Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DOBRA DIETA DLA UCZNIA. Jedzenie zalecane dla uczniów : Zaspokaja potrzeby rosnącego organizmu Służy zachowaniu zdrowia Zapewnia dobre samopoczucie Pomaga.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DOBRA DIETA DLA UCZNIA. Jedzenie zalecane dla uczniów : Zaspokaja potrzeby rosnącego organizmu Służy zachowaniu zdrowia Zapewnia dobre samopoczucie Pomaga."— Zapis prezentacji:

1 DOBRA DIETA DLA UCZNIA

2 Jedzenie zalecane dla uczniów : Zaspokaja potrzeby rosnącego organizmu Służy zachowaniu zdrowia Zapewnia dobre samopoczucie Pomaga osiągać dobre wyniki w nauce

3 Składniki odżywcze : substancje, które są niezbędne jako źródło energii, budulec lub czynnik regulujący procesy życiowe, bez nich niemożliwe jest funkcjonowanie organizmu białka tłuszcze witaminy składniki mineralne węglowodany

4 Składniki antyodżywcze -to substancje, które nie mają dla organizmu żadnej wartości i utrudniają wykorzystanie składników odżywczych np.barwniki, konserwanty, stabilizatory

5 Składniki pokarmowe szczególnie ważne w diecie młodzieży: - Białko - zwierzęce - roślinne Węglowodany - błonnik Składniki mineralne - wapń - magnez - żelazo Witaminy

6 Różnorodność produktów roślinnych i zwierzęcych w diecie zapewnia prawidłowe wykorzystanie białka.

7 WĘGLOWODANY JAKO ŹRÓDŁO ENERGII DLA ORGANIZMU

8 POŻĄDANE ŹRÓDŁA WĘGLOWODANÓW: Produkty naturalne nieprzetworzone: -warzywa i owoce -nasiona roślin strączkowych -soki z surowych warzyw i owoców -ziarna zbóż -kasza z pełnego ziarna -ryż brązowy, pieczywo pełnoziarniste

9 BEZWARTOŚCIOWE PRODUKTY WĘGLOWODANOWE - cukier -słodycze -ciastka -jasne pieczywo -oczyszczona kasza -biały ryż

10 ZNACZENIE TŁUSZCZÓW TŁUSZCZE – dostarczają energii NNKT (roślinne oraz rybie) –działanie p- zapalne w organizmie są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

11 Składniki mineralne istotne dla dzieci i młodzieży Sód, potas, chlor, wapń, magnez -uczestniczą w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu i utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej Wapń, fosfor, magnez, fluor, Siarka -budulec tkanek układu kostno-stawowego i zębów Żelazo, miedź, kobalt - niezbędne do wytwarzania krwinek czerwonych i hemoglobiny

12 Produkty szczególnie ważne w diecie młodzieży: Warzywa: -głównie surowe -o kolorze zielonym (zawierające chlorofil) -kwaszone -pozostałe Owoce -przede wszystkim sezonowe -surowe Produkty zbożowe nie- rafinowane Kasze -jaglana -gryczana, krakowska ryż brązowy

13 Produkty szczególnie ważne w diecie młodzieży c.d. –Ryby -nie hodowlane -tłuste -tuńczyk, łosoś, sardynka Oliwa i oleje tłoczone na zimno Warzywa strączkowe: -soja -soczewica -fasola, groch, cieciorka Orzechy, migdały, nasiona Kefiry i jogurty naturalne

14 Witaminy I prowitaminy błonnik Makro, mikroelementy Substancje fitochemiczne Warzywa i owoce Bogate w karoten Bogate w witaminę C Inne warzywa i owoce Bardzo cenne pod względem wartości odżywczej są zielone warzywa liściaste: Szpinak, sałata, szczaw, jarmuż, cykoria,(obfitują w kwas foliowy, dostarczają również żelaza, potasu, miedzi, manganu, witaminy E i K).

15 Produkty niewłaściwe w diecie ucznia Fast- foodyProdukty wędzone, konserwy, k Tłuszcze przetworzone Słodkie napoje Sól Białe pieczywo Cukier i słodycze

16 Bezpieczny poziom spożycia alkoholu nie dotyczy dzieci i młodzieży Każda dawka alkoholu obniża sprawność psychofizyczną i przyczynia się do strat w zakresie zdrowia WOLĘ ZDROWIEJ!

17 Stosując się do zasad zdrowego odżywiania Dokonujemy wyboru najbardziej wartościowych produktów Jednocześnie wykluczamy z diety te produkty, które uznajemy za bezwartościowe i niepotrzebne

18 Spróbuj wpisać te produkty w odpowiednich miejscach do piramidy (poniżej) Jak często uprawiasz sport? Co jesz codziennie? Co jesz 2-3 razy w tygodniu? Co 1 raz w tygodniu? Co 2-3 razy w miesiącu?

19

20 ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA Dbaj o różnorodność spożywanych produktów Unikaj nadwagi i otyłości Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych i soli. Zrezygnuj ze słodyczy, zastąp je owocami Jedz 5 razy dziennie warzywa i owoce, to dobre źródło witamin! Najlepszym napojem jest woda. Pij przynajmniej 4 szklanki wody dziennie! Przed wyjściem z domu pamiętaj o zjedzeniu śniadania! Nie zapominaj też o drugim śniadaniu! Spożywaj produkty zbożowe pełnego przemiału. Kanapki najlepsze są z ciemnego pieczywa! Dbaj o mocne kości! Jedz orzechy i pestki! Jedz często ryby, jajka i drób, rzadziej wędliny. Pamiętaj o codziennej aktywności fizycznej, nie zastępuj jej siedzeniem przed komputerem i telewizorem


Pobierz ppt "DOBRA DIETA DLA UCZNIA. Jedzenie zalecane dla uczniów : Zaspokaja potrzeby rosnącego organizmu Służy zachowaniu zdrowia Zapewnia dobre samopoczucie Pomaga."

Podobne prezentacje


Reklamy Google