RYSUNEK RODZINY opr. Wioleta Stypuła. Rysunek Rodziny uzewn ę trznia to, czego dziecko nie potrafi wypowiedzie ć za pomoc ą słów. Pozwala mu tworzy ć.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWOWE RATOWANIE ŻYCIA. Po szkoleniu każdy uczestnik będzie potrafił: Prawidłowo ocenić stan poszkodowanego Wykonać Resuscytację Krążeniowo-Oddechową.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Technik masażysta Czas trwania nauki – 2 lata. Kwalifikacja K1 Świadczenie usług w zakresie masażu.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Przebudowa Długiej i Długiego Targu – ankieta. Uczestnicy ankiety w ankiecie udział wzięło 1761 osób, w tym 922 kobiety (52%) i 839 mężczyzn (48 %) ankietę.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
 Przedziałem otwartym ( a;b ) nazywamy zbiór liczb rzeczywistych x spełniających układ nierówności x a, co krócej zapisujemy a
Moje szczęście.
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Prezentacja informacji w biznesie
Matematyka Zadania i objaśnienia Jakub Tchórzewski.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

RYSUNEK RODZINY opr. Wioleta Stypuła

Rysunek Rodziny uzewn ę trznia to, czego dziecko nie potrafi wypowiedzie ć za pomoc ą słów. Pozwala mu tworzy ć własn ą „ ż yczeniow ą ” rzeczywisto ść, odzwierciedlaj ą c ą motywy jego działania, pragnienia i obawy.

TEST RYSUNKU RODZINY zawiera 2 CZĘŚCI:  Rysunek rodziny wykonywany przez dziecko według instrukcji: „Narysuj rodzin ę jak ą chcesz”. Test jest przeznaczony dla dzieci w wieku od lat. Wywiad z dzieckiem, prowadzony jest w oparciu o wykonany przez nie rysunek. Przeciętny czas badania: 35 min. Analiza rysunku i interpretacja wyników – 30 min.

Analizy treści rysunku dokonuje się na podstawie następujących kryteriów:  Kolejno ść rysowania postaci i ich s ą siedztwo (rysowanie w pierwszej oraz ostatniej kolejno ś ci);  Układ r ą k, w tym postacie poł ą czone r ę kami;  Elementy postaci: oczy, usta, wyraz twarzy, stopy, dłonie, brak jakich ś elementów;  Brak jakiej ś osoby;  Ozdobienie postaci (wyra ź nie wi ę ksze lub wyra ź nie mniejsze ni ż pozostałych);  Najwi ę cej szczegółów – waloryzacja;  Relatywna wielko ść rysowanych postaci (wyra ź ne powi ę kszenie lub zmniejszenie);  Kolorystyka lub brak koloru;  Elementy dodatkowe – dom, drzewo, meble, sło ń ce, przedmioty;  Rodzaj kreski;  Przesuniecie rysunku na kartce;  Substytucja (zast ą pienie osoby wizerunkiem zwierz ę cia lub przedmiotu).

Pytania zawarte w wywiadzie dotyczą narysowanej rodziny: Opowiedz mi o rodzinie, któr ą narysowałe ś, co to za rodzina? Poka ż kogo narysowałe ś na swoim rysunku, jak oni si ę nazywaj ą ? Kto w tej rodzinie jest najbardziej miły, dobry? Dlaczego? Kto w tej rodzinie jest najmniej miły, dobry? Dlaczego? Komu w tej rodzinie jest najlepiej, kto jest najbardziej szcz ęś liwy? Komu w tej rodzinie jest najgorzej, kto jest najmniej szcz ęś liwy? Dlaczego? Czy chciałby ś co ś zmieni ć w tej rodzinie? Dlaczego nie narysowałe ś …………….? (w przypadku, kiedy dziecko rysuj ą c własn ą rodzin ę pomija na rysunku postacie, wchodz ą ce w jej skład)

Pomoce do testu: 1. kartka z bloku rysunkowego o formacie A-4 2. kredki, pastele, pisaki 3. ołówek 4. brak gumki do mazania

Warunki do przeprowadzania testu:  pracowa ć indywidualnie z jednym podopiecznym (obserwacja kolejno ś ci powstawania postaci i stanu emocjonalnego rysuj ą cego)  stworzy ć odpowiedni ą atmosfer ę (izolacja od bod ź ców i zapewnienie koncentracji)  otoczy ć ż yczliwo ś ci ą i ciepłem dziecko (aby czuło si ę bezpiecznie i nieprzymuszone)  zapewni ć ró ż ne narz ę dzia do rysowania  jeden rysunek nie mo ż e by ć podstaw ą do uogólnienia !!!

