Pedagogizacja rodziców Temat: Czas wolny. 19.06.11copyright 2006 www.brainybetty.com; All Rights Reserved. 2 "Chłopiec jest jedynakiem. Oboje rodzice.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Jak pomóc dziecku w nauce?
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Klasa „0” Szkoła Podstawowa nr 192
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Organizacja pracy przedszkola
Dojrzałość szkolna dziecka
„PO SZKOLE…”.
Szkoła Podstawowa nr 238 im. Christo Botewa
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
Wychowawca : Sylwia Szczęsna - Cichoń
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Projekt przygotowany przez Radę Rodziców przy Przedszkolu nr 102 we Wrocławiu: Ale w szkole jest wesoło, kolorowo i sportowo....
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
CZAS WOLNY DZIECKA.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Dobra organizacja czasu- pogodzenie obowiązku uczestniczenia w zajęciach sportowych i rozgrywkach z przygotowaniem się do zajęć szkolnych i czynnym.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
W nauczaniu zintegrowanym
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Przedszkolanka.
Zdrowy styl życia.
Moja pasja – piłka nożna
Regulamin Świetlicy Szkolnej
W zdrowym ciele zdrowy duch
DOBRY START.
ODPOCZYNEK CZYNNY I BIERNY
RODZICE CENIĄ:  DOBRY KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI  PROMOWANIE ZDROWIA PRZEZ SZKOŁĘ  DUŻA ILOŚĆ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH  INTERESUJĄCE SPOTKANIA, WARSZTATY.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Prezentacja 1.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W SOPOCIE
Środowiskowy Dom Samopomocy
Program „wf z klasą” Przewrót na wf.. Wyniki ankiet przeprowadzonej w klasach 4 – 6. W ankiecie wzięło udział 50 uczniów.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 170 UL. MIEDZIANA 1/3 90 – 038 ŁÓDŹ telefon: mail:
Czas wolny dawniej a dziś.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2015/2016, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 170 UL. MIEDZIANA 1/3 90 – 038 ŁÓDŹ telefon: mail:
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Imię i nazwisko nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Zapis prezentacji:

Pedagogizacja rodziców Temat: Czas wolny

copyright All Rights Reserved. 2 "Chłopiec jest jedynakiem. Oboje rodzice pracują po 10 godzin dziennie, ojciec często nie bywa w domu wcześniej niż o 20. Rodzina jest bardzo zasobna finansowo.

copyright All Rights Reserved. 3 Dziecko żyje w dostatku. Od najmłodszych lat miał problemy z koncentracją uwagi, z nadruchliwością, z trudem nawiązywał trwalsze relacje z rówieśnikami.

copyright All Rights Reserved. 4 Od 6 roku życia uczęszczał na zajęcia sportowe - miały mu one pomóc w zaspokojeniu potrzeby ruchu, zajmowały one dziecku 4 godziny tygodniowo. W wieku 7 lat chłopiec zaczął się uczyć gry na skrzypcach i języka angielskiego, zajęcia te zajmowały 4 godziny tygodniowo.

copyright All Rights Reserved. 5 W wieku 8 lat zapisano chłopca na zajęcia teatralne, zajęcia te zajmowały ok. 3 godzin tygodniowo. W efekcie, każdego popołudnia, od poniedziałku do piątku, chłopiec miał po 2 godziny zajęć. W niedzielę dość częste spektakle, a średnio 1 weekend w miesiącu miał zajęty turniejami sportowymi lub koncertami skrzypcowymi.

copyright All Rights Reserved. 6 Dochodziła do tego nauka szkolna. Wyniki w szkole były coraz słabsze. Rodzice zatrudnili więc panią do pomocy dziecku w nauce. Chłopiec niezmiennie miał problemy z koncentracją uwagi i nadruchliwością. W wieku 10 lat nauczyciel w szkole zasugerował rodzicom wizytę u psychologa.

copyright All Rights Reserved. 7 Kontakt z rodzicami kojarzył mu się wyłącznie z ich niezadowoleniem z niego, narzekaniem, zawodem, że znowu ich rozczarował. Rodzice nie byli w stanie tolerować braku zdyscyplinowania chłopca w odrabianiu lekcji, jego ruchliwości, jego nie zorganizowania w nauce i w innych czynnościach.

copyright All Rights Reserved. 8 Chłopiec próbował prosić rodziców, żeby go wypisali z części zajęć. Słyszał niezmiennie odmowę i argument - jesteś leniwy, niezdyscyplinowany, chciałbyś mieć szybkie sukcesy, a nie chce ci się pracować; to nie sztuka zrezygnować z zajęć, sztuka zmagać się z samym sobą, aby odnieść sukces".

