Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się? Opracowały: Aniela Leśkiewicz Małgorzata Tic.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Dzień Bezpiecznego Internetu
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Gdy myślę „ SZKOŁA”: nauka, przyjaźń, bezpieczeństwo, moja przyszłość … Szkoła Podstawowa Nr 142 w Łodzi im. Zawiszy Czarnego Łódź, ul. Łupkowa.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Prezentację przygotował:
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Rzecznik Praw Dziecka.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
10 kroków do zmiany nawyków
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Zapis prezentacji:

Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się? Opracowały: Aniela Leśkiewicz Małgorzata Tic

Znów zaczyna się szkoła. Wróciło do niej po wakacjach ok. 4 milionów 700 tysięcy wypoczętych uczniów. Poszli też do niej debiutanci – pierwszoklasiści. Dlatego, aby pomóc Państwu i Państwa dzieciom w przystosowaniu się do nowej sytuacji, a także ułatwić rozwiązywanie problemów szkolnych przygotowaliśmy specjalny poradnik.

1. CZY POMAGAĆ PRZY ODRABIANIU LEKCJI? Pomagać, ale nie wyręczać. Co to oznacza? Bądź blisko, gdy dziecko np. pisze czy rozwiązuje zadania, nie narzucaj się jednak zbytnio ze swoją pomocą. Najlepiej, by uczeń dopiero w razie trudności prosił Cię o wskazówki. A wtedy nie podsuwaj od razu gotowych rozwiązań, tylko raczej naprowadzaj na nie pociechę (np. poprzez zadawanie odpowiednich pytań). Dzięki temu dziecko bardziej się usamodzielni oraz dostrzeże, że wysiłek umysłowy może być przyjemnością!

2. JAK POMAGAĆ DZIECKU W NAUCE?  Warto zadbać o odpowiednie miejsce pracy dla dziecka – uporządkowane biurko, bez zbędnych, rozpraszających uwagę rzeczy.  Telewizor, komputer ( jeżeli nie jest potrzebny), a zwłaszcza telefon komórkowy dziecka, powinny być wyłączone.  Warto wprowadzić stałą porę odrabiania lekcji i konsekwentnie jej przestrzegać. Nie można przyzwyczajać dziecka do tego, że odrabia lekcje tylko wtedy, gdy rodzic siedzi przy nim.

 Najlepiej jest czuwać przy dziecku, pojawiać się tylko w pokoju dziecka, nie trzeba być z nim cały czas. Dobrze jest usiąść koło niego na początku odrabiania lekcji i sprawdzić, czy rozumie polecenie. Następnie, jeżeli widzimy, że dziecko radzi sobie, pozostawmy je same. Pojawić się trzeba dopiero po to, by sprawdzić, czy zadania zostały wykonane. Koniecznie należy pochwalić za wysiłek i włożoną pracę.  Nie ma sensu pisać prac za dziecko. Pamiętajmy, człowiek uczy się na własnych błędach!  Zaplanujmy pracę dziecka, zwracając uwagę na dobry i gorszy czas na naukę.

Najlepszy czas na naukę i 16 – 18

Gorszy czas na naukę (dobry na odpoczynek) 13 – 15 i 18 – 21

3. SPRAWDZONE SPOSOBY UCZENIA SIĘ  Po 45 minutach nauki 10 minut przerwy na relaks, np. na przekąskę. To ważne, bo uczenie się bez chwili przerwy jest mało efektywne.  Unikamy monotonii. Niech dziecko nie odrabia zaraz po matematyce trudnych zadań z innych przedmiotów. Gdy po przedmiocie ścisłym weźmie się humanistyczny (np. historię), nauka będzie ciekawsza.  Powtórki są konieczne. Niech dziecko co pewien czas „odgrzewa” sobie wyuczony materiał. To dużo lepiej utrwala wiedzę niż kilkugodzinny maraton naukowy na dzień przed klasówką.

4. NIE ŻAŁUJ POCHWAŁ Do zeszytów dziecka zaglądaj nie tylko w celu wyłapania błędów. Także po to, żeby pochwalić malca za dobrze wykonane zadania. Starannie napisał literki? Ładnie namalował szlaczek? Zauważ to, a malec będzie dumny z dobrze wykonanego zadania i poczuje się pewniej! Czy płacić dziecku za dobre wyniki w nauce? To kontrowersyjny sposób motywowania do nauki. Naukowcy uważają, że dziecko nagradzane pieniędzmi staje się interesowne. Dobre słowo, ulubiony deser, wspólna wycieczka – to jest wartościowa motywacja.

