Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun: Jadwiga Zdan Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: Dlaczego po prostu stamtąd nie wyszedłem, czyli… kupuj z głową. Semestr/rok szkolny: III/2010/2011

3 Niezbędnik każdego konsumenta Dlaczego po prostu stamtąd nie wyszedłem, czyli… kupuj z głową.

4 Kim jest konsument? Jesteśmy to my, każdy z nas. Konsument to każda osoba fizyczna (żyjąca) dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

5 Konsument a jego potrzeby Każdy z nas ma jakieś potrzeby. Oto Piramida Maslowa. Pokazuje ona hierarchię naszych potrzeb.

6 Kobiety najczęściej kupują: ubrania, kosmetyki, biżuterię i inne dodatki, produkty spożywcze.

7 Mężczyźni najczęściej kupują: odzież, obuwie, narzędzia, przybory domowe, samochody i inne sprzęty, produkty spożywcze.

8 Młodzież najczęściej kupuje: odzież, obuwie, telefony i inne sprzęty, różne słodycze, kosmetyki.

9 Symbole na produktach Każdy produkt jest w jakiś sposób oznaczony. Na jego opakowaniu widnieje nie tylko skład czy nazwa, ale również wiele symboli, które są znane na całym świecie. Warto znać chociaż część z nich, ponieważ przekazują one naprawdę ważne informacje, które często są bardzo przydatne.

10 Symbol recyclingu - taką informację znajdziemy na opakowaniach, które podlegają ponownemu wykorzystaniu.

11 Dbaj o czystość - znak informuje o tym, aby dany produkt wrzucić do kosza, nie zaśmiecać środowiska naturalnego i w ten sposób dbać o czystość swojego otoczenia.

12 Zielony punkt - informuje, że producent wyrobu zadbał o to, co stanie się z opakowaniem i że opłacił odzyskanie materiału, z którego wykonano opakowanie, zlecając to specjalistycznej firmie.

13 Bezpieczny dla ozonu - produkty, na których odnajdziemy taki symbol, są bezpieczne dla powłoki ozonowej. Nie zawierają niszczących ją gazów powszechnie zwanych freonami.

14 Znak królika - wskazuje, że produkt (najczęściej kosmetyk), ani jego składniki nie były testowane na zwierzętach.

15 Euroliść mówi nam, że żywność oznaczona tym znakiem została wyprodukowana ekologicznie. Nie obejmuje produktów importowanych spoza terenu Unii.

16 PRODUKT EKOLOGICZNY PRODUKT BEZGLUTENOWY

17 Do czego mamy prawo? Nabywając jakiś produkt mamy wiele praw. Najważniejszymi z nich jest reklamacja i gwarancja.

18 Reklamacja To rodzaj żądania nabywcy skierowanego do sprzedawcy lub ewentualnie wykonawcy jakiejś usługi, wynikające z jego niezadowolenia, co do jakości towaru lub wykonanej usługi. Osoba składająca reklamację z uzasadnionego powodu ma prawo do zwrotu, wymiany towaru lub obniżenia jego ceny.

19 Gwarancja Jest to zobowiązanie sprzedawcy, że zapewni nabywcy towaru lub usługi możliwość korzystania z rzeczy lub prawa bez zakłóceń (np. bez awarii).

20 Kto nas wesprze? Instytucje wspierające konsumenta: Europejskie Centrum Konsumenckie, Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów, Federacja Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

21 Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów Jest to pierwsza instytucja, która pomaga osobom indywidualnym w sprawach konsumenckich. Przeznaczenie Kompetencje udziela bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

22 Europejskie Centrum Konsumenckie ECK zajmuje się szerzeniem wiedzy o rynku europejskim, pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów ponad granicznych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami.

23 Federacja konsumentów To niezależna organizacja pozarządowa, o statusie organizacji pożytku publicznego. Główny cel ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce.

24 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Polski urząd antymonopolowy, obsługujący Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jest centralnym organem administracji państwowej (rządowej).

