Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

praca licencjacka WSSE
MATERIAŁOZNAWSTWO ROŚLINNE I NIEROŚLINNE FLORYSTYKA SEM.I
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek,
Sugestie dotyczące pisania pracy magisterskiej na seminarium prof
Gambit Centrum Oprogramowania i Szkoleń Sp. z o.o Kraków, al.Pokoju 29B/ Autoryzowany dystrybutor Thomson-Reuters.
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Seminarium dyplomowe Wymagania
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka część II
Jak pisać pracę dyplomową?
Wyszukiwanie informacji
Źródła informacji z zakresu nauk przyrodniczych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Definicja książki.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Studium Przypadku (case study)
Metody zbierania danych empirycznych
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Język i styl Leszek J Chmielewski
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Seminarium dyplomowe Wymagania Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Metodologia badań empirycznych
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Katarzyna Metelska-Szaniawska
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia 2015sobota, 25 kwietnia.
ETYKA ZAWODOWA FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB PAŃSTWOWYCH
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
Wydział Informatyki i Zarządzania k. Zarządzanie
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Etyka i standardy w pracy dyplomowej Etyka i standardy w pracy dyplomowej.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
Wymogi redakcyjne prac dyplomowych Wydziału Lekarskiego II
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Studenckie Granty Badawcze 2018
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Struktura książki i czasopisma
Zakres i charakter pracy podyplomowej
Temat pracy dyplomowej
Zapis prezentacji:

Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba

2 Wymogi ogólne formalne Wymogi stawiane pracom dyplomowym, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (tekst zatwierdzony na posiedzeniu Rady Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych dnia 1 lutego 2010 roku) System Antyplagiatowy – szczegółowe informacje po zalogowaniu do moodle = =2265

3 Praca magisterska/licencjacka Praca o charakterze naukowym, a więc jej celem jest  poznanie,  wykrycie istoty zjawiska,  reguł,  zasad działania jakiegoś zjawiska

4 Naukowość pracy jednoznaczne określenie przedmiotu badań i sformułowania tematu jako problemu badawczego; wskazanie na użyteczność wyników badań; dobór metod badawczych i rzeczywistej odpowiedzi na problem badawczy w toku wywodu.

5 Ocena pracy - dyplomanta Oceniane są umiejętności [1][1] formułowania, uzasadniania problemów naukowych posługiwania się w odniesieniu do praktyki i do analizy teoretycznej, wiedzą nabytą w ramach studiów powiększania wiedzy poprzez samodzielne poszukiwania w opracowaniach naukowych posługiwania się odpowiednio dobraną literaturą przedmiotu i jej krytycznego przeglądu gromadzenia materiału źródłowego (dobór obiektywny, odpowiednie wyselekcjonowanie i uporządkowanie) obserwowania i analizowania zjawisk i dostrzegania reguł nimi rządzących, prawidłowości występujących w praktyce życia gospodarczego i społecznego wykorzystywania naukowych metod badawczych i uzasadnienia ich stosowania logicznego prowadzenia wywodu, w opracowaniu o charakterze naukowym interpretacji wyników posługiwania się precyzyjnym, naukowym językiem, fachową terminologią [1][1] Majchrzak, Jadwiga, Tadeusz Mendel. Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 1995.

6 Formalne kryteria oceny pracy zwięzły, jasny, jednoznaczny tytuł logiczny, zgodny z celem, tematem, przejrzysty układ rozdziałów pracy poprawny język, pozbawiony eufemizmów, przypuszczeń, peryfraz, banałów, kolokwializmów, błędów ortograficznych, stylistycznych, interpunkcyjnych i drukarskich przejrzysty, zrozumiały, zwięzły styl odpowiednio sporządzone przypisy, spisy tabel, rysunków, literatury poprawne opisanie tabel, wykresów staranna edycja [1][1] [1] Seweryniak, Henryk. Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych. Płocki Instytut Wydawniczy: Płock 2000

7 Struktura pracy Strona tytułowa Spis treści (plan) Wykaz skrótów Wstęp Rozdziały i podrozdziały Zakończenie Spis bibliografii, rysunków, tabel, wykresów Aneksy Konstrukcja logicznie: kolejność i treść poszczególnych rozdziałów formułowane są według jednej myśli przewodniej - konkretnie oznaczonego celu badawczego i w ramach określonego tematem zagadnienia.

