Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mgr Olga Kurek konsultacje: wtorek 12:00-14:00, p. 302.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mgr Olga Kurek konsultacje: wtorek 12:00-14:00, p. 302."— Zapis prezentacji:

1 mgr Olga Kurek konsultacje: wtorek 12:00-14:00, p. 302

2 Budowa gazety i organizacja pracy redakcji. Podstawowe pojęcia. Budowa i zasady tworzenia informacji prasowej. Sposoby na otwarcie informacji – ćwiczenia praktyczne. Dziennikarz i prawo (plagiat, sprostowania i odpowiedzi, autoryzacja, prawo autorskie, dostęp do informacji publicznej). Ćwiczenia praktyczne w pisaniu gatunków informacyjnych i publicystycznych. Źródła informacji dla dziennikarza (research, selekcja informacji, rynek agencji informacyjnych, dziennikarstwo śledcze). Rynek prasowy w Polsce – podstawowe informacje. Wydawcy prasy w Polsce. Symulacja konferencji prasowej.

3 Literatura podstawowa: A. Sworza, A. Niziołek, Biblia dziennikarstwa, ZNAK, Kraków 2010 M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Polska Presse, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: K. Wolny - Zmorzyński, W. Furman, A. Kaliszewski, Gatunki dziennikarskie, Warszawa K. Wolny - Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, K. Pokorna - Ignatowicz, Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa M. Ziomecki, K. Skowroński, T. Lis, ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002.

4 W skład oceny końcowej wchodzą następujące kryteria: 0-10p. Obecność – 0-10p. O– 0-10p. Opracowanie prasówki – 0-10p. 0-30p Aktywność + praca na zajęciach – 0-30p. 0-50p Kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach – 0-50p. Ocena końcowa wynika z następujących przedziałów punktowych: 91 p p. – bdb (5,0) 81 p. – 90 p. - +db (4,5) 71 p p. – db (4,0) 61 p. – 70 p. - +dst (3,5) 51 p. – 60 p. – dst (3,0) 0 p. – 50 p. – ndst (2,0) ZA PLAGIATY STOSOWANE BĘDĄ PUNKTY UJEMNE

5 wybieramy około 10 najważniejszych informacji z okresu 7 poprzednich dni – uzasadniamy wybór na każdy news przeznaczany kilka zdań, podając źródło informacji uwzględniamy wydarzenia o charakterze światowym, ogólnopolskim i lokalnym dywersyfikujemy źródła informacji (korzystamy z dzienników, tygodników opiniotwórczych, tabloidów, itp.)

6

7 briefing lidem product placementuDeadline Jedziesz dzisiaj na briefing do Asseco Poland. Pamiętaj, że chcę na jutro tekst z zaskakującym lidem. I pamiętaj: żadnego product placementu. Deadline – 8 rano! research story jedynkę winietą wierszówkę Od dzisiaj robisz research nt. prostytucji nieletnich. Liczę na niezłe story na jedynkę bo temat znajdzie się tuż pod winietą jak będzie dobry. Policzę ci dobrą wierszówkę. style bookiem layoutu tabloidem flashe Pisząc tekst zapoznaj się z style bookiem naszej redakcji. Pamiętaj, żeby to co napiszesz pasowało do naszego wyważonego layoutu bo nie jesteśmy tabloidem. Na początku będziesz pisał głównie flashe.

8

9 Powinny dopełniać się semantycznie i funkcjonalnie – tytuł informuje o czymś, przyciągając czytelnika, lid uzupełnia tę informację. Stanowią zgraną całość. Są konstytutywnym elementem każdego tekstu prasowego. Badania czytelnictwa pokazują, iż większość czytelników prasy w Polsce czyta tylko tytuł lid.

10 tytuł prosty tytuł prosty = tytuł jednoskładnikowy tytuł złożony tytuł złożony jest uzupełniony nadtytułem lub podtytułem.

