Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata 2016 - 2020 Warsztat I DIAGNOZA GMINY ORAZ WYNIKI BADAŃ GÓRA, 18.03.2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻORY KONSULTACJE SPOŁECZNE PROJEKTU LPR.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
W województwie zachodniopomorskim nie mniej niż 13% tys. osób to osoby niepełnosprawne. Obecnie region cechuje się najniższym w Polsce poziomem zatrudnienia.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Perspektywy rozwoju demograficznego województwa mazowieckiego, wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne Konferencja RRL „Sytuacja demograficzna.
Lokalny Program Rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Warsztat konsultacyjny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Gniezna na lata realizowany w terminie od r. przy współfinansowaniu ze środków Unii.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Postęp wdrażania RPO WSL
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Zmiany społeczno-gospodarcze w subregionach województwa mazowieckiego
Zapis prezentacji:

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat I DIAGNOZA GMINY ORAZ WYNIKI BADAŃ GÓRA,

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata SPOSÓB PRAC Proces formułowania Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Góra na lata realizowany będzie w oparciu o metodę partycypacji społecznej. Określenie wizji rozwoju obszaru rewitalizowanego, celów strategicznych i wreszcie formułowanie kluczowych zadań, realizowane będzie w oparciu o partnerstwo lokalne przy zaangażowaniu przedstawicieli życia społecznego, gospodarczego oraz politycznego Gminy Góra.

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata WARSZTAT I I.SPÓJNOŚĆ LPR Z DOKUMENTAMI STRATEGICZNYMI II.DIAGNOZA GMINY GÓRA: – diagnoza zjawisk w sferze społecznej – diagnoza zjawisk w sferze gospodarczej – diagnoza zjawisk w sferze środowiskowej – diagnoza zjawisk w sferze przestrzenno-funkcjonalnej – diagnoza zjawisk w sferze technicznej III. WYNIKI BADAŃ IV. ZASIĘG PRZESTRZENNY OBSZARU ZDEGRADOWANEGO I OBSZARU REWITALIZACJI: – stan kryzysowy – obszar zdegradowany – obszar rewitalizacji

Proces tworzenia Gminnego Programu Rewitalizacji będzie obejmował kilka faz: 1. Fazę prac przygotowawczych, która będzie obejmowała m.in. czynności związane z diagnozą obecnego stanu Gminy. 2. Fazę prac nad opracowaniem Gminnego Programu Rewitalizacji, tj.: m.in. zaproponowanie obszaru rewitalizacji oraz zadań do realizacji. 3. Fazę konsultacji społecznych mającej na celu poznanie oraz hierarchizację celów i potrzeb mieszkańców gminy – badania ankietowe. METODOLOGIA

REWITALIZACJA - definicja Rewitalizacja – to wyprowadzanie ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia obejmujące łącznie kwestie społeczne, ekonomiczne, przestrzenne, infrastrukturalne i środowiskowe oraz kulturowe), skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji. Rewitalizacja zakłada optymalne wykorzystanie swoich specyficznych uwarunkowań oraz wzmacnianie lokalnych potencjałów i jest procesem wieloletnim, prowadzonym we współpracy z lokalną społecznością i na jej rzecz. Działania służące wspieraniu procesów rewitalizacji prowadzone są spójnie wewnętrznie (poszczególne działania pomiędzy sobą) oraz zewnętrznie (z lokalnymi politykami sektorowymi, np. transportową, energetyczną, celami i kierunkami wynikającymi z dokumentów strategicznych). Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata

