Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Jeśli chcielibyście zobaczyć ponownie ekipę rozumienie, kliknijcie tutaj.tutaj. Dla przykładu, spróbujemy wskazać,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Jeśli chcielibyście zobaczyć ponownie ekipę rozumienie, kliknijcie tutaj.tutaj. Dla przykładu, spróbujemy wskazać,"— Zapis prezentacji:

1 Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Jeśli chcielibyście zobaczyć ponownie ekipę rozumienie, kliknijcie tutaj.tutaj. Dla przykładu, spróbujemy wskazać, w jaki sposób ekipa rozumienie interweniuje w pracę realizowaną przez Sebastiana, 12 lat. Aby dobrze zrozumieć to opracowanie, ważne jest, zapoznanie się z dokumentem « Praca z Sebastianem, 12 lat, mającym trudności w czytaniu » proponowanym przez IF Belgique (chcąc obejrzeć ten dokument, kliknijcie na « Sebastian »).Sebastian Jeśli wolicie mieć kontakt z ekipą podczas czytania tekstu, wystarczy kliknąć na ten kwadrat (który zawsze znajduje się na dole z prawej strony slajdu ) Eq. C

2 Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Targ rybny w okolicy Dakaru W celu przypomnienia przedstawiamy rysunek i tekst, na którym będzie opierała się praca

3 Cienie są długie, jest rano. Na krawędzi ich wystrzępionych pirog, z drzewa baobab lub kapokowego, rybacy podczas nocy, zarzucili wędki, rozłożyli sieci. Duża ilość tuńczyka, sardynek i morszczuka jest złapana. W drodze powrotnej z łowów, podczas gdy niektórzy wiosłują żwawo, inni selekcjonują ryby według gatunku i wagi. Przed postawieniem dzioba statku na piasku – jeśli tylko płaskie dno pozwoli-, piroga wzięła rozbieg. Ludzie zaciągnęli ją następnie w okolice rynku, na wałkach drewnianych postawionych na piasku. Pirogi rozładowuje się przeważnie do głębokich koszy z wikliny. Kilka z nich zostało odwróconych, na stosy ryb, aby chronić je przed słońcem. Sprzedawczyni posypała je też piaskiem. Pierwsi klienci już przybywają. Porównują, rozważają, szacują, targują się z największą przyjemnością i w przyjaźni. Rynek rybny w okolicy Dakaru tekst

4 Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem W początkowej fazie (po pierwszym przeczytaniu tekstu), Sebastian wzywa na pomoc Paskala Dosłownego: cieszy się, że zrozumiał kilka zdań z tekstu, i nadaje im niejasny i niekompletny sens, lub zupełnie inny (np. « ser » zamiast «kapokowe drzewo »). W dalszej części, towarzyszyć mu będą, wszyscy członkowie ekipy i tekst zostanie zrozumiany z pomocą współpracy sześciu osób. Eq. C

5 Paskal Dosłowny nakłania, aby wziąć pod uwagę wszystkie elementy, które pominął w przypadku pierwszej lektury, to znaczy « krótkie słowa » (lub, następnie…) znaki diakrytyczne ( przecinki, myślniki…). Wykona tą pracę pod wpływem innych osób. Ludwiczek Słowniczek pomoże Sebastianowi w zgadywaniu, dzięki kontekstowi, sensu takich słów jak « piroga », « drzewa kapokowe »; może nakłonić go do zadania pytania, co oznacza słowo « kosze », następnie do znalezienia odpowiedzi w dalszej części. To również Ludwiczek Słowniczek, we współpracy z Marysią Porządnisią, który pomoże Sebastianowi nadać sens wskazówkom gramatycznym, takim jak spójnik « lub » i zaimki « to co », « pewne », « inni ». Eq. C

6 Marysia Porządnisia mobilizuje Sebastiana do zrozumienia, nakłaniając go, aby dostrzegł powiązania (szczególnie czasowe) takie jak « podczas… », « podczas gdy… », wskazówki dostarczane przez użycie czasów, związki odniesienia ( Kto wiosłuje? Kto selekcjonuje rybę? O jakie płaskie dno chodzi?). Pod koniec pracy Marysia Porządnisia pomoże mu poukładać chronologicznie różne zdania dotyczące połowów i pozwoli mu dostrzec flash back obecny od drugiego zdania. Sama jednak nie reaguje: upewnia się, współpracuje z Moniką Mądralińską. Eq. C

