożna rola pamięci w procesach uczenia się. BEHAWIORYZM

ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE KONSTRUKTYWIZMU:ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE KONSTRUKTYWIZMU: Uczenie się jest aktywnym procesem, w którym znaczenie jest budowane na podstawie doświadczenia.Uczenie się jest aktywnym procesem, w którym znaczenie jest budowane na podstawie doświadczenia. To uczeń sprawuje kontrolę nad własnym uczeniem się oraz konstruowaniem znaczeń.To uczeń sprawuje kontrolę nad własnym uczeniem się oraz konstruowaniem znaczeń. Bierze odpowiedzialność za swoją edukację!Bierze odpowiedzialność za swoją edukację! Wiedza jest odkrywana i reodkrywana, konstruowana i rekonstruowana PRZEZ UCZĄCEGO SIĘ, nie jest to transmisja informacji.Wiedza jest odkrywana i reodkrywana, konstruowana i rekonstruowana PRZEZ UCZĄCEGO SIĘ, nie jest to transmisja informacji. UCZNIOWIE poszerzają swoje możliwości tworzenia i kreowania indywidualnej wiedzy, która jest dla nich zrozumiała.UCZNIOWIE poszerzają swoje możliwości tworzenia i kreowania indywidualnej wiedzy, która jest dla nich zrozumiała. ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE KONSTRUKTYWIZMU:ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE KONSTRUKTYWIZMU: Uczenie się jest aktywnym procesem, w którym znaczenie jest budowane na podstawie doświadczenia.Uczenie się jest aktywnym procesem, w którym znaczenie jest budowane na podstawie doświadczenia. To uczeń sprawuje kontrolę nad własnym uczeniem się oraz konstruowaniem znaczeń.To uczeń sprawuje kontrolę nad własnym uczeniem się oraz konstruowaniem znaczeń. Bierze odpowiedzialność za swoją edukację!Bierze odpowiedzialność za swoją edukację! Wiedza jest odkrywana i reodkrywana, konstruowana i rekonstruowana PRZEZ UCZĄCEGO SIĘ, nie jest to transmisja informacji.Wiedza jest odkrywana i reodkrywana, konstruowana i rekonstruowana PRZEZ UCZĄCEGO SIĘ, nie jest to transmisja informacji. UCZNIOWIE poszerzają swoje możliwości tworzenia i kreowania indywidualnej wiedzy, która jest dla nich zrozumiała.UCZNIOWIE poszerzają swoje możliwości tworzenia i kreowania indywidualnej wiedzy, która jest dla nich zrozumiała. KONSTRUKTYWIZM

Porozumiewanie się w języku ojczystymPorozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcychPorozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i kompetencje naukowo-techniczneKompetencje matematyczne i kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje „informatyczne”: (praca, rozrywka, komunikacja i uczestnictwo w sieciach współpracy, uczenia się, badań, wspieranie kreatywności i innowacji) a nie budowa komputera! To nie jest dla informatyka.Kompetencje „informatyczne”: (praca, rozrywka, komunikacja i uczestnictwo w sieciach współpracy, uczenia się, badań, wspieranie kreatywności i innowacji) a nie budowa komputera! To nie jest dla informatyka. Umiejętność uczenia się (zdolność konsekwentnego i trwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się indywidualnie i w grupie, świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, kluczowy czynnik – motywacja i wiara we własne możliwości)Umiejętność uczenia się (zdolność konsekwentnego i trwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się indywidualnie i w grupie, świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, kluczowy czynnik – motywacja i wiara we własne możliwości) Kompetencje społeczne i obywatelskieKompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczośćInicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalnaŚwiadomość i ekspresja kulturalna Porozumiewanie się w języku ojczystymPorozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcychPorozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i kompetencje naukowo-techniczneKompetencje matematyczne i kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje „informatyczne”: (praca, rozrywka, komunikacja i uczestnictwo w sieciach współpracy, uczenia się, badań, wspieranie kreatywności i innowacji) a nie budowa komputera! To nie jest dla informatyka.Kompetencje „informatyczne”: (praca, rozrywka, komunikacja i uczestnictwo w sieciach współpracy, uczenia się, badań, wspieranie kreatywności i innowacji) a nie budowa komputera! To nie jest dla informatyka. Umiejętność uczenia się (zdolność konsekwentnego i trwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się indywidualnie i w grupie, świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, kluczowy czynnik – motywacja i wiara we własne możliwości)Umiejętność uczenia się (zdolność konsekwentnego i trwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się indywidualnie i w grupie, świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, kluczowy czynnik – motywacja i wiara we własne możliwości) Kompetencje społeczne i obywatelskieKompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczośćInicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalnaŚwiadomość i ekspresja kulturalna KOMPETENCJE KLUCZOWE TSI – technologie społeczeństwa informacyjnego

