Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Edmund Wittbrodt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Rektor PG - prof. Henryk Krawczyk
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Ramy współpracy Politechniki Gdańskiej ze szkołami 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Uniwersytet Rzeszowski
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
ICT POLSKA CENTRALNA KLASTER – WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM DLA ROZWOJU KADR, UCZELNI I REGIONU Prorektor PŁ ds. Rozwoju Uczelni prof. dr hab. inż. Piotr Szczepaniak.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
CENTRUM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Przemysław Sękalski.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej i organizacyjnej Władz Wydziału za lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Kształcenie września 2018.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Edmund Wittbrodt

Projekt „Inżynier Przyszłości” Cel Projektu IP 1.„Stworzenie nowoczesnej infrastruktury technicznej dla realizacji programu kształcenia Inżynierów Przyszłości w Politechnice Gdańskiej” (WA, WM, WOiO, CNMiKO) 2.Zmiana sposobu kształcenia na wszystkich wydziałach uczelni zgodnie z filozofią systemu CDIO (Inżynier Przyszłości) Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Edmund Wittbrodt

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Zadania Projektu (jakościowe, ilościowe) Inwestycje infrastrukturalne Kształcenie inżynierów przyszłości zgodnie z filozofią CDIO

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością CDIO – Conceive- Design-Implement- Operate KRK – Krajowe Ramy Kwalifikacyjne ECTS Label – europejski oceny system jakości edukacji

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Strategia EUROPA 2020 rozwój inteligentny rozwój zrównoważony rozwój sprzyjający włączeniu Przewidziano w niej też działania, jakie Europa musi podjąć, w tym budowanie Społeczeństwa Cyfrowego, do czego kluczowe są kompetencje informatyczne. Komunikat Komisji Europejskiej (2006) partnerstwo ze środowiskiem biznesowym kwalifikacje dla rynku pracy interdyscyplinarność i transdyscyplinarność

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością

Stworzenie nowoczesnej infrastruktury technicznej dla realizacji programu kształcenia Inżynierów Przyszłości w Politechnice Gdańskiej Kierownik projektu:Katarzyna Czarnecka koordynatorzy wydziałowi projektu (4 osoby zatrudnione na etacie) Nadzór na realizacją zadania: Marek Tłok – Kanclerz PG dyrektorzy administracyjni wydziałów, na których realizowane są inwestycje

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Składa się z 7 zadań: 1.Wydział Architektury – Laboratorium 3D 2.Wydział Architektury – poddasze Gmachu Głównego 3.Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość 4.Wydział Mechaniczny – nadbudowa piątej kondygnacji 5.Wydział Mechaniczny – Laboratorium Spawalnictwa oraz Laboratorium Obrabiarek i Procesów Technologicznych 6.Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa – Laboratorium Maszyn i Systemów Okrętowych 7.Wydział Mechaniczny – elewacja z modernizacją Łącznie roboty budowlane i zakup sprzętu: szacunkowy koszt wykonania robót budowlanych: tys. zł. szacunkowa koszt zakupu sprzętu: tys. zł.

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Dla projektu określone zostały wskaźniki produktu i rezultatu, zgodnie z Katalogiem wskaźników obowiązkowych WSKAŹNIKI PRODUKTU - Liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy – 0 (ekwiwalent pełnego czasu pracy); - Liczba projektów – 1 (szt.); - Liczba obiektów edukacyjnych wspartych w wyniku realizacji projektów (wybudowanych, przebudowanych, zmodernizowanych) – 6 (szt.); - w tym obiektów nowo wybudowanych – 1 (szt.); - Liczba uczelni, które wdrożyły kompleksowe rozwiązania w zakresie infrastruktury ICT w nauczaniu – 1 (szt.); - Liczba szkół wyższych doposażonych w aparaturę naukowo-badawczą na potrzeby dydaktyki – 1 (szt.); - Liczba obiektów zapewniających/ułatwiających dostęp dla osób niepełnosprawnych – 6 (szt.).

