Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
RAPORT.
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE SIGNAL IDUNA
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik

© Copyright Krzysztof B. Matusiak 2010 W YZWANIA INTERNACJONALIZACJI POLSKICH OŚRODKÓW INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Inicjatywa Klaster Medycyna Polska Pd - Wsch.
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
Ministerstwo Gospodarki Zmiana systemu promocji gospodarczej Polski.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Wymogi dla zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i oczekiwania pacjentów
Centrum Zdrowia Tuchów (CZT):
Warunki realizacji umów
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Polish Association of Medical Tourism
Województwo pomorskie –
Przygotował: Mateusz Muszyński
im. Marcelego Nenckiego
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
INFORMACJA O PROJEKCIE Kampania promocyjna produktów wykonanych z bursztynu oraz regionu gdańskiego na rynku arabskim – AMBERIF – Targi Dubaj 2009 Unia.
Prezentacja Medicover dla ING Dlaczego Medicover?
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
OFERTA KOPALNI SOLI „WIELICZKA” W PREZENTACJI PRZEWODNICKIEJ
Energia Odnawialna Młody przedsiębiorca na terenach wiejskich, a wyzwania rynku pracy.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Innowacyjna platforma pomagająca zaplanować podróż i umożliwiająca porównywanie cen usług turystycznych.
Piotr Tatara Polska Organizacja Turystyczna
ManageEngine Forum 2015.
POD DOBRĄ OCHRONĄ. O NAS  Jedyna organizacja na Dolnym Śląsku skupiająca zarówno świadczeniodawców podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej.
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Konsorcjum „Zdrowie i uroda”. Zdrowie i uroda Projekt Programu Rozwoju Turystyki 2020 Turystyka Wellness & SPA jednym z priorytetowych obszarów.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Amerykański Rynek Turystyki Medycznej I Krakowski Kongres Turystyki Medycznej października 2016 Jan Rudomina Affordable Healthcare International,
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Program wsparcia eksportu na rynkach niestandardowych – oferta ARR w praktyce
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Odpowiedź na potrzeby klienta
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Oferta kursów języka rosyjskiego dla firm
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Mariusz Arent Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka, Project Manager Projektu Promocji Turystyki Medycznej, Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Konferencja: Produkty turystyczne a potencjał rynków Zatoki Perskiej Polska Organizacja Turystyczna

Potencja ł polskiej medycyny, sanatoriów, o ś rodków wellness i spa 2

Potencjał polskich szpitali W 2014 r podmiotów leczniczych wyodrębnionych wg rodzaju prowadzonej działalności jako: całodobowe i stacjonarne świadczenia szpitalne wg Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. W roku 2014, wg danych NFZ, na rynku usług zdrowotnych finansowanych podmiotów leczniczych realizuje umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych – leczenie szpitalne, w tym: 601 prywatnych i skomercjalizowanych; 467 – podmiotów państwowych Udział szpitali prywatnych w budżecie NFZ na leczenie szpitalne wynosi 5,75% źródło: Kongres Szpitali Prywatnych, 3 czerwca 2014, prezentacja Andrzej Mądrala Istnieje poza tym wiele prywatnych specjalistycznych klinik, ośrodków rehabilitacyjnych diagnostycznych, które mają umowy z NFZ na znikomą część ich usług, lub w ogóle ich nie mają. Mogą przyjmować zagranicznych pacjentów PYTANIE: czy rodzaj oferowanych procedur medycznych, jakość sprzętu, wykształcenie lekarzy, umożliwia przyciągnięcie zagranicznych pacjentów? 3

Potencjał polskich placówek medycznych cd. Placówki stomatologiczne - ponad 12 tys., wartość ich usług w 2009 roku wyniosła 6 mld zł ( wg. Portal MediWeb.pl w katalogu placówek stomatologicznych posiada: placówki stomatologii zachowawczej z endodoncją (8705) plus stomatologia dziecięca (3865), razem – Ten sam portal MediWeb.pl posiada rejestr 630 placówek chirurgii plastycznej. 4

Sanatoria, ośrodki wellness i spa Potencjał Polski: Sanatoria zlokalizowane w 43 miejscowościach posiadających status miejscowości uzdrowiskowych Ponad 200 ośrodków wellness i spa. (zlokalizowanych często w najpiękniejszych regionach kraju). 5 Źródłó: Medical Travel Patients Survey analysis 2011

Z czego najczęściej korzystają zagraniczni pacjenci w Polsce stomatologia (zachowawcza, estetyczna i protetyka) chirurgia plastyczna (piersi, twarzy, liposukcja) kardiologia/kardiochirurgia (by-passy, operacje zastawek) ortopedia (wymiana biodra, kolana, operacje stawów) chirurgia bariatryczna (lecznie otyłości metodami chirurgicznymi) zabiegi okulistyczne (leczenie zaćmy, wad wzroku) diagnostyka medyczna i rehabilitacja W celach leczniczych przyjeżdżają przede wszystkim: Brytyjczycy Szwedzi Duńczycy Niemcy

Projekt Promocji Turystyki Medycznej Ministerstwa Gospodarki jako jednego z 15 sektorów ( ) 7

8 45 uczestników projektu: szpitale, specjalistyczne kliniki, sanatoria, ośrodki wellness i spa pośrednicy w turystyce medycznej.