KULTURA RODZINY (Margareta Mead) Kultura postfiguratywna >> Według modelu tej kultury, dzieci są wychowywane i kształtowane według oczekiwań rodziców. Istnieją rodzice, którzy na pytanie dzieci, dlaczego muszą iść spać, jeść jarzyny, owoce czy wyjąć palec z buzi albo uczyć się czytać i pisać, odpowiadają prosto: Istnieją rodzice, którzy na pytanie dzieci, dlaczego muszą iść spać, jeść jarzyny, owoce czy wyjąć palec z buzi albo uczyć się czytać i pisać, odpowiadają prosto: bo tak właśnie dziecko powinno się zachowywać, bo Bóg tak każe i ja ci tak każę.

KULTURA RODZINY (Margareta Mead) Kultura konfiguratywna >> Kultura ta, powstaje wskutek rozpadu kultury postfiguratywnej. Charakteryzuje się tolerancją dwóch różnych grup wobec ich wzajemnych postaw i zachowań. Doświadczenie młodego pokolenia nie opiera się na doświadczeniu rodziców, dziadków czy innych starszych osób. Chociaż w rzeczywistości główną rolę odgrywają tu jeszcze starsi.

KULTURA RODZINY (Margareta Mead) Kultura prefiguratywna >> Model kultury, w którym starsi uznają niezależność dzieci i młodzieży, uczą się od nich postaw i zachowań, których nie nabyli w swoim dzieciństwie, ze względu na akcelerację rytmu współczesnego życia. Starsze pokolenie nie może liczyć na to, że w życiu ich dzieci, powtórzą się doświadczenia nabyte przez nich, ileś lat temu. Stąd też, w postawie starszego pokolenia, musi nastąpić odejście i uwolnienie od przeszłości i od starych form zarządzania wychowaniem. Natomiast ma nastąpić zbliżenie tych dwóch pokoleń.

POKOLENIE Y >> Oto oni: -ukształtowani bez wpływu starego systemu, -oczekują ciągłych pochwał -i natychmiastowych efektów, -często są krnąbrni, -zawsze niecierpliwi, -nie szanują starszych, a także -lekceważą autorytety. Właśnie tak o pokoleniu Y najczęściej mówią media. I to jest najprostsza odpowiedź na typowe pytanie: Co was łączy, ludzi z pokolenia "igrek"? Właśnie tak o pokoleniu Y najczęściej mówią media. I to jest najprostsza odpowiedź na typowe pytanie: Co was łączy, ludzi z pokolenia "igrek"? Oto oni: -ukształtowani bez wpływu starego systemu, -oczekują ciągłych pochwał -i natychmiastowych efektów, -często są krnąbrni, -zawsze niecierpliwi, -nie szanują starszych, a także -lekceważą autorytety. Właśnie tak o pokoleniu Y najczęściej mówią media. I to jest najprostsza odpowiedź na typowe pytanie: Co was łączy, ludzi z pokolenia "igrek"? Właśnie tak o pokoleniu Y najczęściej mówią media. I to jest najprostsza odpowiedź na typowe pytanie: Co was łączy, ludzi z pokolenia "igrek"?