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością WSKAŹNIKI REZULTATU - Liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy – 0 (ekwiwalent pełnego czasu pracy) - Dodatkowa liczba miejsc dla studentów na wspartych kierunkach – 63 - w tym: WA (Arch. i urbanistyka – 15), WM (En-ka – 5, IMM – 5, MBM – 10, Mt – 5), WOO (Oceanotechnika – 10, En-ka – 5, Transport – 8) - Liczba studentów korzystających ze wspartej infrastruktury (os.) – w tym liczba studentów na kierunkach ścisłych i technicznych korzystających ze wspartej infrastruktury – Liczba studentów wykorzystujących utworzoną, w ramach projektów infrastrukturę ICT – w tym uczestniczących w kursach e-Learning (liczba użytkowników) (os.) – 3 472

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Zmiana sposobu kształcenia na wszystkich wydziałach uczelni zgodnie z filozofią CDIO Odpowiedzialni za wdrożenie: Prorektor ds. kształcenia – prof. Marek Dzida Prodziekani ds. kształcenia wydziałów Inżynierowie „Wymyślają-Projektują-Wdrażają-Eksploatują” złożone produkty i systemy we współczesnym otoczeniu technicznym opartym na działaniu zespołowym CDIO – system edukacji podkreślający podstawy działań inżynierskich opisanych w sekwencji działań C-D-I-O: bogaty w projekty studenckie uzupełnione praktykami w przemyśle bogaty w projekty studenckie uzupełnione praktykami w przemyśle charakteryzuje się aktywnym uczeniem się w zespole, tak w sali wykładowej, jaki w warsztatach/laboratoriach oraz precyzyjnym systemem oceny. charakteryzuje się aktywnym uczeniem się w zespole, tak w sali wykładowej, jaki w warsztatach/laboratoriach oraz precyzyjnym systemem oceny.

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Prof. Tony Wagner „Creating Innovators: The Making of Young People Who Will Change The World” uważa, że w kreowaniu innowatorów najważniejsze są: Współpraca, praca zespołowa (zamiast indywidualności) Nauczanie problemowo zorientowane i wielodyscyplinowe (zamiast specjalizacji) Uczenie się na doświadczeniu i błędach (zamiast obawiania się ryzyka) Kreowanie (zamiast konsumowania) Wewnętrzna motywacja, zabawa, pasja (zamiast zewnętrznego przymusu)

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Z badań dr Ruth Graham „The Challenge of Change Engineering Education for the 21-st Century”, dotyczących wprowadzania innowacji dydaktycznych w uczelniach, wynika: Uczelnie wdrażające skutecznie rewolucyjne innowacje w nauczaniu w proc. były do tego zmuszane przez poważne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne – słabą rekrutację, niską skuteczność nauczania, niski stopień „zatrudnialności” absolwentów, a także narzucone zmiany przepisów, restrukturyzację itp. Tylko w 5-10 proc. zmiany były zainicjowane przez kulturę innowacji i zbiorową odpowiedzialność wewnątrz instytucji Najczęściej inicjatorami zmian byli nauczyciele akademiccy pracujący wcześniej w przemyśle Nieskuteczne na dłuższą metę są kosmetyczne zmiany Ważniejszy dla powodzenia zmian jest nieformalny autorytet niż formalna pozycja i uprawnienia kierownika studiów (program leader)

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Grupy docelowe Studenci (ilu i jakich? czy tylko wg wskaźników rezultatu? czy np. 10% najlepszych?) Kadra (ile i którzy? może też 10% przekonanych o potrzebie zmian?) Otoczenie gospodarcze (ile i jakie firmy? projekty międzyuczelniane, międzywydziałowe oraz międzykierunkowe?) „Symulator lotów” „Twierdza Wisłoujście” „Elektroniczna kamizelka” Wykorzystanie dobrych i złych doświadczeń (WETI, WA, inne)?

CO JUŻ MAMY? Dobre praktyki: Wydział ETI prowadzi przedmiot o nazwie PROJEKT GRUPOWY na II stopniu studiów - dwa semestry + (często praktyka wakacyjna). 3-5 osobowe grupy wykonują PROJEKT POCHODZĄCY Z PRZEMYSŁU - oprogramowanie, urządzenie elektroniczne itp.

