Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej metropolii - koleje aglomeracyjne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
Perspektywy i kierunki integracji transportu publicznego w Polsce
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Zarządzanie mobilnością - Poczdam Warsztat: Zarządzanie i koordynacja w obszarze komunikacji Podkarpackie 5 grudnia 2012 Prezentacja: Ministerstwo Infrastruktury.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej metropolii - ruch rowerowy dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Mobilność aglomeracyjna – cechy charakterystyczne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.
Panel: Transport komunalny
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Plan finansowy programu
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Porównanie czasów przejazdów samochodu i pociągu na czterech liniach kolejowych, na których 10 czerwca 2018 roku będą uruchamiane połączenia w systemie.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zakopane 25 października 2018
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej metropolii - koleje aglomeracyjne dr Michał Beim Instytut Melioracji, Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Plan wystąpienia 1.Wstęp 2.Filozofia planowania systemów transportowych 3.Idea taktu 4.Kolej aglomeracyjna a kolej regionalna 5.Przykład: kolei aglomeracyjnych w Niemczech –Breisgau S-Bahn 6.Wyzwania na przyszłość 7.Podsumowanie

Wstęp Charakterystyka ruchu aglomeracyjnego na kolei: duże natężenia w godzinach szczytu kierunki: rano do metropolii, popołudniu z metropolii dominacja stałych klientów różne oczekiwania klientów (klienci premium) duże znaczenie czasu, dopasowania godzin i niezawodności (pytanie o metody liczenia) – „walka o pasażera zaczyna się w łóżku” duża atrakcyjność kolei w weekendy w kierunkach turystycznych i rekreacyjnych kumulacja na odcinkach w pobliżu centrum miasta Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Wstęp – dlaczego kolej aglomeracyjna? Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Filozofia transportu publicznego -podróż zawsze odbywa się „od drzwi do drzwi”, a nie od stacji do stacji -wszystkie elementy systemu wpływają na atrakcyjność danego sposobu przemieszczania się i kształtują „kulturę mobilności” -pasażer podejmując decyzję o podróży uwzględnia całość drogi -rośnie znaczenie telekomunikacji w transporcie „Łatwo dojechać” „Po prostu, dotrzeć!” żródło: VRN Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Idea taktu Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Główne założenia taktu: -koordynacja rozkładów -dopasowanie prędkości pociągów do odległości pomiędzy węzłami przesiadkowymi -zapewnienie możliwości przesiadek -stworzenie wspólnej sieci połączeń -czytelność rozkładów jazdy źródło: opracowanie własne

Koleje regionalne a aglomeracyjne aglomeracyjneregionalne Przyspieszenie1,0 – 1,2 m/s2> 0,6 m/s2 Fotelepojemnośćwygoda Drzwiminimalizacja czasu wymiany pasażerów komfort pasażerów podróżujących Oznakowanieczytelność, spójność z komunikacją miejską podkreślenie własnej marki Takt10’ – 30’godzinny / półgodzinny Zasięg stacjiok. 500 mok m Liczba przystankówwysokapomijanie części nawet przez pociągi osobowe Obsługakontrolerzy biletówkonduktorzy Wyposażenie dodatkoweminimalnepółki na bagaż, stojaki Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Koleje regionalne a aglomeracyjne Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Kolej aglomeracyjna a kolej regionalna. Fot. MB

Koleje regionalne a aglomeracyjne Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 SUWEX a RER czyli różnice między wnętrzem kolei regionalnej a aglomeracyjnej – fot. MB

Koleje regionalne w Niemczech Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Niemiecka kolej przewiozła w 2012 r. ok. 2,4 mld pasażerów. 94,7% z tego przewiozły koleje regionalne! Źródło: oprac. wł. na podstawie DESTATIS

Koleje regionalne w Niemczech Podstawę prawną stanowi ustawa o regionalizacji pasażerskiego transportu publicznego z r. obowiązująca od r. Finansowanie kolei zapewnione ustawowo – pochodzi z podatku od olei mineralnych. Wysokość jednak niezależna od realnych wpływów z podatku. W 2010 r. było to 6,9 mld EUR. Podział pomiędzy kraje związkowe wg algorytmu bazującego na pracy przewozowej. Zmiany zasad podziału raz na kilkanaście lat. Znaczący wzrost liczby pasażerów od czasów regionalizacji. Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Koleje regionalne w Niemczech Koleje regionalne w Niemczech to: 16 organizatorów 27 organizacji działających w imieniu organizatorów 68 przewoźników regionalnych wykonujących usługi (grudzień 2013 r.) ok. 80 związków taryfowych ok. 30 zarządców infrastruktury torowej 7 mld EUR dofinansowanie ok. 9 mld EUR wartości rynku ponad połowa rynku przewozów kolejowych Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Koleje aglomeracyjne w Niemczech 20 systemów kolei aglomeracyjnej różna charakterystyka systemów: tabor, gęstość sieci, długość linii segment w dużej mierze pokrywający koszty funkcjonowania „S-Bahnizacja” kolei aglomeracyjnych Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Koleje aglomeracyjne w Niemczech Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Germesheim: S-Bahn i tramwaj dwusystemowy fot. M. Beim,

