Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Funkcjonowanie doradcy zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej w opinii rodziców i uczniów Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie Ewa Czarnacka.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE”
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Spotkanie z rodzicami i uczniami
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Czynniki potrzebne GIMNAZJALIŚCIE przy wyborze szkoły marzeń
w praktyce pedagogicznej
Co dalej Gimnazjalisto ?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
System edukacji w Polsce
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.

Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017/2018
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli

 Gimnazjalista to nastolatek, który znajduje się w okresie tzw. „burzy i naporu”.  Nie jest on jeszcze „młodym dorosłym” na często mógłby wskazywać wygład zewnętrzny. Potrzeby Jego zwłaszcza te emocjonalne, są potrzebami dziecka.  Nastolatek w tym okresie potrzebuje: miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa i przede wszystkim chce wiedzieć, że komuś na nim zależy.

 Określenie swojej ścieżki kariery zawodowej jest dla gimnazjalisty dużym wyzwaniem  Według jednej z teorii zawodoznawczych, młody człowiek od 15 do 24 roku życia znajduje się w fazie poszukiwań.  W tym wieku nie potrafi jeszcze określić swojej przyszłości.  Ma szerokie niesprecyzowane zainteresowania.  Często działa po omacku, niejednokrotnie Podejmując błędne decyzje.

Zdarza się, że działa w trojaki sposób: 1. nie wie co robić i nie robi nic, czekając aż sytuacja sama się wyjaśni, np. ktoś podejmie za niego decyzję; 2. dostrzega tylko jedną stronę i wkłada całą energię, żeby dany pomysł realizować, np. upiera się nad kierunkiem zupełnie nieadekwatnym do swoich możliwości; 3. widzi wiele możliwości i zastanawia się, który wybór będzie najwłaściwszy.

 Podjęcie decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia nie powinno być sprawą chwili, ale procesem decyzyjnym, trwającym dłuższy czas.  DOBRY WYBÓR musi być zgodny z: zainteresowaniami i predyspozycjami; musi gwarantować w przyszłości właściwy start na rynku pracy.

Kto najlepiej może pomóc młodemu człowiekowi pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej dalszej drogi kształcenia, a co zatem idzie drogi zawodowej? Niewątpliwie ma na nią wpływ środowisko, w którym dorasta:  rodzina  szkoła  grupa rówieśnicza.

 RODZINA jest tym czynnikiem, który w procesie wyboru szkoły i zawodu odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami i nauczycielami. To w rodzinie dziecko poznaje, co jest w życiu najważniejsze, zdobywa pierwsze umiejętności i pierwsze wiadomości o pracy. To właśnie od postawy rodziców w dużej mierze zależy droga życiowa dziecka, wybór szkoły bądź zaniechanie dalszej drogi kształcenia się.

Postawa rodziców wobec wyboru drogi zawodowej może być:  obojętna - „ jak sobie wybierze, tonie będzie narzekać”;  narzucająca decyzje – rodzice podejmują decyzję za dziecko;  współpracująca w podejmowaniu decyzji - razem z dzieckiem zastanawia się nad właściwym wyborem.

Wpływ rodziców na wybór dalszej drogi kształcenia może być:  pozytywny – rodzice pomagają swojemu dziecku w dokonywaniu prawidłowego wyboru, szanują jego zdanie, ufają mu;  negatywny – rodzice nie doceniają umiejętności dziecka, nie akceptują zdanie i jego wyboru, poprzez narzucanie swojej woli, zniechęcają do poszukiwania nowych dróg

 Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym.  Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - odkrycia - poprzez zabawę dziecko odkrywa - przyjemność nauki

 Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym.  Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - harmonia – rodzice mogą zauważyć na tym etapie szczególne zainteresowania dziecka i powinni pozwolić na ich dalszy rozwój, na tym etapie można określić zawodowe i osobowe zasoby dziecka.

 Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym.  Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - ukierunkowanie – „mapa zainteresowań” to wprowadzanie dziecka w świat zawodów

 Planowanie kariery jest procesem trudnym i długotrwałym.  Możemy go podzielić na kilka etapów, w których biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko: - wybór - następuje podjęcie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, należy wówczas zebrać jak najwięcej informacji na temat wybranej szkoły.

 Rodzice nie powinni wybierać kariery zawodowej za dziecko, lecz powinni być jego doradcami; nie mogą wybierać, czy też doradzać zawodu, który w ich mniemaniu jest szanowany lub zgodny z tradycją rodzinną, jeśli nie jest odpowiedni dla dziecka.  Muszą pamiętać, że wybór pod presją może wywołać skutek odwrotny od zamierzonego.

NAJLEPSZA DECYZJA - to decyzja wybrana wspólnie.

 Pierwsze wybory dzieci związane z przyszłą karierą dokonywane są na podstawie: › potrzeb › zainteresowań › umiejętności › wartości › dostępnych możliwości

 Rodzice, nauczyciele, szkolny doradca zawodowy mają za zadanie pomóc dziecku w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.

 Wspólnie ustalić cele rodziców i dzieci,  Podtrzymywać dobrą komunikację i pozytywne więzi emocjonalne,  Ustalić wspólny plan działania.

Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”.

Planowanie przyszłości dziecka powinno odbywać się w trzech etapach:

 Etap pierwszy – poznanie siebie czyli zidentyfikowanie własnych: › zainteresowań › umiejętności › uzdolnień › ocena stanu zdrowia

 Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy  dróg edukacji  świata zawodów  zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia

 Etap trzeci – planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia?  Poprzez:  kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji  kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji  poznanie metod poszukiwania pracy  tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego

„ Wybierz zawód, który lubisz a nigdy nie b ę dziesz musia ł pracowa ć ”. (Konfucjusz)

Po ukończeniu gimnazjum uczeń może wybrać:  trzyletnie liceum ogólnokształcące  czteroletnie technikum  trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową  trzyletnią szkołę specjalną

 trzyletnie liceum ogólnokszta ł c ą ce, którego uko ń czenie umo ż liwi uzyskanie ś wiadectwa dojrza ł o ś ci po zdaniu egzaminu maturalnego, drog ę edukacji zawodowej rozpoczyna si ę po maturze.

 czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie a także  uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,  dyplom można odebrać z suplementem Europass, prezentującym umiejętności zawodowe i kompetencje w sposób czytelny w całej Unii Europejskiej

 trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także  dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.

 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA SPECJALNA - trzyletnia szkoła specjalna przysposabiającą do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.

 szkoła policealna to szkoła dla osób posiadających wykształcenie średnie, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwiająca uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie

Wspierajcie dzieci w podjęciu właściwej decyzji – trafnego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej! „ Sukces wydaje się być w dużej mierze kwestią wytrwania, gdy inni rezygnują.” W. Feather

Tel Godziny pracy:  Poniedziałek –  Wtorek –  Środa –  Czwartek –  Piątek – 7.10 – „Sukces jest wynikiem właściwej decyzji.” Eurypides Jolanta Leśniewska doradca zawodowy