Jakość w opiece zdrowotnej Jerzy Hennig

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platforma Informacji Medycznych
Advertisements


KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Badanie satysfakcji pacjentów
projekt poprawy jakości 2005
Wirtualna Klinika WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Marketing w transporcie
Aktualne problemy działalności szpitali
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Usługa medyczna i jej cechy
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
SSI FONS Enterprise Nowy i kompleksowy szpitalny system informatyczny.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Mgr Justyna Hasij Lek. med. Jerzy Madej
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Robocze spotkanie Partnerów KAMSOFT
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
ZAKRES I ZASADY PRZEKAZYWANIA DANYCH SPOSÓB ANALIZY KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ Aleksandra Świderska Wydział Taryfikacji Agencja Oceny Technologii.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Akredytacja - jakość i bezpieczeństwo opieki
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Zdarzenia niepożądane
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Dlaczego firmy nie zarządzają procesami i jak to zmienić? Piotr Szynkiewicz Hospital Management, Warszawa, 21 czerwca 2013 r. Delegowanie odpowiedzialności.
Pielęgniarki a zarządzanie ryzykiem w szpitalu Beata Wieczorek-Wójcik Hospital Management, 21 czerwca 2013r. Warszawa.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Wizyta akredytacyjna listopad 2013r. Małgorzata Tomska r.
A chcemy dowiedzieć się za unijne pieniądze dr Małgorzata Wiśniewska.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla Działania 7
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Wymogi standardów akredytacyjnych
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Akredytacja - jakość i bezpieczeństwo opieki
Wymogi standardów akredytacyjnych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zapis prezentacji:

Jakość w opiece zdrowotnej Jerzy Hennig

Jakość świadczeń nie jest przypadkiem; jest wynikiem świadomego, inteligentnego i zbiorowego wysiłku wszystkich osób zaangażowanych w proces leczenia; John Rushkin

DEFINICJA JAKOŚCI Stopień w jakim każda usługa świadczona pacjentowi, dostarczana zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, podnosi prawdopodobieństwo uzyskania pożądanego wyniku opieki i redukuje prawdopodobieństwo, niepożądanych rezultatów.

UOGÓLNIAJĄC, JAKOŚĆ TO: zadowolony klient, przy czym ocena jakości jest pozostawiona subiektywnej percepcji klienta dokonanie oceny spełnienia wyznaczonych kryteriów – standardów z wykorzystaniem punktowej oceny porównując obiektywne wskaźniki

JAKOŚĆ W OCHRONIE ZDROWIA Ocena świadczenia opieki zdrowotnej (jako produktu) ma różne aspekty uzależnione od tego, kto ją wyraża. Z perspektywy: dostępność Pacjenta (świadczeniobiorcy) akceptacja efektywność Pracownika udzielającego świadczenia bezpieczeństwo bezpieczeństwo Zarządzającego akceptacja zadowolenie pacjenta Płatnika efektywność, jakość, dostępność Organu założycielskiego dostępność, efektywność akceptacja,

JAKOŚĆ W OCHRONIE ZDROWIA Jakość łączy wszystkie obszary działalności związanej z ochroną zdrowia, takie jak: zarządzanie (najwłaściwsze wykorzystanie posiadanych zasobów ludzkich, materiałowych i finansowych), profesjonalizm (zapewnienie świadczeń w sposób określony przez potwierdzone badania naukowe, autorytety naukowe i medycynę opartą na dowodach) oraz zaspokojenie oczekiwań pacjentów (świadczeniobiorców). Jakość niezbędna jest na każdym poziomie organizacji zapewniając sprawne, efektywne, ekonomicznie uzasadnione i satysfakcjonujące pacjentów funkcjonowanie jednostek w systemie ochrony zdrowia.

Program akredytacji szpitali w Polsce Wydanie I 1998 r.: 210 standardów w 15 działach Wydanie II obowiązuje od grudnia 2009r. Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2010 r. w sprawie standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania szpitali (Dz.Urz.MZ.10.2.24 z dnia 25 stycznia 2010r.) 221 standardów w 15 działach

Standardy akredytacyjne dla szpitali W randze aktu prawnego: zatwierdzone przez Ministra Zdrowia - zestaw standardów akredytacyjnych dla szpitali zawarty w Dzienniku Urzędowym MZ Nr 2 poz. 24 z dnia 25 stycznia 2010 Program Akredytacji Szpitali obejmuje 221 standardów w 15 działach: są to najwyższe w kraju wymogi dotyczące bezpieczeństwa i jakości opieki, wypracowane przez środowisko medyczne, Radę Akredytacyjną zatwierdzone przez Ministra Zdrowia. Choć dotyczą elementarnych aspektów opieki nad pacjentem, stanowią ważne i gotowe do wykorzystania narzędzie dla zarządzających i pracowników medycznych, służące kształtowaniu środowiska opieki i rezultatów działania

Typy standardów: Ogniskujące się na opiece nad pacjentem: (Ciągłość Opieki, Prawa Pacjenta, Ocena Stanu Pacjenta, Opieka nad Pacjentem, Kontrola Zakażeń, Zabiegi i Znieczulenia, Farmakoterapia, Poprawa Jakości i Bezpieczeństwo Pacjenta) Dotyczące funkcjonowania szpitala i zarządzania: (Zarządzanie Ogólne, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Zarządzanie Informacją, Środowisko Opieki) Odnoszące się do poszczególnych rodzajów usług świadczonych pacjentowi przez szpital: (Laboratorium, Diagnostyka Obrazowa, Odżywianie)