8 Pojęcia Temat – problem lub zagadnienie do rozwiązania w pracy Tytuł – temat ujmuje się w tytuł, który jest zwięzłym, jasnym, logicznym i poprawnym językowo sformułowaniem tematu Problem – kwestia, pytanie do rozwiązania Zagadnienie – coś, co się omawia; nie jest problemem naukowym. Może jednak być tematem pracy magisterskiej lub licencjackiej Problematyka – zespół pytań pochodnych, wiążących się z głównym problemem pracy Teza pracy – główne twierdzenie, którego prawdziwość zamierzamy w pracy udowodnić

9 Etapy pracy naukowo – badawczej Opracowywanie pracy mgr składa się z kolejnych etapów, typowych dla prac naukowo – badawczych: [1][1] I. Wybór tematu, ustalanie celu i opracowywanie planu pracy  Zdefiniowanie problemu i celów (karta programowa)  ‘niewiele problemów, lecz dużo o jednym’. Lepsze są tematy węższe, ‘bliskie życia’, posiadające sporą bibliografię. II. Prowadzenie badań, opracowywanie materiałów i wyników badań, ich opracowanie pisemne  Zbieranie materiałów – literatura przedmiotu, badania empiryczne  Analiza materiałów i ich przetwarzanie  Wyciąganie wniosków  Weryfikowanie wniosków [1][1] Gambarelli, Gianfranco, Łucki, Zbigniew. Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wyd. 1, Universitas: Kraków 1995

10 Zbieranie materiału do analizy / badania  Studiowanie literatury,  Gromadzenie danych empirycznych.  Zbieranie materiału,  Analiza materiałów i ich przetwarzanie  Wyciąganie wniosków  Prezentacja treści

11 Elementy pracy Strona tytułowa  zgodnie z wymogami Rady Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych UEK Spis treści (plan)  logiczne rozplanowanie treści, odpowiednio skonstruowany (podziały logiczne), prowadzący do celu pracy, czyli rozwiązania problemu i ukazania problemu w odpowiednich ujęciach. Układ pracy powinien być proporcjonalny (możliwe zbliżona objętość i podziały poszczególnych części pracy) Wykaz skrótów  skróty własne (np. Ustaw), i skróty powszechnie przyjęte

12 Elementy pracy Spis bibliografii, rysunków, tabel, wykresów  zasady tworzenia spisów, przypisów, i opisów tabel i rysunków można znaleźć np. na stronie Biblioteki Głównej UEK: p?link=zalaczniki#ad.6 p?link=zalaczniki#ad.6 Przypisy, obok zwykłych, źródłowych mogą mieć charakter odsyłający, np. do dalszych opracowań autora czy też innych autorów ( „Por.” „Zob.” „Zob. także”) Aneksy  Mogą to być np. szczegółowe obliczenia, kopie map, wzór wykorzystywanej ankiety czy pytań do wywiadów pogłębionych.

13 Wstęp Powinien zawierać  uzasadnienie wyboru tematu, pokazanie jego aktualności i wagi, zwłaszcza w kontekście wybranej specjalizacji.  jasne postawienie problemu, tezę główną pracy i cel.  przedstawienie aktualnego stanu wiedzy i stanu badań na dany temat.  omówienie wykorzystanych metod badawczych, zakres i sposoby gromadzenia informacji źródłowych (materiały empiryczne).  krótkie omówienie struktury pracy, i zawartość poszczególnych jej części.

