Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CYBERPRZEMOC.
Advertisements

9 lutego 2010 roku w ponad 60 pa ń stwach ca ł ego ś wiata obchodzony jest Dzie ń Bezpiecznego Internetu (DBI). Z tej okazji we wszystkich krajach Unii.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
 Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji.  Jest narzędziem pracy.  Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi.  Za.
Hasło na miarę naszych czasów. Serfuje. Respektuję!!!! Edyta Trocha.
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Komenda Powiatowa Policji w Stalowej Woli. Rozwój nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych takich jak Internet i telefonia komórkowa przyniósł.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Dzień Bezpiecznego Internetu
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, TAKŻE UCZNIA... BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ 2015/ 2016 Gimnazjum im St. Papczyńskiego w Podegrodziu.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Z ASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z I NTERNETU. 1. C HROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ W SIECI ! Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w Internecie,
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
CYBERPRZEMOC.
HEJT!.
CyberPrzemoc                                                                                          Julia  saik.
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska

Tempo rozwoju nowych technologii jest oszałamiające. Rewolucja, której jesteśmy świadkami i uczestnikami, niesie za sobą ogromne korzyści, jak i zagrożenia. Unikatowe możliwości Internetu umożliwiają ludziom wzajemną NIEOGRANICZONĄ komunikację. Często jednak możemy natrafić w sieci na treści, których publikacja jest zakazana przez prawo.

Dzieci i młodzi ludzie są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo związane z użytkowaniem komputera, Internetu czy telefonu komórkowego. Ponad połowa nastoletnich internautów choć raz doświadczyła przemocy w Internecie – tzw. cyberprzemocy.

Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) – najkrócej definiuje się jak przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (głównie Internet i telefony komórkowe). Cyberprzemoc jest świadomą i powtarzaną szkodą wyrządzaną za pośrednictwem środków elektronicznych.

Podstawowe formy zjawiska: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci, podszywanie się w sieci pod kogoś innego, wbrew jego woli.

Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS

Cybreprzemoc charakteryzuje (w przeciwieństwie do „tradycyjnie” rozumianej przemocy): wysoki poziom anonimowości sprawcy, atutem sprawcy staje się umiejętność wykorzystania możliwości, jakie dają media elektroniczne (nie zaś siła fizyczna), szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze, stałe narażanie na atak, niski poziom kontroli społecznej (zjawisko trudne do zaobserwowania przez dorosłych).

Dane poświęcone skali zjawiska cyberprzemocy w Polsce (badania przeprowadzone na zlecenie fundacji Dzieci Niczyje), prezentują się następująco:

1. Aż 52% internautów w wieku 12 – 17 lat przyznaje, że za pośrednictwem Internetu lub telefonu komórkowego doświadczyło przemocy werbalnej – wulgarnego wyzywania (47%), poniżania, ośmieszania i upokarzania (21%), a nawet straszenia i szantażowania (16%). Ponad połowa przynajmniej raz była wbrew swojej woli fotografowana lub filmowana.

2. Coraz powszechniejsze staje się zjawisko tzw. kradzieży tożsamości. 29% badanych potwierdziło, że ktoś podszywał się pod nich podczas surfowania po Internecie. 14% skarży się natomiast na publikowanie i rozpowszechnianie w sieci kompromitujących ich materiałów. Zdaniem psychologów jest to najbardziej niebezpieczny rodzaj przemocy, gdyż uderza bezpośrednio w społeczny wizerunek danej osoby.

3. 60% respondentów na akt cyberprzemocy odpowiada zdenerwowaniem, 18% strachem, a u 13% wywołuje ona poczucie wstydu. Nastoletni internauci rzadko informują o problemie swoich rodziców i nauczycieli (jedynie 6-12% badanych). Najczęściej pomocy szukają u rówieśników.

Cyberprzemoc to tylko jedno z sieciowych niebezpieczeństw. Inne zidentyfikowane zjawiska to: uwodzenie dzieci przez Internet / pedofilia, pornografia dziecięca i inne nielegalne treści rozpowszechniane w Internecie, łatwość dostępu do wszelkich treści pornograficznych, uzależnienie od Internetu, przestępstwa internetowe.

Motywacja do stosowania cyberprzemocy przez młodych ludzi związana jest z czynnikami rozwojowymi. Chcąc zrealizować potrzebę przynależności dążą do tego, by być atrakcyjnymi dla grupy. Potrzeba akceptacji przez rówieśników lub ze strony silnej i/lub atrakcyjnej jednostki w grupie powoduje, iż młody człowiek nie uruchamia swojej oceny moralnej, tylko naśladuje działania grupy lub jednostki, nawet jeśli łamią one społecznie akceptowane normy.