KRYZYS DEGRADACJA REWITALIZACJA Obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym, można wyznaczyć jako obszar zdegradowany w przypadku występowania na nim ponadto co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: gospodarczych – w szczególności niskiego stopnia przedsiębiorczości, słabej kondycji lokalnych przedsiębiorstw lub środowiskowych – w szczególności przekroczenia standardów jakości środowiska, obecności odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu środowiska, lub przestrzenno-funkcjonalnych – w szczególności niewystarczającego wyposażenia w infrastrukturę techniczną i społeczną lub jej złego stanu technicznego, braku dostępu do podstawowych usług lub ich niskiej jakości, niedostosowania rozwiązań urbanistycznych do zmieniających się funkcji obszaru, niskiego poziomu obsługi komunikacyjnej, niedoboru lub niskiej jakości terenów publicznych, lub technicznych – w szczególności degradacji stanu technicznego obiektów budowlanych, w tym o przeznaczeniu mieszkaniowym, oraz niefunkcjonowaniu rozwiązań technicznych umożliwiających efektywne korzystanie z obiektów budowlanych, w szczególności w zakresie energooszczędności i ochrony środowiska. Skalę negatywnych zjawisk odzwierciedlają mierniki rozwoju opisujące powyższe sfery, które wskazują na niski poziom rozwoju lub dokumentują silną dynamikę spadku poziomu rozwoju.

OBSZAR REWITALIZACJI Obszar rewitalizacji - obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechującego się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, na którym zamierza się prowadzić rewitalizację. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic, lecz: nie może obejmować terenów większych niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkałych przez więcej niż 30% jej mieszkańców* * Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata ”MIiR

CELE I EFEKTY REWITALIZACJI Celem rewitalizacji jest wyprowadzenie obszarów zdegradowanych z kryzysu. Efekty rewitalizacji, to m.in.: -poprawa warunków mieszkaniowych, -poprawa bezpieczeństwa, -spadek bezrobocia, -rozwój lokalnego handlu i usług, -dobry dostęp do przedszkoli i żłobków, -wzmocnienie kapitału społecznego i więzi sąsiedzkich, -atrakcyjne przestrzenie publiczne, -ciekawe wydarzenia kulturalne i sportowe, -miejsca integracyjnych spotkań dla dzieci, młodzieży i osób starszych.

PLAN POSTĘPOWANIA CO TRZEBA ZROBIĆ, ŻEBY OSIĄGNĄĆ TAKIE EFEKTY? Diagnoza - Identyfikacja problemów Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk Określenie obszaru koncentracji działań Wizja przemian na tym obszarze Wybór zestawu działań

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata WARSZTAT I I.SPÓJNOŚĆ LPR Z DOKUMENTAMI STRATEGICZNYMI - centralnymi: Strategia Rozwoju Kraju 2020 Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki „Dynamiczna Polska 2020” Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko perspektywa do 2020 r. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego : Regiony, Miasta, Obszary wiejskie. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Narodowy Plan Rewitalizacji

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata WARSZTAT I I. SPÓJNOŚĆ LPR Z DOKUMENTAMI STRATEGICZNYMI – regionalnymi i lokalnymi: Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego Perspektywa 2020 Strategia Rozwoju Polski Zachodniej 2020 Lokalna Strategia Rozwoju Dla Ujścia Baryczy 2009 – 2015 Strategia Rozwoju Powiatu Górowskiego Strategia Rozwoju Miasta i Gminy Góra na lata Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Górowskiego na lata z perspektywą na lata Program Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Góra na lata 2014 – 2017 z perspektywą na lata 2018 – 2021

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata WARSZTAT I II. DIAGNOZA GMINY GÓRA: – diagnoza zjawisk w sferze społecznej – diagnoza zjawisk w sferze gospodarczej – diagnoza zjawisk w sferze środowiskowej – diagnoza zjawisk w sferze przestrzenno-funkcjonalnej – diagnoza zjawisk w sferze technicznej

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna - depopulacja

Wskaźnik demograficzne - Góra urodzenia żywe na 1000 ludności 11,79,09,29,0 10,9 zgony na 1000 ludności 8,868,938,989,42 8,96 przyrost naturalny na 1000 ludności 2,80,00,2-0,4 2,0 saldo migracji na 1000 osób -1,7-7,4-3,2-4,3 -7,0 saldo migracji zagranicznych na 1000 osób 0,00-0,33-0,19-0,53 -0,44 Podstawowe wskaźniki demograficzne dla Gminy

