Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Volvo Polska Kadry dla Biznesu Jak pozyskać i zatrzymać w firmie dobrych pracowników Bożena Michońska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Volvo Polska Kadry dla Biznesu Jak pozyskać i zatrzymać w firmie dobrych pracowników Bożena Michońska."— Zapis prezentacji:

1 Volvo Polska Kadry dla Biznesu Jak pozyskać i zatrzymać w firmie dobrych pracowników Bożena Michońska

2 Volvo Polska Volvo Polska we Wrocławiu Volvo BusVolvo Compact Equipment Volvo ITVolvo Business Services Volvo Parts Volvo Logistics

3 Volvo Polska Volvo CE Volvo Busestest hall Volvo IT VBS

4 Volvo Polska Programy retencyjne – działania chwili czy długofalowe planowanie

5 Volvo Polska Rok 2005/2006/2007 Wysoka fluktuacja Zaskoczenie Brak standardów postępowania Brak dostatecznej wiedzy nt. przyczyn odejść Jednoczesne wzrosty zatrudnienia 2006: BC – 400 WC : BC – 650 WC Materiał dostępny tylko podczas prezentacji

6 Volvo Polska Zbieranie danych Analiza danychPlany działań T u r n o v e r i n c I d e n t s h a n d l I n g 1. Mapa ryzyk 2. Exit Interview 1. Konsolidacja danych 2. Prezentacje dla Mgmtu 1. Doskonalenie systemów 2. Działania jednostkowe Proces Turnover Control

7 Volvo Polska Wiodąca Przyczyna Odejść Volvo Polska ogółem -przykład- 7 Exit Interview – draft

8 Volvo Polska Pierwsza Przyczyna Odejść Volvo Polska ogółem -przykład- 8 Exit Interview – draft

9 Volvo Polska Risk Map NoNoName Employ ment date - from Positi on Additio nal skills How difficult to recruit How difficul t to train Impact on busine ssColorPo/HiPo Turnover risk Com ment 1ANNA ADAM ALEKS 3328HiPoLow 4MARCIN 1225 Medium 5IGOR PAWEŁ 1225N/aLow 7GRZEGORZ 1113N/aLow 8ANNA 2237HiPoMedium 9JAROSŁAW 3339PoMedium 10BOGDAN 2338 Low

10 Volvo Polska Szczegółowe plany działań TO MAKE RETENTION AS A COMPANY PRIORITY Description of problemActions recommendationResponsibleWhen Volvo loses too many employees with 3-6 years of work record. This may affect the morale of the other workers. It also means the loss of organizational knowledge and skills (statistical analysis). 1.To assure back-up of employees knowledge – to invest in Production School (resources – training offices, trainers) ASW44 - Cost of data base included in HR budget 2. Risk map implementation for WC and key positions within BC group - once a month review scores of risk HR/BMMnow To analyze the problem of personnel turnover in Volvo (to use more detailed information for statistics) 1. To improve turnover analyses included:HR - Statistics regarding turnover and salary for different professions - Statistics with total number of employees and number of workers employed in each year - The translations of percentages into numbers and the opposite - information where people go when they leave Volvo - How many people left (% of those we hired) - Turnover per teams/leaders

11 Volvo Polska Wybrane aktywności z planów retencyjnych VPL Warsztaty retencyjne dla menedżerów Doskonalenie procesu rekrutacji warsztaty rekrutacyjne dla średniej i liniowej kadry managerskiej Zmiana podejścia do systemu szkoleń (obowiązkowe DC – Akademia Przywództwa Volvo Way) Zmiana systemu wynagradzania nowy system dla BC związany z budowaniem śceżek karier zwązanym z poziomami umiejętności Zmiany w systemach ocen Badanie satysfakcji pracowniczej – VGAS – praca z red teams

12 Volvo Polska % odpowiedzi zwrotnych od pracowników oraz index satysfakcji ESI Porównanie rezultatów z lat Badanie Satysfakcji Pracownika Volvo Group Attitude Survey Answers in % ESI in %

13 Volvo Polska Sytuacja w Europie i na świecie

14 Volvo Polska Zapotrzebowanie na pracowników Niemcy – Stowarzyszenie Inżynierów Niemieckich (2006) zgłosiło brak inżynierów na koniec roku 2006 Szwecja – SCB (2007) szacuje, że w 2020 r. zabraknie inżynierów UK – Konfederacja Przemysłowców Wlk. Brytanii (2006) oświadczyła, że wysoko rozwinięte gałęzie przemysłu będą potrzebowały do roku 2014 ok. 2.4 milliona nowych pracowników by uzupełnić luki kompetencyjne. Jednocześnie, w ostatnim roku tylko 32,000 absolwentów uzyskało tytuły naukowe w dziedzinie fizyki, inżynierii czy technologii.