Dobre praktyki: na wielu wydziałach w ramach NIEKTÓRYCH PROJEKTÓW DYPLOMOWYCH powstają rzeczywiste obiekty techniczne – z perspektywy mojego wydziału najwięcej jest chyba entuzjastów samochodów, ale powstają także urządzenia medyczne (na kierunku IMM) oraz wiele projektów zespołowych na kierunku IM

Cechy ochotniczego wprowadzania idei CDIO nosi także aktywność entuzjastów studentów i ich opiekunów zrzeszonych w kołach naukowych International Dutch Open Solarboat Challenge 2011, Holland - WINNERS XXXI International Waterbike Regatta 2010 WINNERS

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Rada Projektu Inżynier Przyszłości (Pismo Okólne Rektora PG nr 8/2013, z dn ) „ Zadaniem Rady jest przygotowanie i wdrożenie na Politechnice Gdańskiej systemu kształcenia inżyniera przyszłości” 1. Edmund Wittbrodt – koordynator Rady 2. Michał Wasilczuk – zastępca koordynatora, Pełnomocnik Rektora ds. Realizacji Projektu CDIO Barbara Wikieł – przewodnicząca SKdsK 4. Marek Dzida – Prorektor ds. Kształcenia 5. Władysław Koc – Pełnomocnik Rektora ds. KRK, przewodniczący Zespołu ds. KRK 6. Bogdan Wiszniewski – dobre praktyki (WETI) 7. Agnieszko Błażko – dobre praktyki (WA) Beata Majkowska – przewodnicząca Zespołu ds. ECTS Label Marek Tłok – kanclerz, kierownik projektu ds. technicznych Katarzyna Czarnecka – kierownik projektu inwestycyjnego

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Działania niezbędne w zakresie: Regulacje prawne (Statut PG, Regulamin studiów na PG, Uchwały Senatu PG, programy kształcenia) Wygospodarowanie przestrzeni czasowej na samostudiowanie, uczenie się problemowo zorientowane, prace własne zespołowe (czy dla wszystkich, czy tylko dla wybranych?) Umożliwienie studiowania przedmiotów poza macierzystym wydziałem i poza macierzystą uczelnią Powiązania z otoczeniem gospodarczym dla rozwiązywania rzeczywistych problemów firm w ramach projektów zespołowych, a także możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych przez osoby z przemysłu Praca w zespołach projektowych wspieranych doradztwem (przewodnictwem) nauczyciela akademickiego Źródła finansowania „projektów zespołowych”: międzyuczelnianych, uczelnianych, wydziałowych, innych

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Podmioty odpowiedzialne za realizację zadań Rektor i Senat, a także dziekani i rady wydziałów, SKdsK Prorektor ds. kształcenia, prodziekani ds. kształcenia Zespół ds. CDIO, zespół ds. KRK, zespół ds. ECTS Label

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Zespół CDIO- inicjuje i określa cele oraz zadania związane z realizacją koncepcji CDIO na PG, z uwzględnieniem wszystkich wydziałów Zespół KRK- opiniuje i ocenia proponowane regulacje oraz podejmowane działania pod względem zgodności z KRK Zespół ECTS Label- opiniuje i ocenia zgodność proponowanych programów kształcenia z wymaganiami jakościowymi ECTS Label

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością SKdsK– realizuje działania związane z kształceniem wg koncepcji CDIO, w tym w szczególności: 1) przygotowuje i/lub opiniuje rozwiązania legislacyjne i organizacyjne związane ze zmianami w procesie kształcenia pod kątem realizacji koncepcji kształcenia „Inżynierów Przeszłości”; 2) jest forum do dyskusji i przekazywania informacji na temat nowych rozwiązań w zakresie kształcenia; 3) „przenosi” zadania na poszczególne wydziały poprzez prodziekanów ds. kształcenia; 4) przedstawia sprawozdania ze stanu realizacji zadań na poszczególnych wydziałach. Prorektor ds. Kształcenia – odpowiada za realizację działań związanych z kształceniem „Inżynierów Przyszłości” na Politechnice Gdańskiej, współpracując z prodziekanami ds. kształcenia poszczególnych wydziałów.

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Harmonogram: Grudzień 2013udzielenie odpowiedzi na postawione pytania i podjęcie stosownych decyzji, określenie niezbędnych zmian w regulacjach uczelnianych i programach kształcenia Czerwiec 2014wprowadzenie zmian w regulacjach przez Senat PG i rady wydziałów Październik 2014początek wdrażania kształcenia Inżynierów Przyszłości na podstawie przyjętych regulacji

Uniwersytet techniczny z wyobraźnią i przyszłością Dziękuję za uwagę