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna - depopulacja Jednostka terytorialna przyrost naturalny na 1000 ludności POLSKA 0,90,30,0-0,50,0 POLSKA - MIASTO 0,60,0-0,4-0,9-0,5 DOLNOŚLĄSKIE -0,1-0,6-1,1-1,6-0,9 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO -0,5-1,0-1,6-2,1-1,5 Powiat górowski 1,50,80,7-0,71,4 Powiat górowski - MIASTO 0,5-1,30,5 Góra 2,80,00,2-0,42,0 Góra - miasto 2,6-0,21,1-1,31,7 Góra - obszar wiejski 3,10,5-1,10,82,4

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna - depopulacja Jednostka terytorialna saldo migracji na 1000 osób osoba POLSKA -0,1 -0,2-0,5-0,4 POLSKA - MIASTO -2,1-1,9-1,7-2,2-1,8 DOLNOŚLĄSKIE 0,50,40,30,00,2 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO -1,9-1,8-1,7-2,0-1,6 Powiat górowski -3,1-4,0 -5,1-5,8 Powiat górowski - MIASTO -1,9-4,0-8,3 Góra -1,7-7,4-3,2-4,3-7,0 Góra - miasto -3,2-9,6-2,5-5,1-8,7 Góra - obszar wiejski 0,6-4,2-4,3-2,9-4,5

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – starzenie się społeczeństwa

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – niekorzystna struktura wiekowa

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – niekorzystne trendy struktury wieku Udział ludności w wieku przedprodukcyjnym do ogółu ludności Jednostka terytorialna ludność w wieku przedprodukcyjnym do ogółu ludności (w %) Różnica Dynamika zmian 2014/ POLSKA 18,818,518,318,218,0 -0,8% -4,3% POLSKA - MIASTO 17,116,916,816,716,6 -0,5% -2,9% DOLNOŚLĄSKIE 17,417,217,016,916,8 -0,6% -3,4% DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO 16,116,015,815,715,8 -0,3% -1,9% Powiat górowski 21,120,820,419,619,4 -1,7% -8,1% Powiat górowski - MIASTO 18,918,318,0 -0,9% -4,8% Góra 20,820,419,919,118,9 -1,9% -9,1% Góra - miasto 19,318,818,417,717,4 -1,9% -9,8% Góra - obszar wiejski 23,222,822,121,321,0 -2,2% -9,5%

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – niekorzystne trendy struktury wieku Udział ludności w wieku produkcyjnym do ogółu ludności Jednostka terytorialna ludność w wieku produkcyjnym do ogółu ludności (w %) Różnica Dynamika zmian 2014/ POLSKA 64,464,263,963,463,0 -1,4% -2,2% POLSKA - MIASTO 65,364,864,263,562,8 -2,5% -3,8% DOLNOŚLĄSKIE 65,765,364,864,263,5 -2,2% -3,3% DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO 65,765,164,463,662,8 -2,9% -4,4% Powiat górowski 64,063,763,663,763,2 -0,8% -1,3% Powiat górowski - MIASTO 64,464,163,4 -1,0% -1,6% Góra 64,564,063,863,763,2 -1,3% -2,0% Góra - miasto 65,765,064,764,363,6 -2,1% -3,2% Góra - obszar wiejski 62,6 62,962,6 0,0%

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – niekorzystne trendy struktury wieku Udział ludności w wieku poprodukcyjnym do ogółu ludności Jednostka terytorialna ludność w wieku poprodukcyjnym do ogółu ludności (w %) Różnica Dynamika zmian 2014/ POLSKA 16,817,317,818,419,0 2,2% 13,1% POLSKA - MIASTO 17,618,319,019,820,6 3,0% 17,0% DOLNOŚLĄSKIE 16,917,518,219,019,7 2,8% 16,6% DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO 18,218,919,820,621,4 3,2% 17,6% Powiat górowski 14,915,616,016,717,4 2,5% 16,8% Powiat górowski - MIASTO 16,617,618,6 2,0% 12,0% Góra 14,715,516,317,117,9 3,2% 21,8% Góra - miasto 15,016,116,918,019,0 4,0% 26,7% Góra - obszar wiejski 14,314,715,315,816,32,0%14,0%

