Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Joanna Kurowska-Pysz
Advertisements

SkyLogic – system zarządzania transportem i dystrybucją
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Warszawa system IMS 7.0 oprogramowanie dla warsztatów i sklepów branży motoryzacyjnej Copyright by Integra Software. Wszelkie prawa zastrzeżone.
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Znaczenie podręcznika
Warsztat z pomysłem, cz. III
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Katedra Logistyki i Transportu
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Charakterystyka klastra
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Franchising TWÓJ sposób na sukces
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
OPRACOWANY PRZEZ FIRMĘ INFORMATYCZNĄ PIM
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
Twój pomysł na biznes!.
Zaufany partner na rynku e-commerce
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
O KLASTRZE. O KLASTRZE Podpisanie porozumienia GENEZA I ORGANIZACJA Leszczyński Klaster Budowlany zawiązał się formalnie 25 czerwca 2010r. W momencie.
Supermarkety i dyskonty
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
SPÓŁEK DYSTRYBUCYJNYCH
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
SLAJD 1 SLAJD 2 Dywersyfikacja szeroki zakres działania obejmujący branże: KOMPLEKSOWY PARTNER DLA TWOJEGO BIZNESU.
Od 20 lat wspieramy przedsiębiorczość Polaków i co dalej?
Logistyk.
Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Stan i perspektywy rozwoju handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce i chemią gospodarczą w Polsce dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym.
Marketing w Firmie.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Zapis prezentacji:

Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

Dwa główne trendy w handlu Ekspansja „organiczna” - sieci handlowe – rozwój poprzez otwieranie nowych placówek, szczególnie w segmencie dyskontów i supermarketów „Usieciawianie” indywidualnych sklepów małopowierzchniowych poprzez tworzenie systemów franczyzowych MOTYWY – KORZYŚCI

Liczba systemów franczyzowych w Polsce Ok. 75% systemów franczyzowych ma pochodzenie polskie.

Liczba placówek franczyzowych w Polsce Ponad połowa placówek franczyzowych to sklepy spożywcze.

Franchising jako strategia rozwoju dla drobnego handlu Blaski i cienie? Blaski czy cienie?

Potrzeba podejmowania działań integracyjnych w drobnym handlu była diagnozowana i propagowana już pod koniec lat 90-tych. Cel: poprawa pozycji drobnego handlu wobec ekspansji sieci handlowych (głównie zagranicznych; kanał nowoczesny). Przynależność do zrzeszeń i związków kooperacyjnych zasadniczo zmienia sytuację rynkową członków i podnosi jakość ich funkcjonowania.

Cel: obniżenie kosztów dostawy Infrastruktura drobnego handlu: słabość techniczna, technologiczna i informatyczna Przestarzałe wyposażenie wielu sklepów i magazynów hurtowych oraz niski poziom wykorzystania automatycznej identyfikacji towarów i praktycznie brak elektronicznej wymiany danych w dystrybucji i sprzedaży Procesy integracyjne w handlu pojawiające się w latach 90-tych i kontynuowane po 2000 r. to głównie tworzenie grup zakupowych

Franczyza „miękka” vs „twarda” Dominuje logika hurtu Sklep przejmuje logo organizatora systemu Organizator systemu dostarcza towar do sklepu MIĘKKA Forma kompleksowa Dostawa towaru jako jeden z elementów plus DOBRANY ASORTYMENT, SPRAWNA LOGISTYKA, KNOW- HOW, DORADZTWO, MARKA TWARDA

„Logika hurtu” - liczy się cena, cena i tylko cena Błędem jest twierdzenie, że jeśli cena zakupu jest dobra, to sklep jest bardziej konkurencyjny. Cena zakupu jest istotnym elementem, ale nie wystarczającym. Wymagania współczesnego rynku: trafienie w oczekiwania klienta; oczekiwania klienta zmieniają się i wykazują tendencję rosnącą. Lokalizacja, wystrój, usługi dodatkowe, zarządzanie kategoriami – asortyment itp.

Franczyza twarda szansą na przezwyciężenie aktualnych barier rozwojowych drobnego handlu Transfer know-how w zakresie marketingu, zarządzania powierzchnią sprzedaży, narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie w handlu itp. Narzędzia oceniające jakość i efektywność prowadzenia sklepu Wzrost znaczenia marki jako kryterium wyboru klienta, w tym także marki placówki handlowej Wartość „sieci” dla klienta wynika z gwarancji jakości, asortymentu, usługi itp. i stała się sama w sobie istotnym kryterium wyboru

Filary dobrego systemu franczyzowego neutralizują słabości drobnego handlu Rozpoznawalna marka Produkty i Logistyka Know-how Doradztwo

Dziękuję za uwagę dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie