Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych."— Zapis prezentacji:

1 PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

2 Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych do utrzymania zdrowia i wszystkich funkcji organizmu.

3 W zależności od swych podstawowych funkcji, składniki odżywcze dzielą się na: Energetyczne: węglowodany, tłuszcze, Budulcowe: białko, składniki mineralne, kwasy tłuszczowe, Regulujące: witaminy, składniki mineralne,

4 Piramida Zdrowego Żywienia

5 DIETA ZBILANSOWANA Nie istnieje produkt spożywczy, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Tylko wykorzystanie wielu różnych składników pozwala na właściwe zbilansowanie diety.

6 Odżywianie się według zbilansowanej diety zarówno pod kątem odżywczym, jak i energetycznym jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Pomaga nam czuć się lepiej i faktycznie zapobiega niektórym poważnym chorobom.

7 Rozkład posiłków w ciągu dnia I wariant – 5 posiłów II wariant – 4 posiłki PosiłekProcent dobowego zapotrzebowani a na energię 1. Śniadanie % 2. II śniadanie15 -20% 3. Obiad35 – 40% 4. Podwieczorek5 – 10% 5. Kolacja % PosiłekProcent dobowego zapotrzebowania na energię 1. Śniadanie % 2. II śniadanie15 -20% 3. Obiad35 – 40% 4. Kolacja15 – 20%

8 ZALECANA LICZBA PORCJI SPOŻYWANYCH W CIĄGU DNIA PRODUKTYPRZYKŁADY JEDNEJ PORCJI Mięso i jego zamienniki; 1-3 porcji dziennie g chudego mięsa 2/3 szklanki fasoli 1-2 jajka Mleko i jego przetwory; Dzieci 9 – 13 lat porcji dziennie Młodzież lat Dorośli szklanka mleka 1 kubek jogurtu ½ szklanki twarogu Warzywa i owoce; 5 – 10 porcji dziennie 1 ziemniak ½ szklanki szpinaku 1 jabłko Produkty zbożowe; 5 – 12 porcji dziennie 1 kromka chleba, 1 rogalik lub kajzerka, 1 szklanka makaronu,

9 BMI= masa ciała [ kg ]: wysokość 2[ m 2]

10 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA 1. DBAJ O RÓŻNORODNOŚĆ POSIŁKÓW. 2. BĄDŹ AKTYWNY RUCHOWO. 3. PRODUKTY ZBOŻOWE POWINNY BYĆ GŁÓWNYM ŻRÓDŁEM KALORII. 4. SPOŻYWAJ CODZIENNIE MLEKO I JEGO PRZTWORY. 5. MIĘSO SPOŻYWAJ Z UMIAREM. 6. SPOŻYWAJ CODZIENNIE DUŻO WAŻYW I OWOCÓW. 7. OGRANICZAJ SPOŻYCIE TŁUSZCZÓW, SZCZEGÓLNIE ZWIERZĘCYCH. 8. OGRANICZ SPOŻYCIE CUKRU I SŁODYCZY. 9. OGRANICZAJ SPOŻYCIE SOLI. 10. UNIKAJ UŻYWEK.

11 Normy zapotrzebowania na energię dla młodzieży w wieku lat w Polsce opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia WiekMasa ciała (kg) Aktywność fizyczna Mała (kcal/dobę) Umiarkowana (kcal/dobę) CHŁOPCY lat lat lat DZIEWCZĘTA lat lat lat


Pobierz ppt "PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google