14 Rozdziały i podrozdziały rozdziały mają obrazować podział treści pracy czy też ostateczne i szczegółowe uporządkowanie tej treści. podział na rozdziały ma być przejrzysty, logicznie spójny, nie dający możliwości niezamierzonym powtórzeniom. wyróżnione rozdziały (podrozdziały), odzwierciedlając wyodrębnienie zagadnień szczegółowych, mają dawać możliwość badawczego pójścia w głąb materii. nazwy rozdziałów winny zarazem dawać informacje o metodzie badawczej (eksperymenty, doświadczenia, badanie praktyki, inne metody empiryczne).

15 Rozdziały i podrozdziały Rozdziały I, II (i ewentualnie III) - w zależności od zakresu omawianej tematyki treść rozdziałów poświęcona teoretycznym rozważaniom dotyczącym analizowanego zagadnienia, w oparciu o aktualną literaturę przedmiotu. Rozdziały III i IV (lub V) - zawiera materiał badawczy zebrany dla realizacji tematu pracy końcowej, z uwzględnieniem  charakterystyki badanego podmiotu gospodarczego/zjawiska/obszaru badań,  uwag metodologicznych  wyników przeprowadzonych rozważań/analiz.

16 Zakończenie Powinno zawierać wnioski z opracowanych poszczególnych części pracy oraz wnioski końcowe w sposób kompletny i treściwy  Rozwiązanie problemu badawczego.

17 Materiały źródłowe Materiały wtórne  Literatura – umożliwia sformułowanie problemu, określenie zakresu, dobór metod badawczych  Literatura zwarta – podręczniki, monografie  Literatura ciągła artykuły w czasopismach fachowych, zeszytach naukowych  Celowe podejście do badań literatury: określenie tego, czego się w danej pozycji szuka

18 Analiza literatury Przeszukiwanie różnych źródeł: podręczników, skryptów, artykułów w czasopismach naukowych, materiałów konferencyjnych, opracowań monograficznych Zbadanie głównych haseł, tematów poruszanych, ujęć problemów. Cel główny analizy literatury: ustalenie co zostało na dany temat już napisane, jakie problemy już zbadano, rozwiązano, jakie metody zastosowano, jakie istnieją ujęcia tematu. Cytaty - stosuje się wyłącznie po to aby przedstawić dosłownie ważną definicję, posłużyć się cudzą opinią w celu uzasadnienia własnej opinii, przeciwstawić się czyjemu zdaniu, przedstawić poglądy poszczególnych autorów czy też zaprezentować zdania, które wymagają komentarza.

19 Analiza literatury  Zaleca się korzystanie z baz artykułów naukowych, typu: EBSCO, Web of Science, Science Direct, Emerald (dostępne przez Bibliotekę Główną)  Wykluczone jest korzystanie z portali, stron, gdzie brak autorstwa tekstów; www ‘popularnych’ i ‘poradniczych’ typu: onet.pl, wikipedia, wieszjak.pl  Dla potrzeb opracowania części empirycznej (ale nie teoretycznej!) można korzystać ze źródeł internetowych.  Można korzystać z witryn i ich treści należących do uznanych instytucji, organizacji, gdzie za zamieszczone treści ktoś odpowiada, np. Związek Banków Polskich, GUS, Bloomberg.

20 Materiały źródłowe Materiały empiryczne  Wtórne - „gotowe”: dokumentacja, sprawozdania Statystyki publiczne Dokumenty w posiadaniu instytucji i przedsiębiorstw Zasady opracowywania ww. materiałów, ich wiarygodność, aktualność, kompletność  Pierwotne - z badań własnych autora

21 Badania własne Obserwacja  Celowe, ukierunkowane i zamierzone oraz systematyczne postrzeganie badanego przedmiotu, procesu lub zjawiska  Celowość, adekwatność, planowość, ciągłość i systematyczność, wykonalność Wywiady i Ankiety  Ankieta w formie kwestionariusza  Wywiad – kontrolowana rozmowa  Pytania: prosto sformułowane, ograniczona liczba

22 Błędy językowe Ortograficzne Maszynowe (literówki) Fleksyjne Składniowe Leksykalne (słownikowe) Estetyczne Stylistyczne Merytoryczne