copyright All Rights Reserved. 9 pogłębia się jego wiedza i umiejętności, wzbogacają się jego kontakty społeczne, uczy się dyscypliny, obowiązkowości, jest okazją do odkrywania swoich uzdolnień, do ich rozwijania, rozwija swoje zainteresowania, daje rodzicom poczucie dobrze zorganizowanego i pożytecznie spędzonego czasu dziecka, jest dobrą alternatywą dla samotnie spędzanego czasu w domu pod nieobecność rodziców, w którym to czasie dziecko mogłoby siedzieć kilka godzin przed TV lub komputerem. Argumenty na tak:

copyright All Rights Reserved. 10 Argumenty na nie: przeciążenie zadaniowe dziecka w wieku, w którym nie jest ono psychicznie gotowe podołać takiemu obciążeniu, ograniczenie do minimum czasu spędzanego z rodzicami, ograniczenie do minimum czasu na spontaniczną zabawę, - czasu na zabawę dziecko potrzebuje co najmniej do końca szkoły podstawowej, paradoksalnie dziecko ma coraz trudniejszy, a nie coraz łatwiejszy kontakt z rówieśnikami,

copyright All Rights Reserved. 11 nie jest łatwo nawiązać głębsze relacje społeczne, rosnące zmęczenie i zniechęcenie dziecka do aktywności, pogarszające się relacje z rodzicami (dziecko zaczyna marudzić, rodzice się denerwują), zmęczenie i zniechęcenie powoduje porażki, a nie sukcesy; pojawia się frustracja, niechęć do wysiłku, spada poczucie własnej wartości i gotowość do podejmowania aktywności, zbyt wysoka samoocena dziecka.

Sposoby komunikowania się z dzieckiem Okazuj duże zainteresowanie tym, co dziecko do Ciebie mówi Okazuj wsparcie dziecku, daj mu zroumienie, akceptację Mów do dziecka spokojnie, krótko, rzeczowo ("Nie owijaj w bawełnę") Zniż się do pozycji dziecka, zadbaj o kontakt wzrokowy, dotykowy

Zadawaj pytania otwarte Nie używaj zbyt wielu pytań naraz Podczas rozmowy z dzieckiem nie przejawiaj inicjatywy,bądź dla niego "partnerem" Nie chowaj się za czyimiś plecami np. współmałżonka Bądź konsekwentny Nie bój się słowa przepraszam

Sposoby spędzania wolnego czasu Rozmowa podczas odwożenia dziecka do szkoły i ze szkoły. Wspólny spacer, jazda na rowerze, rolkach, łyżwach, nartach. Wspólne gotowanie, nakrywanie do stołu. Wspólne jedzenie posiłków. Wyjście do muzeum, do kina, do interesujących dziecko miejsc (plac budowy). Wycieczki rodzinne. Wyjście na plac zabaw.

Praca i zabawa w ogrodzie. Pomoc przy reperowaniu urządzeń. Zabawy stolikowe: gry planszowe, karty do gry, układanie rebusów, łamigłówek. Opowiadanie sobie historyjek, bajek przed snem. Czytanie książek, słuchanie muzyki. Składanie modeli, układanie puzzli, zabawa klockami. Rozmowa na temat naszej pracy, zajęć szkolnych. Zabawy na dworze: gra w piłkę, rodzinne zawody, piknik rodzinny.

,,Dziecko powinno mieć czas na to, żeby sobie pomarzyć, porozmawiać, przytulić się i spędzić leniwie trochę czasu razem z tobą…”

Pomoc dziecku podczas odrabiania lekcji Do głównych zadań rodziców należy: 1.Zapewnienie dziecku warunków do pracy w domu: -stałe miejsce– (np. osobny pokój, biurko, stół) wszelkie zmiany sprzyjają rozproszeniu uwagi. Szczególnie u dzieci młodszych uwaga jest łatwo odwracalna, a nawyki pracy umysłowej dopiero zaczynają się wytwarzać. Dziecko nadpobudliwe nie powinno pracować koło okna, bo widok z niego rozprasza uwagę. W pobliżu nie powinno być przedmiotów, którymi można manipulować, bawić się. Pracę ułatwia porządek na biurku czy stole oraz w jego okolicy.

odpowiednia wysokość stołu i krzesła na którym dziecko siedzi- zarówno stół jak i krzesło powinno być dostosowane do wzrostu dzieci; -właściwe oświetlenie. 2.Wyznaczenie czasu na odrabianie lekcji. Dziecko nie powinno zabierać się do odrabiania lekcji bezpośrednio: -po skończeniu zajęć w szkole, -po zajęciach wymagających intensywnego wysiłku fizycznego,

po dłuższym oglądaniu programu telewizyjnego, który zmusza do koncentracji uwagi, subiektywnie dziecko nie czuje się zmęczone, w rzeczywistości jest jednak inaczej, -po posiłku głównym, tj. po obiedzie czy kolacji. W przypadku dzieci w młodszym wieku szkolnym czas po kolacji w ogóle nie wchodzi w grę, bo są one wyczerpane przeżyciami całego dnia i nie są w stanie wydajnie pracować.