W jakich krajach promujemy polskie placówki medyczne, kliniki, sanatoria, ośrodki wellness i spa 9 © Andreas Haertle-Fotolia.com

10 5 – 6 marzec 2014 Dubaj Konferencja i targi B2B, jedne z najbardziej liczących się w branży turystyki medycznej. Wśród uczestników projektu w targach IMTEC w Dubaju brało udział 8 (szpitale, specjalistyczne kliniki, sanatoria). Opinie o targach: dobra okazja do pokazania swoich możliwości, słaba – do nawiązania kontaktów biznesowych. Są to targi międzynarodowe! Czy targi arabskie byłyby bardziej efektywne?.

Nasi konkurenci w Zatoce Perskiej 11

Jordania Oceniana jako numer 1 w regionie. Obecnie prywatne szpitale przyjmują 250 tys zagranicznych pacjentów Orientuje się na pacjentów z Zatoki Perskiej Oferta:  bardzo szeroki zakres usług medycznych, medycyna inwazyjna i nieinwazyjna,  medycyna estetyczna,  wellness i spa. Żródłó: medicaltourism.com/en/destination/Jordan

Zjednoczone Emiraty Arabskie 13 Zaczynają stawiać na turystykę medyczną. Plany: 500 tys. turystów medycznych rocznie do 2020 roku W tym celu planuje się budowę 22 wielospecjalistycznych szpitali Liczą na pacjentów z Zatoki Perskiej, Uzbekistanu, Kazachstanu, Białorusi, Azji Południowej. źródłó: z dnia www.thenational.ae/Opinion

Do ś wiadczenia polskich placówek medycznych i sanatoriów 14

15 Euromed Centrum Rehabilitacji sp.z o.o, Chłopy k/Mielna (spoza programu promocji) Ryszard Kowalczyk, Dyrektor Generalny  Rehabilitacja neurologiczna (przede wszystkim dziecięce porażenie mózgowe; ponadto - dorośli po udarach, po wypadkach; wyłącznie indywidualna rehabilitacja).  Placówka działa od 20 lat, od ok. 15 lat - pacjenci z Zatoki Perskiej (głównie: ZEA, Arabia Saudyjska, Kuwejt, mniej – Oman, Katar), spoza Zatoki – Egipt; ok. 15 – 20 proc. wszystkich pacjentów. Opinie o pacjentach: Bogaci ludzie, oczekują kompleksowego podejścia (oferta pakietowa, dodatkowe możliwości, np. spa dla żony/żon) Nie chcą się przemieszczać – potrzebna oferta różnych procedur medycznych i dodatkowych usług w jednym mieście, lub w bliskich miejscowościach. Obawiają się bariery językowej, wskazany ktoś ze znajomością arabskiego, Marketing: Rynek bardzo obiecujący, bogaty, absolutnie warto się promować. Targi – tylko prezentowanie oferty; skuteczny „marketing szeptany”. Niezbędna koordynacja; oferty pojedynczych placówek, z odległych miast - bez szans. Trzeba liczyć się z tym, że arabski partner będzie szukał od razu korzyści (np. udziały w spółce pośredniczącej) Konieczne „zjednoczenie sił”, wskazane stworzenie „centrum koordynacyjnego”.

DENTESTICA, Krzysztof Gończowski, dr stomatolog, współwłaściciel  Klinika stomatologiczna  Pacjenci z Zatoki Perskiej - Kuwejt. Ponadto z Bliskiego Wschodu: Iran, Irak. Nie mieli pacjentów z Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów.  Klinika ma lekarza mówiącego po arabsku (Jordańczyk) – dzięki jego kontaktom zyskuje pacjentów. Opinia o rynku: Dobre rynki: Kuwejt, Iran, Irak; trudne: Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty, bardzo wysokie wymagania, nie tylko pod względem medycznym, także - np. hotel, jedzenie; bogaci ludzie z tych krajów leczą się w Szwajcarii. Najważniejsza konkurencja dla Polski – Jordania (podobny poziom kwalifikacji lekarzy jak w Polsce, podobne ceny, ale bez wizy, nie ma bariery językowej) Trudny rynek, ale warto starać się na nim zaistnieć Muszą to być wyłącznie placówki medyczne „the top of the top”, gdyż słabe placówki zepsują opinię. 16

