„Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust 1 pkt 1, 2 i 3 lit. b-f, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego”. Zadnia samorządu w sferze działań oświatowych określone zostały w ustawie o systemie oświaty, w art. 5, ust. 7. „Organ prowadzący szkołę / placówkę odpowiada za jej działalność Do zadań organu prowadzącego należy w szczególności: zapewnienie warunków działania szkoły/placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie; zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt. 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości; wyposażenie szkoły/placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych”.
Celem powyższej metryczki jest skrótowe określenie ogólnej charakterystyki gminy, ze szczególnym uwzględnieniem oświaty. Liczb ludności gminy zmniejszyła się o 29 osób. Subwencja oświatowa zwiększyła się o ,00. Zwiększone środki w dziale kultura fizyczna i sport wynikają głównie z funkcjonowaniem kompleksu boisk „Orlik” przy Szkole Podstawowej nr 2. Liczba dzieci i uczniów utrzymująca się na równym poziomie w roku 2012 i 2013 jest związana z uruchomieniem dodatkowych oddziałów w przedszkolu. Jest to efekt przesunięcia terminu na 2014 rok rozpoczęcia edukacji szkolnej przez dzieci 6 letnie. Stopa bezrobocia wzrosła dane odzwierciedlają słabość rynku pracy, na którym warunki są gorsze niż w 2012 roku.
Przedszkole Samorządowe w Nowem
Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci w wieku 3-6 lat, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach dzieci, które ukończyły 2,5 roku. Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez ministra właściwego do spraw oświaty. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dotyczy dzieci w wieku 5 lat (art. 14 ust.1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty) oraz dzieci 6 letnich, których rodzice nie zdecydowali o rozpoczęciu nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2012/2013 na 116 dzieci sześcioletnich 14 rozpoczęło naukę w klasie pierwszej, co stanowi 12,06% (5 Tryl, 9 Sp nr 2 Nowe-14 dzieci) Odroczenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej obowiązku szkolnego sześciolatków spowodowało konieczność objęcia przygotowaniem przedszkolnym dwóch roczników, a co za tym idzie, mniej miejsc dla dzieci trzy i czteroletnich.
W szkołach podstawowych i gimnazjum realizowany jest obowiązek szkolny, który rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat ( na wniosek rodziców również w wieku 6 –lat) i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do 18 roku życia. Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do szkół publicznych i niepublicznych. Na wniosek rodziców, dyrektor publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie, którego dziecko mieszka, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą (art. 16 ust. 7a i 8 ustawy). Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w tej formie, powinno otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klasy danej szkoły lub ukończenia tej szkoły.
Publiczne Szkoły Podstawowe
Publiczne Gimnazjum
Zatrudnieni nauczyciele wg. stopni awansu zawodowego
Organizacja dowożenia uczniów do s zkół
Czas przeznaczony na rozwiązanie wszystkich zadań przez uczniów przystępujących do sprawdzianu jest określony w Rozporządzeniu i w przypadku braku dostosowania warunków i formy egzaminu wynosi 60 minut, dla uczniów uprawnionych czas ten mógł być przedłużony maksymalnie o 30 minut.
Wnioski wynikające z analizy sprawdzianu uczniów w klasie VI 1. Czytanie i pisanie: a) ćwiczyć czytanie ze zrozumieniem, głównie teksty poetyckie i popularnonaukowe, b) ćwiczyć odczytywanie intencji autora na podstawie użytych środków stylistycznych, c) ćwiczyć techniki rozwiązywania testów i redagowania dłuższych wypowiedzi pisemnych, d) przestrzegać norm interpunkcyjnych i językowych. 2. Rozumienie: a) ćwiczyć logiczne myślenie. 3. Korzystanie z informacji: a) odczytywać dane z rysunków, diagramów, tabel. 4. Wykorzystanie wiedzy w praktyce: a) ćwiczyć obliczanie pól powierzchni figur złożonych.
Egzamin gimnazjalny składa sie z trzech części. W roku szkolnym 2012/2013 egzamin składał się z trzech części: humanistycznej, matematyczno- przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Na egzaminie w części humanistycznej wyodrębnione zostały zadania z zakresu języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie a w części matematyczno-przyrodniczej - z zakresu matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Egzamin z języka obcego przeprowadzany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Egzamin na poziomie podstawowym był obowiązkowy dla wszystkich uczniów, na poziomie rozszerzonym - dla uczniów, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę języka obcego nowożytnego rozpoczętą w szkole podstawowej. Egzamin w gimnazjum
Część humanistyczna Część matematyczno- przyrodnicza Język angielskiJęzyk niemiecki: J.polski Historia i wos Matematyka Przedmioty przyrodnicze podstawowyrozszerzonypodstawowyrozszerzony
Tygodniowa liczba godzin pracy pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego