Fundusze Unii Europejskiej 2014-2020 Programy i instrumenty wsparcia dla doradc ó w zawodowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Perspektywa Finansowa
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Dofinansowanie na działalność dydaktyczną jednostek naukowych
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Harmonogram naboru wniosków w 2016 roku finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Kierunki finansowania w obszarach zatrudnienia i edukacji oraz przystosowania przedsiębiorstw i pracowników do zmian.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Fundusze Unii Europejskiej Programy i instrumenty wsparcia dla doradc ó w zawodowych

Trzy aspekty przyszłości doradcy zawodowego perspektywy dla doradztwa zawodowego czyli gdzie można będzie zarobić zapotrzebowanie na kompetencje doradcy zawodowego czyli co trzeba będzie wiedzieć możliwości rozwoju doradcy zawodowego czyli jak dobrze doradzić sobie

perspektywy dla doradztwa zawodowego Wsparcie właściwego wyboru ścieżki edukacyjnej już od gimnazjum Rozwój szkolnictwa zawodowego adekwatnie do potrzeb rynku pracy Wsparcie rozwoju osób oddalonych od rynku pracy Finansowanie rozwoju zawodowego najbardziej odpowiadającego potrzebom rynku pracy i predyspozycji osobistych Wsparcie trwałej przedsiębiorczości Przekwalifikowywanie się osób pracujących w warunkach trudnych lub nieodpowiadających stanowi zdrowia Edukacja przez całe życie

zapotrzebowanie na kompetencje doradcy zawodowego adekwatne do pracy z różnymi grupami odbiorców (doświadczenie i/lub wiedza) – dzieci, – młodzież, studenci – osoby niepełnosprawne – osoby 50+ – osoby oddalone od rynku pracy (kiedyś:zagrożone wykluczeniem społecznym)- tu też różne podgrupy – osoby pracujące – przedsiębiorcy Znajomość różnych instrumentów wsparcia, Świadczenie doradztwa z wykorzystaniem TIK Znajomość możliwości rynku pracy i edukacji w UE( i nie tylko)

możliwości rozwoju doradcy zawodowego Decyzja o kierunku rozwoju Identyfikacja możliwości – oferty komercyjne – oferty w ramach projektów – współfinansowane – rozwój według własnych potrzeb - kreacja projektu Identyfikacja źródeł finansowania – budżet własny – środki pracodawcy lub sponsora (w tym środki publiczne) – Fundusze UE

Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego Oś priorytetowa VII – REGIONALNY RYNEK PRACY Priorytet inwestycyjny Dostęp do zatrudnienia dla osób poszukujących pracy i osób biernych zawodowo, w tym długotrwale bezrobotnych oraz oddalonych od rynku pracy, także poprzez lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia oraz wspieranie mobilności pracowników (PI 8i) Cel szczegółowy 1: Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy. Cel szczegółowy 2 : Poprawa szans na zatrudnienie osób odchodzących z rolnictwa.

RPO WP Oś priorytetowa VII – REGIONALNY RYNEK PRACY Priorytet inwestycyjny Praca na własny rachunek, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw, w tym innowacyjnych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (PI 8iii) Cel szczegółowy: Zwiększenie liczby nowo utworzonych, trwałych mikroprzedsiębiorstw

RPO WP Oś priorytetowa VII – REGIONALNY RYNEK PRACY Priorytet inwestycyjny Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taka samą pracę (PI 8iv) Cel szczegółowy: Zwiększenie poziomu zatrudnienia wśród osób mających utrudniony dostęp do rynku pracy z powodu sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3

RPO WP Oś priorytetowa VII – REGIONALNY RYNEK PRACY Priorytet inwestycyjny Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian (PI 8v) Cel szczegółowy: Podniesienie kompetencji i kwalifikacji przedsiębiorców sektora MŚP i ich pracowników

RPO WP Oś priorytetowa VIII – INTEGRACJA SPOŁECZNA Priorytet inwestycyjny Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie (PI 9i) Cel szczegółowy: Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poprzez poprawę ich zdolności do zatrudnienia

RPO WP Oś priorytetowa VIII – INTEGRACJA SPOŁECZNA Priorytet inwestycyjny Wspieranie przedsiębiorczości społecznej i integracji zawodowej w przedsiębiorstwach społecznych oraz ekonomii społecznej i solidarnej w celu ułatwienia dostępu do zatrudnienia (PI 9v) Cel szczegółowy: Wzmocnienie roli podmiotów ekonomii społecznej w aktywizacji osób w niekorzystnej sytuacji oraz w dostarczaniu usług użyteczności społecznej w regionie

RPO WP OŚ PRIORYTETOWA IX JAKOŚĆ EDUKACJI I KOMPETENCJI W REGIONIE Priorytet inwestycyjny Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających ponowne podjęcie kształcenia i szkolenia (PI 10i) Cel szczegółowy 1: Zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego Cel szczegółowy 2: Wzrost kompetencji kluczowych uczniów w zakresie TIK, nauk matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej Cel szczegółowy 3: Wzrost kompetencji nauczycieli kształcenia ogólnego, w szczególności w zakresie wykorzystania TIK w nauczaniu

