DEUTSCHLAND UND POLEN – KOMPLIZIERTE VERGANGENHEIT, BESSERE ZUKUNFT NIEMCY I POLSKA – SKOMPLIKOWANA HISTORIA, LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Advertisements

Badanie ankietowe na temat Powstania Warszawskiego WYNIKI
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Analiza wyników ankiety
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
NASZE PODRÓŻE PODCZAS WYMIAN.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
- analiza wyników ankiet
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Samorząd Uczniowski Waszymi oczami.
Xvii sesja sejmu dzieci i młodzieży
Podsumowanie ankiety „Co wiesz o wolontariacie?”
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
W dniach 1 – 7 maja delegacja Szkoły Podstawowej nr 7 w Ełku, w składzie: Leszek Sobczak – dyrektor, Bożena Piskorska, Urszula Wysocka i Edyta Krasnowska,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
Sejm Dzieci i Młodzieży
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot Nie tylko wybory. Jak młodzi.
“Szkoła w procentach”.
Wymiana polsko-niemiecka
Cyberstrach ma wielkie oczy
Ankieta nt. wolontariatu
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
W ramach „Sejmu Dzieci i Młodzieży”. Plan debaty: 1.Powitanie i przedstawienie gości. 2.Wprowadzenie i przedstawienie głównego tematu debaty. 3.Przedstawienie.
Co to jest WOLONTARIAT?.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Zorganizowaliśmy 4-dniową ( października 2010) wycieczkę szlakiem trzech kultur na północny wschód Polski i Wileńszczyznę (Tykocin – Augustów –
2009 / 2010.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Jak uczymy się niemieckiego
Zapis prezentacji:

DEUTSCHLAND UND POLEN – KOMPLIZIERTE VERGANGENHEIT, BESSERE ZUKUNFT NIEMCY I POLSKA – SKOMPLIKOWANA HISTORIA, LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ

Nasza szkoła w latach realizowała projekt partnerski w ramach programu „Comenius” razem z Centrum kształcenia Zawodowego im. Karla Kübela w Bensheim koło Frankfurtu nad Menem. Nasza szkoła koordynowała cały projekt. Z E S P Ó Ł S Z K Ó Ł Z A W O D O W Y C H Brodnica, ul. Mazurska 28, tel. (0-56 ) /67; fax. (0-56) Berliner Ring Bensheim Szkoły partnerskie

Cele projektu i tematy Cele szczegółowe projektu to: 1/ doskonalenie umiejętności językowych (j. niemiecki, j. angielski); 2/ poznanie przez młodzież niemiecką podstaw j. polskiego; 3/ wskazywanie na wzajemne uprzedzenia polsko-niemieckie i niemiecko-polskie i próba ich zwalczania; 4/ przedstawianie atrakcji turystycznych obydwu regionów – Hesji i woj. kujawsko-pomorskiego; 5/ poznanie elementów historii obydwu krajów; 6/ Wymiana klas. Tematy: 1/ Jakie są uprzedzenia między Polakami a Niemcami i między Niemcami a Polakami? Jak mogę je jako młody człowiek zwalczyć? 2/ Przedstawianie regionów – Hesja, woj. kujawsko- pomorskie. 3/ Systemy szkolne w Polsce i w Niemczech – porównanie. 4/ Elementy historii. 5/ Rynek pracy.

Uczniowie biorący udział w wymianie Szkoła im. Karla Kübela w Bensheim: Anja Borejdo, Sasi Bienefeld, Florian Distler, Jean Becker, Klaus Kaffenberger, Peter Zehfuß, Tanja Willwohl, Liska Schneider-Zerbes, Zesman Ahmed Hanif, Sandra Diederich. Zespół Szkół Zawodowych w Brodnicy: Ilona Reklin, Patrycja Jakubowska, Piotr Jaskólski, Mateusz Grotkowski, Paula Skonieczna, Marta Zglińska, Katarzyna Krauze, Wojciech Wojciechowski, Kamila Żurkowska, Lidia Marchlewska, Jakub Malanowski.

Nauczyciele zaangażowani w projekt Szkoła im. Karla Kübela w Bensheim: Anne Schubert, Mirco Geschwind, Markus Emig. Zespół Szkół Zawodowych w Brodnicy: Alicja Rumińska, Edyta Siemiątkowska, Arkadiusz Nagórski, Anna Kwiatkowska. Koordynator projektu: Rafał Okoński

Wymiany klas W dniach 7-16 grudnia 2010 odwiedziliśmy szkołę partnerską w Niemczech. Przed południem obserwowaliśmy lekcje (takie jak np. j. angielski, j. niemiecki, podstawy ekonomii) jak i pracowaliśmy w szkole nad projektem. Podczas wymiany zbieraliśmy też materiały do przewodnika po regionach. W tym celu zwiedziliśmy Bensheim oraz uczestniczyliśmy w wycieczkach do: Worms, Frankfurtu nad Menem, Heidelbergu, Mannheim, Darmstadt i Heppenheim.