15 Volvo Polska Badania zainteresowania młodych ludzi MST (Source: ROSE, 2005) Relevance of Science Education (ROSE) International comparative research project meant to shed light on factors of importance to the learning of science and technology – as perceived by the learners Lead by Professor Svein Sjoberg at the University of Oslo Target population is students towards the end of secondary school (age 15) At least 650 students have been asked in the 34 countries that have responded

16 Volvo Polska Liczba aplikacji na studia techniczne Data source: Eurostat (2007) Chart: AB Volvo (2007)

17 Volvo Polska Jak pozyskać dobrych pracowników Jak zatrzymać dobrych pracowników Jak być atrakcyjnym dla pracowników Perspektywa Volvo

18 Volvo Polska Przygotowywać do zawodu we własnym zakresie - Produkcyjne Centrum Treningowe

19 Volvo Polska Łowić i rozwijać talenty Rozmowa Pracownik - Menedżer -Moje indywidualne cele biznesowe - Mój Indywidualny Plan Rozwoju Przeglądy Menedżmentów wszystkich Biznesów - obejmuje wszystkie poziomy organizacji - Decyzje Prezydenta - Poziom globalny - Koncepcja Leader Sourcing

20 Volvo Polska January - February Personal Business Plan Career Development Plan – Short & Long term 360 for target groups in connection to PBP/CDP (March – May) Assessment & Development Centers for Group High Potentials Midterm follow-up: Personal Business Plan August - September HR Board in BEC Preparations for AB Volvo Presidents Review (September – October) Self-managed learning 6-9 months program The Edge September - December Presidents Review March – June Management Reviews in local management teams The Edge Self Managed Learning Diversity Training Assessment & Development Centres Corporate Projects Roczny cykl przeglądu potencjałów February Volvo Group Dialogue

21 Volvo Polska Przygotowywać sukcesorów Business Area President Q: Qualified/Ready now +1: Need 1 more year experience +2: Need 2 more years experience Will retire or re-assign within 12 months. No turnover expected within 12 months Key Position Name, age 1. Potential Successor Q 2. Potential Successor Potential Successor +2 Key Position Name, age Key Position Name, age 1. Potential Successor Potential Successor Potential Successor Potential Successor Q 2. Potential Successor Q 3. Potential Successor Potential Successor Potential Successor Potential Successor +2 Next Step/Position BA President Next Step/positionNext Step/Position Group High Potential

22 Volvo Polska Zapraszać studentów i absolwentów szkół średnich na praktyki 22 Program Praktyk VIT uczestników Programu Praktyk 7 zatrudnionych /64% efektywności/ uczestników Programu Praktyk 12 zatrudnionych /48% efektywności/ uczestników Programu Praktyk 14 zatrudnionych /44% efektywności/

23 Volvo Polska Współpracować z uczelniami w różnych obszarach - przykład - Kurs iSeries – Politechnika Wrocławska – Wydział Podstawowych Problemów Techniki (2005) IT Days – Politechnika Wrocławska, Politechnika Opolska, Uniwersytet Wrocławski (2006, 2007) Wsparcie w realizowaniu projektów w ramach kursu Projektowania systemów informatycznych – Politechnika Wrocławska – Wydział Informatyki i Zarządzania (2006, 2007) Kurs z testowania (6 wykładów) – Uniwersytet Wrocławski – Instytut Informatyki (2007) Praktyczne zastosowanie ITIL w Volvo (wykład) - Uniwersytet Wrocławski – Instytut Informatyki (2008)

24 Volvo Polska Volvo Programs Seminars Management Team Development Program Management Development Programs (Potential Leaders, Induction, Basic MP, Senior MP) OD Program Project Training/Project Management Employee Development Training Modules. 250 Modules Induction Program. Central and Local Doctor of Engineering. Post University programs (10-50) Trainee Program (5-9) Diploma Work (100) COOP- Cooperative Education (25) VAC Internal Engineering Program (20) Summer Trainees (120) Volvo Aero Industrial High School (32) PRAO-Work Study Program (125) Project. Hand Shake & Aktiv Site Visits (400) Najlepsze praktyki w ramach koncernu Volvo - Volvo Aero Other tailored programs according to needs Scientists University/College High School / Upper Secondary School Nine-year Compulsory School

