Bezrobotni absolwenci szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Ogólnopolska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sugestie dotyczące raportów powiatowych z Monitoringu Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych Toruń, 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP.
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Regionalny rynek pracy Popyt i podaż na zawody okrętowe
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
RESTRUKTURYZACJA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM OBSERWATORIUM RYNKU PRACY.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Sytuacja na rynku pracy
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
WYBRANE PROBLEMY RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO–POMORSKIEGO
Spotkanie z rodzicami i uczniami
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Co dalej Gimnazjalisto ?
i sposoby przeciwdziałania mu w powiecie żyrardowskim
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
Monitoring zawodów - zalety i ograniczenia - Zielona Góra, 18 kwietnia 2013 roku.
Wielkopolski rynek pracy pod obserwacją
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POWIECIE SKARŻYSKIM ORAZ W MIEŚCIE I GMINIE SUCHEDNIÓW SUCHEDNIÓW,
Rekomendacje dla monitoringu i pożądanych form oddziaływania na rynek pracy w województwie dolnośląskim PROGNOZA ZAPOTRZEBOWANIA GOSPODARKI REGIONU NA.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Bezrobotni absolwenci szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Ogólnopolska konferencja naukowa Społeczne wyzwania edukacji statystycznej Gdynia, 18 marca 2016 r.

Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 System edukacyjny (na wszystkich jego poziomach) nie jest dotychczas efektywnie wykorzystany i zaangażowany w zaspokajanie potrzeb rynku pracy i kreowanie atrakcyjnego kapitału ludzkiego. Wyzwanie: Poprawa jakości kształcenia na wszystkich poziomach z uwzględnieniem sygnałów płynących z rynku pracy Cel: Efektywny system edukacji 2

` Monitoring – narzędzie realizacji założeń Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego Bieżąca analiza danych dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej regionu w odniesieniu do osób młodych sprzyja podniesieniu skuteczności i efektywności przedsięwzięć na rzecz młodzieży realizowanych zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego - Regionalnym Programem Strategicznym „Aktywni Pomorzanie Regionalnym Programem Strategicznym „Aktywni Pomorzanie”. Dzięki monitoringowi sytuacji w obszarze rynku pracy i edukacji prowadzone działania w ww. przedsięwzięciach mogą być na bieżąco dostosowywane do aktualnych potrzeb i uwarunkowań.

Dlaczego potrzebne jest monitorowanie? W województwie pomorskim poziom bezrobocia osób młodych (w wieku lata) jest 2,5-krotnie wyższy niż ludności ogółem (w wieku 15 lat i więcej). Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie danych Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (Eurostat). 4

Dlaczego potrzebne jest monitorowanie? W bezrobociu rejestrowanym udział bezrobotnych do 30 roku życia w ogólnej liczbie bezrobotnych w województwie pomorskim przekracza 30%. Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie MPiPS-01. 5

Od 1 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. do ewidencji bezrobotnych napłynęło osób, w tym osoby w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki (absolwenci). Wśród bezrobotnych absolwentów udział osób bez zawodu przekracza 30%. Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie MPiPS-01, załącznik 3. Dlaczego potrzebne jest monitorowanie? 6

Ponad połowa bezrobotnych absolwentów posiada wykształcenie zawodowe, a co czwarty – wykształcenie wyższe. Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie MPiPS-01, załącznik 1. zawodowe 52,8% 7 wyższe 24,5%

Absolwenci na rynku pracy W latach Urząd Statystyczny w Gdańsku i WUP Gdańsk współpracowały przy realizacji badań pozwalających zdiagnozować zjawisko bezrobocia absolwentów szkół (wyższych i ponadgimnazjalnych) w województwie pomorskim. Inspiracja do prowadzenia wspólnych badań: potrzeba monitorowania sytuacji w szkolnictwie ponadgimnazjalnym oraz wyższym w odniesieniu do wymagań rynku pracy; porównanie liczby absolwentów z zarejestrowanymi bezrobotnymi, w różnorodnych przekrojach, nakreśla pełniejszy obraz sytuacji na rynku pracy i jednocześnie sprzyja podejmowaniu działań zapobiegających niekorzystnemu zjawisku bezrobocia wśród ludzi młodych. 8

Absolwenci na rynku pracy Wspólna praca opierała się przede wszystkim na pozyskaniu i zestawieniu danych z różnych źródeł: System Informacji Oświatowej (MEN), sprawozdanie o studiach wyższych (GUS), sprawozdanie o liczbie kandydatów i przyjętych na studia stacjonarne i niestacjonarne (MNiSW), dane wygenerowane przez powiatowe urzędy pracy województwa pomorskiego z Systemu Informatycznego Syriusz. 9

Bezrobotni absolwenci szkół wyższych Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół wyższych w województwie pomorskim w 2013 r.”. 10 Ogólna liczba zarejestrowanych bezrobotnych absolwentów pomorskich szkół wyższych do 27 roku życia w 2013 r. wyniosła osoby. Kierunki studiów o największej liczbie bezrobotnych absolwentów w 2013 r. Pedagogika i zarządzanie dominowały wśród bezrobotnych absolwentów, również w 2012 roku.