11

12

13

14 NADTYTUŁ

15

16 zaskakiwanie uwodzenie zainteresowanie intrygowanie

17 zastosuj nawias zastosuj nawias, przez co tytuł ma formę podwójnego komunikatu, np. Powtórka z roz(g)rywki, Co się (nie) udało Zycie Gilowskiej, Radar (nie)prawdę ci powie, Ile znaczy(ła) Polska w Europie wyodrębnij skrótowiec graficznie wyodrębnij skrótowiec ze składu liter innego wyrazu, np. POPiPiSowy pomysł, PrzePiS Ujazdowskiego, Podwyżki cen gazu, Możliwa kolacjia POPiSu? zreinterpretuj skrótowce zreinterpretuj skrótowce (zwykle ironiczna, satyryczna), np. TVP: To Very Poufne stylizuj na gwarę ludową stylizuj na gwarę ludową, np. Witojcie ku nom, Śparogi, leluje i kierec – czyli kurpiowska Wielkanoc stylizuj archaicznie, stylizuj archaicznie, Polsce niesiem odrodzenie

18 stosuj rymy stosuj rymy, np. Para mieszana w akademiku zakazana, Terminale w jednym ale stosuj aliteracje stosuj aliteracje, np. Trójka z Trójmiasta, która razem spadła w otchłań, Berlin, Berlinka i biedna Warszawka wprowadzaj zdania urwane wprowadzaj zdania urwane, np. Pierwszy bardzo mały krok…, Robert Kubica zadowolony, ale… wprowadzaj zdania przerywane, które zawierają dopowiedzenia wprowadzaj zdania przerywane, które zawierają dopowiedzenia, np. Listonosze noszą listy i… sery, Monet odnaleziony… w kinie pytaj, pytaj, np. I z czego Rokita się cieszy?, Kto uziemił Air Polonię?, Czy pani doktor straci stopień?, Jak pracodawcy naciągają prawo?

19 twórz konstrukcje apelatywne lub ekspresywne twórz konstrukcje apelatywne lub ekspresywne, np. Lechu, pokochaj brata!, Pośle Misztal, nie bądźcie nadgorliwi stosuj paralelizmy składniowe stosuj paralelizmy składniowe, np. Ziobro oskarża Kaczmarka, Kaczmarek oskarża Ziobrę, Jest dobrze, będzie jeszcze lepiej, Nieważne prawo jazdy, nieważny wojewoda zmieniaj szyk zdania zmieniaj szyk zdania, np. Erwina Axera sztuka opowiadania, Michała Szpaka walka o tolerancję stosuj kolokwializmy stosuj kolokwializmy, np. Fala gratów płynie, Przekręt w Aue, Wirtualne podróbki, Komendant Wieprzowski poleci za ściąganie?

20 Całą noc nie śpię, trzymam kredens Zabił żonę suchą krakowską Kurz złamał mi nogę

21 wypadek na północnej obwodnicy Rzeszowa manifestacja Kongresu Kobiet w Lublinie pierwsze przymrozki 73. rocznika wybuchu II wojny światowej narodziny słoniątka w zamojskim zoo

22 Lid=lead=główka Graficznie wyróżniony pierwszy akapit tekstu

23

24

25 streszczające streszczające – odpowiadają na podstawowe pytania informacji: Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Jak?; wprowadzają czytelnika w treść hasłowe hasłowe – zdanie pojedyncze lub równoważnik zdania prognozujące prognozujące – zapowiadają zdarzenie lub przewidują skutki prezentowanych faktów/zdarzeń udramatyzowane udramatyzowane – prezentują napięcie, eksponują zdarzenia gwałtowne, mało przewidywalne

26 anegdotyczne anegdotyczne – prezentujące anegdotę/historię opisowe opisowe – prezentujące szczegółowo najistotniejszy aspekt wydarzenia komentujące komentujące – oceniają, z reguły używa się tu wyspecjalizowanych środków językowych lid-cytat lid-cytat – polega na przytoczeniu słów polityków/ludzi kultury/ludzi ze środowiska opiniotwórczego/bohaterów tekstu

