Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SERGII KASIAN, Organizacja wielkich imprez sportowych – szansa czy zagrozenie dla rozwoju miasta i regionu? (na przykładzie organizacji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SERGII KASIAN, Organizacja wielkich imprez sportowych – szansa czy zagrozenie dla rozwoju miasta i regionu? (na przykładzie organizacji."— Zapis prezentacji:

1 SERGII KASIAN, syakasian@ukr.net Organizacja wielkich imprez sportowych – szansa czy zagrozenie dla rozwoju miasta i regionu? (na przykładzie organizacji Mistrzostw Europy we Wroclawiu i w Kijowie)". Stypendysta Programu Stypendialnego im. Lanea Kirklanda w roku 2009-2010, Instytut Nauk Ekonomicznych, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwersytet Wrocławski

2 nauczyciel akademicki Katedra Marketingu Wydział Ekonomii Dniepropietrowski Uniwersytet Narodowy im. O Gonczara

3 Wstęp 18 kwietnia 2007 roku decyzją Europejskiego Związku Piłki Nożnej (UEFA) Polska i Ukraina dostały prawo do organizacji Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 TM. Rok 2009 był przełomowy w procesie przygotowań. Zorganizowanie wielkich sportowych imprez wymaga dużo czasu, wysiłków i zasobów. Oba kraje są geograficznie bardzo blisko, warto zwiększyć stopień integracji Ukrainy z ekonomicznymi strukturami europejskimi jak gospodarka Polski. Właśnie dlatego należy intensyfikować wszechstronną współpracę między Ukrainą i Polską. Szczególnie w przededniu EURO 2012 stosunki ekonomiczne między krajami powinny budzić zainteresowanie się wielu inwestorów, ekonomistów.

4 ANALIZA ŚWIATOWEGO DOŚWIADCZENIA W SFERZE ORGANIZACJI WIELKICH IMPREZ SPORTOWYCH Poznanie szczegółów przegotowania i realizacji mistrzostw Świata i Europy, zawodów olimpijskich daje możliwość wykorzystania doświadczenia poprzednich imprez i uniknięcia błędów popełnionych wcześniej. Praktyka organizowania wielkich imprez sportowych daje możliwość zapoznania się ze szczegółami procesu przygotowania, planowania zasobów na potrzeby przygotowania infrastruktury. Daje to możliwość przygotowania się do trudnych sytuacji, wynikających przy dostarczaniu materiałów budowniczych, przy instalacji sprzętu komunikacyjnego, komputerowego, przy kształtowaniu infrastruktury transportowej i finansowej.

5

6

7 Zasady organizacji EURO 2008 Austria stosunkowo wcześnie rozpoczęła przygotowania do ME. W odpowiednim czasie utworzony został komitet organizacyjny z grupami zajmującymi się poszczególnymi kwestiami takimi jak: komunikacja, prawo, finanse, marketing, public relations, stadion, bezpieczeństwo itd. Należy zwracać uwagę na zarządzanie marketingiem, obowiązkowo trzeba przy przygotowaniu do EURO 2012 kreować system marketingowy, który może zagwarantować marketingowy sukces organizowanej imprezie. Schemat zarządzania projektem był następny: Przewodniczącym komitetu organizacyjnego był kierownik spółki stadionu, należał on również wraz z dyrektorem magistratu do grupy kierującej projektem. Politycznym gremium kierującym było prezydium miasta, w którym odbyły się mecze.

8 Podstawy ekonomiczne budowy stadionu we Wrocławiu. Budowa infrastruktury w otoczeniu stadionu piłkarskiego EURO 2012 we Wrocławiu. Węzeł drogowy umożliwiający dostęp na teren stadionu i połączy go z obwodnicą śródmiejską. Jego budowa umożliwi kierowcom dogodne poruszanie się pomiędzy stadionem a lotniskiem, autostradą i centrum miasta. Termin realizacji: 2009-2011. Obecnie przygotowywany jest szczegółowy kalendarz imprez dla stadionu do końca 2013 roku.