POKOLENIE Y Czego oczekują: -igreki chcą się uczyć i uczą się bardzo szybko, -dobrych nauczycieli - coraz więcej igreków wie, że przyszłość będzie zależała od ich wiedzy i umiejętności, a nie od szyldu szkoły czy miejsca uczelni w jednym z wielu rankingów, -najbardziej cenią zajęcia interaktywne, kiedy można zadawać pytania i natychmiast dostać odpowiedzi, i to niekoniecznie od nauczyciela, ale też od koleżanek i kolegów, -chcą regularnego dogłębnego feedbacku (informacji zwrotnej) w komunikowaniu się, bo wiedzą (a młodsi intuicyjnie to czują albo są dobrymi obserwatorami rzeczywistości), że nie tylko im służy, ale jest wręcz niezbędny do ich rozwoju. Czego oczekują: -igreki chcą się uczyć i uczą się bardzo szybko, -dobrych nauczycieli - coraz więcej igreków wie, że przyszłość będzie zależała od ich wiedzy i umiejętności, a nie od szyldu szkoły czy miejsca uczelni w jednym z wielu rankingów, -najbardziej cenią zajęcia interaktywne, kiedy można zadawać pytania i natychmiast dostać odpowiedzi, i to niekoniecznie od nauczyciela, ale też od koleżanek i kolegów, -chcą regularnego dogłębnego feedbacku (informacji zwrotnej) w komunikowaniu się, bo wiedzą (a młodsi intuicyjnie to czują albo są dobrymi obserwatorami rzeczywistości), że nie tylko im służy, ale jest wręcz niezbędny do ich rozwoju.

ZJAWISKO INWERSJI PEDAGOGICZNEJ >> Uczący się przewyższa swoją wiedzą i umiejętnościami nauczyciela, dotyczy to zwłaszcza języków obcych i ICT. Uczący się przewyższa swoją wiedzą i umiejętnościami nauczyciela, dotyczy to zwłaszcza języków obcych i ICT. Zjawisko wpisuje się w kulturę prefiguratywną, która jest charakterystyczna dla społeczeństwa informacyjnego. Zjawisko wpisuje się w kulturę prefiguratywną, która jest charakterystyczna dla społeczeństwa informacyjnego. Inwersja pedagogiczna oznacza osłabienie najważniejszego filaru autorytetu nauczyciela. Inwersja pedagogiczna oznacza osłabienie najważniejszego filaru autorytetu nauczyciela.

WIEDZA (zapamiętanie materiału) ZASTOSOWANIE (umiejętność korzystania z materiału) ZASTOSOWANIE (umiejętność korzystania z materiału) ANALIZA (rozumienie formy i treści w podziale na części) ANALIZA (rozumienie formy i treści w podziale na części) SYNTEZA (tworzenie nowej całości) SYNTEZA (tworzenie nowej całości) ZROZUMIENIE (rozumienie znaczenia materiału) TAKSONOMIE CELÓW ewaluacja (ocena wartości materiału) ewaluacja (ocena wartości materiału) POZNAWCZE (intelektualne) POZIOMKATEGORIA IWIADOMOŚCI A. Zapamiętanie wiadomości B. Zrozumienie wiadomości (wyjaśnienie) II UMIEJĘTNOŚCI C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych B. Bloom B. Niemierko

TAKSONOMIA BLOOM’a Wiedza: układanie, definiowanie, powielanie, etykietowanie, tworzenie listy, zapamiętywanie, nazywanie, order, identyfikowanie, wiązanie, przypominanie (sobie), powtarzanie, odtwarzanie stanu. Zrozumienie: klasyfikowanie, opisywanie, dyskutowanie, objaśnianie, wyrażanie, identyfikowanie, wskazywanie, lokalizowanie, rozpoznawanie, raportowanie, odtwarzanie, rewizja, selekcja, przetłumaczanie, Wnioskowanie: stosowanie, dokonywanie wyboru, demonstrowanie, dramatize, ilustrowanie, interpretowanie, operate, practice, planowanie, szkicowanie, rozwiązywanie, używanie, write. Analiza: analizowanie, ocenianie, szacowanie, obliczanie, kategoryzowanie, porównywanie, kontrastowanie, krytykowanie, różnicowanie, rozróżnianie, wyróżnianie, badanie, eksperymentowanie, stawianie pytań, testowanie. Synteza: arranżowanie, assemble, gromadzenie, grupowanie, komponowanie, konstruowanie, tworzenie, projektowanie, rozwijanie, formułowanie, zarządzanie, organizowanie, planowanie, przygotowywanie, proponowanie, set up, write. Ewaluacja: argumentowanie, wycenianie, ocenianie, przyporządkowywanie, choose, compare, obrona, estymowanie, ewaluowanie, osądzanie, prrzewidywanie, szacowanie, wartościowanie, wybieranie, wspieranie