27 CO? KTO? GDZIE? KIEDY? JAK? DLACZEGO? W JAKIM CELU? Z JAKIMI SKUTKAMI?

28 Dla kogoś. Dobry tekst można napisać, gdy siadając do pisania ma się wyraźnie przed oczami adresata, do którego się pisze. Krótko. Pisz krótkimi zdaniami. Zdania nie powinny mieć więcej niż słów. Czytelnik nie może zapomnieć, co było na początku zdania, gdy skończy je czytać. Konkretnie. Nie poruszaj zbyt wielu wątków. Nawet opisane pobieżnie zajmą wiele miejsca, rozproszą uwagę. Przejrzyście. Twój tekst nie może stanowić zwartego bloku literek. Pamiętaj o akapitach. Nową myśl, wątek zaczynaj od nowej linijki. Jeśli tekst jest długi, koniecznie podziel go na rozdziały i nadaj mu śródtytuły tytuły. Pamiętaj, że większość ludzi czyta tylko trzy pierwsze akapity

29 ZATEM TWORZYMY JĄ SZYBKO Informacja dziennikarza prasowego jest zwykle spóźniona w stosunku do informacji jego kolegi z radia bądź telewizji – ZATEM TWORZYMY JĄ SZYBKO. Każdy dziennikarz ma wyznaczony termin oddania tekstu tzw. deadline". Musi zdążyć przed oddaniem numeru do druku W dziennikach zwykle wszystko jest na wczoraj w tygodnikach na dziś w miesięcznikach mamy czas do jutra. Piszemy zwykle dla przeciętnego odbiorcy. Informacja, którą przekazujemy musi być zrozumiała dla czytelnika. Dostosowana do jego stanu wiedzy. Piszemy zwykle dla przeciętnego odbiorcy. W swoich tekstach staraj się nie używać fachowych terminów. Jeśli już musisz - wyjaśnij je. Ekspert ominie zbędne wyjaśnienia. Laikowi pomogą zrozumieć problem.

30 Drogą kolejową z Rzeszowa do Krakowa jest 157 km. Ze względu na trwające remonty i kiepski stan torów w tej chwili podróż trwa ponad trzy godziny. Przed rozpoczęciem modernizacji była tylko o pół godziny krótsza. Do 2015 roku czas przejazdu ma zostać skrócony do 75 minut. Warta 4 mld zł modernizacja linii już się rozpoczęła. Na Podkarpaciu dotyczy 45 km torów od Rzeszowa do Dębicy.

31

32 INFORMACYJNE - pełnią funkcję powiadamiania, ukazują rzeczywistość, obiektywne. PUBLICYSTYCZNE podporządkowane są funkcji interpretacyjnej i perswazyjnej, służą wyjaśnianiu rzeczywistości, subiektywne. GATUNKI POGRANICZA

33 są krótkie aktualne mają obiektywnie, zwięźle przekazywać informację odpowiadają na pytania: kto? co ?gdzie? kiedy? jak? (i skąd to wiadomo?) nadawca ukryty konstrukcja: lid (najważniejsza informacja) i korpus (uszczegółowienie)

34 Najmniejszy Najmniejszy gatunek informacyjny. kto? co? gdzie?. Odpowiada na pytania: kto? co? gdzie?. jest w jednym, dwóch zdaniach. Cały komunikat najczęściej zamknięty jest w jednym, dwóch zdaniach. Wzmianka jest składnikiem kroniki, przeglądu wydarzeń dnia, minionego, tygodnia, miesiąca. Umieszczana jest więc zazwyczaj w dziennikach, czasopismach albo podawana w radiu lub telewizji w serwisie agencyjnym. Nie ma tytułu. Nie ma tytułu.

35 Trasa turystyczna pod płytą Rynku w Rzeszowie zostanie wkrótce zmodernizowana. Przygotowania inwestycji, którą dofinansuje ministerstwo kultury już się rozpoczęły.

36 Jest również gatunkiem informującym o zdarzeniu. dodatkowe fakty Wzbogacona jednak o dodatkowe fakty. wolno przywołać kwestie z przeszłości W tym gatunku wolno przywołać kwestie z przeszłości. Nie wymaga zachowania kolejności faktów. ma tytuł i miewa lead Notatka ma tytuł i miewa lead.

37 To odmiana notatki, która zawiera informacje o niezwykłym splocie wydarzeń. Zaskakuje odbiorcę konstrukcją. Nie wyjawia natychmiast problemu ani bohatera.

