K A T E D R Y G O T Y C K I E „Budowla gotycka (…) Stężała w kamień i przelewająca się w światła i mroki modlitwa” (J. Kleiner)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Wirtualna wycieczka po Warszawie śladami bohaterów „Lalki” Bolesława Prusa WebQuest dla szkó ł ponadgimnazjalnych Autor: Teresa Witkowska Wstęp Zadania.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Czy warto oszczędnie gospodarować wodą w twoim otoczeniu? autor: Dorota Rusin WebQuest.
Czym jest Szkoła z klasą 2.0? „Szkoła z Klasą 2.0” to program, który ma na celu wypracowanie zasad dotyczących korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
PODRÓZNICY AMERYKI POŁUDNIOWEJ. Jesteście podróżnikami badającymi tropikalne zwierzęta, zamierzacie wybrać się do Ameryki Południowej, aby stworzyć album.
Literary Reference Center Przewodnik
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Dzień Bezpiecznego Internetu
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Prezentację przygotował:
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
romantyczne biografie
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Dzień Zdrowia w Gimnazjum nr 6
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Kultura – sztuka w okresie międzywojennym
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
Zapis prezentacji:

K A T E D R Y G O T Y C K I E „Budowla gotycka (…) Stężała w kamień i przelewająca się w światła i mroki modlitwa” (J. Kleiner)

Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Powrót MENU WebQuest powstał w ramach projektu e-Nauczyciel w styczniu 2009r. Adresowany jest do uczniów I klas technikum oraz liceum profilowanego. Autor WebQuestu : mgr Gabriela Śliwińska z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Rybniku

WPROWADZENIE „ W ciągu wieków gotyk został upokorzony i pomniejszony jak żaden chyba z wielkich stylów historii sztuki. Był niepojęty, a więc nienawidzony. Krytycy strzelali weń urągliwymi słowami jak żołnierze napoleońscy w twarz sfinksa. Klasykom jeżyły się peruki na widok tych szalonych budowli (…).” (Z. Herbert) Do tej pory na lekcjach języka polskiego mówiliśmy wyłącznie o literaturze średniowiecza. Poznaliście średniowieczne wzorce parenetyczne i motywy literackie. Przenieśliśmy się w czasy wypraw krzyżowych oraz turniejów rycerskich. Śledziliśmy losy dzielnego Tristana i pięknej Izoldy. Podziwialiśmy mądrość króla Marka i odwagę dzielnego rycerza Rolanda. Nadszedł czas, aby przyjrzeć się średniowiecznej sztuce i architekturze.

ZADANIE „Średniowiecze bywa określane czasem katedr, które stały się symbolem epoki. Te wielkie i wspaniałe budowle, przekraczające niekiedy 100 metrów wysokości, górowały niemal nad każdym średniowiecznym miastem. Przypominały człowiekowi średniowiecza o wielkości i majestacie Boga.” W ciągu dwóch tygodni będziecie mieli czas na przygotowanie się do lekcji, na której wspólnie omówimy cechy stylu gotyckiego w architekturze sakralnej. W tym celu podzielicie się na sześć pięcioosobowych grup. Każda z grup otrzyma do realizacji jedno zadanie – na przykładzie jednej ze wskazanych katedr gotyckich poszukacie charakterystycznych cech stylu gotyckiego.

ZADANIE C.D. Teraz podzielcie się na grupy w zależności od tego, którą katedrę chcecie omawiać:  grupa I – Katedra Notre Dame w ParyżuKatedra Notre Dame w Paryżu  grupa II – Kościół Mariacki w KrakowieKościół Mariacki w Krakowie  grupa III – Katedra św. Piotra i Pawła w KoloniiKatedra św. Piotra i Pawła w Kolonii  grupa IV – Katedra św. Wita w PradzeKatedra św. Wita w Pradze  grupa V – Katedra Salisbury w Wielkiej BrytaniiKatedra Salisbury w Wielkiej Brytanii  grupa VI – Katedra w Sienie we WłoszechKatedra w Sienie we Włoszech

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Katedra Notre Dame w Paryżu

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Katedra św. Wita w Pradze

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Kościół Mariacki w Krakowie

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Katedra Św. Piotra i Pawła w Kolonii

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Katedra w Salisbury (Wielka Brytania)

ZADANIE C.D. Teraz w zależności od indywidualnych predyspozycji i zainteresowań wybierzcie spośród siebie:  historyka historyka  architekta architekta  grafika grafika  poszukiwacza poszukiwacza  detektywa detektywa Katedra w Sienie (Włochy)

ZADANIE C.D. H I S T O R Y K Jeśli wybrałeś rolę historyka, Twoim zadaniem będzie dokładne prześledzenie historii budowy katedry.

