Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003"— Zapis prezentacji:

1 UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003
Janusz Sierosławski Instytut Psychiatrii i Neurologii Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003 EUROPEJSKI PROGRAM BADAŃ ANKIETOWYCH W SZKOŁACH NA TEMAT UŻYWANIA ALKOHOLU I NARKOTYKÓW ESPAD

2 Wprowadzenia Wzrost rozmiarów zjawiska picia napojów alkoholowych wśród młodzieży szkolnej w Polsce Narastanie problemu narkotyków w skali kraju Zróżnicowanie terytorialne zarówno co do rozmiarów zjawiska, jak i jego charakteru - dane ogólnopolskie często nie są dobrym przybliżeniem sytuacji lokalnej czy regionalnej Potrzeba monitorowania problemu alkoholu i narkotyków w skali regionalnej

3 Cel badań Badania ankietowe w szkołach dostarczają informacji o rozpowszechnieniu eksperymentalnego i okazjonalnego używania substancji psychoaktywnych ESPAD - ogólnopolskie badanie ankietowe zrealizowane w maju-czerwcu 1995 r., 1999 r. oraz 2003 r. wśród uczniów dwóch roczników - wiek: lat i lat w ramach międzynarodowego projektu badawczego Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie losowej w maju i czerwcu 2003 r. Celem badania była ocena rozmiarów zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży szkolnej

4 Metoda W 2003 roku badanie zrealizowano na próbie losowej młodzieży III klas gimnazjów i II klas szkół ponadgimanzjalnych W badaniu zastosowano wystandaryzowany kwestionariusz do samodzielnego wypełniania przez uczniów W ankiecie pytano o osobiste doświadczenia z każdą z substancji osobno wymieniając ich nazwy W badaniu zadbano o zapewnienie anonimowości zarówno na poziomie pojedynczych uczniów jak i całych szkół

5 Przedmiot badań Rozpowszechnienie picia Wzory picia
Rozmiary zjawiska nietrzeźwości Rozpowszechnienie używania substancji nielegalnych Ocena dostępności substancji legalnych i nielegalnych Postawy wobec różnych substancji psychoaktywnych Problem narkotyków jako przedmiot prezentacji

6 Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku lat, którzy używali poszczególnych środków chociaż raz w swoim życiu Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii

7 Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku lat, którzy używali poszczególnych środków chociaż raz w swoim życiu Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii

8 Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali przetworów konopi:

9 Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy używali przetworów konopi:

10 Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali amfetaminy:

11 Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy używali amfetaminy:

12 Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Rozpowszechnienie picia wódki i palenia konopi wśród uczniów w wieku lat w czasie ostatnich 30 dni przed badaniem Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii

13 Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku lat, którzy uznali poszczególne substancje za bardzo łatwe do zdobycia Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii

14 Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku lat, którzy uznali poszczególne substancje za bardzo łatwe do zdobycia Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii

15 Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy otrzymali propozycje substancji w czasie 12 miesięcy

16 Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy otrzymali propozycje substancji w czasie 12 miesięcy

17 Podsumowanie W grupie młodzieży w wieku lat wzrost rozpowszechnienia używania konopi i stabilizacja w przypadku innych substancji W grupie młodzieży w wieku lat wzrost rozpowszechnienia używania większości substancji Picie nadal pozostaje znacznie bardziej rozpowszechnionym problemem niż sięganie po substancje nielegalne Wzrost dostępności substancji w ocenach badanych – większy w ocenach starszej młodzieży


Pobierz ppt "UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003"

Podobne prezentacje


Reklamy Google