38 informacji rozrywką To połączenie informacji z rozrywką. zaskoczyć odbiorców Jednym z zadań jest zaskoczyć odbiorców. w jaki sposób Nie liczy się co jest przekazane, ale w jaki sposób. budzi wiele kontrowersji Gatunek ten budzi wiele kontrowersji, albowiem wielokrotnie deformuje fakty, przekracza granice prywatności i narusza godność osób.

39 informacja ilustrowana To informacja ilustrowana fotografią. uzupełnienie Tekst nie opisuje fotografii, ale stanowi jej uzupełnienie. Czym celniejszy podpis tym lepszy efekt odbioru. informacją udokumentowana fotografią Tak więc mamy tu do czynienia z informacją udokumentowana fotografią. Infografika: mapy, tabele, wykresy.

40 warto zwrócić uwagę Zwyczajowo wskazuje na konkretny artykuł, program itd., na który warto zwrócić uwagę. Składa się na nią informacje podające tytuł artykułu, audycji czy programu jak również godzina nadawania, numer wydania itd. Zapowiedź wzbogacona może być o fragment publikacji oraz jej omówienie.

41 Opisuje wydarzenia już dokonane. chronologię Stosuje chronologię. fakty Wiernie oddaje fakty. Podaje najważniejsze informacje. cytatem Czasami posługuje się cytatem, streszczeniem np. wystąpień publicznych. Przywołuje cudze wypowiedzi. Omija charakterystyki osób, miejsc Omija charakterystyki osób, miejsc.

42 zdarzeń, które się jeszcze nie zakończyły Gatunek ten dotyczy zdarzeń, które się jeszcze nie zakończyły. Relacja jest równoległa do faz zdarzeń. fakty Zawiera fakty. żywymi, barwnymi opisami przebiegu wydarzeń Dodatkowo suche fakty uzupełnione są żywymi, barwnymi opisami przebiegu wydarzeń. eksponowanie emocji Relacja pozwala na eksponowanie emocji osoby ja tworzącej. reportażu Wspiera się o elementy reportażu.

43 swobodę Gatunek ten daje swobodę piszącym. Upodabnia się do felietonów, reportaży, artykułów, listów. Przywołuje wiele faktów. punkt widzenia autora Sugeruje punkt widzenia autora - autor może pozwolić sobie na subiektywne sympatie i antypatie wobec osób i zdarzeń. Aktualność przekazu.

44 Te wszystkie odmiany łączy tematyka. przywołaniu najważniejszych szczegółów z życia przedstawionej postaci Skupia się na przywołaniu najważniejszych szczegółów z życia przedstawionej postaci. Postać tego gatunku zależna jest od inwencji autora. ograniczenie się do najważniejszych dat i wydarzeń Obowiązuje w tworzeniu tego gatunku ograniczenie się do najważniejszych dat i wydarzeń.

45 To seria cytatów z najciekawszych materiałów publicystycznych i informacyjnych zamieszczonych w innych gazetach i czasopismach. Nie zawiera komentarzy.

46 reporto, czyli donoszę Reportaż pochodzi od łacińskiego słowa reporto, czyli donoszę. utwory o charakterze sprawozdań z wydarzeń, których autor był świadkiem lub uczestnikiem Obejmuje utwory o charakterze sprawozdań z wydarzeń, których autor był świadkiem lub uczestnikiem. dziennikarstwo i literaturę Jest gatunkiem łączącym w sobie dziennikarstwo i literaturę. Jest jednowątkowy. małą ilość bohaterów Powołuje do życia małą ilość bohaterów. przyczynowo- skutkowym. Prezentuje wydarzenia o charakterze przyczynowo- skutkowym. Ma informować o rzeczach prawdziwych.

47 Narodziny słoniątka w zamojskim zoo – wzmianka Nowy rozkład jazdy MPK Rzeszów – notatka Posiedzenie rzeszowskiej Rady Miasta w sprawie dofinansowania budowy placu zabaw dla dzieci niepełnosprawnych- sprawozdanie

48

49 są dłuższe tendencja do interpretacji rzeczywistości informacja nie musi być aktualna nadawca jasno wyeksponowany język: perswazyjny polemiczny większa indywidualizacja używanie środków retorycznych argumenty racjonalne, emocjonalne ma budzić emocje odpowiada tez na pytanie dlaczego?