Poziom pierwszy zrozumienie tekstu (no discussion from the text) Poziom pierwszy zrozumienie tekstu (no discussion from the text) Uproszczona taksonomia Bloom’a Umiejętność odpowiedzi tak lub nie odnajdywanie konkretnych (ścisłe) informacji w materiałach pisemnych, lekturze lub filmach Umiejętność „zobaczenia”, wskazywania, aktywnego słuchania Rozumienie dosłowne „Na jednej stronie (kartce) tekstu” Przykład: Wymień (stwórz) listę planet należących do układu słonecznego. Wylicz: 37+13*5 = Umiejętność odpowiedzi tak lub nie odnajdywanie konkretnych (ścisłe) informacji w materiałach pisemnych, lekturze lub filmach Umiejętność „zobaczenia”, wskazywania, aktywnego słuchania Rozumienie dosłowne „Na jednej stronie (kartce) tekstu” Przykład: Wymień (stwórz) listę planet należących do układu słonecznego. Wylicz: 37+13*5 =

Poziom drugi wnioskowanie (conclusion) Poziom drugi wnioskowanie (conclusion) Uproszczona taksonomia Bloom’a Wymaganie, aby samodzielnie pracować z informacjami zawartymi w tekście, aby odpowiedzieć prawidłowo na pytania. Odpowiadanie na pytania nie wynikające bezpośrednio z tekstu, wnioskowanie. „Pomiędzy słowami, rozmową, w tekście” Przykład: Ułóż liczby w prawidłowej kolejności od najmniejszej do największej. Skomponuj piosenkę o Monarsze, motylu, który może śpiewać… Wymaganie, aby samodzielnie pracować z informacjami zawartymi w tekście, aby odpowiedzieć prawidłowo na pytania. Odpowiadanie na pytania nie wynikające bezpośrednio z tekstu, wnioskowanie. „Pomiędzy słowami, rozmową, w tekście” Przykład: Ułóż liczby w prawidłowej kolejności od najmniejszej do największej. Skomponuj piosenkę o Monarsze, motylu, który może śpiewać…

Poziom trzeci myślenie abstrakcyjne, abstrahowanie (abstractions) Uproszczona taksonomia Bloom’a Refleksja nad własnym myśleniem. Odpowiadanie, reagowanie, dyskutowanie z opiniami ludzi wspartymi faktami. „Poza tekstem” Przykład: Dlaczego sądzisz, że niektóre województwa w Polsce są bardziej popularne niż inne.

WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ WYMAGANIE CHARAKTERYSTYKA NA POZIOM B 1.2. Uczniowie są aktywni Uczniowie są samodzielni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany Informacja o postępach w nauce otrzymana w wyniku oceniania uczniów pomaga im uczyć się i planować swój indywidualny proces uczenia się.

JAKIMI METODAMI KSZTAŁTOWAĆ? KONSTRUKTYWISTYCZNY PROJEKT GRUPOWY KONSTRUKTYWISTYCZNY PROJEKT GRUPOWY WEBQUESTY PODCASTY VIDCASTY BLOGI ePORTFOLIO

Po co się uczymy? Papier (zaświadczenie) czy wiedza i umiejętności? Papier (zaświadczenie) czy wiedza i umiejętności? Po co się uczymy? Papier (zaświadczenie) czy wiedza i umiejętności? Papier (zaświadczenie) czy wiedza i umiejętności? Dlaczego potrzebujemy ePortfolio? Po co się uczymy? Przyjemność czy przykra konieczność? Przyjemność czy przykra konieczność? Po co się uczymy? Przyjemność czy przykra konieczność? Przyjemność czy przykra konieczność? W jaki sposób pokażę, co potrafię? Papierowa teczka, czy elektroniczne repozytorium (np. na WWW)? Papierowa teczka, czy elektroniczne repozytorium (np. na WWW)? W jaki sposób pokażę, co potrafię? Papierowa teczka, czy elektroniczne repozytorium (np. na WWW)? Papierowa teczka, czy elektroniczne repozytorium (np. na WWW)? Czym zainteresuje się przyszły pracodawca? Szkolnymi ocenami czy umiejętnościami, osiągnięciami? Szkolnymi ocenami czy umiejętnościami, osiągnięciami? Czym zainteresuje się przyszły pracodawca? Szkolnymi ocenami czy umiejętnościami, osiągnięciami? Szkolnymi ocenami czy umiejętnościami, osiągnięciami?

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość kształcenia studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela w PWSZ w Raciborzu Działanie PO KL