Innym ważnym czynnikiem sterującym zachowaniem młodych ludzi jest obawa przed byciem ofiarą. Aby nie zostać ofiarą, przyjmuje się rolę sprawcy. Sprawca ma siłę, moc, nie boi się, budzi poczucie zagrożenia u innych.

Osobie dorosłej cyberprzemoc może wydać się niewielkim problemem z racji, że nie występuje tu fizyczne znęcanie się. Nie zapominajmy jednak, że psychika młodego człowieka jest bardzo krucha i takie doświadczenia mogą prowadzić do utraty pewności siebie, depresji, izolacji od rówieśników – może to znacząco wpłynąć na przyszłe życie.

Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jeśli dręczyciel i ofiara uczą się w tej samej szkole lub są sąsiadami, ponieważ dziecko jest poniżane i znieważane codziennie i nie czuje się już bezpieczne, nie tylko w szkole, ale i w domu. Sprawca przemocy narusza prywatną przestrzeń ofiary i pozbawia ją bezpieczeństwa.

Ofiara i sprawca cyberprzemocy: Ofiara: często ofiara wcześniejszej przemocy rówieśniczej, osoba wyróżniająca się „czymś” na tle grupy, dziecko takie czuje silną izolację grupy, osamotnienie, cyberprzemocy towarzyszy upublicznianie aktu nękanie, co powoduje poczucie ciągłego wstydu i zagrożenia. Sprawca: osoba często o niskich kompetencjach społecznych – nie jest w stanie za pomocą sobie dostępnych, społecznie akceptowanych metod komunikacji zwrócić na siebie uwagi, której potrzebuje i zrealizować ważnych dla siebie potrzeb, poczucie anonimowości w sieci daje jej poczucie bezkarności.

Warto pamiętać, że zarówno ofiara, sprawca i świadek potrzebują reakcji dorosłych na każde zachowanie o charakterze cyberprzemocy! Dorośli powinni informować o konsekwencjach, które grożą sprawcy oraz uczyć odpowiednich reakcji ze strony świadków danej sytuacji.

W chwili obecnej polskie prawo nie zapewnia w pełni skutecznej ochrony małoletnich przed cyberprzemocą, jednak wykorzystując istniejące regulacje prawne można w pewnym zakresie chronić małoletnie ofiary przemocy w Internecie. W przypadku cyberprzemocy istnieją dwie drogi ochrony prawnej: karna i cywilna.

Jest to istotne rozróżnienie ze względu na fakt, iż mnogość możliwości działań przemocowych przy użyciu nowych technologii powoduje, że przestępstwa zawarte w kodeksie karnym nie obejmują ich swoim zakresem. W związku z tym, w niektórych przypadkach, niemożliwe jest skierowanie sprawy do postępowania karnego (zgłoszenia jako przestępstwa). W takich sytuacjach konieczne jest posłużenie się drogą cywilną, czyli drogą roszczeń odszkodowawczych.

Należy pamiętać, że: 1. w przypadku cyberprzemocy w stosunku do dzieci, czyli osób poniżej 18 r.ż., wszystkie działania prawne realizują rodzice lub opiekunowie prawni. Nie jest możliwe dochodzenie odpowiedzialności prawnej dziecka pokrzywdzonego cyberprzemocą bez współpracy z rodzicami.

2. Niezależnie od formy cyberprzemocy, jeżeli podejrzewamy, że sprawcą cyberprzemocy jest osoba poniżej 17 r.ż., działania w sprawie realizuje sąd rodzinny i nieletnich. Tam należy złożyć informację o doświadczanej przez dziecko cyberprzemocy.

3. Jeżeli zgłosimy przestępstwo, a policja i prokuratura rozpoczną postępowanie, dziecko jako pokrzywdzony jest jednocześnie świadkiem przestępstwa i w związku z tym będzie przesłuchiwane. 4. Zgodnie z polskim prawem każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuraturę lub policję.

Prawna ochrona przed cyberprzemocą: Konstytucja RP, Konwencja o Prawach Dziecka, Kodeks cywilny, Kodeks karny, Kodeks wykroczeń.

12 LUTEGO DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej, celem jest wspieranie działań propagujących bezpieczny dostęp dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.