50 wypowiedź publicystyczna na temat bieżących spraw politycznych, społecznych, itp. najwyższy stopień aktualności silnie zarysowane stanowisko autora

51 wypowiedź publicystyczna na aktualne w danym momencie tematy wywód podporządkowany jest wyraźnie sformułowanym tezom udowadnianym w trakcie trwania wywodu walor dydaktyczny podbudowa naukowo-intelektualna precyzyjny język występują cytaty, zdjęcia, tabele

52 krótki utwór publicystyczny w lekkiej i dowcipnej formie porusza aktualne sprawy, także trudne i bulwersujące jest cykliczny i ma stałą pozycję w czasopismach i mediach elektronicznych

53 obszerny utwór, swobodnie rozwijający i interpretujący jakieś zjawisko lub dociekający problemu charakteryzuje go niekonsekwentna erudycja, brak linearności, skojarzenia poetyckie, zaskakujące sformułowania, paradoksy narracja liryczno-refleksyjna

54 omówienie lub ocena jakiegoś faktu kulturalnego (wydania książki, wystawy, koncertu, spektaklu, filmu) powinna zawierać skrótowe przedstawienie treści omawianego utworu

55 Recenzja ostatnio obejrzanego filmu Szał zakupów mikołajkowych - felieton

56

57 Co to jest prasa?

58 prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem lub nazwą, numerem bieżącym i datą prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem lub nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; wyraz prasa pochodzi od prasy do winogron, której Jan Gutenberg używał w drukowaniu swoich pierwszych dzieł wyraz prasa pochodzi od prasy do winogron, której Jan Gutenberg używał w drukowaniu swoich pierwszych dzieł

59 gazeta gaza, dla określenia drobnej monety, za którą nabywano dzienniki w średniowiecznej Wenecji Pochodzenie słowa gazeta nie jest do końca jasne. Wywodzi się przypuszczalnie z włoskiego gaza, dla określenia drobnej monety, za którą nabywano dzienniki w średniowiecznej Wenecji. Gaza oznacza też srokę logow dziennikach włoskich. Gaza oznacza też srokę, którą w charakterze logo często umieszczano w dziennikach włoskich. hebrajskie izgard, tłumaczone jako herold, goniec, zwiastun. Być może źródłosłów gazety to hebrajskie izgard, tłumaczone jako herold, goniec, zwiastun.

60 RYNEK DZIENNIKÓW

61 Czym jest dziennik? Jakie funkcje spełnia?

62 dziennik ogólno informacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu dziennik zgodnie z ustawą o prawie prasowym ogólno informacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu (art. 7, pkt. 2.2).

63 szczególną rolę społeczną głodu informacyjnego pełnią szczególną rolę społeczną polegającą na zaspokajaniu głodu informacyjnego; dopełnienia, poszerzenia dzienniki stanowią pewien rodzaj dopełnienia, poszerzenia wiadomości uzyskiwanych prze radio i telewizję; obowiązkiem zawodowym lektura prasy jest często obowiązkiem zawodowym wielu ludzi, którzy interesują się informacjami giełdowymi, gospodarczymi, kulturalnymi czy sportowymi; informacji użytkowej w prasie codziennej szukamy tzw. informacji użytkowej, czyli programów kin, teatrów, recenzji wystaw, informacji o dyżurach aptek. itp.

64 Jakie dzienniki ogólnopolskie występują na polskim rynku prasowym?

65 Wyniki badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r. (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) tabloid

66 Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy)

67 RYNEK CZASOPISM

68 czasopismo druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku Pod pojęciem czasopismo należy rozumieć druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku (Art. 7. ustawy o prawie prasowym). Obecnie na prasowym rynku Polski jest około 5,5 tys. czasopism Obecnie na prasowym rynku Polski jest około 5,5 tys. czasopism.

