Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych."— Zapis prezentacji:

1 PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

2 Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych do utrzymania zdrowia i wszystkich funkcji organizmu.

3 W zależności od swych podstawowych funkcji, składniki odżywcze dzielą się na: Energetyczne: węglowodany, tłuszcze, Budulcowe: białko, składniki mineralne, kwasy tłuszczowe, Regulujące: witaminy, składniki mineralne,

4 Piramida Zdrowego Żywienia

5 DIETA ZBILANSOWANA Nie istnieje produkt spożywczy, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Tylko wykorzystanie wielu różnych składników pozwala na właściwe zbilansowanie diety.

6 Odżywianie się według zbilansowanej diety zarówno pod kątem odżywczym, jak i energetycznym jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Pomaga nam czuć się lepiej i faktycznie zapobiega niektórym poważnym chorobom.

7 Rozkład posiłków w ciągu dnia I wariant – 5 posiłów II wariant – 4 posiłki PosiłekProcent dobowego zapotrzebowani a na energię 1. Śniadanie20 - 25% 2. II śniadanie15 -20% 3. Obiad35 – 40% 4. Podwieczorek5 – 10% 5. Kolacja10 -15 % PosiłekProcent dobowego zapotrzebowania na energię 1. Śniadanie20 - 25% 2. II śniadanie15 -20% 3. Obiad35 – 40% 4. Kolacja15 – 20%

8 ZALECANA LICZBA PORCJI SPOŻYWANYCH W CIĄGU DNIA PRODUKTYPRZYKŁADY JEDNEJ PORCJI Mięso i jego zamienniki; 1-3 porcji dziennie 50 -100g chudego mięsa 2/3 szklanki fasoli 1-2 jajka Mleko i jego przetwory; Dzieci 9 – 13 lat 2 - 3 porcji dziennie Młodzież 14 -18 lat 3 - 4 Dorośli 2 - 3 1 szklanka mleka 1 kubek jogurtu ½ szklanki twarogu Warzywa i owoce; 5 – 10 porcji dziennie 1 ziemniak ½ szklanki szpinaku 1 jabłko Produkty zbożowe; 5 – 12 porcji dziennie 1 kromka chleba, 1 rogalik lub kajzerka, 1 szklanka makaronu,

9 BMI= masa ciała [ kg ]: wysokość 2[ m 2]

10 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA 1. DBAJ O RÓŻNORODNOŚĆ POSIŁKÓW. 2. BĄDŹ AKTYWNY RUCHOWO. 3. PRODUKTY ZBOŻOWE POWINNY BYĆ GŁÓWNYM ŻRÓDŁEM KALORII. 4. SPOŻYWAJ CODZIENNIE MLEKO I JEGO PRZTWORY. 5. MIĘSO SPOŻYWAJ Z UMIAREM. 6. SPOŻYWAJ CODZIENNIE DUŻO WAŻYW I OWOCÓW. 7. OGRANICZAJ SPOŻYCIE TŁUSZCZÓW, SZCZEGÓLNIE ZWIERZĘCYCH. 8. OGRANICZ SPOŻYCIE CUKRU I SŁODYCZY. 9. OGRANICZAJ SPOŻYCIE SOLI. 10. UNIKAJ UŻYWEK.

11 Normy zapotrzebowania na energię dla młodzieży w wieku 10-19 lat w Polsce opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia WiekMasa ciała (kg) Aktywność fizyczna Mała (kcal/dobę) Umiarkowana (kcal/dobę) CHŁOPCY 10-123519002150 lat3719502200 3920002250 4221002350 13-154722002500 lat5023002600 5323502650 5524002750 5624502750 5925002850 16-186025502900 lat6527003050 7028003200 DZIEWCZĘTA 10-123517502000 lat3718002050 3918502100 4219002150 13-154519502200 lat5020502300 5321002350 5521502400 16-186022002600 lat6523002600


Pobierz ppt "PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE. Prawidłowe odżywianie jest to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substancji potrzebnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google