ZADANIE C.D. A R C H I T E K T Twoim zadaniem, jako architekta będzie wskazanie i omówienie charakterystycznych cech stylu gotyckiego na przykładzie analizowanej w Waszej grupie katedry.

ZADANIE C.D. G R A F I K Jeśli wybrałeś rolę grafika, Twoim zadaniem będzie przygotowanie plakatu. Możesz go wykonać dowolną metodą. Pamiętaj jednak, że plakat powinien być ciekawy. Współpracuj z innymi członkami grupy, korzystaj z zebranych przez nich informacji – to znacznie ułatwi Twoją pracę i skróci czas jej realizacji.

ZADANIE C.D. P O S Z U K I W A C Z Jeśli lubisz ciekawostki, ta rola jest dla Ciebie! Poszukuj takich informacji, które zaciekawią Twoich kolegów z klasy, a nawet Twojego nauczyciela. Poproś kolegów z grupy, aby również dzielili się z Tobą swoimi wiadomościami – to znacznie ułatwi Twoją pracę i skróci czas jej realizacji.

ZADANIE C.D. D E T E K T Y W Lubisz zagadki? Świetnie wybrałeś! Twoim zadaniem, jako detektywa, będzie poszukiwanie wpływu stylu gotyckiego na późniejsze epoki. W swojej pracy możesz wyjść poza architekturę. Poszukaj wpływu stylu gotyckiego na inne sfery życia późniejszych epok np.: współczesne subkultury, film, gry komputerowe, literatura, muzyka i in. Poszukuj takich informacji, które zaciekawią Twoich kolegów z klasy Nawiąż współpracę z detektywami z innych grup.

PROCES Jeśli wybraliście już grupę, do której chcecie należeć i wiecie już, jaka rola w grupie najbardziej Wam odpowiada, przystąpcie do realizacji zadania.  Na pierwszym spotkaniu grupy wybierzcie lidera. Ta osoba będzie miała za zadanie nadzorować pracę grupy oraz kontaktować się z nauczycielem w razie jakichkolwiek problemów.  Wyznaczcie sobie formę wzajemnego kontaktowania się (np. spotkania 2 razy w tygodniu, kontakt gadu-gadu, kontakt mailowy itd.).  Pamiętajcie, aby systematycznie wymieniać się zebranymi wiadomościami, to usprawni pracę Waszej grupy.

PROCES C.D.  Zdecydujcie, w jaki sposób zaprezentujecie klasie oraz nauczycielowi wyniki pracy swojej grupy. W tym celu możecie wykonać prezentację multimedialną, wygłosić referat, wykonać makietę lub album – pełna dowolność.  Wybierzcie osobę odpowiedzialną za prezentację wyników grupy na forum klasy.  Pamiętajcie o tym, że zadanie wykonujecie na ocenę, a ocena Waszej grupy zależeć będzie od spełnienia kryteriów podanych w tabeli ewaluacyjnej (przed rozpoczęciem realizacji zadania zapoznajcie się z nią).  Pamiętajcie, że każdy z Was z osobna pracuje na ocenę końcową całej grupy.

ŹRÓDŁA W realizacji Waszego zadnia pomocne mogą się okazać następujące strony internetowe: spisku spisku

ŹRÓDŁA C.D.