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – struktura wiekowa Wskaźniki obciążenia demograficznego na 2014 rok Jednostka terytorialna ludność w wieku nieprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku przedprodukcyjnym ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym POLSKA58,8105,230,2 POLSKA - MIASTO59,4123,132,8 DOLNOŚLĄSKIE57,5117,431,0 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO59,2136,334,1 Powiat górowski58,390,127,6 Powiat górowski - MIASTO57,8103,329,4 Góra58,295,128,4 Góra - miasto57,3109,129,9 Góra - obszar wiejski59,777,726,1

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – poziom ubóstwa

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna – bezrobocie BEZROBOCIE - GóraXII.2010XII.2011XII.2012XII.2013XII.2014XII.2015 bezrobotni bezrobotni z prawem do zasiłku % bezrobotnych bez prawa do zasiłku 81,4% 82,1%81,2%84,3%85,4% 83,4%

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera społeczna depopulacja spowodowana przede wszystkim ujemnym saldem migracji starzenie się społeczeństwa i niekorzystny trend struktury wieku społeczeństwa – wzrost populacji w wieku poprodukcyjnym oraz spadek populacji w wieku przedprodukcyjnym znaczny odsetek osób korzystających z pomocy społecznej istotny udział osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku wśród osób bezrobotnych istotny udział osób bezrobotnych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera gospodarcza - przedsiębiorczość

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na 100 osób w wieku produkcyjnym w latach Jednostka terytorialna osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na 100 osób w wieku produkcyjnym POLSKA11,911,611,912,112,2 POLSKA - MIASTO13,913,613,814,114,2 DOLNOŚLĄSKIE12,312,012,312,612,7 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO13,613,213,613,813,9 Powiat górowski8,78,08,38,68,4 Powiat górowski - MIASTO 10,711,010,7 Góra9,38,68,99,2 9,0 Góra - miasto10,89,910,310,6 10,3 Góra - obszar wiejski7,06,56,97,2 7,0

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera gospodarcza - przedsiębiorczość Podmioty gospodarcze wpisane do rejestru REGON na 10 tys. mieszkańców w latach Jednostka terytorialna podmioty wpisane do rejestru REGON na 10 tys. ludności POLSKA POLSKA - MIASTO DOLNOŚLĄSKIE DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO Powiat górowski Powiat górowski - MIASTO Góra Góra - miasto Góra - obszar wiejski

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera gospodarcza niska aktywność osób w wieku produkcyjnym w kierunku rozwoju własnej przedsiębiorczości, niski poziom „ogólnej” przedsiębiorczości w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy tereny zielone

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera techniczna – mieszkalnictwo Jednostka terytorialna przeciętna powierzchnia użytkowa 1 mieszkania (w m2) POLSKA 72,372,672,873,173,4 POLSKA - MIASTO 63,663,863,964,164,2 DOLNOŚLĄSKIE 71,571,771,972,072,2 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO 65,365,4 Powiat górowski 76,176,376,676,977,1 Powiat górowski - MIASTO 69,069,369,6 Góra 72,973,273,473,874,1 Góra - miasto 68,168,368,568,869,1 Góra - obszar wiejski 81,582,082,282,783,0 Jednostka terytorialna przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania na 1 osobę (w m2) POLSKA 25,325,625,926,326,7 POLSKA - MIASTO 24,725,025,425,726,1 DOLNOŚLĄSKIE 26,326,627,027,527,9 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO 25,726,126,526,927,3 Powiat górowski 23,924,124,424,725,0 Powiat górowski - MIASTO 23,824,224,5 Góra 23,423,723,924,324,6 Góra - miasto 23,323,723,824,224,5 Góra - obszar wiejski 23,423,824,124,524,8 Jednostka terytorialna mieszkania na 1000 mieszkańców POLSKA349,6352,6356,1359,9363,4 POLSKA - MIASTO388,1391,9396,5401,4405,9 DOLNOŚLĄSKIE367,7371,0375,9381,6386,2 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO394,4398,7404,8411,9417,3 Powiat górowski313,6316,1318,2321,6324,0 Powiat górowski - MIASTO 345,1348,8352,6 Góra320,2324,2326,2329,2332,5 Góra - miasto341,7346,8348,0351,7355,1 Góra - obszar wiejski287,7290,5293,5295,6298,7