69 bardzo liczna w roku 2000 istniało 55 dzienników i czasopism grupa czasopism jest bardzo liczna w porównaniu z dziennikami i zdecydowanie dominuje na polskim rynku prasowym (szacuje się, że w roku 2000 istniało 55 dzienników i czasopism); dynamicznie rozwijająca się jest to grupa dynamicznie rozwijająca się; labilność (zmienność)- charakteryzuje ją także labilność (zmienność)-na polskim rynku prasowym częste są przykłady wprowadzania nowego pisma, które upada po kilku numerach; niszy"chwytliwy pomysł na formułę nowego pisma barierą w rozwoju jest konieczność znalezienia niezagospodarowanej dotąd "niszy" rynkowej, a także chwytliwy pomysł na formułę nowego pisma; wielofunkcyjność opiniotwórczej, edukacyjnej i rozrywkowej, ubocznie także informuje. eskapistyczną, wielofunkcyjność - oprócz pełnienia funkcji opiniotwórczej, edukacyjnej i rozrywkowej, ubocznie także informuje. Po roku 90. mamy też do czynienia z funkcją eskapistyczną, która polega na specyficznym przedstawianiu rzeczywistości, kreowania świata, którego zwykły czytelnik nigdy nie pozna (Viva,Cosmopolitan).

70 Wyróżnia się 7 subkategorii czasopism: tygodniki tygodniki dwutygodniki dwutygodniki miesięczniki miesięczniki dwumiesięczniki dwumiesięczniki kwartalniki kwartalniki półroczniki półroczniki roczniki roczniki dekadówki od 1990 ukazują się tzw. dekadówki

71 ogólnokrajowe (ok. 40% ogólnokrajowe (ok. 40% ogólnej liczby czasopism;2200 tytułów)- prezentują wszystkie aktualne sprawy interesujące odbiorców w całym kraju bez względu na miejsce zamieszkania; są to m. in: Forum, Polityka, Newsweek; regionalne 10% dobór tematów i mieszkańców, ale i niewielki nakład (szczupłość lokalnego rynku reklam i ogłoszeń); regionalne (nie więcej niż 10% ogólnej liczby, ok tytułów)- poruszają na swoich łamach przede wszystkim, a nawet wyłącznie tematy interesujące mieszkańców danego obszaru (powiat, województwo, fragment legitymujący się względami historycznymi); charakterystyczny jest dla nich nie tylko dobór tematów i mieszkańców, ale i niewielki nakład (szczupłość lokalnego rynku reklam i ogłoszeń); zalicza się tu m.in: Tygodnik Płocki, łomżyńskie Kontakty, Nowiny Jeleniogórskie; lokalne Media Regionalne Polska Press lokalne (ok. 50% określane czasem mianem prasy sublokalnej- ok. 2 tys. tytułów) – główni wydawcy to Media Regionalne oraz Polska Press

72 Jaką tematykę poruszają czasopisma?

73 opiniotwórcze (społeczno-ekonomiczno-kulturalno- gospodarcze) opiniotwórcze (społeczno-ekonomiczno-kulturalno- gospodarcze) popularnonaukowe popularnonaukowe lifestylowe lifestylowe shoppingowe shoppingowe sportowe sportowe motoryzacyjne motoryzacyjne hobbystyczne hobbystyczne poradnikowe poradnikowe kulinarne kulinarne ogłoszeniowe ogłoszeniowe kobiece kobiece młodzieżowe młodzieżowe telewizyjne telewizyjne męskie męskie erotyczne erotyczne

74 Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r

75

76

77

78 PRASA OPINII

79 Czym jest tzw. prasa opinii? Czym jest tzw. prasa opinii? Do jakiego czytelnika jest skierowana? Do jakiego czytelnika jest skierowana? Jaką tematykę porusza? Jaką tematykę porusza?

80 elitarną grupę grupa nieliczna - ok. 100 tytułów, przeważnie tygodników i miesięczników, tworząca elitarną grupę periodyków najbardziej opiniotwórczych, po które sięgają czytelnicy z wyższym wykształceniem, należący do elit politycznych i społecznych, najaktywniejsi i najambitniejsi pod względem potrzeb kulturalnych; duże materiały tekstowe ich zawartość to w przeważającej części duże materiały tekstowe, a nie ilustracje, które jeśli w ogóle występują, to niesamodzielnie, uzupełniając jedynie tekst; aktualne problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, ideologiczne podejmują wszystkie aktualne problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, ideologiczne w wymiarze krajowym i międzynarodowym; specjaliści i eksperci duży udział w przedstawianych materiałach mają bardzo często nie tylko dziennikarze, ale także specjaliści i eksperci wypowiadający się na dany temat; ogranicza miejsce na reklamę prasa opinii ogranicza miejsce na reklamę i płatne ogłoszenia.