7 Monika Mądralińska nakłania Sebastiana do wyobrażenia sobie sytuacji opisanych w tekście, aby stwierdzić, czy są one realistyczne czy nie i czy są między sobą spójne. Dzięki takiemu podejściu Sebastian stwierdził, na przykład, że rybacy nie mogli w jednym czasie wiosłować i przebierać ryb. Ten fakt pozwolił mu nadać szczególny sens zaimkom « jakieś» i « inni ». Eq. C

8 Emanuel Odkrywca mało obecny w pracy ponieważ tekst jest bardzo precyzyjny. Interweniuje natomiast podczas ponownego czytania już od pierwszego zdania: Sebastian potrzebuje go, aby odnaleźć ukryty związek przyczynowy w pierwszym zdaniu (« cienie są długie ») i druga część (« jest rano. »). Może to zrobić uciekając się jedynie do swoich ogólnych wiadomości na temat cieni.(wnioskowanie pragmatyczne). Następnie, należy stworzyć powiązanie – domyślne – między płaskim dnem pirog i sposobem zaciągnięcia ich na plażę, dzięki możliwości łatwego rozpędzenia ich i drewnianym kołom, na których zaciągnięto je (wnioskowanie pragmatyczne i na podstawie tekstu). Eq. C

9 Wincenty Dowódca śledzi pracę od początku, ponieważ, przed odkryciem obrazka i tekstu, Sebastian jest powiadomiony, że musi uświadomić sobie to, co dzieje się w jego głowie podczas czytania tekstu. W miarę wielokrotnego czytania tekstu, dzięki dialogowi pedagogicznemu i propozycjom, jakie są mu dane, Sebastian może odszukać przyczyny, jakie go blokują i środki, jakimi dysponuje, aby je przezwyciężyć. Właśnie to progresywne meta poznawcze odkrycie pozwoli mu pod koniec sekwencji dokonać wyraźnego bilansu. Ta świadomość odpowiednio sformułowana (jesteśmy w lekturze precyzyjnej) pomoże mu pojąć następne teksty i lepiej wykorzystać je : stopniowo, będzie odwoływał się, z całą autonomią do różnych członków ekipy Rozumienie i samodzielnie potrafił będzie nadać sens tekstom. Eq. C

10 Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Dokument zrealizowany przez Anne Moinet i wdrożony przez Hélène Delvaux dIF Belgique. Dla projektu europejskiego Signesetsens 2009 Rysunki Régine Smal, dInforef. To była

11 Jesteśmy członkami ekipy Rozumienie Kliknijcie na nasze imię, aby wiedzieć, kim my jesteśmy Kliknijcie tutaj aby mieć ogólny pogląd na naszą ekipętutaj W incent L udwiczek M onika E manuel P askal M arysia

12 Jesteśmy ekipą walczącą razem: bez nas odbiorca nie zrozumie nic, co czyta. Niektórzy czytelnicy pytają o radę tylko jednego z nas, ale my działamy zawsze razem, mimo, że czasami tylko jeden z nas przejmuje dowodzenie. W zależności od typu dokumentu i w zależności od potrzeb czytelnika, możemy interweniować w każdym momencie lektury, każdy z nas ma swoją specyficzną rolę do odegrania i w ten sposób uzupełniamy się. Aby nas lepiej poznać, możecie kliknąć na obrazek każdego z nas, a my przedstawimy się. Przedstawiamy się jako przewodnicy w odbiorze tekstu pisanego, jeśli jednak chcecie, możemy przejąć analogiczne funkcje w interpretacji innych znaków ( obrazów, gestów…). Ekipa Rozumienie

