Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pokolenie Reż. Andrzej Wajda Rok Prod. 1954. Debiutancki film Andrzeja Wajdy nosi wyraźne piętno ideologii komunistycznej i prezentuje zmanipulowaną wersję

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pokolenie Reż. Andrzej Wajda Rok Prod. 1954. Debiutancki film Andrzeja Wajdy nosi wyraźne piętno ideologii komunistycznej i prezentuje zmanipulowaną wersję"— Zapis prezentacji:

1 Pokolenie Reż. Andrzej Wajda Rok Prod. 1954

2 Debiutancki film Andrzeja Wajdy nosi wyraźne piętno ideologii komunistycznej i prezentuje zmanipulowaną wersję historii. Film nakręcony na podstawie powieści Bohdana Czeszko pod tym samym tytułem. Zdjęcia rozpoczęły się w roku 1954 wprawdzie już po śmierci Stalina, ale na długo przed XX zjazdem KPZR, rozpoczynającym odwilż. Powieść proletariacka była więc powieścią słuszną i młody absolwent szkoły filmowej mógł rozpocząć zdjęcia

3 Obsada Stach Tadeusz Łomnicki Mundek Roman Polański Jasio Krone Tadeusz Janczar Dorota Urszula Modrzyńska

4 Stach (Tadeusz Łomnicki) żyje na przedmieściach Warszawy. Za namową matki, rozpoczyna pracę w warsztacie stolarskim. Nawiązuje kontakt z lewicową organizacją podziemną, Gwardią Ludową. Z entuzjazmem podejmuje walkę z Niemcami, pełen nadziei na zwycięstwo i mającą po nim nastać sprawiedliwość społeczną.

5 Janek (Tadeusz Janczar). Mimo pozorów, nie chce zabijać, nie chce angażować się w walkę. Odmawia pomocy zbiegłemu z ogarniętego powstaniem getta, przyjacielowi. Ostatecznie jednak decyduje się dołączyć do Stacha i ginie podczas akcji w getcie.

6 Dorota (Urszula Modrzyńska), kierowniczka polityczna oddziału Gwardii Ludowej. Między nią a Stachem zawiązuje się romans, jednak po pierwszej wspólnej nocy Urszula zostaje areztowana przez gestapo.

7

8 Film opowiada o odpowiedzialności, poświęceniu i ofierze ponoszonej przez młodych, lewicujących Polaków w obliczu drugiej wojny światowej. Reżyser ukazuje ludzi kilkunastoletnich, stawianych przed dramatycznymi wyborami, których muszą dokonywać często w ekstremalnych sytuacjach.

9 W ciężkich warunkach wojny młodzi chłopcy kradną węgiel z przejeżdżających przez Warszawę niemieckich transportów kolejowych. W trakcie jednej z takich prób Kostek, kolega Stacha, zostaje zastrzelony przez wartownika.

10 Ranny Stach udaje się do pobliskiego baru. Tam spotyka Sekułe, który załatwia mu prace w stolarni.

11 Za namową matki, rozpoczyna pracę w warsztacie stolarskim Berga. Zakład wykonuje zlecenia dla armii niemieckiej.

12 Działa tam komórka Armii Krajowej. Chłopak nie przystaje jednak do AK.

13 Zaprzyjaźnia się z robotnikiem Sekułą, związanym z komunistyczną Gwardią Ludową. Sekuła wyjaśnia chłopakowi istotę kapitalistycznego wyzysku i mobilizuje go do nauki.

14 Stach zainspirowany przemówieniem Doroty, szuka kontaktu z Gwardią Ludową. Sekuła informuje go o spotkaniu członków Gwardii Ludowej.

15 Poznaje młodego stolarza z Dorotą, aktywistką Związku Walki Młodych.

16 Pod wpływem dziewczyny Stach wstępuje do związku. Składa przysięgę, próbuje pozyskać dla organizacji kolegę z pracy – Jasia.

17 Jasio Krone jednak odmawia, obawiając się konsekwencji – jego stary ojciec traci pracę, a on sam pozostaje jedynym źródłem utrzymania.

18 W Warszawie panuje okupacyjny terror. Gniew Stacha przeciw Niemcom wzrasta po niesłusznym oskarżeniu o kradzież drewna i brutalnym pobiciu.

19 Chłopak postanawia wraz z przyjaciółmi naruszyć zasady konspiracji i dokonać samosądu. Wyrok na niemieckim oficerze wykonuje Jasio Krone, używając broni skradzionej AK-owcom z zakładu.

20 Wybucha powstanie w getcie warszawskim. Młodzi konspiratorzy otrzymują rozkaz przejęcia grupy Żydów. Na akcję jedzie też Jasio. Prowadzeni przez Sekułę Żydzi wydostają się kanałem z getta, jednak przy murach wywiązuje się strzelanina z Niemcami.

21 Jasio bierze na siebie siły wroga i skrywa się w budynku, z którego nie ma ucieczki. Osaczony chłopak ginie śmiercią samobójczą.

22 Uczucie Stacha do Doroty rozwija się, podobnie jak jego rola w podziemnej organizacji. Stach dorasta, staje się mężczyzną. Kombinacja miłości i polityki jest bardzo charakterystyczna dla filmów Wajdy.

23 Wkrótce gestapo aresztuje bliską sercu Stacha Dorotę, a on sam ledwie unika aresztowania.

24 Film kończy się sceną, w której Stach bierze na siebie odpowiedzialność za tworzenie nowej grupy młodych konspiratorów. Choć Stach płacze w ostatniej scenie, ostatecznie ociera łzy i patrzy na młodych żołnierzy- ochotników, niosących kwiaty.

25 Już za nowych czasów, pogardzano tym filmem Wajdy, jako obrazem zakłamanym i gloryfikującym komunistów. Jednak należy podkreślić, że Wajda nie mija się w tym obrazie z prawdą Gwardia Ludowa walczyła z Niemcami z nie mniejszym poświęceniem co ZWZ- AK. Skoro Wajda, którego ojciec zginął w Katyniu, zdobył sie na nakręcenie takiego filmu, nikomu chyba nie powinni przeszkadzać młodzi ideowi komuniści.

26 Bohaterowie, młodzi chłopcy, traktują walkę jak zabawę. Bo też i chcą oni się bawić, możliwość zabawy odebrała im wojna już kilka lat wcześniej. Chcą kochać, śmiać się, żyć! Wajda mówił, że jego ambicją było przeciwstawienie się poglądowi wyrażanemu w wielu filmach, że młodzi z pieśnią na ustach, z pełną świadomością w sercach oddawali życie za ojczyznę. Te słowa brzmiały na początku lat 50. niemal świętokradczo, a i dziś zapewne znaleźliby się święcie oburzeni na takie słowa.


Pobierz ppt "Pokolenie Reż. Andrzej Wajda Rok Prod. 1954. Debiutancki film Andrzeja Wajdy nosi wyraźne piętno ideologii komunistycznej i prezentuje zmanipulowaną wersję"

Podobne prezentacje


Reklamy Google