Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz, 11.04.2011.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz, 11.04.2011."— Zapis prezentacji:

1 DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,

2 Główne komponenty dobrego dzieciństwa Radość Radość Zachwyt Zachwyt Zaufanie Zaufanie Beztroska Beztroska Niewinność Niewinność Józef Mehoffer – Dziwny ogród

3 Cechy współczesnego dzieciństwa - Brak bezpiecznego stylu przywiązania - Samotność - Gniew i złość - Przeciążenie - Niestabilność, brak struktury - Brak wartości

4 Rozwój dziecka przebiega w trzech kręgach Krąg 1 - rodzina, dom Krąg 1 - rodzina, dom Krąg 2 - otoczenie: dalsza rodzina, szkoła, przedszkole, koledzy, sąsiedzi Krąg 2 - otoczenie: dalsza rodzina, szkoła, przedszkole, koledzy, sąsiedzi Krąg 3 - społeczeństwo, media Krąg 3 - społeczeństwo, media Dzisiaj dziecko często nie znajduje wsparcia Dzisiaj dziecko często nie znajduje wsparcia w żadnym z tych kręgów i każdy z nich atakuje komponenty dzieciństwa w żadnym z tych kręgów i każdy z nich atakuje komponenty dzieciństwa

5 Współczesna kultura niszczy dzieciństwo! Współczesna kultura niszczy dzieciństwo! Brak czasu dla dziecka, samotność dziecka Brak czasu dla dziecka, samotność dziecka - zanik rodziny wielopokoleniowej i wielodzietnej, - zanik rodziny wielopokoleniowej i wielodzietnej, rozpad rodziny, inny styl życia i priorytety rozpad rodziny, inny styl życia i priorytety dorosłych dorosłych Stres, pośpiech, niecierpliwość, agresja Stres, pośpiech, niecierpliwość, agresja Presja ze strony rodziców, rówieśników, mody Presja ze strony rodziców, rówieśników, mody Media: nadmiar, nieodpowiednia forma i treść, hałas Media: nadmiar, nieodpowiednia forma i treść, hałas Przemoc realna i fabrykowana Przemoc realna i fabrykowana Seksualizacja i brzydota kultury Seksualizacja i brzydota kultury Treści budzące lęk i przerażenie Treści budzące lęk i przerażenie Wulgarne treści i język Wulgarne treści i język Cynizm, demoralizacja Cynizm, demoralizacja

6 Dzieci są pozbawione Dzieci są pozbawione zasilania emocjonalnego, zasilania emocjonalnego, a jednocześnie odbywa się a jednocześnie odbywa się permanentny gwałt na dziecięcej psychice i umyśle permanentny gwałt na dziecięcej psychice i umyśle Dzieci mają niedobór tego, co niezbędne dla zdrowego rozwoju i nadmiar tego, co szkodliwe Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną ! Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną !

7 Przejawy anemii emocjonalnej: Nadpobudliwość, zaburzenia psychiczne, depresja Nadpobudliwość, zaburzenia psychiczne, depresja Trudności językowe, nieumiejętność myślenia Trudności językowe, nieumiejętność myślenia Nuda, brak motywacji Nuda, brak motywacji Niskie samouznanie, Niskie samouznanie, Samobójstwa Samobójstwa Uzależnienia Uzależnienia Agresja, cynizm, wulgarność Agresja, cynizm, wulgarność Trudności z odróżnieniem dobra od zła Trudności z odróżnieniem dobra od zła Nieodpowiedzialne zachowania seksualne Nieodpowiedzialne zachowania seksualne Prostytucja, Prostytucja, Działania aspołeczne i przestępcze Działania aspołeczne i przestępcze

8 Co możemy zrobić? 1. Uznać, że dzieci nie rodzą się gorsze, lecz dorastają w społecznie toksycznym środowisku 2. Zdobyć wiedzę 3. Postępować, jak ze skażeniem ekologicznym: - usuwać lub ograniczać trucizny środowiska - chronić dziecko - uodpornić dziecko / wyposażyć w narzędzia samoobrony (osobiste zasoby!) samoobrony (osobiste zasoby!)

9 Powinności rodziców wobec dzieci Opieka Zasilanie emocjonalne Wychowanie Ochrona

10 OPIEKA

11 Zasilanie emocjonalne Bezwarunkowa miłość i szacunek do dziecka - pełen miłości kontakt wzrokowy - pełen miłości kontakt fizyczny - skupiona na dziecku uwaga - budowanie poczucia własnej wartości

12 Postawy rodzicielskie Właściwe – akceptacja, uznanie praw dziecka, współdziałanie, rozumna swoboda; Niewłaściwe – nadmiernie wymagająca, unikająca, nadmiernie chroniąca, odtrącająca

13 Style wychowawcze ZaniedbującyPermisywnyAutorytarnyAutorytatywny

14 Wychowanie Nauczenie czerpania przyjemności z tego, co dobre. Przygotowanie do życia – rozwijanie zdolności do pracy i miłości.

15 Wychowanie Nauczanie myślenia Nauczenie prawidłowej komunikacji Nauczenie radzenia sobie z emocjami Nauczenie rozwiązywania problemów i konfliktów i konfliktów Wychowanie moralne Nauczanie wartości Budowanie poczucia własnej wartości Motywacja

16 Jak chronić dziecko? - Być obecnym, zaangażowanym, dostępnym - Zaszczepić dziecko przeciw złym wpływom poprzez: - więź i miłość - więź i miłość - codzienne czytanie - codzienne czytanie - nauczenie wartości - nauczenie wartości czyli budowanie samouznania dziecka czyli budowanie samouznania dziecka - Nauczyć mądrego korzystania z mediów, rozrywki, wolności – wprowadzić zasady, stopniowo poszerzać samodzielność wprowadzić zasady, stopniowo poszerzać samodzielność - Ustalić wspólnie z innymi rodzicami politykę korzystania mediów - Przeciwdziałać normalizacji szkodliwych przekonań i zachowań

17 Czytanie jako pokarm duchowy Czytanie dziecku zaspokaja jego potrzeby emocjonalne na wielu poziomach: - psychicznym: - psychicznym: - buduje więź - buduje więź - wzmacnia samouznania - wzmacnia samouznania - chroni przed nudą, stresem - chroni przed nudą, stresem - umysłowym: - umysłowym: - uczy języka i myślenia, - uczy języka i myślenia, - przynosi wiedzę, zaspokaja, ciekawość - przynosi wiedzę, zaspokaja, ciekawość - rozwija pamięć i wyobraźnię - rozwija pamięć i wyobraźnię - moralnym: - moralnym: - uczy refleksji nad dobrem i złem - uczy refleksji nad dobrem i złem - przynosi dobre wzorce - przynosi dobre wzorce - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji. - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji.

18 Głośne czytanie dziecku to: Witamina i szczepionka Witamina i szczepionka Najważniejsze 20 minut dnia dziecka Najważniejsze 20 minut dnia dziecka Zdrowe uzależnienie / zdrowa ucieczka Zdrowe uzależnienie / zdrowa ucieczka

19 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz, 11.04.2011."

Podobne prezentacje


Reklamy Google