RPO WP OŚ PRIORYTETOWA IX JAKOŚĆ EDUKACJI I KOMPETENCJI W REGIONIE Priorytet inwestycyjny Wyrównywanie dostępu do uczenia się przez całe życie o charakterze formalnym, nieformalnym i pozaformalnym wszystkich grup wiekowych, poszerzanie wiedzy, podnoszenie umiejętności i kompetencji siły roboczej oraz promowanie elastycznych ścieżek kształcenia, w tym poprzez doradztwo zawodowe i potwierdzanie nabytych kompetencji (PI 10iii ) Cel szczegółowy 1: Wzrost kompetencji w obszarze TIK i języków obcych u osób dorosłych będących w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy

RPO WP OŚ PRIORYTETOWA IX JAKOŚĆ EDUKACJI I KOMPETENCJI W REGIONIE Priorytet inwestycyjny Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami (PI 10iv) Cel szczegółowy 1: Wzrost zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe poprzez poprawę jakości szkolnictwa zawodowego dostosowanego do potrzeb rynku pracy oraz wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół Cel szczegółowy 2: Wzrost kwalifikacji osób dorosłych poprzez uczestnictwo w pozaszkolnych formach kształcenia

RPO WP W ramach RPO WP działania na rzecz zrównoważonego rozwoju miast będą mogły uzyskać wsparcie w szerokim wymiarze. Wymiar miejski w ramach RPO WP będzie realizowany zarówno w ramach głównego nurtu wsparcia (osie priorytetowe tematyczne), jak również w ramach dedykowanych miastom działań finansowanych z wydzielonej puli środków do wykorzystania w ściśle określonym zakresie tematycznym, przy wykorzystaniu specjalnych instrumentów wsparcia dedykowanym miastom – Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) oraz Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT) wspieranych środkami EFRR i EFS.

RPO WP ZIT/RIT jest szczególnym trybem poszukiwania i uzgadniania przedsięwzięć rozwojowych w ramach tej części wsparcia, która adresowana będzie do miejskich obszarów funkcjonalnych. Odpowiada wprost celowi głównemu programu, którym jest wzmocnienie i efektywne wykorzystanie gospodarczych i społecznych potencjałów regionu dla zrównoważonego i inteligentnego rozwoju województwa. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu instrumentów rozwoju terytorialnego w województwie może nastąpić zrównoważony rozwój regionu, który posiada korzystnie ukształtowaną, policentryczną sieć osadniczą, jednak siła oddziaływania miast na otaczające je obszary funkcjonalne jest niewystarczająca.

RPO WP

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Jeden z cel ów programu to: Realizacja działań ukierunkowanych na osoby młode w wieku od roku życia na rynku pracy, służących wdrożeniu Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych i Gwarancji dla młodzieży (Oś priorytetowa I Osoby młode na rynku pracy) polegających na: wspieraniu aktywizacji zawodowej osób młodych (15-24) bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu; wspieraniu przedsiębiorczości osób młodych (15-24) bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Oś priorytetowa I Osoby młode na rynku pracy Przykładowe typy operacji w ramach celu 1. Poprawa sytuacji osób młodych do 24 r.ż. bez pracy: Indywidualizacja wsparcia dla osób młodych uwzględniająca treningi aktywnego poszukiwania pracy, personalne zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, diagnozę wiedzy, umiejętności oraz potencjału uczestników, opracowanie indywidualnych planów działania

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Udzielanie Gwarancji dla młodzieży poprzez wykorzystanie instrumentów rynku pracy, które umożliwiają młodzieży zdobycie lub uzupełnienie kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego, w tym m.in.: staże, szkolenia, przygotowanie zawodowe, dofinansowanie studiów podyplomowych, pożyczka szkoleniowa, Działania niestandardowe, stanowiące wsparcie suplementarne dla procesu aktywizacji zawodowej W ramach celu 2. Zwiększenie przedsiębiorczości osób młodych do 29 r.ż. bez pracy: Udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji) Wdrożenie reform systemów i struktur w wybranych obszarach polityk publicznych, kluczowych z punktu widzenia strategii Europa 2020 i krajowych programów reform

