O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska
"Wyrażam zgodę na udostępnienie przedmiotowego materiału na zasadach licencji GNU Wolnej Dokumentacji wykonanej przeze mnie publikacji."
Źle wykorzystywany komputer może zaburzyć wiele sfer rozwoju dziecka: rozwój fizyczny rozwój psychiczny rozwój moralny rozwój społeczny rozwój intelektualny
Rozwój fizyczny Długotrwałe siedzenie w jednej pozycji może powodować bóle mięśni i kręgosłupa. Usztywnienie mięśni, zwłaszcza karku, skrzywienia kręgosłupa, nadwagę. Długotrwała praca przy monitorze może być przyczyną bólów głowy, szczypania i łzawienia oczu, a w konsekwencji prowadzić do osłabienia wzroku, zwłaszcza u dzieci. Długotrwały brak ruchu może wywołać stres.
Rozwój fizyczny Długotrwała praca przy komputerze prowadzi do nadwyrężenia mięśni nadgarstka, często powodującego chorobę objawiającą się drętwieniem palców, a następnie całych dłoni, aż w końcu dosięga barków. Sprawność rąk zmniejsza się tak, że wykonywanie prostych czynności jest problemem. Pole elektrostatyczne powstające w otoczeniu monitora powoduje dodatnią jonizację powietrza. Wskutek tego mikroskopijne cząstki kurzu uderzają o twarz człowieka wywołując reakcje alergiczne powodując podrażnienia.
Rozwój psychiczny Dzieci, które dużo czasu spędzają przed komputerem: Izolują się od innych : dzieci coraz częściej spędzają czas wolny „sam na sam” z komputerem, nie szukają kontaktu z innymi. Nie umieją komunikować się, zatracają związki emocjonalne. Żyją z dala od realnego świata, wypełniają czas czynnościami związanymi z grami, Internetem itp. Rozładowują wszystkie napięcia psychiczne w kontaktach z komputerem.
Zagrożenia moralne Dzieci mają łatwy dostęp do informacji pozbawionych wartości etycznych i takich, których posiadanie może okazać się dla nich groźne. Dzieci narażone są na przemoc w sieci, pornografię, prostytucję itp.
Rozwój społeczny Często zanika samodyscyplina. Dzieci emocjonalnie stronią od grupy. Dzieci nie mają możliwości komunikacji i kompromisu, oraz publicznego prezentowania swoich umiejętności. Często ich zachowania stają się nieetyczne.
Rozwój intelektualny Następuje zubożenie języka, zanika umiejętność wypowiadania się. Dzieciom brakuje własnych pomysłów, powielają pomysły innych, następuje ograniczenie wyobraźni. Słabo wypowiadają się, następuje ograniczenie zdolności wyrażania swoich uczuć przez mowę. Mają słabą koncentrację uwagi.
Rada dla rodziców: Komputer jest dobrem, z którego należy rozsądnie korzystać, to znaczy: limitować czas spędzany przy komputerze, zwracać uwagę na treści płynące z komputera, dbać o prawidłowo ustawione stanowisko komputerowe oraz o jego oświetlenie.
Dla dobra dziecka: rodzice powinni kontrolować nie tylko czas spędzany przez ich dziecko przy komputerze, ale również treści, z jakimi zapoznaje się ono przy pomocy komputera.
Mamo, tato … Nie zostawiaj przy komputerze dzieci samych sobie. Interesuj się tym, jak długo i w jakie gry grają. Podsuwaj dzieciom gry rozwijające osobowość oraz programy edukacyjne. Organizuj swemu dziecku także inne formy spędzania wolnego czasu, które zapewnią dziecku harmonijny rozwój
Pamiętaj również o bezpieczeństwie higienie pracy swego dziecka Ustaw prawidłowo komputer swojego dziecka, Pamiętaj, że komputer to urządzenie podłączone do prądu, Wietrz systematycznie pomieszczenie, gdzie ustawiony jest komputer, Pamiętaj o podkładkach pod nadgarstki, Pamiętaj o przerwach podczas pracy, z komputerem, gimnastyce ciała i oczu.