25 Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Cel rozwijanie świadomości konsumentów w zakresie posiadanego przez nich prawa do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, informacji, edukacji i reprezentacji, jak również ochrony ich interesów ekonomicznych i prawnych. W Polsce najważniejszym partnerem dla Stowarzyszenia Konsumentów Polskich jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

26 Po jakim okresie czasu możemy zgłaszać reklamację? Zgodnie z prawem obowiązującym w całej Unii Europejskiej to sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od dnia dostawy. W niektórych krajach unijnych, np. w Polsce, przepisy wymagają, by konsument zgłosił wadliwość produktu najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od zauważenia defektów - przypomina ECK.

27

28 Zasada pierwsza: Etykieta: oglądaj i czytaj! Wszystko co znajduje się na etykiecie jest bardzo ważne. Zawsze zwracaj uwagę na: datę ważności; jakie składniki zawiera produkt; jak długo może leżeć po otwarciu; w jakich warunkach należy przechowywać daną żywność; jaka jest waga produktu.

29 Zasada druga: CE - specjalny znak Jeśli producent wyprodukuje towar zgodnie z przewidzianymi prawem wymogami - oznacza swój produkt znakiem CE. Symbol CE stosowany jest we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jest pieczątką - wizytówką producenta - że wykonał produkt zgodnie z wymogami prawa.

30 Zasada trzecia: Szczelne opakowanie Kupuj produkty zapakowane w szczelne opakowania. Szczególnie uważnie przyglądaj się paczkom i pudełkom, jeśli kupujesz żywność.

31 Zasada czwarta: Paragon - schowaj na dwa lata Zabieraj ze sobą zawsze ze sklepu paragon. Nie wyrzucaj go. Trzymaj przynajmniej przez 2 lata. Przez 2 lata od zakupu towaru (oprócz żywności) mamy prawo go reklamować. To będzie nasz dowód, kiedy i gdzie kupiliśmy dany towar.

32 Zasada piąta: Promocje i okazje Jeśli decydujesz się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdź, czy na pewno jest to okazja. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje znacznie mniej. Pamiętaj, że zawsze gdy rzecz jest wadliwa, masz prawo do reklamacji. Nie ma znaczenia, czy kupiliśmy je w normalnej, czy po obniżonej cenie. Chyba że przyczyną obniżki była wada, o której sprzedawca nas poinformował.

33 Oto wyniki z przeprowadzonej ankiety dotyczącej zakupów

34

35

36

37

38

39

40

41 Ankieta została przeprowadzona wśród 88 gimnazjalistów klas 1-3. Składała się z 7 pytań dotyczących problematyki związanej z zakupami – np. pochodzenie produktu, cena, jakość, skład itp. Najistotniejsze spostrzeżenia przedstawiamy poniżej: Co drugi gimnazjalista otrzymuje miesięczne kieszonkowe. Ponad 50% osób nie interesuje to, skąd pochodzi dany produkt. 48% uczniów robi zakupy sugerując się reklamą. Co czwarty badany zabiera ze sobą paragon.

42 Poradnik konsumenta

43 Kult – Konsument Konsument mówi, że je aby jeść Konsument pli aby pleść Jego bracia stoją radia wokół Słuchają politycznego bełkotu Potem wszyscy razem siadają do stołu Piją wódkę, gadają, fioletowe twarze mają A gdy więcej nie zjedzą i nie wypiją Gromadzą się tłumnie przed telewizją A wszyscy oni bombardowani śmieciami Wszyscy oni zasypywani informacjami A wszyscy oni bombardowani śmieciami Wszyscy oni zasypywani informacjami Konsument gdy wie, że to jest w modzie Rozmawia o wojnie na Wschodzie Mówi to co słyszał w radio i z gazety Czy konsument to ty? Tak im zależy, byś ty był konsument Nie myślał, działał jak instrument Bo konsument mówi, że je aby jeść Więc pomyśl - czy jesz aby jeść? Jako ciekawostka – tekst Kazika Staszewskiego przedstawiający nieco inną definicję konsumenta

44 Bibliografia Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 141 ( ); Konsumenckie ABC (http://konsumenckieabc.pl); Konsument (piosenka zespołu Kult, tekst Kazimierza Staszewskiego); Lekcja ekonomii (film Narodowego Banku Polskiego); Wikipedia (http://pl.wikipedia.org).

45 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google