Rola sieci współpracy i samokształcenia w nowym systemie doskonalenia nauczycieli Ciechanów, 28 listopada 2014r. mgr inż. Piotr Praczukowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Aktywna edukacja.
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MERYTORYCZNY ASPEKT PRACY SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
SIECI WSPÓŁPRACY content/uploads/2013/12/post_dzieci_sieci_20-580x578.jpg.
SIECI WSPÓŁPRACY content/uploads/2013/12/post_dzieci_sieci_20-580x578.jpg.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Sieć współpracy i samokształcenia Nowa forma doskonalenia nauczycieli i rozwoju szkoły dr Danuta Elsner.
Człowiek- najlepsza inwestycja Tytuł projektu: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim Nr projektu: UDA-POKL /12-00.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Zapis prezentacji:

Rola sieci współpracy i samokształcenia w nowym systemie doskonalenia nauczycieli Ciechanów, 28 listopada 2014r. mgr inż. Piotr Praczukowski

Współpraca w ramach sieci staje się coraz bardziej powszechną metodą pracy. Sieciowanie to nawiązywanie i podtrzymy- wanie relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania informacji. Jest to proces wymiany doświadczeń i zasobów, opierający się na zasadzie partnerstwa.

„Nowość” Praca w sieci jest starsza niż Internet. Jednak największą popularność zdobywa dopiero teraz. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii komunikacyjnych, powszechności dostępu do Internetu, ta forma działania staje się popularna, ogólnodostępna i otwiera nowe możliwości przed jej użytkownikami.

Rola sieci w systemie wspomagania. Sieci stają się jednym z elementów doskonalenia nauczycieli. Udział szkół lub nauczycieli w pracach sieci daje możliwość kontaktu z innymi placówkami, które mają podobne problemy. Wymiana doświadczeń oraz wspólne rozwiązywanie problemów, pozwalają nauczycielom i dyrektorowi spojrzeć na trudności z różnych perspektyw. Sieci stanowią doskonałe uzupełnienie dotychczas stosowanych form doskonalenia nauczycieli, takich jak szkolenia, warsztaty, spotkania zespołów przedmiotowych.

Sieć jest formą pracy, która umożliwia samokształcenie i kooperację. Ułatwia wymianę doświadczeń, tworzenie nowych rozwiązań oraz poszerzanie kompetencji. Jest to działanie oparte na partnerstwie i wzajemności.

Cechy sieci jako organizacji: grupa osób lub instytucji, powstaje z ich potrzeb, powołanie nie wymaga żadnych czynności prawnych, działa poza kontrolą władz, działa na zasadach samoorganizacji, jest organizacją tymczasową, działa w oparciu o aktywność współpracujących ze sobą członków, nie ma typowego członu kierowniczego, cechuje ją niski stopień sformalizowania, jest bardziej procesem grupowym (relacją, interakcją, więzią) niż „twardym” efektem, nie jest projektem.

Sieć jako społeczność ucząca się: zaangażowanie wszystkich uczestników w proces uczenia się, uczenie się zespołowo – z innymi i od innych, uczenie się poprzez działanie i działanie poprzez uczenie się, uczenie się w oparciu o problemy wynikające z praktyki, uczenie się ukierunkowane na postępy uczniów, korzystanie z różnych form i metod zespołowego uczenia się.

Cele sieci: wymiana doświadczeń między uczestnikami, analiza przykładów dobrych praktyk, poszerzenie kompetencji uczestników, tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci, nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół, korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.

Organizacja sieci współpracy i samokształcenia. Sieci współpracy i samokształcenia to międzyszkolne zespoły nauczycieli lub dyrektorów placówek, które działają w jednym powiecie. Każda z sieci wyznacza własne cele oraz program działania. W pracach jednej sieci uczestniczy ok. 20–25 nauczycieli. Pracami każdej z nich kieruje koordynator.

Rola i zadania koordynatora sieci. Koordynator to osoba, która jest odpowiedzialna za organizowanie pracy sieci współpracy i samokształcenia. Do jego zadań należą: planowanie i organizowanie działań motywowanie uczestników do aktywnego udziału.

Rola koordynatora polega przede wszystkim na zapewnianiu uczestnikom odpowiednich warunków do uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci. Obowiązki koordynatora sieci to również: moderowanie zajęć, zapraszanie ekspertów, a także moderowanie aktywności uczestników na platformie internetowej.

Co wpływa na motywację uczestników sieci? Sposób delegowania do udziału w sieci; Postawa wobec sieci jako formy uczenia się; Postrzeganie korzyści z udziału w sieciach; Gotowość do dzielenia się doświadczeniem.

Diagnoza potrzeb Praca w ramach sieci współpracy i samokształcenia jest efektywna wtedy, gdy działania są dostosowane do potrzeb uczestników. Diagnozowanie potrzeb służy określaniu celów, które dotyczą ustalonego tematu.

