Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dobre i złe nawyki żywieniowe. Prawidłowe żywienie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych będących.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dobre i złe nawyki żywieniowe. Prawidłowe żywienie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych będących."— Zapis prezentacji:

1 Dobre i złe nawyki żywieniowe

2 Prawidłowe żywienie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych będących : - źródłem energii niezbędnej do utrzymania podstawowych procesów życiowych i aktywności fizycznej ( węglowodany, tłuszcze ) – materiałem budulcowym używanym do budowy nowych i odbudowy zużytych komórek ( białka, związki mineralne, woda – czynnikami regulującymi wszelkie procesy życiowe ( witaminy, związki mineralne).

3 Choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia: - choroby układu krążenia ( zawał, nadciśnienie, udary mózgu), – niektóre choroby nowotworowe, - otyłość, nadwaga, - niedobory wysokości i masy ciała u dzieci i młodzieży, - opóźnienie wzrastania i dojrzewania fizjologicznego dzieci i młodzieży, - niektóre choroby układu trawiennego, - cukrzyca, - osteoporoza, - niedokrwistość z niedoboru żelaza, - miażdżyca, - awitaminozy ( choroby spowodowane niedoborem witamin), – próchnica zębów,

4 Złe nawyki żywieniowe: * nieregularne spożywanie posiłków * długie przerwy między posiłkami * przejadanie się * jedzenie między posiłkami np. paluszków, chipsów, słodyczy * nie jedzenie śniadania * jedzenie w pośpiechu, w stresie * jedzenie kolacji tuż przed snem * przesalanie potraw * zbyt duże spożycie cukru, słodyczy, tłuszczów zwierzęcych * zbyt duże spożycie używek: kawy, mocnej herbaty i alkoholu

5 Zasady zdrowego żywienia *Spożywaj 4-5 posiłków, przerwy między nimi 3,5- 4 godz. * W przerwach między posiłkami nie jedz. * Nie przejadaj się. * Kolację jedz min. 2 godz. przed snem. * Ograniczaj słodycze – dozwolone kilka razy w tygodniu, oraz sól. * Jedz różnorodne produkty, dostosowane do sezonu i możliwości finansowych. * W każdym głównym posiłku (I i II śniadanie, obiad, kolacja) spożywaj produkt białkowy pochodzenia zwierzęcego np. ser, mięso, ryby, jaja, mleko, wędlinę.

6 * Przynajmniej w dwóch posiłkach jedz produkty nabiałowe: mleko, sery, jogurt, kefir. * Warzywa i owoce jedz przynajmniej w 3 posiłkach, a w jednym na surowo; - razem ponad 1\2 kg (dziennie). * Codziennie spożywaj przynajmniej jeden produkt będący dobrym źródłem błonnika tj. np. razowe pieczywo, kasze, soję, groch, fasolę. * Stosuj różne techniki sporządzania potraw: gotowanie, smażenie, duszenie, pieczenie. * Pij 1,5-2 litrów płynów dziennie np. soków, wody mineralnej. * Spożywaj max 3-4 jajka tygodniowo uwzględniając te, które znajdują się w potrawach. * Spożywaj posiłki w miłej rodzinnej atmosferze przy estetycznie nakrytym stole

7 Recepta na zdrowie prof. Stanisława Bergera - 5 U Pierwsze U – urozmaicenie Drugie U – uregulowanie Trzecie U – umiar Czwarte U – unikanie Piąte U – uprawianie sportu I jeszcze jedno U- Uśmiechaj się

8 Ankieta Człowiek i jego zdrowie

9 Odpowiedz na pytania zawarte w kwestionariuszu. Za każdą odpowiedź „tak” otrzymasz 1 punkt, za odpowiedź „nie” – 0 punktów. Policz, ile punktów uzyskałeś, a dowiesz się, czy Twoja dieta jest prawidłowa Czy prawie codziennie dodajesz cukru do jedzenia i napojów? Czy prawie każdego dnia spożywasz produkty, które zawierają cukier? Czy solisz jedzenie? Czy zazwyczaj pijesz więcej niż trzy filiżanki herbaty dziennie? Czy palisz papierosy? Czy częściej niż dwa razy w tygodniu spożywasz potrawy smażone? Czy częściej niż dwa razy w tygodniu spożywasz produkty typu fast food? Czy częściej niż dwa razy w tygodniu spożywasz czerwone mięso? Czy często spożywasz produkty, które zawierają dodatki spożywcze i konserwanty? Czy częściej niż dwa razy w tygodniu jesz czekoladę i słodycze? Czy mniej niż jedna trzecia twojej diety składa się ze świeżych owoców i warzyw? Czy pijesz mniej niż 300 ml czystej wody dziennie? Czy zazwyczaj jesz biały ryż, pieczywo i mąkę zamiast produktów nieoczyszczonych? Czy pijesz mniej niż 0,5 l mleka dziennie? Czy przeciętnie jesz więcej niż trzy kromki pieczywa dziennie? Czy w twojej diecie znajdują się używki?

10 odpowiedzi 0 – 4 pkt. – Jesteś niewątpliwie osobą dbającą o zdrowie i drobne niedociągnięcia w tym zakresie nie będą rzutowały na Twój stan zdrowia.Jesteś na dobrej drodze do długiego i zdrowego życia. 5 – 8 pkt. – Jesteś na właściwej drodze, ale musisz być trochę bardziej rygorystyczny.Zobaczysz, że się lepiej poczujesz. Z niektórych potraw musisz zrezygnować całkowicie! 9 – 13 pkt. – Twoja dieta nie jest prawidłowa i będziesz musiał wprowadzić pewne zmiany, aby móc dojść do pełni zdrowia. Zobaczysz, że niektóre z Twoich złych nawyków zmienią się, kiedy odkryjesz smaczniejsze i zdrowsze odpowiedniki ulubionych pokarmów. 14 – 16 pkt. – Nie ma możliwości, żebyś odżywiał się tak jak teraz i pozostał w dobrym zdrowiu. Spożywasz zbyt dużo produktów niezdrowych.

11 prezentacja powstała na podstawie podręcznika „Zasady Żywienia” do nauki zawodów kucharz, technik żywienia, kelner Dziękuję za uwagę mgr Beata Słabkowska


Pobierz ppt "Dobre i złe nawyki żywieniowe. Prawidłowe żywienie polega na systematycznym dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych będących."

Podobne prezentacje


Reklamy Google