9 Analiza bazy hotelowej we Wrocławiu pod kątem UEFA EURO 2012 We Wrocławiu istnieje obecnie 37 skategoryzowanych hoteli i 69 innych placówek noclegowych w tym: apartamenty, domy gościnne, hotele, campingi, akademiki studenckie, domy wczasowe, pozostałe. W sumie na całym Dolnym Śląsku istnieje 800 placówek noclegowych mogących pomieścić ponad 50 000 gości. Do 2012 roku we Wrocławiu powstanie kilka nowych inwestycji hotelowych, a wśród nich 5* Hilton, 5* Platinum Palace na ul. Powstańców Ślaskich, 5 * Grape na ul. Parkowej, 4* Metropol, 4* Park INN na ul. Zwycięskiej 3 oraz szereg innych. Nowe inwestycje wraz z przebudowami istniejących hoteli powiększą bazę noclegowa o kolejne 4 tys. miejsc noclegowych.

10 Analiza rozwoje infrastruktury handlowej we Wrocławiu w przededniu EURO 2012 Możliwość budownictwa galerii handlowej przy stadionie we Wrocławiu, jak jedno z pierwszych centrów handlowych na świecie połączonych ze stadionem, które planuje się powstać na wrocławskich Maślicach. Inwestorem galerii biedzie WKS Śląsk Wrocław SA. Koncepcję architektoniczną centrum opracowała amerykańska pracownia Laguarda.Low z architektem Edem Jenkinsem na czele. Te przedsięwzięcie biedzie miało efekt ekonomiczny i społeczny, który może być określony przy analizie SWOT.

11

12

13 Informacyjne wsparcie przygotowywania do Mistrzostwa Europy na Ukrainie Informacyjne centrum Ukraina-2012 www.eurolang2012.com www.eurolang2012.com Propozycja dla europejczyków by studiować języki ukraińskie i polskie. Eurolang 2012 – jeden z premierowych projektów, który zapewni wsparcie Ukrainie jak kraju-organizatora euromistrzostw, a także opowie o miastach, które będą przyjmowały mecze Mistrzostw Europy. Projekt Eurolang 2012 jest zrealizowany i prawie w całości finansowany w ramkach programu Komisji Europejskiej Life Long Learning. Partnerami projektu są organizacje z pięciu krajów – Bułgarii, Niemiec, Włoch, Belgii i Polski.

14 Centrum Informacyjne Wśród odbiorców materiałów Informacyjnego Centrum – centralne i regionalne instytucje państwoe, ukraińskie i zagraniczne instytucje dyplomatyczne, ukraińskie i zagraniczne media (agencje prasowe, telewizja, radio, Internet wydania), organizacje społeczne, sportowe, dobroczynne. Centrum Informacyjne wydaje specjalne czasopismo Ukraina – 2012. tygodnik wysyłany elektronicznie. Stworzono witrynę Centrum Informacyjnego http://euro2012.ukrinform.ua. http://euro2012.ukrinform.ua

15 Analiza przegotowania do EURO 2012 branży hotelowej na Ukrainie Wsród dużej liczby projektów na Ukrainie najbardziej stabilna jest branża hotelowa. Chodzi o zwiększeniu w 2010 roku intensywności robót W 4 miastach Ukrainy będzie budowane różnego hotele, tak by sprostać wymaganiom UEFA nie tylko co do ilości hotelów, ale i do ich standardu rozwija się zarówno drogie jak i średnio drogie miejsca hotelowe.

16 Analiza przegotowania do EURO 2012 branży hotelowej na Ukrainie Warto stworzyć koncepcję turystycznego produktu dla naszych krajów, zwłaszcza podczas przeprowadzenia mistrzostwa EURO. Marketingowe uzasadnienie takiego produktu powinno bazować się na następnych zasadach: –unikalność krajów, ich kultura słowiańska, –historia i rozwój piłki nożnej w Polsce i na Ukrainie, prezentacja sławnych miejsc, –dostępność kredytów dla aktywnych turystycznych projektów, –ścisła współpraca turystycznych agencji z hotelami, –polityka reklamowa i PR. Te składowe sprzyjają stworzeniu przewag konkurencyjnych firmy turystycznej podczas przeprowadzenia Euro 2012, które naszym zdaniem polegają w następnym: podtrzymanie jakości i zainteresowania (współczesności) turystycznych usług.

