Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie
Dwa główne trendy w handlu Ekspansja „organiczna” - sieci handlowe – rozwój poprzez otwieranie nowych placówek, szczególnie w segmencie dyskontów i supermarketów „Usieciawianie” indywidualnych sklepów małopowierzchniowych poprzez tworzenie systemów franczyzowych MOTYWY – KORZYŚCI
Liczba systemów franczyzowych w Polsce Ok. 75% systemów franczyzowych ma pochodzenie polskie.
Liczba placówek franczyzowych w Polsce Ponad połowa placówek franczyzowych to sklepy spożywcze.
Franchising jako strategia rozwoju dla drobnego handlu Blaski i cienie? Blaski czy cienie?
Potrzeba podejmowania działań integracyjnych w drobnym handlu była diagnozowana i propagowana już pod koniec lat 90-tych. Cel: poprawa pozycji drobnego handlu wobec ekspansji sieci handlowych (głównie zagranicznych; kanał nowoczesny). Przynależność do zrzeszeń i związków kooperacyjnych zasadniczo zmienia sytuację rynkową członków i podnosi jakość ich funkcjonowania.
Cel: obniżenie kosztów dostawy Infrastruktura drobnego handlu: słabość techniczna, technologiczna i informatyczna Przestarzałe wyposażenie wielu sklepów i magazynów hurtowych oraz niski poziom wykorzystania automatycznej identyfikacji towarów i praktycznie brak elektronicznej wymiany danych w dystrybucji i sprzedaży Procesy integracyjne w handlu pojawiające się w latach 90-tych i kontynuowane po 2000 r. to głównie tworzenie grup zakupowych
Franczyza „miękka” vs „twarda” Dominuje logika hurtu Sklep przejmuje logo organizatora systemu Organizator systemu dostarcza towar do sklepu MIĘKKA Forma kompleksowa Dostawa towaru jako jeden z elementów plus DOBRANY ASORTYMENT, SPRAWNA LOGISTYKA, KNOW- HOW, DORADZTWO, MARKA TWARDA
„Logika hurtu” - liczy się cena, cena i tylko cena Błędem jest twierdzenie, że jeśli cena zakupu jest dobra, to sklep jest bardziej konkurencyjny. Cena zakupu jest istotnym elementem, ale nie wystarczającym. Wymagania współczesnego rynku: trafienie w oczekiwania klienta; oczekiwania klienta zmieniają się i wykazują tendencję rosnącą. Lokalizacja, wystrój, usługi dodatkowe, zarządzanie kategoriami – asortyment itp.
Franczyza twarda szansą na przezwyciężenie aktualnych barier rozwojowych drobnego handlu Transfer know-how w zakresie marketingu, zarządzania powierzchnią sprzedaży, narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie w handlu itp. Narzędzia oceniające jakość i efektywność prowadzenia sklepu Wzrost znaczenia marki jako kryterium wyboru klienta, w tym także marki placówki handlowej Wartość „sieci” dla klienta wynika z gwarancji jakości, asortymentu, usługi itp. i stała się sama w sobie istotnym kryterium wyboru
Filary dobrego systemu franczyzowego neutralizują słabości drobnego handlu Rozpoznawalna marka Produkty i Logistyka Know-how Doradztwo
Dziękuję za uwagę dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie