Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA. Moje dziecko ma wadę postawy I co dalej? Opracowała: mgr Danuta Maziarz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA. Moje dziecko ma wadę postawy I co dalej? Opracowała: mgr Danuta Maziarz."— Zapis prezentacji:

1 GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA

2 Moje dziecko ma wadę postawy I co dalej? Opracowała: mgr Danuta Maziarz

3 Tematyka Postawa ciała – definicja Postawa ciała – definicja Cechy charakteryzujące dobrą postawę ciała Cechy charakteryzujące dobrą postawę ciała Wada postawy i postawa wadliwa Wada postawy i postawa wadliwa Wady postawy występujące u dzieci objętych gimnastyka korekcyjną Wady postawy występujące u dzieci objętych gimnastyka korekcyjną Etapy rozwoju wady postawy Etapy rozwoju wady postawy Przeciwdziałanie wadom postawy Przeciwdziałanie wadom postawy Zalecenia dla rodziców Zalecenia dla rodziców Podsumowanie Podsumowanie

4 Postawa ciała Postawa ciała, czyli sposób trzymania ciała w pozycji stojącej zmienia się w ciągu całego życia, w zależności od wieku, stanu zdrowia, płci, wagi i trybu życia. Postawa ciała, czyli sposób trzymania ciała w pozycji stojącej zmienia się w ciągu całego życia, w zależności od wieku, stanu zdrowia, płci, wagi i trybu życia.

5 Cechy prawidłowej postawy ciała 1. Proste ustawienie głowy. 2. Fizjologiczne wygięcia kręgosłupa. 3. Dobrze wysklepiona klatka piersiowa. 4. Dobrze podparta miednica. 5. Proste kończyny dolne i prawidłowo wysklepione stopy.

6 Wada postawy i postawa wadliwa Wada postawy, to odchylenie od ogólnie przyjętych cech postawy prawidłowej, właściwej danej kategorii wieku, płci i typu budowy. Postawa wadliwa to taki jej stan, w którym nastąpiło zdeformowanie kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy, kończyn dolnych.

7 Płaskostopie Kolana koślawe Stopy płasko -koślawe Kolana szpotawe

8 Klatka piersiowa lejkowata Klatka piersiowa kurza kurza

9

10 Skolioza z widocznym garbem żebrowym

11 Trzy okresy w rozwoju wady postawy Okres zmian czynnościowych - jedne grupy mięśni ulegają rozciągnięciu, inne skróceniu Okres zmian czynnościowych - jedne grupy mięśni ulegają rozciągnięciu, inne skróceniu Okres powstawania przykurczy Okres powstawania przykurczy Okres zmian strukturalnych – czyli utrwalonych przykurczy Okres zmian strukturalnych – czyli utrwalonych przykurczy W trzecim okresie likwidacja wady za pomocą ćwiczeń jest już niemożliwa. Ćwiczenia korekcyjne mogą w tym przypadku jedynie zapobiec dalszemu pogłębianiu się wady.

12 Przeciwdziałanie wadom postawy - SZUKAMY PRZYCZYNY POWSTANIA WADY ? - SZUKAMY PRZYCZYNY POWSTANIA WADY ? sposób siedzenia przy biurku sposób noszenia tornistra sposób poruszania się i sylwetkę dziecka Dbamy o prawidłowe żywienie i odpowiednią ilość snu Zapewniamy prawidłowe obuwie. Zachęcamy do aktywności ruchowej. Leczymy wszelkie schorzenia ZWRACAMY UWAGĘ NA NAWYKI I PRZYZWYCZAJENIA DZIECKA:

13 PRAWIDŁOWE POZYCJE CIAŁA

14 Odpowiednia wysokość biurka

15 Sposób noszenia tornistra

16 Prawidłowo dobrane obuwie 1. ROZMIAR WIĘKSZY NIŻ RZECZYWISTA DŁUGOŚĆ STOPY DZIECKA 2. CHOLEWKA SIĘGAJĄCA NIECO PONAD KOSTKĘ 3. ZAPIĘCIE SIĘGAJĄCE NIECO W KIERUNKU CZUBKA 4. SZEROKI I WYSOKI CZUBEK 5. ELASTYCZNA, SPRĘŻYSTA PODESZWA

17 Ruch to zdrowie - aktywnie spędzajmy czas wolny od zajęć

18 Zalecenia dla rodziców Utrzymujemy stały kontakt z nauczycielem gimnastyki korekcyjnej. Utrzymujemy stały kontakt z nauczycielem gimnastyki korekcyjnej. Interesujemy się postępami dziecka. Interesujemy się postępami dziecka. Zapewniamy mu niezbędny sprzęt (laska, piłka, woreczek, kocyk) i miejsce do ćwiczeń w domu. Zapewniamy mu niezbędny sprzęt (laska, piłka, woreczek, kocyk) i miejsce do ćwiczeń w domu. Konsultujemy, czy prawidłowo wykonywane są zestawy ćwiczeń domowych. Konsultujemy, czy prawidłowo wykonywane są zestawy ćwiczeń domowych. Uczestniczymy w zebraniach i zajęciach otwartych organizowanych przez nauczyciela gimnastyki korekcyjnej w szkole. Uczestniczymy w zebraniach i zajęciach otwartych organizowanych przez nauczyciela gimnastyki korekcyjnej w szkole. Stosujemy się do zaleceń lekarza i nauczyciela. Stosujemy się do zaleceń lekarza i nauczyciela.

19 Pamiętajmy! Proces korekcji wad postawy jest procesem żmudnym i długotrwałym. Dziecko nie poradzi sobie bez naszej pomocy. Przestrzeganie zasad profilaktycznych zalecanych dzieciom i młodzieży gwarantuje zdrowie w wieku późniejszym. Zapobieganie jest zawsze najskuteczniejszym i najtańszym środkiem.


Pobierz ppt "GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA. Moje dziecko ma wadę postawy I co dalej? Opracowała: mgr Danuta Maziarz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google