EWALUACJA Po zakończeniu realizacji projektu praca każdej z grup zostanie poddana ocenie. Ocena ta zostanie wystawiona na podstawie określonych kryteriów. Zapoznajcie się uważnie z tabelą ewaluacyjna. Dobra znajomość wymogów z pewnością pomoże Wam pomyślnie zrealizować założone cele. Wymagania i ich poziom Minimalny 1 pkt Rozwinięty 2 pkt Zawansowany 3 pkt Wzorcowy 4 pkt Punkty Wyniki poszukiwań (baza danych) ilość i jakość wyszukanych informacji Nie zgromadzono wymaganych informacji i materiałów koniecznych do zrealizowania zadania, pojawiające się informacje są ubogie i nieścisłe. Układ danych nieuporządkowany Zgromadzono część koniecznych informacji, są one jednak powierzchowne i nierzetelne, niewystarczające do pełnej realizacji zadania Zgromadzono większość wymaganych informacji, ich poziom jest dobry, interesujący, rzetelny Zgromadzono wszystkie informacje potrzebne do realizacji zadania lub wykraczające poza potrzeby zadania; są one obszerne i wyczerpujące. Dane wyselekcjonowano i utworzono tematyczne bazy danych Zawartość merytoryczna (dobór informacji i materiałów, poprawność merytoryczna) Liczne błędy merytoryczne, informacje nieścisłe, niedokładne, brak własnych opracowań Poprawna realizacja tematu, nieliczne błędy merytoryczne, mało poprawna selekcja materiałów i ich uszeregowanie Dobre opracowanie tekstu, funkcjonalne wykorzystanie zebranych danych, właściwe wykorzystanie zebranych informacji, własne opracowania Wyczerpujące, bezbłędne opracowanie tematu, pełne wykorzystanie zebranych informacji, ich interpretacja, własne opracowania Wnioski i analiza danych Wyciągnięte wnioski są niekompletne, analiza zgromadzonych danych jest zbyt powierzchowna Wyciągnięte wnioski są w większości właściwe, analiza zgromadzonych danych jest pogłębiona Wyciągnięto właściwe wnioski ze zgromadzonych danych i dokonano ich głębokiej analizy Przedstawiono błyskotliwe wnioski i spostrzeżenia ze zgromadzonego materiału Poprawność językowa (styl, ortografia, interpunkcja) Liczne błędy w zakresie ortografii, interpunkcji, stylu W pracy pojawiają się błędy W pracy pojawiają się sporadycznie błędy Praca pozbawiona błędów Estetyka, atrakcyjność oraz jakość wykonanego plakatu czy prezentacji multimedialnej Praca nieestetyczna, mało czytelna, Praca dosyć przejrzysta, uboga graficznie, mało udana Praca ciekawa pod względem graficznym, prawidłowo uporządkowane i dobrane obrazy Praca bardzo dobrze zaprojektowana i wykonana, przejrzysta, czytelna, atrakcyjna wizualnie, zdjęcia i obrazy wykorzystane w sposób twórczy, podkreślają temat Praca w grupie, koordynacja działań Brak współpracy w grupie, poszczególni uczniowie nie uczestniczą w realizacji wszystkich aspektów zadań, praca wykonywana bez pełnego zaangażowania uczniów Brak pełnej współpracy w grupie, działania wykonywane są częściowo Uczniowie dobrze współpracują w grupie, większość z nich uczestniczy w realizacji wszystkich działań Współpraca w grupie przebiega bez zarzutów, uczniowie współpracują dokładnie, twórczo Umiejętność prowadzenia dialogu Udział w dialogu tylko jako bierny, świadomy słuchacz Prezentowanie swoich poglądów w klasowej dyskusji i wysłuchiwanie poglądów innych Dobra obrona swoich poglądów pozwalająca uwierzyć w wypowiadane kwestie i przekonać innych Nadzwyczaj dobra obrona swoich poglądów, argumentowanie, przekonywanie, wartościowanie Twórczość, pomysłowość w realizacji zadań i prezentacji Praca nieatrakcyjna, schematyczna, trudna ( nudna ) w odbiorze, często niezrozumiała Praca stworzona na bazie pewnej inspiracji, przejrzysta, nieoryginalna Praca ciekawa, atrakcyjna, zrozumiała dla odbiorców, autorzy wykazali się pomysłowością i zaangażowaniem Praca atrakcyjna, twórcza, oryginalna, przejrzysta i bardzo ciekawa w odbiorze, autorzy wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem 1 - 4

EWALUACJA C.D. Proponowana skala ocen OCENAILOŚĆ PUNKTÓW CELUJĄCY32 BARDZO DOBRY29 – 31 DOBRY23 – 28 DOSTATECZNY16 – 22 DOPUSZCZAJĄCY10 – 15 NIEDOSTATECZNY0 – 9

KONKLUZJA Podczas pracy z powyższym WebQuestem w dużej mierze korzystaliście z informacji znajdujących się w Internecie. Pozwoliło Wam to doskonalić umiejętności posługiwania się wyszukiwarkami internetowymi oraz selekcjonować znalezione tam informacje. Przeglądając strony internetowe sami musieliście zdecydować, które ze znalezionych informacji są przydatne, a które mało istotne. Praca polegająca na dociekaniu informacji o stylu gotyckim w architekturze sakralnej na podstawie zamieszczonych ilustracji katedr gotyckich, pozwoliła Wam szczegółowo zapoznać się z tym, jakże ciekawym średniowiecznym stylem. Poznaliście również jego wpływ na późniejsze epoki. Teraz możecie już nazwać siebie ekspertami i znawcami gotyckiego stylu w średniowiecznej architekturze sakralnej.