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera techniczna – ścieki Jednostka terytorialna odsetek ludności korzystający z oczyszczalni ścieków miejskich i wiejskich POLSKA65%66%69%70%71% POLSKA - MIASTO88% 92%93%94% DOLNOŚLĄSKIE76%77% 78%79% DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO95% Powiat górowski37%38%37%42% Powiat górowski - MIASTO 79%86%88% Góra59%61%57%64% Góra - miasto98% 91%99% Góra - obszar wiejski0%5% 12% Jednostka terytorialna długość sieci kanalizacyjnej do sieci wodociągowej POLSKA0,4 0,5 POLSKA - MIASTO0,9 DOLNOŚLĄSKIE0,6 0,7 DOLNOŚLĄSKIE - MIASTO0,8 0,9 Powiat górowski0,1 0,2 Powiat górowski - MIASTO 0,9 Góra0,3 Góra - miasto0,91,0 Góra - obszar wiejski0,1

Kluczowe wnioski płynące z diagnozy sfera techniczna problemem dla gminy może być system zaopatrzenia w ciepło – który wpływa na zjawisko tzw. niskiej emisji poprawa jakości gospodarki wodno-ściekowej – zwłaszcza na terenach wiejskich

WYNIKI BADAŃ (N=274) Najczęściej wskazywane obszary, które powinny być poddane procesowi rewitalizacji w pierwszej kolejności

WYNIKI BADAŃ (N=274) Negatywne zjawiska społecznych występujące na wybranym przez respondenta obszarze rewitalizacji [ analiza średnich (skala 1-4, gdzie 1 - brak zagrożenia problemem, 4 - wysokie zagrożenie problemem) ]

Lokalny Program Rewitalizacji w latach Wizja: Gmina Góra bezpieczna, przyjazna i otwarta Cel generalny: Poprawa warunków życia mieszkańców poprzez przeciwdziałanie zjawiskom kryzysowym Cele szczegółowe: 1. Poprawa stanu infrastruktury edukacyjnej na terenie miasta. 2. Podniesienie estetyki, funkcjonalności oraz atrakcyjności urbanistycznej miasta poprzez zagospodarowanie pustych i zdegradowanych przestrzeni publicznych. 3. Zmniejszenie występujących negatywnych zjawisk mającym niekorzystny wpływ na rozwój społeczności zamieszkującej obszary o nasilonym zagrożeniu patologiami społecznymi. 4. Poprawa bezpieczeństwa na terenie obszaru rewitalizowanego. 5. Poprawa atrakcyjności miasta.

Lokalny Program Rewitalizacji w latach Obszar objęty rewitalizacją znajdował się pomiędzy ulicami Podwale – Kościuszki – Targowa. Wyznaczony obszar obejmował powierzchnię 11,91 ha, zamieszkały przez osoby (12%)

Lokalny Program Rewitalizacji w latach Dzięki przeprowadzeniu pierwszego etapu rewitalizacji Gmina Góra pozyskała ponad 5 mln zł. Trwałym śladem tego etapu rewitalizacji są zrealizowane inwestycje, a do najważniejszych z nich należy zaliczyć: przebudowę Przedszkola Publicznego nr 1 im. Marii Konopnickiej przy ul. Żeromskiego w Górze, przebudowę Szkoły Podstawowej nr 1 im. Władysława Broniewskiego przy ul. Podwale w Górze, iluminację kościoła p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Górze, wykonanie monitoringu miejskiego, przebudowę chodników, oświetlenie miejsc publicznych wraz z budową parkingu przy ul. Bojowników w Górze.

