ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Wojciech Krok Członek Rady Podatkowej PKPP Lewiatan
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Zasady obliczania podatku
Podatki Vat.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Prawdy oczywiste Zmiany w podatkach od kwietnia 2014 r. - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PRZY WYPEŁNIANIU ZEZNAŃ ROCZNYCH
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
1.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
zeznanie podatkowe [PFR] w roku 2015.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT I ZAGROŻENIA Z TYM ZWIĄZANE Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
ZMIANY W UMOWACH ORAZ FAKTURACH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Zakres obowiązywania kpa
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Centrum Usług Wspólnych jednostek oświatowych
Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Toruń, Jarek Neneman i Małgorzata Sęk Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Warszawa, Jarek Neneman Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Ekspert PwC.
Specjalność: Rachunkowość i podatki Katedra Finansów Publicznych Katedra Rachunkowości Katowice, r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Specjalność: Rachunkowość i podatki Katedra Finansów Publicznych Katedra Rachunkowości Katowice, czerwiec 2016 r.
Tax Alert Premia pieniężna nie zawsze rozliczana korektą Pragniemy poinformować, że w dniu 19 grudnia br. Naczelny Sąd Administracyjny wydał.
Centralizacja podatku VAT w gminach od 1 stycznia 2017 r.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
AKTUALNIE OBOWIAZUJĄCE PRZEPISY W PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
TAX ALERT NR 63/2017   NSA: Ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie służące zaniżeniu podstawy opodatkowania jest nadużyciem prawa 26 maja br. Naczelny.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Odpowiedzialność podatnika a oszustwo popełnione przez jego kontrahenta prof. Włodzimierz Nykiel Toruń, 9 marca 2018 r.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
(wyrok WSA w Szczecinie z 3 sierpnia 2016 r., I SA/Sz 174/16)
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku VAT od 2016 r. www.pwc.com 19 kwietnia 2016 r.

Agenda 1 Wprowadzenie 2 Obowiązek centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego 3 Główne założenia projektu ustawy centralizacyjnej 4 Nowelizacja przepisów o VAT – wprowadzenie obowiązku ustalania tzw. prewspółczynnika

Wprowadzenie Jednym z największych wyzwań, przed jakim stoją obecnie wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w Polsce, jest przeprowadzenie procesu centralizacji rozliczeń VAT pomiędzy daną JST, a jej jednostkami organizacyjnymi. Zgodnie z obecnymi zapowiedziami Ministerstwa Finansów, centralizacja będzie obowiązkowa od 1 stycznia 2017 r. Ramy prawne dla niektórych aspektów procesu centralizacji będzie przewidywała projektowana ustawa centralizacyjna, przygotowywana przez Ministerstwo Finansów. Jednocześnie wraz z początkiem 2016 r. przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego stanęli przed koniecznością dostosowania się do najnowszych zmian w ustawie o VAT, jeśli chodzi o zakres prawa do odliczenia – obowiązek stosowania tzw. prewspółczynnika. PwC

2. Obowiązek centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego W świetle wyroku TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław gminne jednostki budżetowe nie są odrębnymi podatnikami VAT. Dodatkowo w uchwale z dnia 26 października 2015 r. (sygn. akt I FSK 1725/14) Naczelny Sąd Administracyjny stanął na stanowisku, iż z zakresu podatników VAT powinny być wykluczone także gminne zakłady budżetowe. Po stronie jednostek samorządu terytorialnego powstaną istotne zmiany w metodologii rozliczania podatku VAT: systemy księgowe; zasady wystawiania faktur; zakres odpowiedzialności osób podpisujących deklaracje podatkowe.