Standardy 1. Ciągłość Opieki (CO) - 14 2. Prawa Pacjenta (PP) - 20 3. Ocena Stanu Pacjenta (OS) - 17 4. Opieka nad Pacjentem (OP) - 10 5. Kontrola Zakażeń (KZ) - 19 6. Zabiegi i Znieczulenia (ZA) – 19 7. Farmakoterapia (FA) - 13 8. Laboratorium (LA) - 10 9. Diagnostyka Obrazowa (DO) - 9 10. Odżywianie (OD) - 6 11. Poprawa Jakości i Bezpieczeństwo Pacjenta (PJ) - 15 12. Zarządzanie Ogólne (ZO) - 13 13. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi – (ZZ) - 17 14. Zarządzanie Informacją (ZI) - 13 15. Zarządzanie Środowiskiem Opieki (ŚO) - 26

Standardy akredytacyjne służą poprawie bezpieczeństwa, gdyż indukują zmiany redukujące ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych

Akredytacja wymusza zaangażowanie AKREDYTACJA ZMIENIA PRACĘ SZPITALA POPRZEZ MODYFIKOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ ZESPOŁU, WPROWADZANIE NOWYCH MODELI FUNKCJONOWANIA I PRACY ZESPOŁOWEJ WYZWANIE DLA AKREDYTACJI TO NIE TECHNOLOGIE ALE CZŁOWIEK

Co akredytacja daje pacjentom? AKREDYTACJA DAJE PACJENTOM BEZPIECZEŃSTWO - szpital identyfikuje ryzyko w działalności klinicznej i prowadzi nad nim nadzór Nadzór nad zdarzeniami niepożądanymi Analizy reoperacji, ponownych hospitalizacji, przedłużonych pobytów Analizy przebiegu znieczuleń, Analizy przebiegu reanimacji Analizy zgonów Wdrażanie Okołooperacyjnej Karty Kontrolnej Nadzór nad zakażeniami szpitalnymi Nadzór nad farmakoterapią ZWIĘKSZA SZANSE NA SKUTECZNOŚĆ LECZENIA – wyniki analiz działalności klinicznej przekładają się na wypracowanie właściwych standardów postępowania, leczenie prowadzone zgodnie z wytycznymi klinicznymi opartymi o dowody naukowe RESPEKTOWANIE PRAW I OCZEKIWAŃ PACJENTÓW

Co akredytacja daje personelowi? UPORZĄDKOWANIE, USYSTEMATYZOWANIE WIELU ELEMENTÓW PRACY, POPRAWA ORGANIZACJI PRACY, WZROST BEZPIECZEŃSTWA PRACOWNKÓW – np. poprawa dokumentowania opieki nad pacjentami, ustalenie odpowiedzialności za pacjenta podczas przekazywania opieki POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA W CODZIENNEJ PRACY – standardy zwięzłymi wskazówkami jak postąpić w danej sytuacji, ustalenie odpowiedzialności PROCES PRZYGOTOWANIA DO AKREDYTACJI KONSOLIDUJE ZESPÓŁ SZPITALA ZMIANA ŚWIADOMOŚCI ZAANGAŻOWANIE W CIĄGŁE DOSKONALENIE - praca w zespołach problemowych, opracowywanie standardów leczenia, poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań i możliwości zwiększenia efektywności leczenia i bezpieczeństwa pacjentów

Co akredytacja daje szpitalowi? UMACNIANIE WIARYGODNOŚCI I WIZERUNKU W EFEKCIE DŁUGOFALOWYM OBNIŻENIE KOSZTÓW FUNKCJONOWANIA – np. obniżenie wskaźnika zakażeń miejsca operowanego w wyniku wdrożenia standardów okołozabiegowej profilaktyki antybiotykowej POSIADANIE STATUSU SZPITALA AKREDYTOWANEGO ZOBOWIĄZUJE DO CIĄGŁEGO DOSKONALENIA, DBANIA O JAKOŚĆ – nie można spocząć na laurach LEPSZA POZYCJA NEGOCJACYJNA Z PŁATNIKIEM PUBLICZNYM – w związku z Zarządzeniem Prezesa NFZ z dnia 23 stycznia 2014 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej SZANSA SPRAWDZENIA SIĘ - ocena przez zewnętrznych ekspertów

Co akredytacja daje systemowy ochrony zdrowia? JEDNO Z WAŻNIEJSZYCH NARZĘDZI WPROWADZANIA POSTĘPU W SYSTEMIE OCHRONY ZDROWIA SŁUŻY POPRAWIE JAKOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA W OCHRONIE ZDROWIA

Potwierdzenie uzyskania akredytacji LOGO jednostki akredytowanej

Akredytacja w liczbach stan na dzień 17.02.2014

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KONTAKT sekretariat@cmj.org.pl akredytacja@cmj.org.pl STRONY WWW www.bezpiecznyPACJENT.cmj.org.pl www.cmj.org.pl