Teatr grecki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Advertisements

Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
TEATR GRECKI.
TRAGICY GRECCY.
TEATR GRECKI.
TEATR GRECKI.
Maria Bieda. 1. Z nami zwiedzisz: 1.Starożytny Rzym 2.Cywilizację Majów 3.Starożytny Egipt 4.Starożytne Indie 5.Starożytne Chiny 6.Starożytny Izrael 7.Starożytną.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
KAZUSY – prawo spadkowe mgr M.Dziwoki. Ewa zmarła 12 grudnia 2012r. Nie pozostawiła testamentu. Jej rodzina to: a)Ojciec b)Matka (zmarła w 2008r.) c)Małoletnia.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Robinson Cruzoe urodził się w Anglii. Był synem kupca niemieckiego pochodzenia. Miał dwóch starszych braci, którzy zginęli na morzu. Jako najmłodszy z.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
NA TROPACH LICZBY П. CZYM JEST LICZBA П? Zacznijmy tak, jak na profesjonalny matematyczny wykład przystało, czyli od definicji. П ≠ 3 П ≠ 3,14 П ≠ 3, …?!
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Jak Max i Tutu granic Europy szukali Część pierwsza, czyli wszystko zaczęło się we Wrocławiu na Placu Strzeleckim Opr. Anna Grabowska.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
Antyk i Starożytność.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
Historia propagandy (okres klasyczny). Grecja  Sparta przez wiele stuleci dbała o utrzymanie na wysokim poziomie dyscypliny społecznej.  Chłopców w.
II Mała Wojewódzka Liga Przyrodnicza Wykonali: Nikodem Nalecziński Łukasz Ciesielski Kacper Szatkowski.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
KOMBINATORYKA.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Jeden z gatunków literackich należących do Dramatu, obejmujący utwory, w których występują elementy komiczne. Często jest to utwór satyryczny, gotowy.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Numer 1 (mamy nadziej ę, ż e nie ostatni). podpowiedź (na następnych stronach)
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
„Ania z Zielonego Wzgórza”,
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
ZEGARY SŁONECZNE Zegar słoneczny, używany był już w starożytności należy do najdawniejszych przyrządów naukowych i pomiarowych. Przypuszcza się, że niektóre.
Poglądy Materia jest niezniszczalna i wieczna, wszystko składa się z atomów wszystko składa się z atomów i próżni, atomy mają pewną swobodę i próżni,
CZYLI JAK POWSTAŁO PISMO
Zabytki starożytnej Grecji. Akropol W starożytnej Grecji osiedle, miasto lub jego część znajdująca się na wysokim wzgórzu, cytadela z pałacami i świątyniami.
Schematy blokowe.
Informacja o maturze w 2018 roku
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Raj w judaizmie Ala Tkaczyk kl. 2F.
Zapis prezentacji:

Teatr grecki

Historia boga Dionizosa Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził się z uroczystości ku czci boga wina, witalności, życia i biesiad. Dionizos był synem Zeusa i śmiertelniczki Semele, która zmarła w czasie narodzin Dionizosa. Stało się tak ponieważ chciała zobaczyć swego kochanka, Zeusa w całym jego boskim majestacie. Kiedy Zeus spełnił jej życzenie spłonęła, gdyż oczy śmiertelniczki nie mogły znieść takiego widoku. Dionizosem opiekowały się nimfy, muzy uczyły go śpiewu i tańca, a pozostałymi sprawami wychowania zajmował się Sylen. Dionizos był bogiem, który wolał ziemię od Olimpu, był dobry i serdeczny dla ludzi i zwierząt. Potrafił stwarzać… miód i mleko, symbole dobrobytu. Nauczył ludzi na całym świecie, jak mają uprawiać winną latorośl.

W jego podróżach po świecie zawsze towarzyszył mu nieodłączny orszak złożony z satyrów, sylenów, bachantek i menad. Jest on bogiem wszystkiego co żywe, ma władzę na życiem i śmiercią. Jego żoną została Ariadna, piękna córka króla Krety, Minosa. Dionizos znalazł ją na wyspie Naksos, której kształt przypomina liść winnej latorośli.