Przedsiębiorstwo Uzdrowiskowe „Ustroń” SA Bartosz Sadowski, Prezes Zarządu 17 Uzdrowisko i szpital uzdrowiskowy: średnio 30 tysięcy kuracjuszy rocznie, około 6 tys. zabiegów dziennie. Doświadczenie w Zatoce Perskiej: umowa rządowa z Kuwejtem, podpisana na wiosnę; nowa Umowa - ZEA, pacjenci za ok. 2 miesiące – rehabilitacja państwowych urzędników (prezes korzystał z doświadczeń czeskich). Opinie o rynku i pacjentach  Dobrze wyedukowani; wystarcza język angielski  Kuchnia -„Ustroń” ma przeszkolonego kucharza, ale goście jedzą chętnie polskie dania (bez wieprzowiny), warzywa, owoce  Oczekują zagospodarowania wolnego czasu; interesuje ich Polska; to dla nich kraj egzotyczny, atrakcyjny i bezpieczny (bez trujących roślin, groźnych pająków)  Rynek chłonny, ale potrzebne wsparcie wysoko postawionych osób  Można oferować inne usługi medyczne podczas ich pobytu (np. lekarz w sanatorium podczas badań wstępnych - może zasugerować inne procedury medyczne (np. stomatologia, były robiona koronarografia)  Minus: potrzebna wiza do Polski.

Zakład Leczniczy "Uzdrowisko Nałęczów„ dyrektor zarządzający Tomasz Kwiatkowski; równocześnie Prezes Zarządu Uzdrowisk Polskich, zarządzających także uzdrowiskami w: Konstancinie, Iwoniczu Zdroju, Kamieniu Pomorskim. 18 Nie mają pacjentów z Zatoki Perskiej. Mają przedstawiciela w Izraelu, „rozkręcają” biznes; zastanawiają się nad krajami arabskimi (ale: obawa wewnętrznej konkurencji); mają kontakty w Arabii Saudyjskiej; prowadzą rozmowy poprzez Palestyńczyka, lekarza w Polsce. Opinia o rynku: Rynek interesujący, bo bogaci ludzie Ale – bardzo wysoka „bariera wejścia”: - bardzo wysokie oczekiwania (ogromne apartamenty, basen tylko do swojej dyspozycji itp.) -Niezbędne kontaktu z wysoko postawionymi osobami, aby w ogóle zechcieli rozmawiać ( w Arabii Saudyjskiej – ktoś z rodziny królewskiej. - Generalny wniosek: łatwiej zdobyć pacjenta z innych rynków (np. Izrael).

Medicover Sp. z o,.o. Dariusz Malczyk, kierownik ds.obsługi klienta

Kopalnia Soli "Wieliczka" Trasa turystyczna Sp. z o.o. dyrektor Jakub Czerwiński 20 Nie mają pacjentów z Zatoki Perskiej, są zainteresowani nawiązaniem kontaktów. Marketing:  Targi mało przydatne, nie pomogą w nawiązaniu kontaktów biznesowych  Bardziej skuteczne byłyby misje gospodarcze  Pomocny w nawiązaniu kontaktów byłby wyjazd kogoś „ze szczebla rządowego”.

Generalne wnioski 21

Rynek: Rynek atrakcyjny, ale trudny do zdobycia Potrzebne wsparcie organów rządu w nawiązaniu kontaktów Szukać „ambasadorów” w celu nawiązania bezpośrednich kontaktów (może: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – 30 studentów na Wydziale Medycznym; studenci z Arabii Saudyjskiej - od 2010 roku) Bardziej efektywne byłyby misje gospodarcze niż targi; targi ewentualnie – na początek, w celu zaprezentowania oferty polskich placówek. Oferta: Konieczny wybór bardzo dobrych placówek Przygotowanie oferty „ pakietowej”, zarówno: – komplementarna oferta pobytu w danej placówce ( z zagospodarowaniem wolnego czasu) – komplementarna oferta z różnych placówek ( różne procedury medyczne, np. możliwość skorzystania z usług stomatologicznych; możliwość zrobienia kompleksowej diagnostyki podczas pobytu w sanatorium Niezbędny koordynator, aby polskie placówki z sobą nie konkurowały. 22

23 Kontakt: Kierownik programu Promocja Turystyki Medycznej dr Ada Kostrz-Kostecka, EuCP,

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