Uniwersytet Trzeciego Wieku. (ang. University of the Third Age, U3A)  placówka dydaktyczna dla osób w podeszłym wieku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PLAN ZAJĘĆ SEKCJI od do PONIEDZIAŁEK (I LO AULA) – ZDROWIE PSYCHICZNE.
Advertisements

UNIWERSYTETY TRZECIEGO WIEKU
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Działalność Akademii Trzeciego Wieku w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
Szkoła dla 6-latka 6.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Inspiratorka powstania UTW w Lesznie Pani El ż bieta Bogacka.
OFERTA III SEKTORA SKIEROWANA DO RODZIN W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM.
Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski otrzymał
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Uniwersytet III wieku Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
Język francuski na świecie
Język francuski na świecie
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
AKTYWNOŚCI SENIORALNE Fundacja Inicjatyw Społeczno – Kulturalnych FORUM LIDER LOKALNEJ KOALICJI NA RZECZ STAREGO PRZEDMIEŚCIA I GŁÓWNEGO MIASTA Fundacja.
Język obcy w przedszkolu
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Metody i przeciwdziałanie osamotnieniu osób starszych
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
RUCH UNIWERSYTETÓW TRZECIEGO WIEKU NA RZECZ SENIORÓW
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Szkoła Nauczycielem stoi
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Trzeciego Wieku

(ang. University of the Third Age, U3A)  placówka dydaktyczna dla osób w podeszłym wieku.

Początki UTW  Początki ruchu uniwersytetów trzeciego wieku sięgają roku W tym też czasie profesor Uniwersytetu w Tuluzie Pierre Vellas zorganizował spotkanie 40 seniorów, aby zorientować się czego oczekują od uniwersytetu.

Stworzono 3 postulaty:  potencjał medyczny uniwersytetu powinien służyć propagowaniu wiedzy na temat utrzymania zdrowia w wieku starczym  upowszechniana wiedza o kulturze powinna być wzbogacona o doświadczenie i wiedzę ludzi starszych  potencjał badawczy powinien zostać zmobilizowany dla rozwiązywania problemów ludzi starszych oraz starości

Cele działania :  poprawa jakości życia osób starszych  aktywizacja ludzi starszych  wykorzystanie potencjału osób starszych na rynku pracy - wiedzy, umiejętności i doświadczenia życiowego, dla rozwoju gospodarczego i społecznego kraju

Dlaczego ludzie w podeszłym wieku studiują?

 psychologiczne braki w potrzebach samorozwoju, kształcenia się, zdobywania nowych umiejętności  uzupełnienie, aktualizacja wiedzy  akceptacji ze strony młodych  miejsce spotkań z podobnymi do nich osobami  nadmiar wolnego czasu, pretekst do wyjścia z domu

Typy Uniwersytetów III Wieku Podział ze względu na kryterium siły związku z uczelniami wyższymi

Model francuski UTW ściśle związane z ośrodkami akademickimi, cechuje je wysoki poziom działalności dydaktycznej i naukowo- badawczej.

Model brytyjski UTW- oparty na samokształceniu i samopomocy seniorów, bez wsparcia ze strony uczelni wyższych.

Oferta programowa

 wykłady, seminaria, konwersatoria  lektoraty języków obcych  sekcje lub koła zainteresowań  kluby i zespoły tematyczne  warsztaty artystyczne  zajęcia ruchowe, rekreacyjne, rehabilitacyjne;  imprezy kulturalne, turystyczne i okolicznościowe  kursy, szkolenia, poradnictwo  w niektórych uniwersytetach wprowadzono zajęcia wakacyjne: wyjazdy, wczasy, rekreacja seniorów podczas lata

Finansowanie

 składki członkowskie ustalane dla danej uczelni  dofinansowanie z budżetu miasta lub regionu  różne formy sponsoringu  granty  wypracowane przez uczelnię środki wyjątek- uniwersytety finansowane przez państwo, np. w Hiszpanii

Uniwersytety III Wieku w Polsce …

Podstawy prawne: UTW działa w oparciu o przepis art. 4 ust. 2 Ustawy o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r. (DzU Nr 65, poz. 385 z 1990 r. z późn. zm.)

 12 listopada 1975 roku - w wyniku współpracy i kontaktów naukowych profesor Haliny Szwarc z profesorem Pierrem Vellasem utworzono uniwersytet trzeciego wieku w Warszawie  Polska była trzecim krajem na świecie (za Francja i Belgią), w którym rozwinął się ruch UTW.

Cele pierwszego UTW w Polsce  włączenie osób starszych do systemu kształcenia ustawicznego  aktywizacja intelektualna, psychiczna i fizyczna słuchaczy  opracowanie metod edukacji i wdrożenie profilaktyki gerontologicznej  prowadzenie obserwacji i badań naukowych

Przykład Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Małopolsce

Uniwersytet III Wieku w Chrzanowie W ofercie dydaktycznej są m.in.  wykłady z literatury i języka, psychologii, historii sztuki, zajęcia z języków obcych – angielskiego, włoskiego, niemieckiego, rosyjskiego  zajęcia warsztatowe w ramach, których przewidziano zajęcia plastyczne, obsługę komputera, naukę pływania a nawet tai – chi i taniec towarzyski  chór akademicki, koło szachowe i turystyczne

 Słuchaczem może zostać osoba, która weszła w tzw. trzeci wiek. To znaczy jest na emeryturze, lub skończyła 50 – ty rok życia. Ponadto akceptuje regulamin UTW i chce zdobywać nową wiedzę i umiejętności.

 Kształcenie obejmuje 4 semestry, z czego do zaliczenia semestru trzeba uczestniczyć w co najmniej 10 dwugodzinnych wykładach, zaliczyć zajęcia z psychologii, lektoratu języka obcego i jednych zajęć warsztatowych do wyboru  Czesne za semestr wynosi 60 zł, natomiast członkowie Stowarzyszenia UTW w Chrzanowie zapłacą tylko 40 zł.

W semestrze słuchacz ma prawo do uczestniczenia w:  14 dwugodzinnych wykładach  14 dwugodzinnych lektoratach  7 dwugodzinnych zajęciach z psychologii  7 dwugodzinnych zajęciach warsztatowych innych (do wyboru)

 Uczestnicy zajęć ubezpieczają się we własnym zakresie. Po zakończonym cyklu kształcenia słuchacze otrzymują DYPLOM HONOROWY  Ukończenie zajęć na uniwersytecie nie daje kwalifikacji zawodowych

Bibliografia     Edukacja/ksztalcenie+ustawiczne/Uni wersytet+III+Wieku/ Edukacja/ksztalcenie+ustawiczne/Uni wersytet+III+Wieku/ 

Dziękujemy za uwagę ……..