Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkolnej Autor: Bożena Dawidowska-Langer.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Po co mi te Normy? Prezentacja: Dominik Berliński.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Łódź, ul. Syrenki 19a tel
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Edukacja globalna w przestrzeni lokalnej
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku 6 – 12 lat
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem

© Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o.

Dom mieszkalny © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o.

Słownik Języka polskiego samodzielny 1. «dający sobie radę, niepotrzebujący pomocy» 2. «powstały bez czyjejś pomocy, czyjegoś wpływu, wykonany niezależnie przez kogoś» wikipedia (1.1) radzący sobie bez cudzej pomocysamodzielnyradzącysobiebezcudzejpomocy © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Samodzielność

Czego my oczekujemy od osoby dorosłej- samodzielnej? © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Co Nas kieruje ku samodzielności ? Jak się uczymy samodzielności? Co nam pomaga a co utrudnia jej osiągnięcie ?

© Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o.

samodzielność lokomocyjna (1 rok życia)- samodzielne pokonywanie przestrzeni, samodzielne badanie i poznawanie świata; samodzielność elementarna (2-3 rok życia)- samodzielne odkrywania i sygnalizowania własnych potrzeb, stanów i działań zgodnie z własną wolą, czyli elementarna niezależność od osób najbliższych w zaspakajaniu swoich podstawowych potrzeb; © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Etapy rozwoju samodzielności

samodzielność praktyczna (od 3-4 do 6-7 rok życia)- świadome kierowanie własną aktywnością, planowania działań i celowego wpływu na ich efekty, zwiększenie samodzielność w zakresie samoobsługi i interakcji z otoczeniem; samodzielność poznawcza (od 7-8 do rok życia)- umiejętność czerpania z dotychczasowych doświadczeń, świadomość i celowość działania ze zgodą na konsekwencje podejmowanych decyzji ; © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Etapy rozwoju samodzielności

samodzielność refleksyjna (od do rok życia)- zdolność świadomej analizy własnych działań, przewidywania skutków i rozważania wielu możliwości rozwiązań, a także pierwsze wyobrażenia przyszłego życia, kontrola i refleksja nad emocjami w drodze do tworzenia własnej tożsamości; samodzielność autonomiczna (od roku życia)- postępowanie zgodnie z przyjętymi przez siebie zasadami i wartościami, autonomia w kontaktach z otoczeniem, a więc realizowanie własnego, indywidualnego pomysłu na życie. © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Etapy rozwoju samodzielności

Czy osoba z autyzmem może być samodzielna? W jakim stopniu osoba z autyzmem może być samodzielna? Jak „autyzm” wpływa na możliwość osiągnięcia samodzielności w życiu? Co osobie z autyzmem pomaga w osiągnięciu samodzielności? © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Autyzm a samodzielność

SENSORYCZNEJ POZNAWCZEJ SPOŁECZNEJ © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Trudności w funkcjonowaniu osób z autyzmem w sferze:

Poczucie głodu – ile zjeść i kiedy, Odczucia sygnałów z własnego ciała dotyczących zmęczenia, pobudzenia. Pojęcia abstrakcyjne z życia codziennego (brudny-czysty) Higiena osobista Zaplanowanie swojego dnia- co zrobię po kolei Wartościowanie doświadczeń (co dla mnie dobre) Oszacowanie czasu Rangowanie Wybór priorytetów (w życiu codziennym) © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Trudności w funkcjonowaniu osób z autyzmem

Podejmowanie decyzji, Niezrozumienie sytuacji, Braku doświadczenia, niepewności, zagubienia, niepowodzenia, Odpowiedzialności, SAMOTNOŚCI !!!!! © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Czego boją się osoby z autyzmem w samodzielności?

Wypracowanie dobrych nawyków Stawianie wymagań Korzystanie z wypracowanych i sprawdzonych metod np. strukturalizacja, wizualizacja Dużo ćwiczeń w życiu codziennym, budowanie rutyny Wspomaganie do samodzielności a nie uzależnianie od pomagania Nauka proszenia innych o pomoc !!! © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Co pomaga w nauce samodzielności osobom z autyzmem?

Praca nad zdobywaniem umiejętności a nie tylko wiedzy, Motywowanie zewnętrzne Samodzielność jako wartość ( umiejętności jakie posiadam są wartością) Dorosłość- potrzeba pracy jako wartości Wypracowanie postawy „ku innym” © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Co pomaga w nauce samodzielności osobom z autyzmem?

Co teraz mogę zrobić by przygotować moje dziecko do dorosłości? © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Zadbać o przestrzeń dla siebie ! Uczyć relacji wymiany z innymi osobami. Obserwować swoje dziecko i dostosowywać wymagania. Uczyć świata przez doświadczanie a nie mówienie.

© Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o.