Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Okręgowy Inspektorat Pracy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Okręgowy Inspektorat Pracy"— Zapis prezentacji:

1 Okręgowy Inspektorat Pracy
Program informacyjny PIP dla pracodawców dot. przeciwdziałania negatywnym skutkom przeciążenia psychicznego i stresu w pracy Okręgowy Inspektorat Pracy

2 Zakres działania PIP: nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (...) analizowanie przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych (...) udzielanie porad i informacji technicznych w zakresie eliminowania zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników (...).

3 Skutki zdrowotne stresu
Natychmiastowe: wyczerpanie fizyczne i psychiczne oraz dolegliwości somatyczne Odległe: nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego bóle mięśni karku, barków, okolicy krzyżowo - lędźwiowej kręgosłupa owrzodzenie układu pokarmowego, zespół nadwrażliwego jelita depresja, nerwica choroby infekcyjne zwiększone ryzyko choroby nowotworowej inne.

4 Koszty ekonomiczne stresu
spadek efektywności i wydajności pracy opór pracowników przed zmianą i nowymi zadaniami zwiększenie absencji w pracy utrata motywacji i zainteresowania pracą - „wypalenie zawodowe” zwiększenie fluktuacji pracowników większa ilość błędów, pomyłek omijanie przepisów, wewnętrznych regulaminów, poleceń, zasad bezpieczeństwa wypadki przy pracy.

5 Program informacyjny PIP
Grupa docelowa: pracodawcy Miejsce: cały kraj Czas trwania: kwiecień - grudzień 2007 r. Cel: dostarczenie pracodawcom wiedzy pozwalającej na: identyfikację przyczyn stresu zastosowanie właściwych metod przeciwdziałania.

6 Materiały informacyjne
PROBLEM STRES W PRACY ________ ________ _______ ________ przyczyny stresu w pracy skutki zdrowotne i ekonomiczne stresu pracownicy z grup ryzyka rady dla pracodawców.

7 www.pip.gov.pl objawy stresu * fazy stresu *
przyczyny stresu w pracy * kwestionariusz do oceny psychospołecznych warunków pracy * zarządzanie stresem * „dobre praktyki” dla pracodawców * podstawy prawne * .

8 Wizyta inspektora pracy w przedsiębiorstwie
ankieta dla pracodawcy (znajomość przyczyn stresu, jego poziomu i stosowanych środków zapobiegawcze przedsiębiorstwie) pomiar i ocena psychospołecznych warunków pracy (zainteresowani).

9 Podsumowanie nadmierny stres jest obecny w pracy (24-40% pracowników)
powoduje natychmiastowe oraz odległe w czasie skutki zdrowotne, ekonomiczne i społeczne jest wynikiem niedopasowania wymagań pracy i możliwości człowieka dysponujemy narzędziami do jego pomiaru znamy sposoby jego redukcji (P + O) zapobieganie mu jest możliwe i może się opłacać.

10 KILKA RAD DLA PRACODAWCY
Dobre praktyki KILKA RAD DLA PRACODAWCY (...) wyraźnie sprecyzuj obowiązki poinformuj o nich pracowników oczekuj wykonania pracy adekwatnej do godzin pracy informuj pracowników o celach oraz efektach ich pracy poinformuj pracowników o tym, na jakie wsparcie mogą liczyć z Twojej strony poinformuj pracowników o zachowaniach niedopuszczalnych w Twoim zakładzie oraz o przyjętych sposobach reagowania nie zapominaj o sobie - pamiętaj że oprócz tego że jesteś szefem, jesteś też człowiekiem jak każdy inny Powrót

11 Podstawy prawne art. 94 Kodeksu pracy [Podstawowe obowiązki pracodawcy] art. 943 Kodeksu pracy [Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi] art. 226 Kodeksu pracy [Informowanie o ryzyku zawodowym] Powrót

12 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Okręgowy Inspektorat Pracy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google