Gminny Program Rewitalizacji w latach Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Góra na lata , ma być kontynuacją Lokalnego Programu Rewitalizacji który został zrealizowany w latach

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk SOŁECTWA – sfera społeczna Oceniane wskaźniki sfery społecznej: 1.Dynamika zmian ludności ogółem 2014/2010 (waga 1) 2.Dynamika zmian ludności w wieku produkcyjnym 2014/2010 (waga 1) 3.Dynamika zmian ludności w wieku poprodukcyjnym 2014/2010 (waga 1) 4.Udział osób korzystających z pomocy społecznej do ogółu w 2014 roku (waga 1) 5.Dynamika zmian ilości osób korzystających z pomocy społecznej 2014/2010 (waga 1) 6.Udział osób bezrobotnych w ludności w wieku produkcyjnym 2014 (waga 1) 7.Dynamika zmian ilości osób bezrobotnych 2014/2010 (waga 0,25) 8.Dynamika zmian ilości osób bezrobotnych długotrwale 2014/2010 (waga 0,25) 9.Dynamika zmian ilości osób bezrobotnych bez kwalifikacji 2014/2010 (waga 0,25) 10.Dynamika zmian ilości osób bezrobotnych bez doświadczenia zawodowego 2014/2010 (waga 0,25)

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk SOŁECTWA – sfera społeczna Negatywnych zjawisk w sferze społecznej NIE ODNOTOWANO w: -wg danych średnich dla GMINY – sołectwa Witoszyce i Polanowo, -wg danych średnich dla POWIATU – sołectwo Polanowo Według danych średnich dla GMINY Według danych średnich dla POWIATU

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk – sfera gospodarcza Oceniane wskaźniki sfery gospodarczej: 1.Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na 100 osób w wieku produkcyjnym w Podmioty gospodarcze wpisane do rejestru REGON na 10 tys. mieszkańców w 2015

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk SOŁECTWA – sfera gospodarcza Negatywne zjawiska w sferze gospodarczej ODNOTOWANO w każdym sołectwie (słabiej w Górze i Starej Górze - 1 pkt.) Według danych średnich dla GMINY Według danych średnich dla POWIATU

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk Sfera społeczna Sfera gospodarcza Kryteria wyboru: 1.Największa ocena negatywnych zjawisk w sferze społecznej – max. 7 pkt 2.Największa ocena negatywnych zjawisk łącznie w sferze gospodarczej – max. 2 pkt. 3.Łącza ilość osób zamieszkujących wstępnie wytypowany obszar nie może być większa niż 30% populacji, a teren na którym mieszka 20% powierzchni ogółem.

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk SOŁECTWA – sfera społeczna i gospodarcza Według danych średnich dla GMINY Według danych średnich dla POWIATU Negatywnych zjawisk w sferze społecznej i gospodarczej (łącznie) NIE ODNOTOWANO w: -wg danych średnich dla GMINY – sołectwa Witoszyce i Polanowo, -wg danych średnich dla POWIATU – sołectwo Polanowo

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk w Góra MIASTO – sfery łącznie wg średnich danych dla miasta

Ulice wg danych średnich dla miasta (9-0 pkt.)

Wytyczenie obszaru o szczególnym nasileniu negatywnych zjawisk w Góra MIASTO – sfery łącznie wg średnich danych dla powiatu

Ulice wg danych średnich dla powiatu (9-0 pkt.)

Dziękujemy za uwagę! Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o. ul. Ostrowskiego Wrocław Tel. 71/ Mail: