Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development."— Zapis prezentacji:

1 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development Fund Specyfika promocji gospodarczej na rynku Malezji

2 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Gospodarka Malezji w roku 2013 i 2014 Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne: PKB na 1 mieszkańca (ppp tys. USD)- 16,5 (30 mln mieszkańców) PKB (dynamika %)- 5,6 (6,0) Rachunek obr. bieżących (mld USD)- +19,6(+9,2 est.) Inflacja (%)- 2,1 (3,2) Bezrobocie (%)- 2,8 (3,1) Średni kurs wymiany MYR / PLN- 0,73 (1,05) Współpraca z zagranicą: Eksport (mld USD)- 228,5(234,1 ) Import (mld USD)- 205,9(208,7) BIZ (mld USD)- 12,1 (10,7) Najważniejsi odbiorcy (%): Singapur (14), Chiny (12), Japonia (11), UE (10), USA (8), Tajlandia (5), Hongkong (5), Indie (4), Australia (4) Towary w eksporcie (%): elektronika i elektrotechnika (33), paliwa mineralne (20), olej palmowy (8), chemiczne (7), maszyny (4), sprzęt optyczny (3) Najważniejsi dostawcy (%): Chiny (14), Singapur (12), UE (11), Japonia (9),USA (8), Tajlandia (6), Indonezja (6), Tajwan (5). Towary w imporcie: elektronika (28), paliwa (12), stal (9), chemiczne (9), maszyny (9), pojazdy (6), żywność (6), sprzęt pomiarowy (5).

3 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Czynniki atrakcyjne dla firm zagranicznych: uzależnienie od wymiany towarowej z zagranicą (firmy globalne z MY); relatywnie niskie koszty funkcjonowania firm – Malezja vs. Singapur; wysokie rezerwy walutowe (120 mld USD na koniec 2014 r.) – 9 m. importu; stosunkowo niski poziom taryfowej ochrony celnej (0-5%); zachęty do inwestycji w produkcję i wytwórczość oraz w nowe technologie; przyjazne prawo podatkowe; bardzo dobra infrastruktura komunikacyjna, internetowa, energetyczna; położenie korzystne dla działań w całym ASEAN; brak wymogów wizowych dla większości krajów; wielokulturowość, powszechność jęz. angielskiego podstawowe kryterium biznesu – opłacalność ekonomiczna; zapotrzebowanie na usługi techniczne i posprzedażne; rynek towarów luksusowych (milionerzy), pogłębianie się rynku zbytu; rynek centrów handlowych; Charakterystyka rynku Malezji – Pros

4 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Trudności w dostępie do rynku dla firm z UE: rozbudowany system regulacji i licencji importowych w niektórych sektorach; pozataryfowa ochrona rynku – problemy z WTO, FTAs, TPP; preferencje dla firm lokalnych, w tym tzw. Bumiputra; ograniczenia w dostępie do rynku usług (21 sektorów); wzrastająca dominacja islamu – „halal’izacja” norm i certyfikacji importowych; zamówienia publiczne – dowolność w ogłaszaniu i wyborze, brak bezpośredniego dostępu dla firm zagranicznych; przywiązanie do znanych marek światowych (czytaj: wysokie koszty wprowadzenia nowych produktów na rynek), powiązania „klubów biznesowych” i władzy – ukryty wysoki poziom korupcji; preferencje długoterminowego wiązania się z rynkiem, tradycje współpracy; rynek nasycony, powiązany regionalnie (Singapur, Chiny, Tajwan, Tajlandia); zagrożenie cyber-przestępczością, nielegalne przepływy finansowe; rynek „obrazu, a nie tekstu” ; IPR – świetne ramy prawne, brak egzekwowania prawa; Charakterystyka rynku Malezji – Cons

5 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Wymiana towarowa Polski z Malezją na tle ASEAN (mln USD) HANDEL ZAGRANICZNY POLSKA – ASEAN 2012-2014 KRAJ 201220132014 EKSPORTIMPORTEKSPORTIMPORTEKSPORT % % w ASEAN IMPORT % BN BRUNEI0,020,016,800,011,00 150,050,02221 PH FILIPINY51,98144,0054,47148,61102,261886,1250,25168 ID INDONEZJA121,94626,19140,73701,60148,911068,9789,68110 KH KAMBODŻA3,12136,651,86145,103,742010,2233,00159 LA LAOS0,3310,100,3511,751,073060,066,8758 MY MALEZJA195,78689,97310,22661,74190,55 6111,5981,20146 MM MYANMAR1,233,324,173,6021,155081,310,72297 SG SINGAPUR488,01810,37734,11952,38841,4511450,3917,0196 TH TAJLANDIA167,28946,12182,101 049,73188,9510411,3877,7784 VN WIETNAM157,69819,88147,581 029,11173,2911810,41 296,95113 ASEAN OGÓŁEM1 187,384 186,611 582,404 803,651 671,35106100,05 363,54111 CHINY 2 119,6619 446,882 251,0010623 289,53120 INDIE 491,181 465,16550,631121 711,20117 Uwaga: Singapur – ok. 30% polskiego eksportu trafia potem do Malezji

