Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Postulaty Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w sprawie uczenia się przez całe życie Ireneusz Górecki, Prezes Zarządu Warszawa, 18 grudnia 2012 roku.
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Instytut Badań Edukacyjnych
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z FUNDUSZY UE.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Eksperciecvet.org.pl Przegląd działań zrealizowanych przez Krajowy Zespół Ekspertów ECVET w 2015 r. Stan wdrażania ECVET w Polsce Warszawa 10 grudnia 2015.
Zanim zaczniemy mierzyć wartość kapitału ludzkiego jakość kapitału ludzkiego – perspektywa europejska 1.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów ECVET

Znaczenie polityki na rzecz uczenia się przez całe życie Procesy zachodzące na współczesnym rynku pracy wymuszają takie podejście do uczenia się, które uwzględnia całe życie człowieka, lifelong learning Adaptacja do zmieniających się technologii decyduje o pozycji osoby na rynku pracy, ale też decyduje o sukcesie przedsiębiorstw. Ma również wpływ na tempo rozwoju krajowych gospodarek. Czy państwo powinno się angażować w obszar uczenia się przez całe życie?

Europejski kontekst prac W latach 2000–2002, w dokumentach Unii Europejskiej przedstawiono wypracowane uzgodnienia dotyczące tworzenia europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie Ważnym narzędziem ułatwiającym państwom członkowskim UE realizację polityki na rzecz uczenia się przez całe życie mają być Europejska Rama Kwalifikacji i krajowe ramy kwalifikacji proces boloński, proces kopenhaski zalecenia: w sprawie ERK, ECVET, EQAVET, Walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego

Krajowy kontekst prac  Niewiele osób dorosłych w Polsce podejmuje się inwestowania w kapitał ludzki. (Ta sytuacja nie uległa zmianie od 2004 roku, mimo kilkunastokrotnego wzrostu nakładów. Dotychczasowa polityka subsydiowania szkoleń się nie sprawdziła).  Niewielu (w porównaniu z krajami UE-15) pracodawców finansuje szkolenia swoim pracownikom  Dlaczego: bariery związane z funkcjonowaniem systemu kwalifikacji

Dlaczego?  brakuje łatwo dostępnej informacji o kwalifikacjach możliwych do uzyskania w naszym kraju – o instytucjach uprawnionych do ich nadawania oraz warunkach, które osoba ucząca się musi spełnić, by określoną kwalifikację zdobyć;  brakuje łatwo dostępnej informacji o potrzebach pracodawców w zakresie kompetencji i kwalifikacji w krótkim i średnim okresie  w wielu przypadkach jakość oferty edukacyjnej nie jest w dostateczny sposób powiązana z potrzebami rynku pracy oraz osób uczących się

Dlaczego?  nie istnieje system akredytacji instytucji sektora pozaformalnego, w efekcie uczący się i pracodawcy nie są w stanie ocenić jakości usługi szkoleniowej ex-ante  brakuje powszechnego systemu walidacji - rozpoznawania kompetencji zdobywanych poza systemem formalnym, np. w toku wykonywania pracy (mimo że ich wartość często jest wyższa od efektów uczenia uzyskanych w ramach edukacji formalnej).

Jako ważny czynnik stymulujący rozwój kraju nasz system kwalifikacji wymaga modernizacji, której istotą powinno być większe uelastycznienie, uporządkowanie oraz zintegrowanie różnych podsystemów

Zmiany w krajowym systemie kwalifikacji będą polegać na:  wdrożeniu Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) oraz Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK),  przyjęciu ogólnych zasad dotyczących zapewniania jakości kwalifikacji,  uspójnieniu pojęć i terminologii  rozszerzeniu możliwości akumulowania i przenoszenia osiągnięć. Integracja Krajowego Systemu Kwalifikacji

 Wdrożenie PRK i ZRK będzie następowało ewolucyjnie.  W ZRK będą ujęte wszystkie kwalifikacje nadawane w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego.  Nie wszystkie kwalifikacje funkcjonujące w Polsce zostaną włączone do ZRK. Integracja Krajowego Systemu Kwalifikacji (II)

 ułatwienie zdobywania kwalifikacji w różny sposób, w dowolnym miejscu i czasie,  powszechne przyjęcie efektów uczenia się jako podstawowej kategorii w systemie kwalifikacji, opis kwalifikacji  powszechne przyjęcie standardów w zakresie zapewniania jakości kwalifikacji,  znaczące rozszerzenie możliwości walidacji efektów uczenia się nabywanych poza systemem formalnym Spodziewane efekty integracji (I)

 ułatwienie dostępu do wiarygodnej informacji o kwalifikacjach możliwych do uzyskania w Polsce, o instytucjach uprawnionych do ich nadawania oraz warunkach, które osoba zdobywająca kwalifikację musi spełnić  usprawnienie procesu rekrutacji pracowników dzięki łatwiejszej identyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które będą potwierdzane przez wiarygodne mechanizmy walidacji;  ułatwienie mobilności pracowników na polskim i europejskim rynku pracy, przez zwiększenie rozpoznawalności nadawanych w Polsce dyplomów, świadectw i certyfikatów. Spodziewane efekty integracji (II)

Polska Rama Kwalifikacji

Zapisy dotyczące budowy w Polsce ram kwalifikacji znajdują się w wielu dokumentach rządowych, m.in. w kolejnych Krajowych Programach Reform ( i ) oraz w Strategii Rozwoju Kraju Nad przygotowaniem i wdrożeniem Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) Polska pracuje od 2008 r.

Polska Rama Kwalifikacji jest efektem pracy pracy bardzo wielu ludzi. Opracowywano kolejne wersje, które były przedmiotem szerokich konsultacji. Finalna wersja projektu która powstała w 2012 roku definiuje 8 poziomów. PRK wraz z opisem procesu modernizacji systemu kwalifikacji w Polsce została przedstawiona w „Raporcie referencyjnym”

Zasadniczą częścią „Raportu referencyjnego” jest odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do ERK. „Raport ” został przyjęty przez Komitet ds. Europejskich (Rady Ministrów) w dniu 15 maja 2013 roku Polska przedstawiła go Grupie Doradczej przy Komisji Europejskiej w Brukseli w dniu 29 maja 2013 roku.

PRK jest wspólnym układem odniesienia dla kwalifikacji nadawanych w Polsce Poziomy PRK odniesione są do poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji Oryginalnym polskim rozwiązaniem jest wyodrębnienie w PRK dwóch rodzajów charakterystyk, które różnią się szczegółowością opisu i dziedziną do której się odnoszą.

Charakterystyki I stopnia mają charakter uniwersalny. Dotyczą one efektów uczenia się na wszystkich poziomach i odnoszą się do edukacji ogólnej, wyższej i zawodowej Charakterystyki Ii stopnia odnoszą się albo do edukacji ogólnej, albo do kształcenia i szkolenia zawodowego, albo do kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego

Charakterystyki poziomów PRK I i II stopnia mogą być „rozwijane” w charakterystyki III stopnia w sektorowych ramach kwalifikacji Charakterystyki poziomów w ramach sektorowych odnoszą się do węższych zakresowo grup kwalifikacji występujących w danym „sektorze” (branży, obszarze kształcenia)

Polska Rama Kwalifikacji

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