Sieci współpracy mogą mieć charakter: przedmiotowy (np. matematyków, polonistów czy przyrodników), problemowy (np. sieć współpracy nauczycieli pracujących z uczniem zdolnym czy też sieć łącząca osoby zainteresowane sposobami pobudzenia twórczego myślenia uczniów).

Działania w sieci. Praca w sieci składa się z regularnych spotkań oraz działań realizowanych z wykorzystaniem platformy internetowej. Spotkania to przestrzeń do bezpośredniego kontaktu i płynnej wymiany informacji. Platforma internetowa zapewnia uczestnikom ciągłość działania. Jednocześnie stanowi dodatkowy sposób kontaktu, umożliwiający dyskusję i wymianę doświadczeń.

Spotkania robocze. Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, „dobrymi praktykami”. Spotkania z ekspertami. Tworzenie nowych rozwiązań.

Działania na platformie internetowej. Dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci. Wspólne tworzenie rozwiązań. Publikacja efektów pracy (np. wypracowanych narzędzi, scenariuszy lekcji itp.). Dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji, zdjęć itp.). Udział w szkoleniach e-learningowych.

Sieci w praktyce. W powiecie ciechanowskim w lutym 2014 roku ruszyły cztery sieci współpracy i samokształ- cenia. Ich powstanie poprzedziła diagnoza przeprowa- dzona przez zespół zaangażowany w realizację projektu.

Sieci współpracy i samokształcenia: Rola dyrektora w promocji i budowaniu wizerunku szkoły/ przedszkola. Edukacja medialna w szkole/ przedszkolu. Praca z nowoczesnymi technologiami – Bezpieczny Internet. Jak wspierać dziecko/ ucznia w uczeniu się matematyki?

Koordynatorzy poszczególnych sieci: Joanna Kazimierczak (sieć matematyczna) Rafał Panfil (sieć medialna) Maciej Wojciechowski (sieć informatyczna) Piotr Praczukowski (sieć dyrektorska)

W każdej sieci członkowie spotykali się 5 razy. W lutym odbyło się spotkanie organizacyjno- integracyjne, a potem cztery merytoryczne w odstępach około dwumiesięcznych. Spotkania były poświęcone konkretnym tematom, a dwa z nich w każdej sieci odbyły się z udziałem zaproszonych ekspertów zewnętrznych.

Oprócz spotkań w „realu” uczestnicy sieci pracowali na platformie internetowej udostępnionej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Praca polegała na wymianie poglądów związanych z tematyką sieci (i nie tylko) w okresie między spotkaniami, zamieszczaniu materiałów opracowanych przez siebie lub wyszukanych w Internecie, podawaniu linków do ciekawych stron internetowych, zamieszczaniu materiałów otrzymanych od ekspertów zewnętrznych po spotkaniach.

Na zakończenie pracy sieci, w październiku 2014, zostały zorganizowane spotkania podsumowujące kilkumiesięczne działania każdej z sieci. Koordynatorzy przedstawili sprawozdania, w których ujęli całokształt działań uczestników sieci w „realu”, na spotkaniach, oraz na platformie internetowej. Uwypuklono również pozytywne aspekty pracy w sieci współpracy i samokształcenia.

W pracach czterech sieci współpracy i samokształcenia w Powiecie Ciechanowskim w okresie od lutego do października 2014 wzięło udział blisko stu nauczycieli i dyrektorów przedszkoli i szkół z naszego powiatu.

Pozytywne aspekty pracy w sieci: 1.Spotykamy ciekawych ludzi, 2.Spotykamy się z zaangażowaniem, 3.Kształtuje się umiejętność pracy w zespole, 4.Sieć może pełnić funkcję konsultacyjną (konsultacje między uczestnikami, konsultacje eksperckie…), 5.Dowiadujemy się wiele o sobie samych, 6.Radzimy sobie z wyzwaniami,

7.Sieć pozwala budować kontakt między szkołami, 8.Współpraca – nie tylko nauczycieli, 9.Możliwość poznania nowych technologii, nowych narzędzi, 10.Budowanie więzi i zaplecza  będę miał/-a kogo zapytać w razie potrzeby, 11.Podnoszenie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa pracy w sieci, 12.Następuje wymiana (w różnych zakresach),

13.Rywalizacja – w pozytywnym wymiarze (dążenie, żeby dorównać, zrobić coś więcej, lepiej…), 14.„Podglądanie” jak coś robią inni i „rozsiewanie” tej wiedzy w innych środowiskach, 15.Budowanie motywacji („jak inni dali radę, to ja też),

16.Nastawienie na rozwiązywanie problemów, 17.Odpowiadamy sami sobie w różnych trudnych, sprawach, 18.Mamy szansę wykorzystać wiedzę ekspercką.

Prezentacja została przygotowana na podstawie materiałów

Bardzo dziękuję za uwagę.