EMAS jako innowacyjne narzędzie w RDOŚ w Poznaniu Jolanta Ratajczak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Juan Pablo Concari Anzuola
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Hotel Courtyard – Warszawa
Znaczenie podręcznika
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Narodowa Strategia Spójności
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Wsparcie na wdrożenie CSR
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Szkolenia, Coaching, PR.
Zarządzanie środowiskowe
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Teza Innowacyjność organizacji jest warunkiem jej sukcesu – istotne jest skupienie wysiłków na kształtowaniu w organizacji atmosfery sprzyjającej inicjatywom.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
BUDOWNICTWO PRZYSZŁOŚCI BUDOWNICTWO ZRÓWNOWAŻONE
Instytut na rzecz Ekorozwoju
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Działaj odpowiedzialnie! Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie lubuskim Jarosław Nieradka Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Ministerstwo Finansów
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA srodowiska/specjalnosc-ekobiznes.html.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Równościowe zarządzanie projektem
Zapis prezentacji:

EMAS jako innowacyjne narzędzie w RDOŚ w Poznaniu Jolanta Ratajczak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu

Ekoinnowacyjność

Ekoinnowacje to wszystkie rozwiązania (produkty, procesy, technologie, metody marketingu i zarządzania), które służą ochronie środowiska i zdrowia człowieka.

Ekoinnowacyjność Ekoinnowacja nie musi być rozwiązaniem radyklanym, niekiedy nawet niewielkie, proekologiczne udoskonalenie ma istotne znaczenie.

Ekoinnowacyjność Ekoinnowacyjność bardzo ściśle wiąże się z ideą zrównoważonego rozwoju, z teorią i praktyką ekologicznej (zielonej) administracji oraz zmniejszeniem lub wyeliminowaniem obciążeń środowiskowych, w tym także ograniczeniem zużycia zasobów, jak zasoby wody i surowce energetyczne.

Dlaczego podjęliśmy się wdrożenia EMAS?

Dlaczego podjęliśmy się wdrożenia EMAS Zwyczajnie wypada, aby firma – urząd stawiający wymagania w zakresie uwarunkowań środowiskowych różnego rodzaju przedsięwzięć, kreujący zasady ochrony zasobów przyrodniczych, sam, w pełni świadomie się do nich stosował

Dlaczego podjęliśmy się tego zadania Zdaliśmy sobie sprawę, że intuicyjnie działamy w tym systemie i należy naszą działalność w tym obszarze po prostu uporządkować.

Dlaczego podjęliśmy się tego zadania Obie przesłanki są ważne do budowania wiarygodności i zaufania społecznego do jednostki, która pełni ważną rolę w systemie administracyjnego zarządzania środowiskiem.

EMAS w administracji publicznej

52 zarejestrowanych organizacji, w tym tylko 8 organów administracji: Urząd Miejski Wrocławia, Ministerstwo Środowiska, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, Ośrodek Główny Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego

EMAS w administracji publicznej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach

EMAS w administracji publicznej JESTEŚMY LOKALNYMI PIONIERAMI Dokumenty referencyjne przygotowywane przez Komisję Europejską są w fazie projektowej

Chcemy być elitarni MICHELIN zobacz koniecznie warto odwiedzić godne uwagi

RDOŚ jako szczególny typ urzędu

Urząd stawiający wymagania w zakresie uwarunkowań środowiskowych, stwarzający ramy dla ich późniejszej działalności środowiskowej wyznaczającej im zasady ochrony zasobów przyrodniczych.

RDOŚ jako szczególny typ urzędu Jesteśmy kreatorami aspektów bezpośrednich różnych użytkowników środowiska – naszych klientów – w poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, ograniczamy presję planowanych przedsięwzięć na środowisko.

Czy EMAS w administracji ma sens?

