Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
,,W przyjaźni z przyrodą”
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz. Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ CZŁOWIEKA W CZASIE POKOJU
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Edward Orlowski ib vogt Polska sp. z o.o. Gmina samowystarczalna energetycznie - mrzonka czy rzeczywistość? „Samowystarczalne gospodarstwo rolne“ greenPower.
biomasy wodna słoneczna wiatru geotermalna  można ją otrzymać z kilku źródeł: - fal morskich - płynącej rzeki - „stojący” zbiornik wodne energia potencjalna.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Mądre rady na odpady! Prezentacja symboli, które ułatwiają dokonywanie właściwych wyborów podczas zakupów, poszczególne znaki nam to ułatwią.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Wyk. Karolina Zarzycka Kl. ITE. Terminem żywność ekologiczna określa się żywność, którejsposób wytwarzania jest zgodny z zasadami zawartymi w rozporządzeniu.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
VIII POSIEDZENIE PODKOMITETU MONITORUJĄCEGO do spraw zrównoważonego rozwoju 18 lipca 2011 r. Daglezja, Przysiek.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Elektrownie Joanna Orłowska Kamila Boguszewska II TL.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Mateusz Polaszewski IaG Żródła:Wikipedia,Encyklopedia PWN,strona handel-emisjami.pl.
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Leśnicy z pasją NADLEŚNICTWO GROMNIK. W Polsce w branżach związanych z leśnictwem pracuje ok. 375 tys. osób, czyli średnio co 40. pracujący Polak. Zapraszamy.
Zarządzanie środowiskiem Ekologiczne wyroby Ekoetykiety.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Piątek Święto Ziemi Celem udziału w akcji związanej z obchodami Światowego Dnia Ziemi jest:  rozwijanie umiejętności dbania o otaczającą.
Rośnie góra śmieci!!. Menu  1.Jak jest pojemność standardowych pojemników na śmieci w Twoim miejscu zamieszkania? Jak często są opróżnianie?  2. Ile.
Wykonanie: Igor Chrzanowski 6a. Dzień Ziemi Dzień Ziemi (ang. Earth Day), znany też jako Światowy Dzień Ziemi lub Międzynarodowy Dzień Ziemi – akcje prowadzone.
WODA Woda czyli tlenek wodoru to związek chemiczny o wzorze H 2 O, występujący w ciekłym stanie skupienia. Gdy występuje w stanie gazowym nazywa się parą.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
RATUJ ZIEMIĘ, SEGREGUJ ŚMIECI !!!
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Edukacja globalna w szkole podstawowej
Myśl ekologicznie Żyj fantastycznie.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty

ROZWÓJ ZRÓWNOWAŻONY Barbara Grabowska

Aspekty rozwoju zrównoważonego

Dlaczego potrzebujemy edukacji ekologicznej? „ Tak jak biologia molekularna służy zdrowiu człowieka, ekologia gwarantuje zdrowie planety” Edward O. Wilson (Science 2000)

Edukacja ekologiczna a edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju jest nierozerwalną częścią edukacji każdego człowieka, która rozpoczyna się w dniu jego narodzin. Edukacja ekologiczna natomiast jest tylko elementem edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i ukierunkowana jest na zagadnienia środowiska, pomijając często aspekt społeczny i ekonomiczny.

Edukacja ekologiczna powinna: przedstawiać świat jako całość, mieć szacunek dla życia we wszelkiej postaci, zachęcać do podjęcia wysiłków dla ratowania ginącej przyrody, uczyć, że każde nawet najmniejsze działanie jest potrzebne "Bez względu na to, jak mała jest rzecz, którą masz zrobić, zrób ją" - maksyma Gandhiego być uzupełniana przeżyciem, bezpośrednio obcować z przyrodą, odgrywać przekaz wartości i być poddana osądowi moralnemu, uczyć, że w przyrodzie nie ma zwierząt czy roślin potrzebnych i niepotrzebnych, pożytecznych i szkodliwych, ładnych i brzydkich, być dziedziną interdyscyplinarną, włączaną w proces edukacji ekologicznej społeczeństwa, angażować wszystkie zmysły.

IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Celem zrównoważonego rozwoju jest dobre życie, przy zachowaniu bioróżnorodności, równości społecznej i dostatku zasobów naturalnych. Dobre życie nie oznacza bogactwa materialnego lub też luksusowych warunków życia, lecz to, że ludzi są szczęśliwi.

POLITYKA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 1. STABILIZOWANIE WZROSTU POPULACJI Liczba ludności na świecie (w tysiącach). Źródło: UN World Population Prospects

Zużycie wody w stosunku do ilości dostępnych zasobów.