Wymiany klas Braliśmy też udział w wielu przedsięwzięciach służących integracji – były to: wspólne wyjście na basen, dyskoteka, jazda na łyżwach, kręgielnia, wspólne zakupy w Darmstadt i Mannheim. W dniach odwiedzili nas goście z Niemiec. Zwiedziliśmy razem Brodnicę, Toruń, Ciechocinek, Szafarnię i zamek w Golubiu-Dobrzyniu. Oprócz wycieczek i obserwacji lekcji miała też miejsce praca nad projektem. Byliśmy też na kręgielni, w kinie, na dyskotece oraz graliśmy w paintball.

Produkty końcowe Produkty końcowe wykonane przez uczniów obydwu szkół: 1/ Żartobliwe plakaty na temat uprzedzeń polsko- niemieckich 2/ Strona internetowa projektu 3/ Przewodnik po woj. kujawsko-pomorskim i Hesji 4/ Ankiety nt. stosunków polsko-niemieckich 5/ Film pt. „Stosunki polsko-niemieckie w oczach zwykłych ludzi”.

Plakaty Niemcy piją dużo piwa Niemieckie dziewczyny są brzydkie

Plakaty Niemcy są egoistyczni W Polsce jest i zarozumiali dużo katolików

Plakaty Polacy pracują na czarno Polacy kradną samochody

Plakaty Polacy piją dużo wódki Niemieckie obozy koncentracyjne

Strona internetowa projektu www. schulpartnerschaft.xaa.pl Strona internetowa zawiera: dokładny opis wszystkich działań związanych z projektem m. in. galerię zdjęć, opis szkół oraz miast i regionów, w których się te szkoły znajdują, prezentację projektu w mediach oraz wyniki ankiet ewaluacyjnych. Na stronie internetowej znaleźć też można film o polsko-niemieckich uprzedzeniach oraz przewodnik.

Przewodnik po woj. kuj.-pom. i Hesji Przewodnik turystyczny został wydany w Polsce i w Niemczech. Ma być zachętą do zwiedzenia, naszym zdaniem, najciekawszych zakątków woj. kujawsko-pomorskiego i Hesji. Uważamy, że, wręczony Polakom – zainteresowanym odwiedzeniem woj. kujawsko- pomorskiego – zachęci do zwiedzenia miast Hesji i odwrotnie: wręczony w Hesji, przybliży osobliwości woj. kujawsko-pomorskiego. Ma on też na celu promowanie projektu oraz obydwu szkół. W Polsce przewodnik został przekazany Działowi Promocji Starostwa Powiatowego w Brodnicy jak również Brodnickiej i Toruńskiej Informacji Turystycznej. Przekazano go też Działowi Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu. Przewodnik będzie też do wypożyczenia w bibliotece ZSZ oraz w Bibliotece Publicznej w Brodnicy. Będzie on też dostępny na stronie internetowej ZSZ oraz projektu.

Przewodnik po woj. kuj.-pom. i Hesji W przewodniku woj. kuj.-pomorskie i Hesja zostały opisane w językach: polskim, niemieckim, angielskim. Wymienione zostały szkoły, opisany został krótko projekt partnerski. Wymieniono też uczniów biorących udział w wymianie oraz nauczycieli zaangażowanych w projekt. Opisano: Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Brodnicę, Golub-Dobrzyń, Szafarnię, Ciechocinek, Grudziądz, Chełmno, Bory Tucholskie, a także Bensheim, Mannheim, Heidelberg, Darmstadt, Zwingenberg i Heppenheim.

Ankiety Przy okazji kręcenia filmu część mieszkańców Brodnicy i Bensheim poproszono o wypełnienie ankiet, które zawierały podobne pytania do tych, jakie zadano przeprowadzając wywiady. Okazało się, że duża część Niemców prawie nic nie wie na temat Polski. Niektórzy wiedzą, że Polska jest sąsiadem Niemiec. Około połowy ankietowanych wiedziała, iż Warszawa jest stolicą Polski. Znaczna część osób na pytanie o prezydenta i premiera Polski podawała takie nazwiska jak Komorowski, Tusk i Kaczyński.

Ankiety Większość Niemców nie zna polskich potraw narodowych i specjałów. Nieliczne znane to: bigos, barszcz, gołąbki, pierogi. Wśród nielicznych znanych Polaków pojawiają sie papież Jan Paweł II i Łukasz Podolski. Polska historia w Niemczech jest głównie kojarzona z II. wojną światową. Niemal wszyscy ankietowani twierdzili, że Polska nie jest zacofanym krajem. Niemcy twierdzą, że religia jest bardzo ważna i odgrywa dużą rolą w życiu Polaków. Niemal wszyscy pytani nie maja nic przeciwko kontaktom z Polakami. Niemcy twierdzą jednak, że kradzieże wśród Polaków to jednak jakiś problem.

