Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DOPALACZE NOWE WYZWANIE KOMPETENCJE SZKOŁY SZKOŁA INFORMUJEUDZIELA POMOCY PROWADZI WCZESNĄ PROFILAKTYKĘ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DOPALACZE NOWE WYZWANIE KOMPETENCJE SZKOŁY SZKOŁA INFORMUJEUDZIELA POMOCY PROWADZI WCZESNĄ PROFILAKTYKĘ."— Zapis prezentacji:

1

2 DOPALACZE NOWE WYZWANIE

3 KOMPETENCJE SZKOŁY SZKOŁA INFORMUJEUDZIELA POMOCY PROWADZI WCZESNĄ PROFILAKTYKĘ

4 „Dopalacze” – czyli nowe narkotyki To produkty o zróżnicowanym składzie, które łączy jedna wspólna cecha: zawierają substancje psychoaktywne działające na układ nerwowy człowieka w podobny sposób do dotychczas znanych narkotyków. Substancje te są zarówno produkowane przez człowieka (czyli syntetyczne), jak i pozyskiwane z roślin. „Dopalacze” zawierają niezwykle groźne substancje dla zdrowia i życia osoby, która je zażyje. Mimo tego, że na ich opakowaniach widnieje napis: „Produkt nie jest przeznaczony do spożycia”, właśnie z taką intencją jest sprzedawany. W grupie „dopalaczy” znajdują się substancje o różnym działaniu. Możemy je podzielić na trzy typy: 1) o działaniu pobudzającym, 2) o działaniu halucynogennym oraz 3) o działaniu reklamowanym jako zbliżony do marihuany. Większość „dopalaczy” charakteryzuje się tym, że już w niewielkich dawkach działają na ośrodkowy układ nerwowy (czyli na mózg). Dlatego bardzo łatwo można je przedawkować, co prowadzi do poważnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego i psychicznego, a nawet śmierci.

5 JEŚLI TYLKO ZNAJDZIESZ TAKIE ŚRODKI U SWOJEGO DZIECKA, NATYCHMIAST REAGUJ!  Najpopularniejsze nazwy  SPICE  SENSE  DEVILS  MOCARZ  CHERRY  KOSIARZ  SZTYWNY MISZA  PAPIEREK LAKMUSOWY

6 Prawdziwa historia Dopalacze spróbowałem w wieku 15 lat, po raz pierwszy nie zrobiło to na mnie szczególnego wrażenia, wcześniej paliłem trawę. Pisząc „dopalacze” mam na myśli syntetyczne cannabinole. Każdy narkotyk ma swoje lustrzane odbicie w dopalaczach. Według mnie dopalacze niczym się nie różnią od narkotyków poza tym, że są legalne i jeszcze nie wiadomo jakie szkody w organizmie mogą spowodować. Dopalacze mają to do siebie że efekt „odurzenia” trwa krótko i co chwile (pół godziny) trzeba dopalać, aby pożądany efekt się utrzymywał. W przypadku dopalaczy tych, które się pali jest tak, że na początku jest jak po marihuanie, ale po 2-3 dopaleniach człowiek się męczy, ma poczucie wyczerpania, idzie spać, budzi się co pół godziny, żeby znowu dopalić. Człowiek w ciągu na tym szajsie przestaje być człowiekiem, staje się „Żywym Trupem”. Najgorsze jest to że nie można przestać, a potem strach, popaprane myśli…może pójść się wyhuśtać. Pierwszy raz od 7 miesięcy jestem czysty… może nauczę się żyć normalnie.

7 DLACZEGO? ODMAWIARYZYKUJE,,…niech mnie ktoś zaakceptuje!”,,…czy to coś złego?”,,…nudzę się, spróbuję…”,,…mam poczucie bezpieczeństwa… ”,,…jestem kochana… ”

8 Drogi Rodzicu!  Mów, ale i słuchaj, staraj się zrozumieć!  Ustal reguły i proste zasady!  Nagradzaj, bo dziecko trzeba chwalić!  Organizuj wspólny czas!

9 Po czym poznać, że dziecko zażywa dopalacze? Rozpoznanie zatrucia dopalaczami jest bardzo trudne. Objawy są różne i zależą od rodzaju zażytej substancji. Mogą to być: gorączka, pobudzenie psychoruchowe, bezsenność i nadmierna wesołość lub – przeciwnie – smutek i poczucie pustki, nudności i wymioty, zawroty głowy, bełkotliwa mowa i splątanie, agresja, nietrzymanie moczu i kału, podwyższone ciśnienie i przyspieszone tętno. Najgroźniejszym skutkiem zażycia dopalaczy są zawał serca i udar mózgu. Reakcja ze strony rodziców powinna być natychmiastowa, szczególnie, gdy dziecko straci świadomość i nie ma już z nim kontaktu. UWAGA! Zmiany świadomości powodowane używaniem „dopalaczy” zwiększają ryzyko niebezpiecznego wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może spowodować skutki śmiertelne.

10

11 Co robić, gdy podejrzewasz, że dziecko ma kontakt z dopalaczami?  zacznij działać, problem sam się nie rozwiąże;  dowiedz się jak najwięcej o substancjach psychoaktywnych;  ustal reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegaj;  okazuj miłość i zainteresowanie swojemu dziecku;  korzystaj ze wsparcia;  nie usprawiedliwiaj nieobecności w szkole;  nie wstydź się i nie ukrywaj problemu  szukaj specjalistycznej pomocy.

12 Gdzie szukać pomocy?  – Ogólnopolskiego Telefonu Zaufania Narkotyki Narkomania, który czynny jest w godzinach od 16:00-21:00 oraz Antynarkotykowej Poradni Internetowej, działającej pod adresem  – pod tym numerem anonimowo i bezpłatnie każdy młody człowiek może uzyskać pomoc i wsparcie. Eksperci pomagają też rodzicom i nauczycielom (linia dostępna codziennie w godzinach 12:00 – 22:00, pomoc online dostępna na  – bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzależnienia, depresja, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, pomoc online dostępna pod adresem

13 W prezentacji wykorzystano:  grafikę oferta śmierci, grafika do artykułu,,Recepta na udane wakacje bez dopalaczy”  grafikę dopalacze ABC narkotyków dla rodziców i pedagogów - Kryzysowo.pl  materiały pochodzące z kampanii społecznej Narkotyki? To mnie nie kręci!www.dopalaczeinfo.pl  Plakat Pierwsza Pomoc  Dopalacze niszczą życie - film ostrowskiej grupy PaT Produkcja: Ostrowska Grupa PaT „Uzależnieni od Teatru”


Pobierz ppt "DOPALACZE NOWE WYZWANIE KOMPETENCJE SZKOŁY SZKOŁA INFORMUJEUDZIELA POMOCY PROWADZI WCZESNĄ PROFILAKTYKĘ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google