13 Cześć!!!... Nazywam się Paskal Dosłowny. Moja praca jest dość prosta, ale jest bardzo ważna. Patrzę na słowa takie, jakie pojawiają się mając nadzieję, że odkryję tam bezpośrednio sens informacji. W przypadku niektórych dokumentów, które są bardzo konkretne, zdarza mi się dobrze funkcjonować, ale w tekście często informacja jest ukryta i wtedy zwracam się o pomoc do moich kolegów z drużyny. Bez moich kolegów, potrafię wypowiadać się słowami z tekstu, a zarzuca mi się, że nie rozumiem. Paskal Dosłowny

14 Cześć!!!... nazywam się Marysia Porządnisia Drużyna mówi, że gram rolę gospodyni domu ponieważ spędzam moje życie na sprzątaniu. Chciałabym, żeby wszystko było dobrze posortowane, dobrze zorganizowane. Kiedy rzeczy są nieułożone, próbuję je ułożyć. Naprawiam, grupuję, sortuję, streszczam fragmenty i sprawdzam, czy całość dobrze się prezentuje. Mój wolny czas spędzam na dawaniu oryginalnych tytułów wszystkiemu, co czytam. Marysia Porządnisia

15 Cześć!!!... nazywam się Emanuel Odkrywca Moja ekipa nazywa mnie detektywem, ponieważ uwielbiam zagadki i lubię je rozwiązywać krok po kroku. Podobają mi się zwłaszcza dokumenty, które zawierają ukryte wiadomości. Szukam wskazówek w kontekście, porównuję informacje szczegółowe z ogólnym przesłaniem tekstu i … eureka!... rozwiązanie jest moje! Jeśli chcesz zostać takim samym dobrym detektywem jak ja, bądź ciekawy wszystkiego, wszędzie szukaj powiązań, zastanawiaj się, to naprawdę wielka frajda! Emanuel Odkrywca

16 Cześć!!!... nazywam się Monika Mądralińska Drużyna nazywa mnie plotkarą, bo lubię wszędzie wsadzać nos. Kiedy czytam tekst, muszę wiedzieć wszystko: kto go napisał, kiedy, dlaczego, do jakiego typu należy… Mam jednak swoje zdanie, bo to ja interpretuję treść! Czasami czuję się bardzo zmęczona, ponieważ ta praca wymaga ode mnie całkowitego skupienia. Muszę nie tylko rozpoznać intencję autora, powiązać informacje w logiczną całość, ale także nabrać dystansu do własnych sądów. Sprawia mi to jednak ogromną przyjemność. Mam wrażenie, że przyswoiłam treść i wszyscy mi mówią, że jestem bardzo inteligentną dziewczynką. Monika Mądralińska

17 Ludwiczek Słowniczek Cześć!!!... nazywam się Ludwiczek Słowniczek Jestem kolekcjonerem w drużynie: śledzę słowa, których nie znam, budowę trudnych zdań. Gram słowami, żongluję zdaniami. Moją największą przyjemnością podczas czytania jest wydobywanie słów i wyrażeń i odgadywanie ich znaczenia. W tym celu badam słowa, które je otaczają i jeśli nie jest to jasne, zagłębiam się w słowniku lub w gramatyce zanim odłożę je do mojej kolekcji. Moja kolekcja słów musi być bogata, inaczej gubię się wśród nieznanych haseł.

18 Wincenty Dowódca Cześć!!!... Nazywam się Wincent Dowódca. Jestem najbardziej niewidoczny w grupie. Nikt na zewnątrz nie widzi pracy, którą wykonuję. Jednak beze mnie reszta grupy nie wie co robić: jestem ich dowódcą i selekcjonerem. Obserwuję wszystkich bardzo starannie, żeby zobaczyć, kto najlepiej wykonuje swoją pracę i kto będzie musiał wykazać się większą aktywnością i umiejętnością. Odradzam bezmyślną pracę, a zachęcam do analizowania przeszkód i wtedy podejmowania decyzji. Znam się na strategiach działania i staram się wysyłać na pomoc właściwe osoby.