Breisgau S-Bahn: historia Linia Fryburg – Breisach (– Colmar): 22,5 km (do granicy) 9 stacji jednotorowa, niezelektryfikowana planowana do zamknięcia (~1980) Breisgau S-Bahn: start działalności w 1997 r. 1999: 1,5 mln pasażerów 2007: 6,5 mln pasażerów 2012: 7,4 mln pasażerów Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Breisgau S-Bahn: historia Breisgau S-Bahn jest elementem sukcesu transportu publicznego w regionie. Od 1991 do 2013 r. liczba pasażerów transportu publicznego się prawie podwoiła. Nadal wysoki odsetek (2/3) mieszkańców regionu wjeżdża do miasta samochodem. Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Liczba pasażerów transportu publicznego w regionie Fryburga (koej + bus + tramwaj) źródło: ZRF

Breisgau S-Bahn: stan obecny Aglomeracja miejska Fryburga Bryzgowijskiego: miasto Fryburg – 220 tys. mieszkańców powiat Breisgau-Hochschwarzwald – 250 tys. powiat Emmendingen – 159 tys. 59 tys. osób z regionu do Fryburga, 20 tys. Przewoźnik: tabor: 21 Regio-Shuttle RS1 zatrudnienie: ok. 40 pracowników praca eksploatacyjna: ok. 1 mln wozokm dwie linie o łącznej długości 50,3 km założyciele: miasto (przez VAG) i region (przez SWEG) Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Breisgau S-Bahn: program 2020 Cele: zapewnienie 15- lub 30-minutowego taktu zwiększenie pojemości pociągów optymalizacja kosztów systemu poprawa konkurencyjności Docelowy system: 6 linii 235 km tras kolejowych 7,1 mln pockm Przewoźnicy: wybrani w przetargach na podsieci Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Logo projektu; źródło: LBW- ZRF

Breisgau S-Bahn: program 2020 Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Program rozwoju do 2020 źródło: ZRF

Szczegółowy plan Breisgau S-Bahn w 2018 r. Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 źródło: ZRF

Breisgau S-Bahn: program 2020 Finansowanie inwestycji – pierwotnie vs. prognozy: Państwo: 107 mln EUR / 150 mln EUR Badenia-Wirtembergia: 36 mln EUR / 50 mln EUR związek celowy (ZRF): 69 mln EUR / 102 mln EUR Schwarzwald-Baar-Kreis: - / 9 mln EUR Finansowanie funkcjonowania (od 2018 rocznie): Przychody z biletów: 40 mln EUR związek celowy (ZRF): 2 mln EUR Badenia-Wirtembergia: 58 mln EUR Średnia prognozowana dopłata do pockm: 9,71 EUR Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Breisgau S-Bahn Inwestycje na łączną kwotę 290 mln EUR – 311 mln EUR: elektryfikacja mijanki wydłużenie peronów realokacja lub nowe przystanki łącznice między trasami Elztalbahn: 19 mln - 66 mln EUR Breisacher Bahn: 66 mln mln EUR Höllentalbahn: 17 mln EUR (elektr. 40 km trasy) Münstertalbahn: 15 mln EUR (moder.+elektr. 11 km) Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Nowy tabor na Münstertalbahn fot. SWEG

Breisgau S-Bahn: program 2020 Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 źródło: opracowanie własne

Breisgau S-Bahn: program 2020 Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 źródło: VAG Freiburg

Bariery rozwoju w przyszłości Podstawowe problemy rozwoju: zmiany demograficzne suburbanizacja i dezurbanizacja rynki pracy – elastyczność zatrudnienia przepisy prawne – problemy graniczne niestabilność finansowa regionów Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Kierunki rozwoju w przyszłości Nowe technologie i organizacja: pojazdy hybrydowe pojazdy o napędzie dieselowskim i elektrycznym tramwaje dwusystemowe ze scenariuszami zderzeniowymi pojazdy z szybkim systemem łączeń eliminacja barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 fot. Rolls Royce, M.Beim

Kierunki rozwoju w przyszłości Nowe grupy klientów: rowerzyści z rowerami elektrycznymi elektryczne wózki inwalidzkie klienci premium ceniący szybkość Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 Gniazdo umożliwiające ładowanie rowerów elektrycznych (Brunszwik) Ekspres metropolitalny (Frankfurt) fot. M.Beim

Kierunki rozwoju w przyszłości Zmiany organizacyjne: pociągi bez obsługi konduktorskiej systemy rezerwacji miejsc minibary pociągi w godzinach szczytów komunikacyjnych przystanki kolejowe na żądanie ujednolicenie design Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015 fot. 2 x M.Beim

Podsumowanie Na sukces kolei aglomeracyjnych w Niemczech złożyły się przede wszystkim: -zintegrowany taktowy rozkład jazdy -integracja taryfowa i harmonizacja rozkładów z komunikacją miejską -podniesienie komfortu podróży przez systematyczną odnowę dworców kolejowych oraz taboru -promocja wykorzystania kolei w turystyce, zwłaszcza jednodniowej, w połączeniu z pieszymi i rowerowymi wycieczkami -zaangażowanie samorządów powiatowych i gminnych w działania na rzecz kolei Warsztaty nt. Wymiany Doświadczeń w Planowaniu Rozwoju Przestrzennego Obszarów Metropolitalnych. 1-2 lipca 2015

Dziękuję Państwu za uwagę! dr Michał Beim Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu ul. Piątkowska 94, Poznań