Analiza obrazu rysunku:  Kompozycja  Głowa  R ę ce  Nogi  Inne elementy rysunku

KOMPOZYCJA - Najwa ż niejsza osoba dla dziecka umieszczona jest w centrum albo z lewej strony kartki. - Dziecko, które narysowało siebie na skraju czuje si ę wyobcowane, niechciane, nieakceptowane. - Osoba rysowana jako ostatnia (niestarannie, pospiesznie, czasem bez jakiej ś cz ęś ci ciała) symbolizuje konflikt z dzieckiem. - Zmiany w trakcie rysowania dotycz ą ce kolejno ś ci przedstawiania członków rodziny obrazuj ą niepewno ść, niepokój, brak poczucia bezpiecze ń stwa. - Je ś li kto ś zostaje pomini ę ty na rysunku – mo ż e to ś wiadczy ć o otwartym konflikcie, niech ę ci, l ę ku albo mieszanych uczuciach wobec tej osoby.

GŁOWA – SYMBOL MYŚLI, INTELEKTU  JE Ś LI KTO Ś MA WIELK Ą GŁOW Ę – OZNACZA JEGO INTELIGENCJ Ę, OPANOWANIE, SAMOKONTROL Ę  JE Ś LI KTO Ś MA MAŁ Ą GŁOW Ę – OZNACZA JEGO ZALE Ż NO ŚĆ OD INNYCH, NIESAMODZILENO ŚĆ  DU Ż E WYRAZISTE OCZY- SYMBOLIZUJ Ą UFNO ŚĆ I OTWARTO ŚĆ  MAŁE OCZY – SYMBOLIZUJ Ą EGOCENTRYZM, SKŁONNO Ć DO HISTERII  PODKRE Ś LENIE OCZU MAKIJA Ż EM, ZAZNACZENIE RZ Ę S – SILNE POTRZEBY EROTYCZNE, UDORO Ś LENIE (TYLKO U STARSZYCH DZIECI)  WIELKIE USZY – WSKAZUJ Ą NA PODEJRZLIWO ŚĆ, A ICH BRAK NA INTROWERTYZM  DU Ż Y NOS – OZNACZA M Ę SKO ŚĆ (W TESTACH MŁODZIE Ż Y)  DU Ż E USTA - SYMBOLIZUJ Ą OTWARTO ŚĆ  MAŁE USTA – TRUDNO Ś CI W PRZYSTOWANIU SI Ę, W KOMUNIKACJI WERBALNEJ, WADY WYMOWY,  BRAK UST – KŁOPOTY W OD Ż YWIANIU, SKŁONNO Ś CI DO BULIMII I ANAORAKSJI,  ZACI Ś NIONE Z Ę BY – KOJARZ Ą SI Ę Z AGRESJ Ą.

RĘCE – SYMBOLI RELACJI Z INNYMI LUDŻMI KRÓTKIE R Ę CE – WYCOFYWANIE SI Ę, HAMOWANIE IMPULSÓW DŁUGIE R Ę CE – PRAGNIENIE ZDOBYWANIA LUB GROMADZENIA DŁUGIE DŁONIE – SKŁONNO ŚĆ DO WYŁADOWYWANIA ZŁO Ś CI NA INNYCH BRAK DŁONI – SYMBOLIZUJE NIEPRZYSTOSOWANIE CAŁKOWITY BRAK R Ą K – SYMBOLIZUJE POCZUCIE WINY TRZYMANIE SI Ę ZA R Ę CE – OZNACZA BLISKO ŚĆ, ZA Ż YŁO ŚĆ, SERDECZNO ŚĆ LUB NADOPIEKU Ń CZO ŚĆ, BRAK SAMODZILENO Ś CI WYCI Ą GNI Ę TE R Ę CE – PROSZENIE O BLISKO ŚĆ KOGO Ś KARMIENIE R Ę KAMI - SYMBOLIZUJE DAWANIE Z MIŁO Ś CI Ą

NOGI – SYMBOL KONTAKTU ZE ŚWIATEM Wielkie stopy – kto ś mocno stoi na ziemi, ma dobry kontakt z rzeczywisto ś ci ą i poczucie bezpiecze ń stwa Brak stóp – oznacza utrat ę gruntu pod nogami, niepewno ść, bark poczucia własnej warto ś ci Nogi w ruchu – oznaczaj ą aktywno ść Gest kopania – oznacza agresj ę Nogi, które nie dosi ę gaj ą podłogi – brak poczucia bezpiecze ń stwa

Inne elementy rysunku Substytucja (zast ą pienie wszystkich osób albo tylko jednej zwierz ę tami) ma ró ż ne przyczyny: - Obawa przed stani ę ciem twarz ą w twarz z problemami rodziny, albo silna potrzeba jej izolacji - Wychowywanie na kreskówkach, bajkach Pozytywne elementy: - sło ń ce, chmury, niebo, drzewa, kwiaty, koty, pies, ptaki Burza – oznacza agresj ę, wyładowanie zło ś ci, niepokój, l ę k Drzewo bez czubka – niepokój, l ę k Wkładanie lub zdejmowanie butów – nieobecno ść, pojawianie si ę tylko na moment Ograniczenie gamy kolorów do trzech – budzi niepokój, zahamowanie emocjonalne Długa, rozmachowa kreska rysowania – odwaga, energia Krótka, wahaj ą ca si ę kreska – zahamowanie, niedojrzało ść, l ę kliwo ść.