19 Praca z Sebastianem, 12 lat, mającym trudności w czytaniu Zabieg zrealizowany przez Anne Moinet w 2006

20 Przedstawienie Sebastiana 12 lat Kończy pierwszą klasę szkoły średniej Nie powiodło mu się prawie w przypadku wszystkich przedmiotów musi powtarzać klasę Prowadzi nieodpowiednie życie i chce to zrozumieć Szkoła podstawowa, bez większych problemów z wyjątkiem języka francuskiego Problemy od momentu rozpoczęcia nauki czytania (pomoc logopedy) Jest bardzo dobry w strategicznych grach wideo

21 Po pierwszej rozmowie z Sebastianem, wynika że : Jest on uważny i daje wrażenie, że rozumie Aby zrozumieć, tłumaczy najpierw konkretne informacje proste do wyobrażenia sobie, potem komentuje informacje; są jednak pułapki! Jeśli coś nie wydaje mu się proste, nie ośmiela się zadać pytania W matematyce, lubi funkcje, ale nie zdarza się mu zapamiętywać teorii ponieważ nie rozumie do czego mu to służy Mówi, że nie lubi niespodzianek! Uważa, że jest ich dużo w szkole, szczególnie w zadaniach, jakie mu się zadaje (nigdy ich przedwcześnie nie wykonuje). Ma wrażenie, że prosi się go, aby zgadł wiele rzeczy lub zastanowił się. Praca szkolna W szkole

22 Ciężko jest mu zabrać się do pracy Odrabia lekcje i ma wrażenie, że rozumie co robi, ale nie zapamiętuje teorii i pracuje bez zrozumienia : zapamiętuje słowo po słowie, bez powiązań, nie starając się, aby je powtórzyć. Nie widzi żadnego sensu nauki w szkole. Poszukuje jedynie punktów. Stracił całą wiarę w siebie. W domu Po pierwszej rozmowie z Sebastianem, wynika że :

23 Dziedziny powodzenia Kiedy gra w nową grę wideo, rzuca sobie wyzwanie i staje się ekspertem (sens rekordzisty ) Aby wygrać, zapamiętuje wizualnie (konkrety z kodami i wszystkie użyteczne informacje ( = oznaki uwagi i zapamiętania). Szybko analizuje problematyczne sytuacje i zamienia je w słowa, którymi posługuje się w swojej głowie. (oznaka zrozumienia). W tym celu opiera się na wiadomościach już zdobytych za pomocą poprzednich gier (oznaka refleksji). Kiedy poszukuje strategii do zastosowania, uwielbia próbować wiele sposobów i wybrać śmiało najodpowiedniejsze rozwiązanie, najbardziej ryzykowne (oznaka wyobraźni, podjęcie ryzyka ). Jeśli przegra, nie jest to poważne: analizuje swoje błędy aby później ich nie popełniać. Po pierwszej rozmowie z Sebastianem, wynika że :

24 - dobrze posługiwać się funkcjami - zapamiętać regułki bez powiązań z teorią - i zbierać punkty. Porównując tę strategię z tą, którą wykorzystuje w matematyce, obserwujemy, że - Wciąga się w grę i szybko ją pojmuje - rozumie i analizuje - ryzykuje nowymi hipotezami - w pełni wykorzystuje zasoby wiedzy Nie posiada żadnego projektu sensu Jest naprawdę zaangażowany w poszukiwanie sensu W grach wideo:W matematyce, chce:

25 Po pierwszej rozmowie z Sebastianem, wynika że : Sebastian dokonuje samoanalizy z łatwością i wydaje się, że jest zainteresowany odkrywaniem siebie wniosek Daje wrażenie dziecka, który nie widzi potrzeb wyjaśniania i który nie wykorzystuje swoich środków poznawczych w przypadku szkoły.

26 Po pierwszej rozmowie z Sebastianem, wynika że : Badania Pod koniec spotkania, Sebastian zdał sobie sprawę że miał interes aby szukać sensu w trakcie nauki robić powiązania łączyć teorię z praktyką zapamiętać w celu nowych przemyśleń ryzykować nowymi hipotezami. Proponuję, aby spróbował pomyśleć o tym w klasie i w domu. Następny seans będzie poświęcony lekturze, z którą Sebastian ma kłopoty. Nie lubi on również czytać.

27 Kilka dni później: Mówi przychodząc : « Będąc w szkole, myślę aby pracować tak jak w przypadku gier wideo: szukam drogi i próbuję odgadnąć niebezpieczeństwa, które muszę ominąć ». Następny seans poświęcony lekturze może się rozpocząć.