25 Volvo Polska Pozyskiwać pracowników z rynku Kampanie rekrutacyjne Kierunek - praca Przystanek – Volvo Cel 2006: Zatrudnić 200 pracowników produkcyjnych w ciągu 4 mcy

26 Volvo Polska Metody poszukiwania BC w 2006/2007 Road show – autobus Volvo odwiedził 17 miejsc w regionie Dolnego Śląska /information desk about job opportunities/ Targi pracy (lokalne) Ogłoszenia w prasie Punkty informacyjne /stendy/ w centrach handlowych Ogłoszenia i spotkania w lokalnych biurach pracy Plakaty, banery, ulotki (ze wzorem aplikacji) Kampania medialna /artykuły w gazetach, spoty informacyjne w radio oraz lokalnej TV/

27 Volvo Polska Efekty: 5000 aplikacji Ok. 700 kandydatów zaproszonych na testy 206 osób – zatrudnionych Z utworzonej bazy aplikacji korzystaliśmy kolejny rok Efekt możliwy do osiągnięcia dzięki: Niestandardowemu podejściu do procesu rekrutacji Dobraniu sprawdzonego rekrutera jako partnera

28 Volvo Polska Jak za naszymi granicami radzą sobie inni.. II Doroczne Forum Zarządzania Ludźmi w Przemyśle Samochodowym Wiedeń, styczeń 2008

29 Volvo Polska Najczęściej sygnalizowane problemy 1.Fluktuacja Rosja, Czechy, Indie, Chiny poziom 20% do 50% 2. Wojna o talenty

30 Volvo Polska *The Boston Consulting Group: Przyszłość HR w Europie – Kluczowe wyzwania do 2015, Boston głównych wyzwań HR w najbliższej przyszlosci*: Zarządzanie Talentami Zarządzanie populacją Zarządzanie brakiem zdolności i wiedzy Zarządzanie starzejącymi się pracownikami Tworzenie Organizacji Uczących się Zarządzanie równowagą między pracą a życiem prywatnym Zarządzanie zmianą i transformacja kulturową

31 Volvo Polska Najwyższy priorytet dla Volvo Polska RETENCJA Najbliższe plany

32 Volvo Polska Obszary działań BenefityRozwój Świadomość menedżerów Proces

33 Volvo Polska Rozwój 1.Planowanie karier Wdrożenie Planu Rozwoju Osobistego (PDV) Rozwój kompetencji w perspektywie 3, 5, 10 lat - nowy system wynagrodzen oparty na kwalifikacyjnej gradacji stanowisk Praca z liderami (Leader sourcing) 2.Poszukiwanie nowych możliwosci podnoszenia kompetencji Projekty globalne Networking Mentoring i Coaching Indywidualne budżety treningowe Doskonalenie wewnętrznej Akademii Przywództwa Wykorzystanie wiedzy z organizacji - warsztaty

34 Volvo Polska Benefity 1.Opieka Medyczna Dzisiaj - przychodnia medyczna tylko dla pracowników – jutro – dla ich rodzin? 2.Sport Dzisiaj – tereny rekreacyjne wokół Fabryki – - Jutro – karty Klubów Fitness z opcją rodzinną?

35 Volvo Polska Budowanie świadomości menedżerów Regularne raporty wyników Exit Interview i innych badań fluktuacji Warsztaty HR dla kadry menedżerskiej wszystkich szczebli: retencja rekrutacja ocena efektywności pracownika prawo pracy Cele premiowe dla menedżerów obniżenie % fluktuacji podniesienie liczby godzin szkoleniowych na pracownika Wdrożenie Mapy ryzyk i pomoc w jej wykorzystaniu Wsparcie w pracy nad wynikami Ankiety Satysfakcji Pracowniczej (VGAS)

36 Volvo Polska Mierniki naszej efektywności 1.Obniżenie % fluktuacji w określonych grupach docelowych 2.Wewnętrzna mobilność pomiędzy grupami docelowymi 3.Realizacja współczynnika ilości godzin szkoleniowych na pracownika w wyznaczonych grupach docelowych 4.Staż pracy w określonych grupach docelowych 5.Koszt aktywności retencyjnych w przeliczeniu na pracownika

37 Volvo Polska Aby wszystkie działania retencyjne odniosły skutek musimy dostarczać wartości zarówno naszym pracownikom jak i ich rodzinom VOLVO FAMILY

38 Volvo Polska Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Volvo Polska Kadry dla Biznesu Jak pozyskać i zatrzymać w firmie dobrych pracowników Bożena Michońska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google