Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny Tworzenie IPET krok po kroku Autor prezentacji: mgr Beata Kręciewska Przedszkole Nr 30 w Gdyni

IPET – co to i dla kogo … IPET to indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który przedszkole obowiązkowo przygotowuje dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Program powinien powstać do 30 września danego roku szkolnego lub w terminie 30 dni od przekazania przez rodziców orzeczenia.

Podstawa prawna Podstawa prawna: par. 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ( Dz. U. 2014 nr 0 poz. 392), par. 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. 2010 nr 228 poz. 1489), par. 22 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532)

Warto wiedzieć… Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych. Można zatem nie zgodzić się zarówno na diagnozowanie dziecka przez przedszkole, jak i na jego udział w zajęciach. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana nie tylko dzieciom, ale też rodzicom i nauczycielom. Jako że korzystanie z niej jest dobrowolne, rodzice mogą odmówić korzystania z porad przedszkola.

Spis treści IPET Moja propozycja IPET -u zawiera: CZĘŚĆ 1. Informacje ogólne 1.Informacja o dziecku: -imię i nazwisko -data i miejsce urodzenia -numer i data wydania orzeczenia -termin przedłożenia orzeczenia w przedszkolu -termin realizacji IPET -rozpoznanie wynikające z orzeczenia 2.Zalecenia zawarte w orzeczeniu 3.Wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka CZĘŚĆ 2. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych 1.Cel ogólny i szczegółowy programu 2.Metody i formy pracy z dzieckiem 3.Sposoby monitorowania osiągnięć dziecka 4.Dokumentacja rozwoju dziecka- Indywidualna teczka dziecka 5.Proces tworzenia i realizacji IPET CZĘŚĆ 3. Udzielenie pomocy psychologiczno- pedagogicznej 1.Formy pomocy/ wymiar godzin CZĘŚĆ 4. Plan pracy rewalidacyjno-wychowawczej CZĘŚĆ 5. Plan terapii dodatkowych np. logopedycznej CZĘŚĆ 6. Plan działań edukacyjnych nauczyciela wychowawcy CZĘŚĆ 7. Współpraca z poradnią i instytucjami CZĘŚĆ 8. Współpraca z rodzicami CZĘŚĆ 9. Informacje końcowe – zatwierdzenie programu

Część 1. 1. Informacja ogólne Przykład: Imię i nazwisko Data urodzenia Miejsce Jan Kowalski 22.03.2009 rok Szczecin Numer i data wydania orzeczenia Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 111/PP/11/11 z dnia 11.11.2011r. wydany przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Szczecinie Termin złożenia orzeczenia w przedszkolu 15 marzec 2014 r. Termin realizacji IPET wrzesień 2014 r. - czerwiec 2015 r. Rozpoznanie wynikające z  orzeczenia Niepełnosprawność ruchowa

2. Zalecenia do pracy z dzieckiem Zalecenia zawarte w orzeczeniu są istotne dla terapii, dlatego warto zapoznać się z ich treścią, uwzględnić w przygotowaniach do tworzenia IPET oraz w codziennej pracy. Ich treść można bezpośrednio przepisać do IPET- u z orzeczenia.

3. Wnioski z diagnozy Wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonywana podczas pierwszego miesiąca pracy z dzieckiem Zawsze staram się, aby ta tabela była odpowiednio rozbudowana o treści z lewej strony- Mocne strony dziecka, ze względu na to, że jest to baza terapeuty do poszerzania wiedzy dziecka. Mocne strony dziecka Trudności dziecka -… -

Część 2. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych Przykład: Cel ogólny -optymalna psychostymulacja dziecka z deficytem w rozwoju i przygotowanie go do względnie niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie i w warunkach domowych oraz przygotowanie do podjęcia nauki w klasie pierwszej w szkole podstawowej   Cele szczegółowe -wspomaganie w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji; -stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie itd…

Metody i formy pracy Metody pracy   np. czynnego podpowiadania ruchów, naśladowcza, pokazowa itd. Dodatkowo często stosuję w pracy z dzieckiem: -techniki relaksacyjne- Wintreberta -elementy kinezjologii edukacyjnej Gimnastykę mózgu P. Denisona -Programy Aktywności - Programy Świadomości Ciała, Kontaktu i Komunikacji - opracowane przez M. i Ch. Knillów -Program stymulacji polisensorycznej z cyklu „Poranny krąg” itp… Formy pracy- indywidualna (w diadzie), w grupie lub w zespole

Sposób monitorowania osiągnięć dziecka Postępy dziecka ocenia się na podstawie zebranego przez nauczycieli i specjalistów materiału w czasie pracy z dzieckiem przez cały rok szkolny są to m.in.: -wytwory własne -indywidualne karty pracy -scenariusze zajęć obserwowanych / dodatkowych -arkusze obserwacji -kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka (wybór należy do specjalisty czy stworzy go sam, czy dobierze sobie z dostępnych narzędzi) -zdjęcia z pracy z dzieckiem…

Dokumentacja rozwoju dziecka- Indywidualna Teczka Dziecka Przykład: Dokumenty skonstruowane i przysposobione na potrzeby pracy z dzieckiem pozwalające na stałą kontrolę zmian zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju dziecka, a także normujące pracę z nim to m.in.: -Diagnoza funkcjonalna wstępna umiejętności dziecka- IX -Ankiety informacyjne od rodziców- IX -Kontrakt- IX -Karty pracy/ książki pomocnicze- IX-VII -Arkusze obserwacji rozwoju dziecka- IX, I,IV -Karty informacyjne dokonywane podczas konsultacji- IX-VI -Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole- IV -Dokumentacja medyczna, orzeczenia, opinie dostarczone przezrodzica -Inne dokumenty tj. Inwentarz Gunzburga, skale obserwacji zachowań dzieci i rodziców w zajęciach Ruchu Rozwijającego W.Sherborne itp.