2. Obowiązek centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego Centralizacja VAT – jak zaplanować proces? weryfikacja dotychczasowych rozliczeń poszczególnych jednostek organizacyjnych opracowanie procedur podatkowych pozwalających na składanie jednej skonsolidowanej deklaracji w sposób usystematyzowany i bezpieczny (redukcja ryzyka odpowiedzialności karno-skarbowej przedstawicieli Urzędu Gminy za potencjalne błędy popełniane na poziomie jednostek) szkolenia podatkowe dla pracowników jednostek organizacyjnych oraz służb finansowych danej JST

3. Główne założenia projektu ustawy centralizacyjnej W Ministerstwie Finansów toczą się obecnie prace nad projektem tzw. ustawy centralizacyjnej – projekt znajduje się na etapie prac rządowych (planowany termin wejścia w życie: 1 maja 2016 r.). Projekt ma zagwarantować samorządom brak konieczności zwrotu środków w przypadku korzystania przez nie z programów finansowanych ze środków europejskich. Projekt zakłada też sukcesję praw i obowiązków jednostki samorządu terytorialnego, która z dniem podjęcia wspólnego rozliczania wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojej jednostki organizacyjnej. JST będą miały obowiązek poinformowania Urzędu Skarbowego o wybranym terminie centralizacji oraz złożenia oświadczeń w zakresie kwalifikowalności VAT w stosunku do umów o dofinansowanie. Przewidywany termin obowiązku centralizacji: 1 stycznia 2017 r.

3. Główne założenia projektu ustawy centralizacyjnej Ograniczenie prawa JST do złożenia korekty deklaracji VAT – uzależnienie jej warunków od tego, czy dana korekta rozliczeń jest związana z wyrokiem TSUE. W przypadku korekty związanej z wyrokiem TSUE, wymagane będzie m.in. złożenie dodatkowych oświadczeń oraz uwzględnienie rozliczeń wszystkich jednostek i złożenia korekt za wszystkie okresy rozliczeniowe. W projekcie ustawy centralizacyjnej nie określono zasad przekazywania środków finansowych pomiędzy budżetem JST, a poszczególnymi jednostkami budżetowymi, nie przewidziano też zmian przepisów w zakresie zasad rachunkowości budżetowej. Brak uregulowania zasad odpowiedzialności za sporządzanie „cząstkowych” deklaracji VAT-7 oraz prowadzenie „cząstkowych” rejestrów VAT. PwC

4. Nowelizacja przepisów o VAT – prewspółczynnik VAT W dniu 1 stycznia 2016 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o VAT o zasadniczym znaczeniu dla podmiotów, które prowadzą działalność mieszaną (tj. zarówno działalność gospodarczą, jak i niepodlegającą opodatkowaniu VAT). W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, gdy nie istnieje możliwość ich bezpośredniej alokacji, istnieje obowiązek stosowania tzw. prewspółczynnika. Ustawa o VAT przewiduje przykładowe metody ustalania prewspółczynnika: klucz osobowy, godzinowy, przychodowy i powierzchniowy. Dodatkowe wskazania co do sposobu ustalania prewspółczynnika przez JST (fakultatywne) zostały przedstawione w rozporządzeniu wykonawczym Ministerstwa Finansów.

4. Nowelizacja przepisów o VAT – prewspółczynnik VAT Metody ustalania prewspółczynnika przez JST wg rozporządzenia MF Proporcja winna być ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych, utworzonych w celu realizacji zadań JST, tj. osobno dla urzędu, poszczególnych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych danej JST.

4. Nowelizacja przepisów o VAT – prewspółczynnik VAT Prewspółczynnik VAT: wybrane kwestie relacja przepisów ustawy i rozporządzenia w kontekście wyboru metody kalkulacji Możliwość bezpiecznego stosowania metody kalkulacji innej niż „dochodowa” Potwierdzenie wybranej metody kalkulacji w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dokonywanie odliczeń VAT naliczonego w wykorzystaniem prewspółczynnika: prawo czy obowiązek podatnika?

Dziękujemy za uwagę! Jarosław Neneman Ekspert PwC +48 601 305 093 neneman@uni.lodz.pl Wojciech Gede Menedżer +48 519 506 882 wojciech.gede@pl.pwc.com