Wielkie Dionizje WIELKIE DIONIZJE -miejskie - miały charatker podniosłego misterium. Trwały one początkowo pięć, potem sześć dni, a zaczynały się w końcu marca, kończyły wraz z nadejściem kwietnia. Pierwszego dnia składano Dionizosowi ofiarę z kozła. W trakcie tego obrzędu chór chłopięcy śpiewał dytyramby - wzniosłe hymny sławiące boga winnej latorośli. Natępnie w uroczystym pochodzie przenoszono posąg Dionizosa ze świątyni u stóp Akropolis do gaju Akademosa, gdzie odbywało się nabożeństwo, a następnie wielka uczta. Po zachodzie słońca przy blasku pochodni posąg boga wędrował do Aten. Przez kolejne dni przy udziale chórów chłopięcych i męskich wystawiano sztuki. Pieśń kultowa ku czci dionizosa - DYTYRAMB przekształciła się z czasem w tragedię opartą na dialogu Koryfeusza (przewodnika chóru) z chórem

Małe Dionizje DIONIZJE MAłE - wiejskie - miały charakter ludowej, wesołej zabawy. Obchodzono je w Attyce pod koniec grudnia i na początku stycznia. Czczono w ten sposób porę otwierania naczyń z młodym winem. Tak jak podczas wielkich dionizji, składano w ofierze kozła, a jego krwią polewano korzenie winnej latorośli. Przez następne dni miały miejsce wesołe zabawy, procesje, pochody zwane komos. Z pieśni o zaczepnym, żartobliwym charakterze, śpiewanych przez komos wykształciła się z czasem komedia

Budowa teatru Przedstawienia teatralne w starożytnej Grecji odbywały się na świeżym powietrzu, pozwalał na to ciepły klimat tego kraju. Widownia w teatrze greckim, czyli theatron, była zazwyczaj sytuowana na stoku wzgórza, i wyglądała podobnie do dzisiejszych widowni. Widzowie siedzący na kamiennych nie zasłaniali sobie nawzajem, a zarazem doskonale widzieli wszystko to co działo się na przestrzeni, na której występowali aktorzy wraz z chórem. Ta przestrzeń składała się z miejsca przeznaczonego dla chóru, czyli orchestry, ołtarza i skene, która była swego rodzaju garderobą. aktorzy występowali na proskenionie. Z czasem chór odgrywał w teatrze greckim, coraz to mniejszą rolę,odpowiadało temu zmniejszanie orchestry, na rzecz skene, do której z czasem dobudowano paraskenia.

Budowa tragedii greckiej W budowie antycznej tragedii greckiej koniecznymi częściami były: Prologos, który był zapowiedzią tematu tragedii; Parodos, który był pierwszą pieśnią chóru; Epejsodia, które były epizodami akcji, grali w nich aktorzy; Stasimony, które były pieśniami chóru, komentującego akcję, pouczającego bohaterów, opowiadającego o wydarzeniach. Stasimony były niekiedy zastępowane kosmosami; Exodos, który był ostatnią kwestią chóru, puentą całej tragedii.

Tragedia antyczna Tematykę przedstawień czerpano z mitologii a widz przychodził do teatru by przeżyć katharsis, czyli oczyszczenie z negatywnych uczuć w celu osiągnięcia wewnętrznego spokoju. W odróżnieniu do czasów współczesnych ludzie wykorzystywali moment przedstawienia do wspólnego biesiadowania, gdyż większość z przedstawianych dzieł była im doskonale znana .W teatrze obowiązywała zasada trzech jedności. Były to: jedność czasu miejsca i akcji. W trakcie przedstawienia bohater przeżywa konflikt tragiczny polegający na konieczności dokonania wyboru między dwoma równorzędnymi racjami, lecz jak się okazuje każdy wybór prowadzi do klęski. Czas przedstawień teatralnych był dla Greków świętem, dlatego ludzie przychodzili do teatru całymi rodzinami.

Zasada trzech jedności Akcja tragedii skupiała się tylko na jednym wątku, nie było żadnych wątków pobocznych, w ten sposób realizowano zasadę jedności akcji. Jedność miejsca wynikała z tego, że wszystkie wydarzenia działy się tylko w jednym miejscu. O tych, które z konieczności prawdopodobieństwa musiały dziać się gdzie indziej, opowiadał posłaniec. Jedność czasu polegała na tym, że wszystkie wydarzenia działy się w ciągu jednej doby, zwykle nie przekraczały czasu od wschodu do zachodu słońca.

Aktor Aktorami w teatrze greckim mogli być tylko mężczyźni, którzy odgrywali także role kobiece. Aktorów nie mogło być więcej, aniżeli trzech. Na twarzach mieli maski, a na nogach koturny, który dawały wrażenie, że aktorzy są wyżsi, niż w rzeczywistości. Maski miały otwory wykonane w taki sposób, aby zwiększyć akustykę głosu. Maski pełniły także inną funkcję, upodabniały aktora do granej przez niego postaci, informowały o wieku i płci bohatera. Aktorzy w teatrze greckim mieli na głowach peruki, a ich barwne kostiumy składały się z długiej szaty, zwanej chitonem i himationu, który był rodzajem krótkiego płaszcza zarzucanego na jedno ramię.

Wygląd aktora

Maski Maska była podstawowym elementem stroju starożytnego greckiego aktora. Dawała ona widzom wskazówkę dotyczącą przedstawianej przez aktora postaci. Dzięki temu rekwizytowi możliwe było odgrywanie wielu ról przez jedną osobę (zmiana roli odbywała się poprzez zamianę masek). W masce był duży otwór, który umożliwiał wypowiadanie tekstu w słyszalny dla widzów sposób (otwór tworzył rezonans). Używano czterech rodzajów masek: przedstawiających śmiech, płacz, gniew lub strach.