81 Konkurs 2.

82 Wymień polskie tygodniki opiniotwórcze?

83 Angora Angora Polityka Polityka Forum Forum Wprost Wprost Newsweek Newsweek Przekrój Przekrój Przegląd Przegląd Gazeta Polska Gazeta Polska Najwyższy Czas Najwyższy Czas Nie Nie Uważam Rze Uważam Rze Tygodnik Powszechny Tygodnik Powszechny

84

85

86

87

88

89

90

91 Czym jest tabloid? Czym jest tabloid? Jakie inne określenia używane są na ten typ prasy? Jakie inne określenia używane są na ten typ prasy? Do jakiego czytelnika skierowane są tabloidy? Do jakiego czytelnika skierowane są tabloidy? Jaką tematykę poruszają? Jaką tematykę poruszają?

92 tabloid =brukowiec, bulwarówka, prasa bulwarowa, szmatławiec tabloid =brukowiec, bulwarówka, prasa bulwarowa, szmatławiec specjalny format edycyjny specjalny format edycyjny penny-press w nurcie yellow journalism; początki tego rodzaju wydawnictw sięgają XIX-wiecznych tzw. penny-press w nurcie yellow journalism; do szerokich rzesz mało wykształconej ludności, tanią sensacją tabloidy skierowane są do szerokich rzesz mało wykształconej ludności, dlatego też zawarte w nich informacje często przesycone są tanią sensacją - tytuły tekstów są populistyczne i dosadne; dużo zdjęć, a mało tekstu; przesycone są erotyką; zawierają dużo zdjęć, a mało tekstu; ilustracje oraz zdjęcia często zawierają szokujące sceny, nierzadko przesycone są erotyką; tematyce sportowej zazwyczaj dużo uwagi poświęcone jest tematyce sportowej; odwołują się do emocji tabloidy odwołują się do emocji, prowokują, nierzadko przekraczają normy dziennikarskie; Fakt oraz Super Express. w Polsce dużą popularność zdobyły Fakt oraz Super Express.

93 degradacja kultury masowej wytwarzanie w mediach tandety degradowanie wiedzy odbiorcy (ogłupianie odbiorcy) posługiwanie się stereotypami i mitami zmniejszona odpowiedzialność za słowo stwarzanie wrażenia, że rację ma większość ograniczenie wolności osoby publicznej poniżanie odbiorcy

94

95 zagraniczny kapitał pojawił się w polskiej prasie na początku lat dziewięćdziesiątych zagraniczny kapitał pojawił się w polskiej prasie na początku lat dziewięćdziesiątych, wraz z początkiem transformacji ustrojowej; dzięki zmianom politycznym możliwe stały się zmiany prawne, które w konsekwencji doprowadziły do likwidacji ówczesnego właściciela większości polskich pism – RSW Prasa – Książka – Ruch; Polskabardzo atrakcyjny rynek dla zagranicznych inwestorów niską cenę szereg pism z wieloletnią tradycją, zapleczem redakcyjnym i stałymi czytelnikami Polska była i jest postrzegana jako bardzo atrakcyjny rynek dla zagranicznych inwestorów ; giganci medialni korzystali z niepowtarzalnej okazji, iż można była nabyć za niską cenę szereg pism z wieloletnią tradycją, zapleczem redakcyjnym i stałymi czytelnikami; gloryfikacja otwartości rynku informacyjnego, chęć pozbycia się balastu mediów państwowych napływowi zagranicznego kapitału towarzyszyła gloryfikacja otwartości rynku informacyjnego, chęć pozbycia się balastu mediów państwowych, a jednocześnie brak instytucji i osób umiejących sterować ruchem kapitałowym; w mediach drukowanych nie ma żadnych ograniczeń co do obecności kapitału zagranicznego (w przeciwieństwie do mediów elektronicznych).

