Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Potęgowie ID grupy: 96/43_MP_G1 Kompetencja: przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii. Semestr/rok szkolny: 2009/2010

3 POZNAJCIE NAS

4

5 Lider - Ewa Wierbowska Zastępca lidera - Aleksandra Pradlik Kronikarz - Martyna Cygan Współpracownik kronikarza - Anna Cygan Sprawozdawca - Justyna Mielewczyk Współpracownik sprawozdawcy - Kinga Nemitz do naszej grupy uczęszczają również : - Gałka Patryk - Gulda Cyprian - Jopek Aleksandra - Kleba Mateusz - Kwidzyńska Klaudia

6 BUDOWA MATERII W tym semestrze pracowaliśmy nad tematem : Budowa cząsteczkowa materii. Pracowaliśmy bardzo intensywnie szukając informacji...

7 TWORZYLIŚMY MODELE CZĄSTECZEK…

8 BUDOWA MATERII - teoria i doświadczenia.

9 Poznawaliśmy teorie związane z tym tematem …

10 TEORIA ATOM - najmniejsza, niepodzielna część materii. CZĄSTECZKA - złożona z więcej niż jednego atomu.

11 DYFUZJA - proces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek. RUCHY BROWNA – chaotyczny ruch cząsteczek. NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE – zjawisko, które polega na powstawaniu cienkiej błonki.

12 Wykonywaliśmy także doświadczenia …

13 DOŚWIADCZENIE 1 Materiał: szklanki woda ciepła i zimna atrament woda ciepła woda zimna

14 DOŚWIADCZENIE 1 Obserwacje: Plama atramentu zaczyna się przemieszczać, rozszerzać. W szklance z gorącą wodą dzieje się to szybciej. Plama staje się coraz jaśniejsza. Wniosek: Temperatura wody ma wpływ tempo rozprzestrzeniania się jednej substancji w drugiej. W gorącej wodzie proces ten zachodzi szybciej. Wytłumaczenie: Dyfuzja zachodzi dzięki temu, że materia zbudowana jest z cząsteczek oraz dzięki temu, że cząsteczki te drgają. W wyższej temperaturze drgania cząsteczek są szybsze i mają większy zasięg. Dlatego proces mieszania dwóch substancji zachodzi szybciej.

15 DOŚWIADCZENIE 2 Materiał: ziemniak manganian (VII) potasu nó ż manganian (VII) potasu ziemniak

16 DOŚWIADCZENIE 2 Obserwacje: W obu połówkach ziemniaka pojawiają się plamy o promienistym kształcie. Z czasem plamy robią się coraz większe. Wniosek: We fragmentach roślin jest możliwe przenikanie się substancji. Wytłumaczenie: W ziemniaku jest dużo wody. Nadmanganian potasu rozpuszcza się w ziemniaczanej wodzie barwiąc ją, kolorowy płyn przenika do wnętrza ziemniaka dzięki dyfuzji. Dyfuzja jest podstawą wielu procesów zachodzących w żywych organizmach.

17 DOŚWIADCZENIE 3

18 Obserwacje : Pieprz przylepia się do palca, po namoczeniu palca w płynie do naczyń pieprz odsuwa się od palca. Wniosek : Detergenty zmniejszają siły międzycząsteczkowe - napięcie powierzchniowe wody. Wytłumaczenie : Zaobserwowanym zjawiskiem jest zjawisko napięcia powierzchniowego. Pieprz unosi się na wodzie gdyż woda ma własność próby kurczenia swojej powierzchni, a na powierzchni tworzy się nie widzialna błonka, którą niszczy detergent, dlatego pieprz spada na dno.

19 DOŚWIADCZENIE 4 Materiał: szklanka kreda atrament kred a

20 DOŚWIADCZENIE 4 Obserwacje: Kreda zaczyna się zabarwiać – plama atramentu wędruje w górę. Wniosek: Płyn może wnikać do ciała stałego. Wytłumaczenie: Mimo, że kreda wydaje się substancją jednolitą, jej budowa umożliwia ruchliwym cząsteczkom płynu (atramentu) przenikać do jej wnętrza. To także proces dyfuzji. Zachodzi on znacznie wolniej niż w przypadku płynów czy gazów.

21 OBSERWACJE MIKROSKOPOWE Nasze zajęcia odbywały się również przy mikroskopach. Podziwialiśmy różne tkanki... A oto efekty naszej pracy…

22 OBSERWACJE MIKROSKOPOWE

23 OBSERWOWANE TKANKI Tkanka roślinna Tkanka nerwowa Porost Krew żabyMorszczynŁodyga sosnyPaprotka Trzykrotka

24 CENTRUM HEWELIANUM W ramach naszych poszukiwań byliśmy w Centrum Hewelianum na wystawie Energia, Niebo, Słońce oraz na wykładzie Niespokojna planeta Wiele się dowiedzieliśmy …

25 CENTRUM HEWELIANUM

26 ZAKOŃCZENIE Dotychczas wiele się dowiedzieliśmy i nauczyliśmy.. Myślimy, że następne lata będą tak fajne jak teraźniejszy rok…

27 Dziękujemy za uwagę... Potęgowo, grupa 1

28 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google