17

18 Analiza bazy hotelowej w Kijowie pod kątem EURO 2012 Za obrachunkami specjalistów w ogóle przed 2012 rokiem ukraińska stolica musi przygotować blisko 250 tysięcy miejsc dla pobytu kibiców. jedno- i dwugwiezdne hotele, akademiki i sanatoria. Kijów maje dwie unikalne sanatoryjno-kurortowe strefy – to Koncza-Zaspa i Puszcza-Wodycja. 56 sanatoriów, oprócz tego istnieje znaczny potencjał sektora prywatnego, w którym działa 87 firm zajmujących się zakwaterowaniem. W Kijowie 2010 roku planuje się wprowadzić do eksploatacji 74 hotele na 535 pokoi. 5-gwiazdkowy kompleks hotelowy Fermont Hotel Kijów na 257 pokojów (ulica Nabereżno- Chreszczatycka, 1-A). dwa 4-gwiazdkowe hotele: Kolizje na 30 pokojów (Nabereżne szose) i Stare na 35 pokoje (ulica Konstantyniwska, 34). Oprócz tego, planują otworzyć 3- gwiazdkowy kompleks hotelowy IBIS na 213 pokoje (bulwar Szewczenka, 25).

19 Kształtowanie się marketingowej polityki cenowej na EURO 2012 Sprzedaż biletów na Euro-2012 rozpocznie się wiosną 2011 roku. Jak wcześniej, duża część biletów będzie sprzedawana na stronie internetowej www.euro2012.com i przez narodowe asocjacje krajów-uczestników finałowej fazy. Żeby lepiej zaspokoić potrzeby kibiców, będzie realizowanych kilka biletowych programów. Można będzie nabyć bilet na jeden mecz albo abonament na wszystkie gry któreś z 16 drużyn. Część biletów będzie zarezerwowana dla ludzi z wadami wzroku i tych, komu jest potrzebny auto-wózek i osoba towarzysząca. Warto skupić główne wysiłki na zapewnienie maksymalnie komfortowych warunków przekroczenia wspólnej granicy (przez otwarcie nowych punktów przejść i uproszczenia przygranicznych i celniczych procedur), liberalizację transportowego połączenia, przede wszystkim lotniczego, między dwoma krajami i realizację koncepcji bezpieczeństwa UEFA. Również potrzebne jest umacnianie podróżnej mapy przygotowania Ukrainy i Polski do euro mistrzostw, które powinno odbyć się podczas kolejnych obrad Polsko-Ukraińskiego komitetu do spraw przygotowania i przeprowadzenia Euro-2012.

20 Wspólne działania w ramach norm naming rights W marketingu sportowym mogą być zastosowane normy naming rights. Podejście marketingowe mówi, że warto korzystać z norm. W hokejowej lidze NHL obiekty ze sponsorowanymi nazwami ma aż 90 proc. klubów. W koszykarskiej NBA – 79 proc. Klub ligi futbolu amerykańskiego Houston Texans za grę na Reliant Stadium dostaje od Reliant Energy, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w USA, 10 mln dol. rocznie. Kontrakt obowiązuje aż do roku 2032. Teraz i w Polsce w ramach budownictwa do EURO stadion w Gdańsku otrzymał nazwę odpowiadająca Polskiej Grupie Energetycznej, która zapłaciła, po walce konkurencyjnej z Lotos, 35 mln zł.

21 Wspólne działania w ramach norm naming rights W polskim rynku sprzedaży praw i komercjalizacji obiektów są perspektywy, które eksperci szacują w zakresie około 300 mln zł. Już jest przykład sprzedaży praw do nazwy wybudowanej w 2008 roku łódzkiej hali skutecznej firmie Atlas za uczestnictwem agencji Ciszewski Marketing Sportowy. Umowa, podpisana we wrześniu na pięć lat, gwarantuje Łodzi milion złotych rocznie od Atlasu. Chociaż trzeba uwzględniać, że na Euro 2012 wielkie firmy, które chciałyby kupić nazwy stadionów, nie będą mogły eksponować swoich logotypów, bo turnieje tej rangi mają stałych sponsorów, wybranych przez piłkarskie centrale. Dlatego podczas mundialu w 2006 roku w Niemczech Allianz Arena nosiła oficjalną nazwę FIFA World Cup Stadium w Monachium, a AOL Arena z Hamburga – FIFA World Cup Stadium w Hamburgu. Tych nazw używali jednak tylko organizatorzy mistrzostw.

