KAMPANIA BEZPOŚREDNIA ORGANIZACJA SPOTKAŃ Z WYBORCAMI I SZTABU KANDYDATA
Formy kampanii bezpośredniej: Spotkania otwarte, zamknięte i kwalifikowane „Stolikowanie” Namawianie „od drzwi do drzwi” (door to door) Rozpowszechnianie ulotek i przesyłek bezpośrednich Telemarketing
Psychologia tłumu (G. Le Bon) Prostota i wspólnota uczuć Łatwowierność i drażliwość Brak krytycyzmu Zanik zdolności racjonalnej oceny Kluczem do zapanowania nad tłumem są: -Prestiż -Schlebianie -Obietnice
Spotkania wyborcze Cel: - Wytworzenie wizerunku kandydata i partii politycznej, który jest rozpowszechniany i wzbogacany na kolejnych etapach kampanii; - Skierowane do zwolenników i wyborców niezdecydowanych;
Spotkania wyborcze – rodzaje: Na otwartej przestrzeni Spotkania w pomieszczeniach Spotkania kwalifikowane Konwencje wyborcze
Warunki skutecznej komunikacji z wyborcami: Systematyczna praca nad przesłaniem Umiejętność słuchania Etapy przygotowania komunikatu: 1.Ustalenia wstępne - analiza zdolności komunikacyjnych - dobór tematu - analiza widowni - analiza okoliczności 2. Konkretyzacja i rozwinięcie tematu - zebranie materiałów i argumentacji - przećwiczenie wystąpienia 3. Prezentacja - opanowanie lęku społecznego, analiza reakcji 4. Ponowna analiza i ewentualna korekta wystąpienia
Warunki skutecznej komunikacji z wyborcami (c.d): Wpływanie na wszystkie komponenty postawy: - poznawczy - emocjonalny - behawioralny
Warunki skutecznej komunikacji z wyborcami – cechy nadawcy komunikatu: Atrakcyjny Wiarygodny – kompetentny i mówi prawdę Autorytet Fachowy język Argumentacja dwustronna
Warunki skutecznej komunikacji z wyborcami – cechy komunikatu: Nie sprawia wrażenia specjalnie przygotowanego w celu wywarcia wpływu (intencja); Zawiera wnioski – uruchamia proces zbierania argumentów Nie jest zbyt nachalny Odpowiednia kolejność prezentacji: - efekt pierwszeństwa - efekt świeżości - komunikat jednostronny - komunikat dwustronny - argumenty uczuciowe - argumenty logiczne
Warunki skutecznej komunikacji z wyborcami – cechy odbiorców: Rozproszenie uwagi Brak zaangażowania Niskie poczucie własnej wartości Audytorium uprzedzone trudniej ulega wpływowi
Styl komunikacji polityka: Opanowany, spokojny, zrelaksowany Spięcie, kłótliwość, histeria i zamiar zdominowania partnera za wszelką cenę – prowadzą do klęski Równowaga emocjonalna Zdolności oratorskie Wyborców nie należy traktować jako równych sobie
Styl wyjaśniania zdarzeń: OPTYMISTYCZNY! -Zdarzenia negatywne – czynniki zewnętrzne, specyficzne, niestabilne -Narzekanie i rozpamiętywanie prowadzi do klęski -Wyborcy oczekują rozwiązania problemów
Styl komunikacji werbalnej: Ideologiczny Pragmatyczny
Techniki wpływu społecznego: Technika stopy w drzwiach Technika „drzwi zatrzaśnięte przed nosem” Technika niskiej piłki
Konwencje wyborcze – funkcje: Deliberatywna Napędowa Zlikwidowanie wewnętrznych podziałów Media, sondaże
„Stolikowanie”: Wolontariusze i materiały wyborcze Kandydat Bezpośredni kontakt Targeting
Spotkania otwarte Festyny, zgromadzenia, wiece Targeting Dostrojenie się do konwencji Wyborcy chętniej wybierają tych, których osobiście widzieli!
Spotkania w pomieszczeniach (wstęp wolny): Problemy z organizacją Relację z nich wyborcy obejrzą w mediach Zadbać o „newsowość” Grupa docelowa – odmiana przekazu briefing
Spotkania środowiskowe: Organizacja (np. zaproszenie na cykliczne spotkanie) Skonfrontowanie i dyskusja nad programami Niebezpieczne - lobbing
Namawianie „od drzwi do drzwi” W Polsce rzadko stosowane, częściej na etapie zbierania podpisów Duże ryzyko Zaproszenia, ulotki, wolontariusze Targeting Wpływa na udział w wyborach
Przesyłki bezpośrednie Powszechnie wykorzystywane Skuteczność ok. 3 proc Selektywność – zróżnicowanie przekazu Mailing a poczta tradycyjna – targeting Problem – czy w ogóle będą przeczytane
Rozmowy telefoniczne Szansa skutecznego dotarcia do wyborców Nie powinno polegać na bezpośrednim namawianiu kandydata do głosowania na kandydata Plan Scenariusz Targeting
Organizacja sztabu wyborczego Trzy grupy funkcji: - „mózgi” – np. szef sztabu, strateg - fachowcy - wolontariusze
Fachowcy (specjaliści): Rzecznik sztabu Copywriter Researcher Pollster Fundriser Media buyer/planner Scheduler
Wolontariusze Koordynator ds. wolontariuszy Prowadzenie i aktualizacja personalnej bazy danych Zróżnicowanie zawodów i funkcji Należy doceniać pracę wolontariuszy, ale nie dawać im wolnej ręki (przekaz kampanii) Wolontariusze to jeden z podstawowych, obok funduszy, zasobów kampanii;
Polityk Szef kampanii/szef doradców Grupa doradców/ ”mózgi” Ekipa techniczna Koordynatorzy akcji w terenie CzłonkowieSympatycy Konsultanci zewnętrzni Agencje i wykonawcy zewnętrzni
Polityk Szef doradców/szef kampanii Komórka ds. reklamy Doradcy/mózgi Ekipa techniczna Konsultanci i agencje zewnętrzne Komórka ds. sondaży Doradcy/mózgi Ekipa techniczna Konsultanci i agencje zewnętrzne Komórka ds. finansów Doradcy/mózgi Ekipa techniczna Konsultanci i agencje zewnętrzne