Proces tworzenia i realizacji IPET opracowanie programu przez zespół - IX zapoznanie rodziców z programem - IX wspieranie rodziców w pracy z dzieckiem – X.2013 – V.2014 ewaluacja programu, ocena poziomu funkcjonowania dziecka – I, IV sformułowanie wniosków do dalszej pracy, ewentualna modyfikacja programu – I, IV opracowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole – IV

CZĘŚĆ 3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej   Forma pomocy Wymiar godzin Zajęcia rewalidacyjne x godz. / tydz./mc Zajęcia logopedyczne x razy w tyg./ mc po x min Zajęcia prowadzone przez nauczycieli, m. innymi w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem z uwzględnieniem zalecanych ćwiczeń z rewalidacji ogólnorozwojowej zabawy edukacyjne, ćwiczenia gimnastyczne z asystą, zabawy dydaktyczne, zabawy grupowe, w parach, zespołach, indywidualnie. Należy ustalić na jakim etapie rozwoju dziecko funkcjonuje. Ja najczęściej stosuje następującą kategoryzację: -poziomie abstrakcyjno-symbolicznym -poziomie poznawczym -poziomie odkrywczo-badawczym -poziomie zmysłowym* *A. Franczyk, K. Krajewska, Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

CZĘŚĆ 4. Plan pracy rewalidacyjno – wychowawczej Dowolność jest ogromna w tworzeniu tego punktu IPET, moja wersja jest bogato rozbudowana, ale nie jest wersją ostateczna, dlatego że każde dziecko wymaga innego wsparcia w zakresie treningu, kształtowania bądź doskonalenia umiejętności.

Plan pracy można zorganizować w następujący sposób: Obszary Działania Uwagi Rozwijanie/ kształtowanie/ ćwiczenie/ doskonalenie … sprawności/ koordynacji/ precyzji/ percepcji/ rozwoju np. poznawczego/ mowy i aparatu artykulacyjnego/ czynności np. samoobsługowych/ nawyków np. higienicznych/ obszaru emocjonalnego … Przykład: Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej i percepcji wzrokowej 1.Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez kształtowanie umiejętności prawidłowego rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych: -rozpoznawanie treści obrazków (dod. tworzenie opisu do nich); -różnicowanie kolorów; -różnicowanie prostych figur geometrycznych; -dobieranie jednakowych obrazków; -spostrzeganie różnic; -wyszukiwanie braków na obrazku; -układanie obrazków wg wzoru… Od września do lutego: większe formaty kart pracy (od A4 do A3) oraz elementów do pracy plastyczno-technicznej …

Dodatkowo CZĘŚĆ 5. Plan terapii dodatkowych np.: logopedycznej, rehabilitacyjnej itd. CZĘŚĆ 6. Plan działań edukacyjnych nauczyciel wychowawcy uwzględniony m.in. w miesięcznym planie pracy grupy

CZĘŚĆ 7. Współpraca z poradnią i innymi instytucjami Przykład: Rodzaj instytucji Rodzaj i zakres współpracy Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr X w Gdańsku Fundacje, stowarzyszenia i in. …

CZĘŚĆ 8. Współpraca z rodzicami Przykład: Zakres współpracy z rodzicami: rozmowa wspierająca, konsultacje, instruktaże do pracy w domu zwłaszcza w czasie choroby, po zabiegu dziecka itp. stały kontakt mailowy, przekazywanie materiałów do pracy w domu, pedagogizacja rodziców w zakresie metod pracy nad występującymi u dziecka trudnościami, stała współpraca rodziców z przedszkolem polegająca na informowaniu o wymaganiach edukacyjnych i postępach dydaktycznych i rozwojowych dziecka. wyjaśnienie sposobu pracy z dzieckiem w domu mających na celu rozwijanie motoryki małej i dużej: zajęcia pokazowe, instruktaż, dostarczanie materiałów edukacyjnych z zakresu rozwijania sprawności manualnych oraz rozwoju ruchowego z uwzględnieniem rozwijania sprawności ruchowej- m. małej, czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych, dostarczanie materiałów i literatury z zakresu rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki malej/ dużej (ćwiczenia, pomoce dydaktyczne)

CZĘŚĆ 9. Informacje końcowe- zatwierdzenie programu Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracował zespół w składzie: 1. .…………………………… 2. …………………………… 3. …………………………….   Data opracowania programu …………………………. Program zatwierdzony do realizacji przez dyrektora: …………………………………………. Program przyjęty do realizacji przez rodzica: ……………………………………………..

Dziękuję za uwagę

UWAGA Dane osobowe podane w prezentacji są nieprawdziwe wszelka zbieżność jest przypadkowa. Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie zabronione. Prezentacja została stworzona w celu samodoskonalenia warsztatu pracy nauczyciela terapeuty.