Bezrobotni absolwenci szkół wyższych Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół wyższych w województwie pomorskim w 2013 r.”. 11 Średni odsetek zarejestrowanych bezrobotnych absolwentów pomorskich szkół wyższych w 2013 r. wyniósł 6,9%. Kierunki studiów o największym udziale bezrobotnych w liczbie absolwentów w 2013 r. (kierunki studiów z liczbą absolwentów 100 i więcej osób)

Bezrobotni absolwenci szkół wyższych Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół wyższych w województwie pomorskim w 2013 r.”. 12 Kierunki studiów o najmniejszym udziale bezrobotnych w liczbie absolwentów w 2013 r. (kierunki studiów z liczbą absolwentów 100 i więcej osób)

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim stan na 31 maja 2015 r.”. WyszczególnienieAbsolwenci ogółem Udział w ogółem w % OGÓŁEM ,0% Zasadnicze szkoły zawodowe2 7109,9% Licea ogólnokształcące a) ,4% Licea profilowane1080,4% Technika b) ,5% Szkoły policealne ,8% Absolwenci według typów szkół (bez szkół specjalnych) w roku szkolnym 2013/2014 a) Łącznie z liceami ogólnokształcącymi uzupełniającymi. b) Łącznie z technikami uzupełniającymi oraz szkołami artystycznymi ogólnokształcącymi dającymi uprawnienia zawodowe. 13

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych 14 Absolwenci w roku szkolnym 2013/2014 według obszarów kształcenia Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim stan na 31 maja 2015 r.”.

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych kształcących w zawodach w roku szkolnym 2013/2014 – przystępowalność i zdawalność egzaminów (OKE) Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim stan na 31 maja 2015 r.”. a) W szkołach policealnych - dotyczy także egzaminu dyplomowego, w szkołach artystycznych ogólnokształcących dających uprawnienia zawodowe - dotyczy wyłącznie egzaminu dyplomowego. b) Łącznie z technikami uzupełniającymi oraz szkołami artystycznymi ogólnokształcącymi dającymi uprawnienia zawodowe. Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych Wyszczególnienie Absolwenci którzy przystąpili do egzaminu potwierdzająceg o kwalifikacje zawodowe a) którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe a) udział absolwentów, którzy zdali egzamin w ogóle przystępujących OGÓŁEM ,6% Zasadnicze szkoły zawodowe ,4% Technika b) ,3% Szkoły policealne ,2% 15 W Pomorskiej Izbie Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku w 2014 r. do egzaminu czeladniczego przystąpiło młodocianych absolwentów, egzamin zdało absolwentów – zdawalność wyniosła 88,2%.

Bezrobocie absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Źródło: Opracowanie własne WUP w Gdańsku na podstawie badania „Bezrobotni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim stan na 31 maja 2015 r.”. Bezrobocie absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Wyszczególnienie Absolwenci ogółem (rok szkolny 2013/2014) Bezrobotni absolwenci, którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe a) (według stanu na 31 maja 2015 r.) Udział w % OGÓŁEM ,0% Zasadnicze szkoły zawodowe ,1% Technika b) ,3% Szkoły policealne ,8% a) W szkołach policealnych - dotyczy także egzaminu dyplomowego, w szkołach artystycznych ogólnokształcących dających uprawnienia zawodowe - dotyczy wyłącznie egzaminu dyplomowego. b) Łącznie z technikami uzupełniającymi oraz szkołami artystycznymi ogólnokształcącymi dającymi uprawnienia zawodowe. 16

Absolwenci a zapotrzebowanie rynku pracy W 2015 r. w całej Polsce realizowane było badanie, które pozwoliło opracować prognozę zapotrzebowania na zawody na regionalnych i lokalnych rynkach pracy. W badaniu w oparciu o ekspercka wiedzę pracowników powiatowych urzędów pracy dokonano między innymi klasyfikacji zawodów do trzech kategorii wyróżnionych ze względu na prognozowaną relację między popytem a podażą pracy: -DEFICYT (zawody, w których zapotrzebowanie pracodawców przewyższy dostępność pracowników), -RÓWNOWAGA, -NADWYŻKA (zawody, w których liczba chętnych do pracy będzie większa niż liczba ofert pracy). 17

Absolwenci a zapotrzebowanie rynku pracy W DEFICYCIE znalazł się szereg zawodów, w których kształcenie odbywa się w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych. Nie zawsze jednak przyczyną deficytu jest zbyt mała liczba absolwentów. Jedną z głównych przyczyn deficytów jest niedopasowanie kompetencji kandydatów, w tym absolwentów, do potrzeb pracodawców (problem „jakości absolwenta”) oraz niechęć młodych do podejmowania pracy w zawodzie wyuczonym (brak wcześniejszej znajomości realiów pracy). 18

Absolwenci a zapotrzebowanie rynku pracy W NADWYŻCE jest szereg zawodów, w których kształcenie odbywa się w szkołach wyższych. Najczęściej podawaną przyczyną prognozowanej nadwyżki była zbyt duża liczba absolwentów. Osoby młode często wybierają kierunek studiów i szkoły popularne w danym czasie, bez uwzględnienia informacji o zapotrzebowaniu rynku i możliwościach podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie. 19 Na uwagę zasługuje obecność na liście zawodu, w którym kształcenie odbywa się w technikach i szkołach policealnych – Technik informatyk.

Dziękuję za uwagę Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Wykorzystane w prezentacji badania WUP Gdańsk:  Badania bezrobotnych absolwentów szkół wyższych i ponadgimnazjalnych, ,  „Barometr zawodów” – prognoza zapotrzebowania na zawody w 2016 r., , Ogólnopolska konferencja naukowa Społeczne wyzwania edukacji statystycznej Gdynia, 18 marca 2016 r.