Ankiety Obywatele Niemiec nie wiedzą, czy Polacy maja jakiekolwiek uprzedzenia względem nich. Niemcy sądzą, że Polacy pracują za mniejsze wynagrodzenie niż rodowici obywatele Niemiec. Dużo ludzi mówi, ze nasi rodacy są pracowici. 35 osób na 100 jest zdania, że to dobrze, iż w Niemczech pracują polscy pracownicy. 20 osób nie wie, co zrobić, aby zwalczyć polsko – niemieckie uprzedzenia. 11 osób twierdzi, że nie można zrobić nic, aby ich zaniechać, co więcej sądzą oni, że uprzedzenia będą istnieć zawsze. 15 ankietowanych uważa, że do tego potrzebna jest współpraca typu wymiany międzyszkolne.

Ankiety Oto wyniki ankiet, które zostały wręczone mieszkańcom Brodnicy: Na pytanie, czy niemiecka gospodarka jest bardziej rozwinięta niż polska zdecydowana większość ankietowanych Polaków odpowiedziało twierdząco. Niemcy kojarzą się Polakom przede wszystkim z II wojną światową. Padają tu jednak też takie odpowiedzi jak: dobre samochody, dobre drogi, piłka nożna, Bawaria. 90% ankietowanych prawidłowo podało Berlin jako stolicę Niemiec. Podobnie było ze znajomością obecnej kanclerz RFN. Na pytanie o niemieckie potrawy, niektórzy nie udzielali żadnej odpowiedzi, inni wymieniali sałatkę ziemniaczaną i golonkę.

Ankiety Na pytanie o sławnych Niemców padały następujące odpowiedzi: Bismarck, Schumacher, Becker, Luther, Goethe, Bach, Schubert, Ludwig van Beethoven, Hitler. Jeśli chodzi natomiast o pytanie dotyczące polsko-niemieckiej historii, to większość ankietowanych przywoływała II wojnę światową. Inni wskazywali na rozbiory, okupację oraz mówili, że teraz stosunki między obydwoma krajami są już normalne. Polacy uważają w większości, że religia w Niemczech odgrywa małą rolę. Na pytanie, czy Polacy mają jakieś obawy przed kontaktami z Niemcami 1/3 ankietowanych odpowiedziała, że nie. Inni wskazywali na fakt, że kontaktów z Niemcami boją się starsze osoby ze względu na historię oraz że Niemcy poniżają bezprawnie Polaków jeśli chodzi o pracę.

Ankiety Czy Polacy mają wobec Niemców jakieś uprzedzenia – na to pytanie połowa ankietowanych odpowiedziała, że Niemcy uważają Polaków za winnych kradzieży ich samochodów. Na pytanie „Co myśli Pan/Pani o Niemcach” padło wiele bardzo różnych odpowiedzi – oto niektóre z nich: mili, normalni, fajni ludzie, dusigrosze, wredni, zadufani w sobie, niechlujni, nie dbający o swój wygląd, kulturalni, uprzejmi. Ostatnie pytanie dotyczyło sposobu walki z uprzedzeniami. Oto niektóre z odpowiedzi: normalnie żyć, dużo rozmawiać, nie widzieć w sobie wrogów, częściej się odwiedzać, dokładnie poznać historię obydwu krajów, organizować wymiany młodzieży.

Film: „Stosunki polsko-niemieckie w oczach zwykłych ludzi” Kolejnym „produktem końcowym” projektu jest film pt. „Stosunki polsko-niemieckie w oczach zwykłych ludzi”. Na film składają się wywiady z przypadkowo spotkanymi ludźmi na tematy takie jak: uprzedzenia polsko-niemieckie, stosunek obydwu narodów do historii, znajomość potraw czy osób sprawujących najwyższe funkcje państwowe w obydwu krajach. Wywiady przeprowadzono w Polsce, w Brodnicy i w Bensheim w Niemczech. Mamy świadomość, że polemika ze stereotypami to zajęcie bardzo żmudne, którego nie daje się przeprowadzić wprost. Jesteśmy jednak przekonani, że właśnie wymiany młodzieży służą przepływowi informacji o obydwu krajach, co z kolei pozwala zwalczyć tlące się jeszcze gdzieś ciągle w świadomości niektórych uprzedzenia. Niech te wywiady - właśnie z zupełnie przypadkowymi ludźmi - będą uzupełnieniem naszej prezentacji. Zapraszamy na film.