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze polityki zatrudnienia realizowane będą działania: służące poprawie efektywności funkcjonowania służb zatrudnienia; służące wypracowaniu modeli aktywizacji osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy; promujące godzenie życia zawodowego i prywatnego; prowadzące do poprawy świadomości zdrowotnej społeczeństwa.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa realizowane będą działania: wspierające poprawę jakości kształtowania polityki państwa w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa; służące poprawie jakości funkcjonowania systemów i struktur działających na rzecz osób wykluczonych społecznie oraz poprawie jakości usług aktywnej integracji i innych usług społecznych m.in. poprzez kształcenie kadr, tworzenie rozwiązań i standardów na rzecz poprawy kooperacji instytucji na poziomie lokalnym; wspierające koordynację rozwoju sektora ekonomii społecznej oraz tworzące warunki do rozwoju ekonomii społecznej.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze adaptacyjności (dostosowywania firm do zmian) realizowane będą działania: wspierające jakość zarządzania rozwojem przedsiębiorstw, w szczególności w obszarze zarządzania strategicznego i zarządzania zasobami ludzkimi; służące poprawie efektywności systemu wczesnego ostrzegania i szybkiego reagowania przedsiębiorstw na zmiany gospodarcze, w tym m.in. stworzenie systemowych narzędzi zapobiegania sytuacjom kryzysowym przedsiębiorstw; ukierunkowane na zapewnienie dostępu i podniesienie jakości usług edukacyjnych (rozwojowych) dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstw i ich pracowników poprzez m.in. rozwój rejestru usług rozwojowych (RUR)

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze edukacji realizowane będą działania: wspierające rozwój narzędzi polityki edukacyjnej; wspierające poprawę jakości pracy szkół i placówek edukacyjnych; na rzecz tworzenia warunków do rozwoju nowoczesnych metod wspierania uczenia się, dostosowanego do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy; stwarzające warunki dla współpracy przedsiębiorców ze szkołami i placówkami edukacyjnymi w procesie kształcenia i egzaminowania; służące budowie krajowego systemu kwalifikacji (KSK) i rozwojowi systemu kształcenia przez całe życie.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze zdrowia realizowane będą działania: służące dostosowaniu kwalifikacji kadr medycznych do potrzeb społecznych i rynku pracy; podnoszące jakość w ochronie zdrowia; służące zwiększeniu dostępności społeczeństwa do usług medycznych; z zakresu profilaktyki mające charakter pilotażowy i testujący.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ W obszarze dobrego rządzenia realizowane będą działania: w zakresie poprawy procesu stanowienia prawa, jakości regulacji oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej; służące poprawie skuteczności oraz ułatwieniu dostępu do wymiaru sprawiedliwości, w szczególności dla przedsiębiorstw; usprawniające proces monitorowania wykonywania usług publicznych oraz doskonalenia jakości świadczenia usług administracyjnych istotnych z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej; wspierające zarządzanie strategiczne i finansowe na wszystkich szczeblach zarządzania państwem.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Wspieranie jakości, skuteczności i otwartości szkolnictwa wyższego jako instrumentu budowy gospodarki opartej o wiedzę W tym zakresie realizowane będą działania: wspierające zapewnienie kształcenia na poziomie wyższym odpowiadającego potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa; służące zwiększeniu otwartości i mobilności w szkolnictwie wyższym; wspierające poprawę jakości dydaktyki i systemy zarządzania w uczelniach.

PO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Przykładowe typy operacji w ramach celu 1. Zapewnienie kształcenia na poziomie wyższym odpowiadającego potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa: Dostosowanie programów kształcenia do potrzeb społeczno- gospodarczych oraz ich realizacja, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności, kompetencje miękkie potrzebne w przyszłej pracy oraz postawy przedsiębiorcze. Wspieranie świadczenia wysokiej jakości usług przez instytucje (np. akademickie biura karier).

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Oś priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa: Typy operacji: Wstępne opracowanie, przetestowanie i upowszechnienie oraz włączenie do polityki i praktyki. Inkubacja nowych zalążkowych pomysłów, w tym ich rozwinięcie i opracowanie, oraz przetestowanie i upowszechnienie, a także podjęcie działań w zakresie włączenia do polityki i praktyki.

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ Nowości w EFS W nadchodzącej perspektywie finansowej EFS będzie wprowadzał nowe rozwiązania. Będą to m.in.: 1. Rejestr usług rozwojowych (RUR) – w formie ogólnopolskiej bazy podmiotów świadczących usługi edukacyjno-szkoleniowe finansowane ze środków publicznych. Rejestr będzie elementem wspierającym poprawę jakości szkoleń finansowanych ze środków publicznych.

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 2. Możliwość ogłaszania konkursów na operacje – instytucje będą mogły wybierać do dofinansowania i realizować projekty zintegrowane (tzw. operacje), powiązane ze sobą tematycznie i prowadzące do osiągnięcia wspólnego celu. Możliwe będzie zorganizowanie jednego konkursu na projekty zintegrowane, niezależnie od ich źródeł finansowania;

WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 3. Rozwój kwalifikacji z zastosowaniem „bonów edukacyjnych” – planowane są działania obejmujące wprowadzenie systemu bonów szkoleniowych dla osób planujących podniesienie własnych kwalifikacji zawodowych, a także rozwój brokeringu edukacyjnego jako skutecznego narzędzia łączenia oferty szkoleniowej z potrzebami odbiorców wsparcia. Testowanie tych rozwiązań odbywa się obecnie w ramach PO KL na zasadzie pilotażu; 4. Wykorzystywanie instrumentów zwrotnych – udzielanie tego typu wsparcia na preferencyjnych warunkach umożliwi przeciwdziałanie barierom w dostępie do kapitału w szczególności w początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej.

PYTANIA ??

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