6 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Wymiana towarowa Polski z Malezją 2014 Eksport z Polski: narzędzia i przyrządy (38,9% eksportu), kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne (12,8%), produkty i przetwory mleczne, substancje białkowe, artykuły zbożowe (16,4%), maszyny i urządzenia elektryczne (11,5%), wyroby gumowe (3,8%), żeliwo i stal (2,7%), papier i wyroby papiernicze (2,3%), tworzywa sztuczne (1,6%), produkty farmaceutyczne (1,5%), meble i artykuły wyposażenia wnętrz (1,0%). Import z Malezji: urządzenia mechaniczne (65,6%) z dominującym udziałem maszyn liczących i podzespołów elektronicznych, głównie procesorów i podzespołów sterujących, urządzenia mechaniczne (12,1%), kauczuk i wyroby z kauczuku (6,2%), pojazdy nieszynowe, części i akcesoria (1,9%) oraz przyrządy, narzędzia, aparaty optyczne (1,9%).

7 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Charakterystyka dotychczasowych relacji: od 2010 r. Malezja jednym z najważniejszych partnerów Polski w ASEAN (stały wzrost współpracy, w tym wzrost eksportu z Polski od 2007 r.); realna wartość wymiany o ok. 30-40% większa – obrót przez kraje trzecie; dominacja obrotu wewnątrzkorporacyjnego – 50% eksport, 80% import, stosunkowo niewielki udział MŚP w handlu, małe zróżnicowanie struktury; polskie usługi – ok. 12 mln USD (2014 r.); brak wzajemnych, istotnych inwestycji – Polska bardziej aktywna na tym polu; praktycznie brak problemów gospodarczych do rozwiązania na szczeblach politycznych; słabe kontakty organizacji przedsiębiorców - praktycznie brak; ciągle wzajemne postrzeganie krajów w dawnych kategoriach, m.in. „cień” kontraktów zbrojeniowych; traktowanie Malezji, jako „rynku ostatniej szansy” - wiele kontaktów jednorazowych, zainteresowanie okresowe, brak konsekwencji działań po stronie polskich przedsiębiorców - tylko nieliczne firmy planują długoterminową obecność na tym rynku. Wymiana towarowa Polski z Malezją

8 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Perspektywiczne dziedziny rozwoju współpracy gospodarczej Polski z Malezją Ochrona środowiska, „zielone” technologie – energia ze źródeł odnawialnych, gospodarka odpadami, największe targi w regionie, pojazdy elektryczne; Innowacyjne technologie, biotechnologia, R&D – Malezja centrum nowych technologii w ASEAN, priorytet rozwoju gospodarczego tego kraju, otwarcie na współpracę; IT i elektronika – inteligentne systemy zarządzania budynkami, systemy i urządzenia alarmowe, e-learning, programy edukacyjne; Żywność i artykuły rolno-spożywcze - Malezja importerem skład. spożywczych i żywności gotowej, nowe możliwości– od lipca 2011 MZR w RP posiada prawo certyfikowania Halal w eksporcie do MY, rosnący eksport z Polski żywności gotowej (30 mln USD); Kosmetyki i towary luksusowe – rosnący poziom zamożności społeczeństwa, „shopping” sportem narodowym, kwestie prestiżu; Farmaceutyki i sprzęt medyczny - Malezja centrum usług medycznych i wellness; Ropa i gaz – usługi, uszczelki, mierniki, wyposażenie platform wiertniczych, ratownictwo; Sprzęt bezpieczeństwa i ochrony, przemysł obronny – współpraca naukowo-techniczna, dostawy sprzętu i urządzeń, szkolenia;