Różne organizacje – różne podejścia działań skutkujących wpływami na środowisko; Różna ocena „WAGI” aspektów środowiskowych; Aspekty bezpośrednie i pośrednie – we wszystkich RDOŚ znaczące aspekty środowiskowe to ASPEKTY POŚREDNIE

Czy EMAS w administracji ma sens? Główne obszary zgodności: Misja – TAK Waga znaczących aspektów środowiskowych – TAK Korzyść wizerunkowa – TAK

Korzyści z EMAS w RDOŚ

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI WEWNĘTRZNE Wkomponowanie w system obowia ̨ zuja ̨ cych w RDOŚ procedur kontroli zarza ̨ dczej; Spójność z wymaganiami EMAS i spójny z elementami zarza ̨ dzania przez procesy, cele i kompetencje w urze ̨ dzie; Zapewnienie integralności w obszarach: struktura organizacji, czynności planowania, zakres odpowiedzialności, itp. (kontrola zarządcza, plan działalności, budżet zadaniowy);

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI WEWNĘTRZNE Monitorowanie systemu poprzez badanie spójności funkcjonowania kontroli zarządczej, planu działalności i budżetu zadaniowego

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI WEWNĘTRZNE Naturalne skutki prawidłowego działania EMAS to: oszczędności wynikające ze stosowania dobrych praktyk, zielonej administracji (m.in.: ograniczenie zużycia energii, wody, papieru, wytwarzania odpadów, itp.);

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI WEWNĘTRZNE Wzrost zaangażowania wszystkich pracowników (mamy już 4 weryfikatorów, 25 audytorów; Ciągłe doskonalenie się organizacji; Wzrost świadomości znaczenia celów organizacji; Wzrost świadomości ekologicznej pracowników; Możliwość udziału w projektach dofinansowywanych ze środków unijnych na preferencyjnych warunkach;

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI WIZERUNKOWE Deklaracja środowiskowa jest kierowana do przeciętnego obywatela, do którego bardziej przemawiają aspekty bezpośrednie aniżeli pośrednie, stąd mimo, że nie są znaczące są istotne wizerunkowo; Budowa relacji ze społeczeństwem poprzez wizerunek otwartej administracji; JESTEŚMY PRAWDZIWI JESTEŚMY WIARYGODNI

Korzyści EMAS w RDOŚ KORZYŚCI ZEWNĘTRZNE Znaczącymi aspektami RDOŚ są aspekty pośrednie z których nie wynikają korzyści finansowe, gdyż wynikać nie mogą; Z realizacji aspektów pośrednich RDOŚ korzyści mają firmy, które realizując swoje aspekty bezpośrednie minimalizują presję na środowisko;

Podsumowanie

Organizacje zarejestrowane w EMAS wskazują 6 kluczowych obszarów ekoinnowacyjności:

Podsumowanie 1. Zrównoważone zarządzanie zasobami Optymalizacja zużycia zasobów i energii; Minimalizacja wpływu na środowisko;

2. Zgodność z prawem Wymuszenie uporządkowania obowiązków Wprowadzenie skutecznych procedur gwarantujących zgodność z prawem Minimalizacja ryzyka nieprawidłowości Podsumowanie

3. Sprostanie wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu Efektywność energetyczna kluczowym wskaźnikiem oceny działaności; Zapobiegani emisji lub ich minimalizacja; Raportowanie uwzględniające zużycie energii i emisję substancji do powietrza;

Podsumowanie 4. Przewaga konkurencyjna Rynek wymusza na firmach działania prośrodowiskowe; W zamówieniach publicznych istotne kryteria środowiskowe;

Podsumowanie 5. Zaangażowanie pracowników Sukces to zgranie zespołu i jego wspólna praca; Integracja pracowników wokół celu poprawy środowiska i zrównoważonego rozwój; Wizerunek przyjaznej środowisku organizacji daje pracownikom poczucie dumy i motywuje;

Podsumowanie 6. Wiarygodność i zaufanie EMAS pomaga tworzyć pozytywną relację organizacji z jej interesariuszami; otwarty dialog ze społeczeństwem;

Podsumowanie Przejrzystość oraz okresowe informowanie społeczeństwa poprzez deklarację środowiskową to fundamenty EMAS odróżniające go od innych standardów zarządzania środowiskowego. Dzięki temu organizacja kształtuje swój wizerunek jako wiarygodnego i odpowiedzialnego partnera.