96 Forma organizacji skupiająca przedsiębiorstwa o odrębnej osobowości prawnej, należące do jednego właściciela, powstające na skutek wchłonięcia konkurentów lub koncentracji kapitału poprzez fuzje. Powstanie k. umożliwia osiąganie wyższych stóp zysków i ograniczanie ryzyka Do największych k. m. na świecie należą m.in. Time Warner (USA), Walt Disney (USA), News Corporation (Australia), Sony (Japonia), Bertelsmann (Niemcy).

97 Proces łączenia przedsiębiorstw medialnych, przejmowania mediów zagrożonych upadłością przez silniejsze przedsiębiorstwa lub kumulowania w jednym przedsiębiorstwie rozproszonych kapitałów poprzez rozwój spółek akcyjnych

98 Rok powstania: 1994 Axel Springer Polska jest właścicielem m.in.: Fakt (niem. Das Bild) Przegląd Sportowy Forbes Newsweek Auto Świat (niem. Das Auto Bild) Komputer Świat

99 Rok powstania: 1991 Bauer Media Group jest właścicielem m.in.: Motor Twój Styl RMF FM RMF Classic RMF MAXXX Miasto Muzyki RMF24.pl Interia.pl Drukarnia BDN

100 Rok powstania: 1989 Prezes: Piotr Niemczycki Agora S.A. jest właścicielem m.in.: Gazeta Wyborcza Metro Avanti Cztery Kąty Wysokie Obcasy Dziecko Gazeta Telewizyjna Poradnik Domowy Logo Sieć kin Helios Radio Złote Przeboje Roxy FM TOK FM gazeta.pl AMS – reklama outdoorowa

101

102

103

104 Rok powstania: 1984 Dyrektorzy: Mariusz Walter, Łukasz Wejchert, Wojciech Kostrzewa ITI jest właścicielem m.in.: TVN TVN 7 TVN 24 TVN Style TVN Turbo TVN Meteo TVN International TVN Warszawa TVN CNBC Biznes Telewizja n Multikino ITI Cinema Legia Warszawa Onet.pl Tygodnik Powszechny Mango 24

105 Rok powstania: 1992 Prezes: Zygmunt Solorz-Żak Polsat jest właścicielem m.in.: Polsat Polsat 2 Polsat News Polsat Play Polsat Cafe Polsat Film Cyfrowy Polsat TV Biznes Jim Jam Polsat Futbol Polsat Sport Polsat Spor Extra Polsat Sport HD Fundacja Polsat Powszechne Towarzystwo Emerytalne Polsat

106 Rok powstania: 1993 Założyciel: Andrzej Woyciechowski EUROZET jest właścicielem m.in.: Radio ZET Chilli ZET Planeta FM Antyradio Radio Plus RRM Studio ZET Fundacja Radia ZET

107 Grupa Radiowa Time S.A. jest właścicielem m.in.: Radio Eska Eska Rock VOX FM

108 Wypisz pozytywne oraz negatywne aspekty koncentracji kapitału w rękach zagranicznych właścicieli.

109 wzbogacenie oferty wydawniczej i specjalizacja pism; zmiana jakości pism (lepszy papier, lepsze zdjęcia, nowa szata graficzna, layout, format, dodatki); pojawienie się mechanizmu konkurencji; transfer technologii; kultura zarządzania; rozbudowa infrastruktury redakcyjnej; wzrost kwalifikacji zatrudnionych; pojawienie się zupełnie nowych zawodów; (wizażysta, stylista).

110 komercjalizacja; obniżenie jakości pism (plotkarstwo, żerowanie na sensacji, hołdowanie niskim gustom); wzrost oglądactwa pism, zamiast ich czytelnictwa; zjawisko postępującej koncentracji i pojawiająca się groźba monopolu (w szczególności na rynkach regionalnych); przenoszenie obcych wzorców kulturowych; zjawisko latynoamerykanizacji mediów, czyli serwowania pustych i jałowych treści przerysowanych z tego samego szablonu; trudno jest ustalić rzeczywistego właściciela; ceny dumpingowe ; ingerencja w politykę redakcyjną; utrata niezależności; groźba transferu zysków za granicę.

111 Konkurs: przyporządkuj nazwy mediów do odpowiednich koncernów

112


Pobierz ppt "Mgr Olga Kurek konsultacje: wtorek 12:00-14:00, p. 302."

Podobne prezentacje


Reklamy Google