9 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Rynek dobrze rozwinięty, z wyborem w każdej kategorii cenowej, z dominującym udziałem marek kosmetyków znanych w skali światowej; Konsumpcja kosmetyków na poziomie ponad 1,6 mld MYR rocznie (ok. 0,5 mld USD), przy stałym wzroście 10-13%, produkt must-have; Import kosmetyków do Malezji wyniósł 710 mln USD w 2013 i 760 mln USD w 2014; Najbardziej popularne marki: Estee Lauder, Lancome, Shiseido, Clarins, L’Oreal, Avon, Cosway, Maybelline, Sasa, Roche (wielkość sprzedaży); Główne kraje pochodzenia kosmetyków z importu: Stany Zjednoczone, Tajlandia, Japonia, Francja, Indonezja, Japonia i Chiny. Import za pośrednictwem Hongkongu, Singapuru, Tajwanu; Popyt na kosmetyki do: wybielania skóry (whitening), odmładzania (anti-ageing), odżywiania i nawilżania, wzmacniania (firming i anti-cellulite), likwidacji tkanki tłuszczowej, relaksacji, aromaterapii oraz ochrony UV; Dystrybucja: supermarkety, domy towarowe (OTC i własne butiki), apteki, sklepy specjalistyczne, sprzedaż multilevel, franszyza; Promocja: bezpośrednia, bloggers, media społecznościowe, zagraniczne czasopisma; Zerowa stawka importowa, podatek GST 6%, wymogi labellingu i notyfikacji. Rynek kosmetyków w Malezji

10 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Sektor detaliczny żywności i napojów ocenia się na 15,69 mld USD i szacuje się jego wzrost do 21,17 mld USD w 2015 r. Rosnący rynek usług żywnościowych 4,9 – 5,5 mld USD (wzrost o ok. 7% rocznie); Import żywności do Malezji - 14,2 mld USD w 2014 r.; Rosnący eksport, dążenie do samowystarczalności w produkcji warzyw i owoców; Przyzwyczajenia smakowe (bardzo ważne!), tradycyjne, uwarunkowania religijne oraz obyczajowe, to główne determinanty rynku spożywczego; Żywność dominująca na rynku, to żywność azjatycka (85-90%). Większość wymiany handlowej i importu także dotyczy żywności azjatyckiej, pochodzącej z krajów regionu; Produkty przynależne do szeroko pojętej kuchni „zachodniej”, to stosunkowo niewielki segment rynku ograniczony do największych miast; Wysoki import mączek, krochmali, proszków jajecznych, mleka i serwatki w proszku oraz mięsa do dalszego przetwórstwa (mięso głównie spoza UE); Ograniczenia w dostępie do rynku (certyfikacja halal, procedury weterynaryjne, licencje importowe); Szanse w tzw. żywności uniwersalnej, zdrowej oraz niewielkie ilości żywności niszowej; Udział w targach, promocje w marketach – kluczem do rynku. Rynek żywności w Malezji

11 Specyfika promocji w Malezji Udział w targach i wystawach branżowych pozostaje najbardziej skuteczną metodą promocji i nawiązywania kontaktów w Malezji, Ważna jest strategia długoterminowa i konsekwencja prowadzenia działalności promocyjnej, udział w tych samych wystawach w kolejnych latach, wielokrotne spotkania, utrwalanie świadomości możliwości współpracy z obu stron, utrzymywanie bieżącego kontaktu, Praca organiczna na rzecz promocji konkretnego produktu lub firmy - prezentacje dla kierownictwa organizacji branżowych, firm, decydentów ds. zakupów rządowych to pierwszy krok do dalszych rozmów, Budowa networking’u, poszukiwanie agentów miejscowych – bardzo ważny element funkcjonowania na rynku, w wielu przypadkach (np. sprzęt obronny, dostęp do zamówień i grantów) – jedyny skuteczny, członkostwo w klubach biznesowych, organizacjach, izbach itp. Szerokie zastosowanie IT w promocji – strony internetowe, portale społecznościowe, YouTube, telefony komórkowe, kodowanie QR itp. Uwzględnienie specyfiki kulturowej, etnicznej i religijnej Brak sprawdzonych baz danych o przedsiębiorcach lokalnych - konieczność weryfikacji Nie sprawdzają się – ogólne seminaria i konferencje (małe zainteresowanie, minimalna obecność), publikacje w prasie codziennej, misje gospodarcze o tematyce ogólnej, rządowe komisje mieszane lub konsultacje (Malezja nie stosuje w ogóle takiej formy współpracy). Ze względu na fakt, że w Malezji biznes oparty jest przede wszystkim na opłacalności ekonomicznej i tradycji współpracy, wizyty oficjalne mają generalnie małe znaczenie, ale są dobrze widziane jako element dodatkowego wsparcia wizerunkowego np. przy misjach gospodarczych na targi branżowe, tam gdzie przewiduje się np. dialog ministrów (wtedy oczekiwane są wystąpienia w panelach).

12 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur Zainteresowanie przedsiębiorców Malezją 2014 Q6. Udział w misjach na targi branżowe

13 Project co-financed by the European Union from European Regional Development Fund www.kualalumpur.trade.gov.pl


Pobierz ppt "Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kuala Lumpur 20 kwietnia 2015 Project co-financed by the European Union from European Regional Development."

Podobne prezentacje


Reklamy Google