22 Rola logo w zrealizowaniu danej sportowej imprezy Należy zwrócić uwagę na to, że na reklamie towarów z logotypem Euro-2012 setki firm, a zwłaszcza piłkarskie związki krajów uczestników Euro 2012, zarabiają bardzo duże pieniądze. Z czasem wartość rynkowa LOGO będzie rosnąć, co należy uwzględniać przy przygotowaniu do działalności marketingowej przedsiębiorstw. Polska i Ukraina monitorują zasady wykorzystania znaku oficjalnego Euro-2012. W Urzędzie Patentowym Polski pracuje specjalnie stworzona grupa, która czuwa nad tym, żeby w kraju nie wykorzystywano logotypu bezprawnie Podczas Euro-2008 ujawniono blisko 200 tys. jednostek podrobionych towarów z logotypem turnieju.

23 Efekt ekonomiczny i społeczny W wyniku polepszenia systemu zarządzania przy organizacji i po zrealizowaniu wielkich imprez sportowych gospodarka w ogóle i jej przedsiębiorstwa efekt ekonomiczny i społeczny. Ów efekt dotyczy następujących kwestii: wzrośnie zakres produkcji i usług (PKP), osiągną ekonomii kosztów pracy, poprawi się jakość dóbr, rozwinie się infrastruktura transportowa, hotelowa, finansowa, sportowa w kraju, wzrośnie wydajność pracy robotników. Moim zdaniem ważnym dla Ukrainy i Polski jest wyznaczenie ogólnego budżetu turnieju z uwzględnieniem zróżnicowania kosztów poszczególnych elementów i z wyznaczeniem podziału kosztów i odpowiedzialności między oboma krajami.

24 Obiekty, których może dotykać efekt W ogóle jeśli oceniać efekt od przeprowadzenia mistrzostw to warto wyróżnić następne obiekty, których może dotykać ten efekt: 1). stadion i jego konstrukcję, 2). efekt turystyczny, 3). media i reklamę, 4). telekomunikację. stanowią w pewien sposób elementy efektu socjalnego. zwyczajnie generalizującym będzie efekt ekonomiczny takiego przedsięwzięcia. Istotna część pełnego wpływu na gospodarkę TM EURO UEFA 2012 określa się i generuje się organizacją zarządzania i eksploatacyjnym budżetem. Pośrednie wpływy na gospodarkę ze jednej strony efekty popytu, i z innej strony efekt zatrudnienia.

25 Efekt społeczny wielkich imprez sportowych Naszym zdaniem efekt społeczny wielkich imprez sportowych, można definiować przez zwiększenie ustalonej ilości miejsc pracy w gospodarce. Trzeba definiować skalę absolutnie i poziom dotyczący zadowolenia różnych potrzeb sportowców, w ogóle społeczności za rachunek zasobów własnych materiałowych oraz finansowych przedsiębiorstw, które uczestniczą w zrealizowaniu imprezy sportowej. Zasoby mogą być akumulowane przez działalność marketingowo skuteczną na rynkach towarów i usług Polski oraz Ukrainy.

26

27

28 Wnioski Warte uwagi badanie naukowe również praktyczna analiza procesu podejmowania podstaw ekonomicznych i organizacyjnych przegotowania szczegółowych subiektów a obiektów infrastruktury gospodarki państwowej do zrealizowania wielkich imprez sportowych i kulturowych, które są EURO 2012. Unikalne warunki przegotowania do takiego przedsięwzięcia trochę są różne w dwóch krajach. Szczególnym zdaniem warto wyrysować efekty ekonomiczny i społeczny od przeprowadzenia takiej imprezy. Dla Ukrainy ta impreza jest wielkim szanse ostateczno pokazać własne ukierunkowanie do życia ekonomicznego w Unii Europejskiej.

29 Thanks for your atention!

30 ЩИРО ДЯКУЮ ЗА УВАГУ Taras_kubra@yahoo.com Taras_kubra@yahoo.com Bohdan Andiyiv drabiv@gmail.comdrabiv@gmail.com


Pobierz ppt "SERGII KASIAN, Organizacja wielkich imprez sportowych – szansa czy zagrozenie dla rozwoju miasta i regionu? (na przykładzie organizacji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google