Maska służyła aktorom również do odgrywania ról kobiecych – ponieważ wszyscy aktorzy byli wówczas płci męskiej. Niektórzy znawcy teatru starożytnego twierdzą także, że maska służyła uniwersalizacji postaci. Miała pomóc w stworzeniu bohatera przeciętnego, takiego, z którym każdy z obserwujących widzów mógłby się utożsamić.

Twórcy antyczni Ajschylos Eurypides Sofokles

Ajschylos Ajschylos, Eschyl (525-456 p.n.e.), tragediopisarz grecki, pochodzący z Eleusis koło Aten, uważany za twórcę tragedii klasycznej. Brał udział w wojnach perskich, w bitwie pod Maratonem (490 p.n.e.), Salaminą (480 p.n.e.) i Platejami (479 p.n.e.). W ostatnich latach życia, wskutek konfliktu z władzami Aten i oskarżenia o zdradzenie tajemnic misteriów, uszedł na Sycylię. Zmarł w Geli. Był wielokrotnym zwycięzcą zawodów dramatycznych (po raz pierwszy 484 p.n.e.). Napisał 70 tragedii i 20 dramatów satyrowych.

Eurypides Eurypides (ok. 480-407/406 p.n.e.), jeden z trzech wielkich tragediopisarzy greckich (obok Ajschylosa i Sofoklesa). Uczeń filozofów jońskich, głosiciel poglądów demokratycznego odłamu sofistów. Ojciec tragedii psychologicznej i tragikomedii. Z ok. 90 napisanych przez niego sztuk teatralnych zachowało się 17, m.in. Medea, Hipolit, Błagalnice, Ifigenia w Taurydzie, Elektra, Orestes oraz ok. 1000 fragmentów. Atakowany za zbytnią nowoczesność swojej twórczości, pod koniec życia przeniósł się z Aten na dwór króla macedońskiego Archelaosa I.

Sofokles Sofokles (496-406 p.n.e.), tragediopisarz grecki, jeden z trzech wielkich tragików starożytnych (obok Ajschylosa i Eurypidesa). Brał udział w życiu politycznym Aten (był skarbnikiem Związku Ateńskiego, strategiem, kapłanem herosa-lekarza Amynosa). Autor ok. 120 sztuk (90 tragedii, 30 dramatów satyrowych). Zachowało się tylko 7 tragedii: Ajas, Antygona, Edyp król, Trachinki, Elektra, Filoktet, Edyp w Kolonie. W papirusach z Oksyrynchos w Egipcie odkryto 400 wierszy dramatu satyrowego Tropiciele.

Wpływ teatru greckiego na teatr współczesny

Przedstawienia teatralne wystawiane są od około 2500 lat Przedstawienia teatralne wystawiane są od około 2500 lat. Teatr współczesny różni się jednak znacznie od starożytnego. Obecnie siedzibami teatrów są budynki, a aktorami są zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Odmienna jest gra artystów, inne są kostiumy i dekoracje. Wiele słów i pojęć używanych współcześnie wywodzi się jednak z tradycji teatru greckiego, np:tragedia, komedia, dramat, scena. Niektóre dramaty starożytnych autorów wystawiane są również obecnie. Świadczy to o ponadczasowości poruszanych w nich problemów. Zmuszają do zastanowienia się nad celem i sensem ludzkiego życia oraz zasadami, których należ przestrzegać, aby było ono godne.

POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEATREM Pochód bachiczny- był to pochód organizowany dwa razy do roku ku czci boga Dionizosa podczas, którego przewodnik prowadził dialog z pochodem Katharsis – oczyszczenie z negatywnych uczuć w celu uzyskania wewnętrznego spokoju. Satyr- jest to postać w mitologii greckiej, występująca w orszaku Dionizosa, która wyglądała jak pół człowiek pół kozioł. Tragedia-utwór dramatyczny, w którym występuje silnie zarysowany konflikt między dążeniami bohatera a wartościami i mocami wyższymi, jakim musi się on przeciwstawić, co prowadzi do nieuniknionej katastrofy.

Źródła INTERNET Wikipedia.pl Bryk.pl Antyk.klp.pl Portal wiedzy.onet.pl KSIĄŻKI Książka do historii do klasy 5”Dień dobry historio!” Książka do polskiego klasa 1”Słowa na czasie” Własna wiedza

Prezentacja została wykonana pod opieką Pani Anny Tuźnik. Przygotowali ją: Agnieszka Doraczyńska Adrianna Godziszewska Zofia Hemperek Karolina Mitura Daniel Fijoł