5. KONSEKWENCJA W POSTĘPOWANIU Z DZIECKIEM Rodzice powinni wykazywać się konsekwencją wobec dzieci. Chodzi o to, aby na poszczególne zachowania dziecka rodzic zawsze reagował w jednaki sposób. Niektórym rodzicom wydaje się, że jeśli czasem odstąpią od ustalonych reguł, to uszczęśliwią swoje dziecko. Nic bardziej błędnego! Pobłażając i ulegając dziecku burzymy jedynie jego system reguł. Niszczymy poczucie bezpieczeństwa, jak i poczucie przewidywalności. Dziecko w takiej sytuacji czuje się zbite z tropu i zdezorientowane. Konsekwencja jest bardzo ważna i wcale nie unieszczęśliwia dziecka, pamiętaj, że twoja nieugiętość nauczy pociechę brać odpowiedzialność za swoje czyny i słowa.

6. KOMPUTER WAŻNIEJSZY OD NAUKI Wyznacz dziecku limit czasu, jaki wolno mu spędzać przed ekranem. Dla ucznia nie powinno być to dłużej niż godzina – półtorej dziennie. Potem oczywiście kontroluj, czy ustalenia są przestrzegane. A gdy okaże się, że nie? Na pewien czas zabroń dziecku tej rozrywki, w zamian proponując inne (choćby wyjście na boisko).

7. CO ROBIĆ, GDY DZIECKO MA TRUDNOŚCI W NAUCE? Jeśli uczeń z trudem składa literki w wyrazy, bazgrze, ma kłopoty z liczeniem, skonsultuj problem w poradni psychologiczno – pedagogicznej. Gdy PPP stwierdzi problem, dziecku zostaną zalecone specjalne ćwiczenia dla pokonania trudności. Pokaż opinie nauczycielowi.

8. PO CZYM MOŻNA ROZPOZNAĆ NERWICĘ SZKOLNĄ? Jej objawy to bóle brzucha, głowy, wymioty, biegunka, gorączka, duszności … nie można tych symptomów bagatelizować! Wywołuje je bowiem autentyczny lęk związany ze szkołą (np. gdy uczeń ma problemy w kontaktach z rówieśnikami), co często ma miejsce w wypadku dzieci nieśmiałych, lękliwych, niepewnych siebie. WAŻNE: Twoje wsparcie może nie wystarczyć, by dziecku pomóc. Porozmawiaj o tym z wychowawcą. Koniecznie zgłoście się do psychologa!

DZIESIĘĆ SPOSOBÓW NA TO, ABY STAĆ SIĘ LEPSZYM RODZICEM: 1. Okazuj swojemu dziecku dużo miłości, akceptacji i ciepła. 2. Ustal jasne zasady i granice postępowania. 3. Bądź konsekwentny/a wobec swojego dziecka. 4. Bądź przykładem dla dziecka – rozmawiaj z nim i słuchaj. 5. Zauważaj każdy przejaw dobrego zachowania – „przyłap je na dobrym uczynku”! 6. Nie ignoruj zachowań, których nie popierasz.

7. Krytykuj wyłącznie zachowanie, a nie dziecko; stosuj upomnienia i okazuj dezaprobatę, gdy dziecko narusza zasady. 8. Zawsze wyjaśniaj dziecku powody stosowanych przez Ciebie zakazów, kar i decyzji. 9. Daj dziecku możliwość współdecydowania w sprawach, które go dotyczą. 10. Pamiętaj, że nałożenie dodatkowych obowiązków, odebranie przywilejów lub czasu wolnego dziecka działa lepiej niż bicie.

TU ZNAJDZIESZ POMOC  Wychowawca wspiera uczniów w trudnych sytuacjach.  Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna. Pracujący tam specjaliści pomagają m.in. rozpoznać problemy dziecka ( np. dysleksję ) i zaradzić im. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Głogowie ul. Folwarczna – 200 Głogów Telefon (76)

 GOPS raz w miesiącu udziela porad psychologicznych, wystarczy zadzwonić do GOPS – u i umówić się. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żukowicach z siedzibą w Nielubi Nielubia 51 a Żukowice Telefon/fax:(076) Godziny pracy: Poniedziałek - Piątek w godz

 Rzecznik Praw Ucznia. Zwróć się do niego, gdy masz np. wątpliwości co do obiektywnej oceny postępów w nauce. Rzecznik Praw Ucznia Al. Jerozolimskie – 024 Warszawa Telefon w. 372

 W drastycznych wypadkach, gdy uważasz, że prawa ucznia nie są respektowane (np. dziecko jest poniżane przez nauczyciela), możesz zwrócić się do Rzecznika Praw Dziecka. Rzecznik Praw Dziecka ul. Przemysłowa 30/32 00 – 450 Warszawa Telefon ( biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 – 16.15)

 W trudnych sytuacjach wychowawczych: Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży SZANSA ul. Perseusza – 200 Głogów Telefon (76) (76)