OCHRONA BIORÓŻNORODNOŚCI Zagrożenia dla biologicznej różnorodności na świecie niszczenie naturalnych środowisk (siedlisk), wycinanie lasów (deforestacja), fragmentacja lasów, zanieczyszczenie środowiska, rozpowszechnianie gatunków inwazyjnych, intensywne polowania, handel dzikimi zwierzętami (każdego roku tylko z brazylijskich lasów wywożone jest nielegalnie 38 milionów zwierząt 73), mechanizacja w rolnictwie

ROLNICTWO EKOLOGICZNE Rolnictwo ekologiczne to system rolniczy, który obejmuje następujące elementy: praktykę, która podtrzymuje zdrowie i żyzność gleby, korzystanie z naturalnych metod ochrony przed chwastami, chorobami i szkodnikami, wysoki dobrostan zwierząt, niski poziom skażenia środowiska, troskę o krajobraz, dzikie zwierzęta i ich siedliska, zakaz używania wszelkich produktów inżynierii genetycznej

Powierzchnia upraw ekologicznych na świecie

Kawa uprawiana w różnorodnym ekosystemie leśnym.

ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII elektrownie wodne elektrownie wiatrowe, elektrownie falowe, elektrownie wykorzystujące prądy oceaniczne, elektrownie wykorzystujące ciepło oceanów, pompy ciepła, kolektory cieplne i elektrownie słoneczne, fotoogniwa i elektrownie słoneczne, biomasa: ogrzewanie i elektrownie geotermalne, elektrownie pływowe

Projekt elektrowni słonecznej na Sycylii.

EKOLOGICZNY DOM z kamieni, z gliny zmieszanej ze słomą (cob), z prasowanej ziemi (rammed earh), domy z niewypalonej cegły (adobe), z bali ze słomy, z opon i ziemi.

Budowa domu z bali słomy w Ellensburgu

„Earthship” ogrzewany pasywnie, z modułami PV dostarczającymi energię elektryczną oraz systemem zbierania deszczówki.

ZRÓWNOWAŻONY TRANSPORT pozwala zaspokoić potrzeby obywateli związane z transportem, w sposób, który nie zagraża zdrowiu ludzi i ekosystemów i pozwalając na zachowanie równości międzypokoleniowej, jest przystępny pod względem ekonomicznym dla wszystkich obywateli, efektywny i pozwala na funkcjonowanie zdrowej gospodarki, ogranicza szkodliwe emisje i odpady, nie powoduje zatłoczenia ulic

Parking dla rowerów przy stacji Redhill w Borough, Wielka Brytania.

Dwupiętrowy parking dla rowerów w Amsterdamie.

ZRÓWNOWAŻONE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI WODY Wydajne technologie irygacyjne Ochrona wód gruntowych Oszczędne zużycie wody na potrzeby domowe

„Swale” zrobiony w Sherwood Energy Village.

EKOWIOSKI Ekowioska Findhorn w Szkocji.

Ekologiczny odcisk stopy - pokazuje, ile powierzchni ziemi jest potrzebne dla zaspokojenia ludzkich potrzeb przy zastosowaniu techniki i technologii. Uśredniony mieszkaniec Ziemi potrzebuje 2,9ha, podczas gdy ma do dyspozycji tylko 2,1ha.

Wiedza nie wystarcza do określenia świadomości ekologicznej, ma jednak znaczenie w kształtowaniu systemu wartości i norm etycznych. Pedagodzy dzielą wiedzę na ZIMNĄ (treść naszej świadomości) i GORĄCĄ.. Wiedza gorąca nie tylko informuje, ale także kształtuje czynne postawy i sumienie, pobudza ludzką wolę Nie istnieje naturalny stosunek do przyrody i środowiska. Musi się on ukształtować!

„ W młodych ludziach drzemią wielkie i niewykorzystane pokłady możliwości uczynienia naszego środowiska czystym i zdrowym w przyszłości. Poprzez stworzenie warunków środowiska przyjaznego dla dziecka pomagamy tym przyszłym strażnikom naszej planety zbudować drogę do zrównoważonego rozwoju”. (Margot Wolstrom, komisarz UE do spraw ochrony środowiska w latach )

Przekonywanie jest znacznie trudniejsze, ale też bardziej skuteczne niż walka. Wytrwanie w cierpliwym, taktownym i życzliwym przekonywaniu wymaga więcej siły ducha niż wytrwanie w walce. Pamiętaj też, że człowieka zmuszonego trzeba będzie nadal pilnować, natomiast człowiek, którego przekonasz, będzie odtąd postępował właściwie z własnej nieprzymuszonej woli i stanie się przyjazny srodowisku.

Obszary działania na rzecz zrównoważonego rozwoju zużycie energii, zużycie wody, sposób podróżowania, dokonywanie zakupów, wytwarzanie odpadów, wspieranie innych w działaniach na rzecz Ziemi.

Kosz na plastik, kosz na szkło - to w przyszłości mniejsze zło

NIE WYPALAJMY TRAW Gdzie się pali łąka, tam nie będzie już gniazda skowronka” „ Ekologu spraw, by nie wypalano traw” Gdzie się trawa mocno pali, tam się dom chrabąszcza wali. Ogień trzeszczy i strasznie się wścieka, a chrabąszcz co sił przed nim ucieka”

Bibliografia: Berdo j., Zrównoważony rozwój, Sopot 2006 Program ekozespołów Materiały z albumu działań ekologicznych w 2005/2006 T. Umiński, Ekologia, środowisko, przyroda – E. Kołodziejczak – Nieckuła, Nasz ślad na ziemi, „Wiedza i Życie” 2003

BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/