Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WADY POSTAWY ORAZ ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA W RAMACH CODZIENNEJ GIMNASTYKI
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Logopedia= logos (mowa)+ paideia (wychowanie)
PROSTE ZASADY NA ODPADY Magdalena Mirosław kl IIIB.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
„Od zabawy do klasowej oficyny Ortogratka”. Pierwsza Grupa Projektowa pod przewodnictwem nauczycieli: Aliny Biesiadeckiej oraz Haliny Książek realizowała.
ORIGAMI Autor: Justyna Loryś. Origami jest to chińska sztuka składania papieru, uznawana za tradycyjną sztukę japońską, ponieważ tam właśnie zaczęła się.
Zużycie prądu w moim domu ENERGIA ELEKTRYCZNA ODCZYTWskazania licznika Zużycie w jednostkachLiczba osóbŚrednie zużycie na osobę Pierwszy44894,
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Literary Reference Center Przewodnik
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ORGANIZATORZY Dr n. med. Grzegorz Michalak ordynator Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Szpitala Bielańskiego w Warszawie.
Nasze przedszkole stwarza warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi w zależności od ich potrzeb i możliwości, czemu służą zajęcia dodatkowe wspierające.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
 Co to jest Trening Jacobsona?  Komiks  Ćwiczenia wykonywane podczas treningu  Bibliografia.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
METODA KRAKOWSKA WOBEC ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zapraszam na spotkanie z wyrażeniami algebraicznymi!
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
CYBERPRZEMOC.
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
opracowała Edyta Gagracz
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
MATEMATYKAAKYTAMETAM
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
FIGURY... SZALONE mogą być KOLOROWE I © Andrzej KUPIDŁOWSKI
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
Zapis prezentacji:

Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk

Jak wyglądają poszczególne ETAPY ROZWOJU MOWY Dziecka przedszkolnego?

- okres melodii (0-1 roku życia): a, e, niekiedy i, m, b, n, t, d, j - okres wyrazu (1-2 r.ż.): y, o, u, p, pi, ń, ś, k, ki - około 3 r.ż.: ę, ą, mi, f, w, fi, wi, ś, ź, ć, dź, g, gi, h, l, li, ł, Rzadko występuje już głoska /r/ częściej zastępowana jest przez /l lub j/, mogą pojawić się już głoski /s z c dz/, ale zastępowane są jeszcze raczej miękkimi głoskami /ś ź ć dź/ - około 3-4 r.ż.: wymienione wyżej oraz /s, z, c, dz/, może, ale nie musi pojawiać się już gł. /r/ - pod koniec 4 r.ż.: r, zaczynają pojawiać się głoski /sz ż cz dż/, mogą być jednak sporadycznie jeszcze zastępowane /s z c dz/ lub rzadko /ś ź ć dź/ - między 4 a 5 r.ż.: /sz, ż, cz, dż/ oraz utrwalone /r/ - dziecko 6-7 letnie: nie powinno mieć już problemów artykulacyjnych. Powinno już prawidłowo realizować najtrudniejsze głoski. Ponad to dzieci mają już opanowaną prawidłową technikę mówienia. Kolejność pojawiania się głosek [wg L. Kaczmarka]:

W jaki sposób wspomagać rozwój mowy Dziecka przedszkolnego w domu /w grupie? Przykłady ćwiczeń o charakterze zabawowym pomocne w pracy Nauczyciela oraz aktywizujące Rodzica do twórczej zabawy ze swoim Dzieckiem

- literatura dziecięca - dawanie Dziecku szansy na obcowanie z kulturą /przedstawienia teatralne, koncerty dla Dzieci/ - bycie wzorcem językowym dla Dziecka: dużo opowiadamy, relacjonujemy czynności domowe, spacer, drogę do przedszkola; to tzw. „zalewanie mową” - motywacja/pochwała za każdy językowy sukces - dbanie o kontakt z innymi dziećmi / interakcje z dorosłymi - ograniczenie bodźców wizualnych na rzecz bodźców słuchowych /przemyślany dostęp do telewizji oraz szeroko pojętych urządzeń elektronicznych/ - słuchowiska np. seria Bajki Grajki

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Pierwszą grupą ćwiczeń wspomagających rozwój mowy są ĆWICZENIA SŁUCHOWE wykorzystaniem bodźców niewerbalnych. - rozpoznawanie dźwięków instrumentów - rozpoznawanie głosów zwierząt - rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia - rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich - różnicowanie rytmu - różnicowanie liczby dźwięków Drugą grupę stanowią ćwiczenia rozwijające słownictwo, ćwiczenia w budowaniu zdań i dłuższych wypowiedzi, np. historyjki obrazkowe Trzecia grupa to ćwiczenia rozumienia wypowiedzi i ćwiczenia pamięci słownej.

ĆWICZENIA ODDECHOWE - proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go - pobiera powietrze nosem zatrzymuje wdech i wypuszcza powietrze nosem - zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie; leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada - łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk, wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół - zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni - zabawa ze słomką, przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian w wykorzystaniem słomki

- dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki - „balonik” naśladowanie dmuchania balonu - dmuchanie na piórka tak, aby nie spadły - „zmarznięte ręce” dmuchanie na ręce -„czarodziejski obrazek” każde dziecko otrzymuje kartkę, na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak, aby powstał czarodziejski obrazek -liczenie na jednym wydechu (ciągiem) np. kwiatów, wron…

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE: ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI - opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki - ruchy dolnej szczeki do przodu i do tyłu - przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę a następnie w prawą - opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki w dwóch fazach: umiarkowane opuszczanie a następnie maksymalne - wykonywanie ruchów żucia; uczestniczą w nich: dolna szczeka, wargi i policzki - dolnymi zębami chwytamy górną wargę

ĆWICZENIA WARG - zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie - cmokanie - dmuchanie ( wargi ściągnięte w kształcie dzióbka ) - wprawianie usta w drganie ( parskanie) - nadymanie policzków i powolne wypuszczanie ustami lub nosem - wargi wysuwamy do przodu i kierujemy raz w jedną raz w drugą stronę - wargi wysuwamy do przodu i wykonujemy ruchy okrężne (raz w jedną i w drugą stronę) - górnymi zębami nadgryzamy wargę dolną - utrzymujemy między wargami ołówek - ściągamy usta jak przy samogłosce /u/ a następnie spłaszczamy cofając kąciki /e/ - ssiemy wargę górną a następnie dolną - przytrzymanie wargami kartki papieru, którą inne dziecko/Rodzic próbuje wyciągnąć - obrysowywanie palcem kształtu ust przez inne dziecko/Nauczyciela/Rodzica (uczulanie warg) - łączymy wargi płasko i rozciągamy jak przy głosce „i” - wymawianie samogłosek i u, a następnie a, e, o, i, y

ĆWICZENIA JĘZYKA - uczulanie języka (leciutkie dotykanie go palcem Dziecka ) - wysuwanie i chowanie języka - przesuwanie języka od kącika do kącika warg np. samochodowe wycieraczki - wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie go do nosa - oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach - liczenie zębów językiem - wylizywanie talerzyka posmarowanego konfiturą, czekoladą itd. / lody / lizaki - podawanie twardych pokarmów: marchewka, jabłko, kalarepka, seler itd.

Dla Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego polecam: JARMARK LOGOPEDYCZNY Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaka MARIOLA MALKIEWICZ wyd. Harmonia TRENING SŁUCHU Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową u dzieci J.GRABAN, R.SPRAWKA wyd. Harmonia

Serdecznie dziękuję Państwu za uwagę. mgr Iwona Strzelczyk logopeda tel