28 SENEGAL Targ rybny w okolicy Dakaru Lektura tekstu i Obserwacja obrazka. FragmentyYann Arhtus-Bertrand, Ziemia opowiedziana dzieciom, p. 52 - 53.

29 Polecenia: Przeczytać w ciszy tekst, aby zrozumieć i opowiedzieć to co zrozumiał. ( bez tekstu ) + realizacja zadania i wyjaśnienie tego, czego dokonał w swojej głowie, dochodząc do takich wniosków.

30 Targ rybny w okolicy Dakaru Obrazek

31 Cienie są długie, jest rano. Na krawędzi ich wystrzępionych pirog, z drzewa baobab lub kapokowego, rybacy podczas nocy, zarzucili wędki, rozłożyli sieci. Duża ilość tuńczyka, sardynek i morszczuka jest złapana. W drodze powrotnej z łowów, podczas gdy niektórzy wiosłują żwawo, inni selekcjonują ryby według gatunku i wagi. Przed postawieniem dzioba statku na piasku – jeśli tylko płaskie dno pozwoli-, piroga wzięła rozbieg. Ludzie zaciągnęli ją następnie w okolice rynku, na wałkach drewnianych postawionych na piasku. Pirogi rozładowuje się przeważnie do głębokich koszy z wikliny. Kilka z nich zostało odwróconych, na stosy ryb, aby chronić je przed słońcem. Sprzedawczyni posypała je też piaskiem. Pierwsi klienci już przybywają. Porównują, rozważają, szacują, targują się z największą przyjemnością i w przyjaźni. Targ rybny w okolicach Dakaru Tekst

32 Analiza lektury dokumentu przez Sebastiana Lektura m a średni rytm. Brak pytań Deklaruje, że jest gotowy i chowa tekst 1. Lektura obrazka i tytułu Wie, że temat tekstu dotyczy targu rybnego, znajdującego się niedaleko Dakaru w Afryce zachodniej. Zauważa stosy ryb i barki. Jedyne pytanie: « Okrągłe przedmioty na stosach ryb, co to jest? » 2. Lektura tekstu w ciszy z zamiarem przedstawienia tego, co zrozumiał (bez zaglądania do tekstu ) i możliwość wyjaśnienia co stało się w jego głowie. Aby zobaczyć ponownie obrazek kliknijcie na « obrazek » obrazek

33 3. Bilans pierwszej lektury Sebastian zrozumiał : Cienie są długie, jest rano. Na krawędzi ich wystrzępionych pirog, z drzewa baobab lub kapokowego, rybacy podczas nocy, zarzucili wędki, rozłożyli sieci. Duża ilość tuńczyka, sardynek i morszczuka jest złapana. W drodze powrotnej z łowów, podczas gdy niektórzy wiosłują żwawo, inni selekcjonują ryby według gatunku i wagi. Przed postawieniem dzioba statku na piasku – jeśli tylko płaskie dno pozwoli-, piroga wzięła rozbieg. Ludzie zaciągnęli ją następnie w okolice rynku, na wałkach drewnianych postawionych na piasku. Pirogi rozładowuje się przeważnie do głębokich koszy z wikliny. Kilka z nich zostało odwróconych, na stosy ryb, aby chronić je przed słońcem. Sprzedawczyni posypała je też piaskiem. Pierwsi klienci już przybywają. Porównują, rozważają, szacują, targują się z największą przyjemnością i w przyjaźni. Cienie są długie. Rybacy sprzedają ryby (tuńczyki, sardynki i ser). Selekcjonują ryby według gatunku, wielkości i ciężaru Porównajmy z tekstem

34 Analiza pobieżna (bierze pod uwagę jedynie początek tekstu) Zrozumienie jest częściowe, a nawet błędne Nie ma powiązań logicznych powtarza zdania słowo w słowo lub wybiera nazwy Pierwsze obserwacje:

35 4. Pedagogiczny dialog Projekt: plan uczuciowy : negatywny ( przedstawienie lektury = trudności – znużenie plan poznawczy: cel = wypowiedzieć i zapamiętać (żadnego zadania dotyczącego wyłonienia sensu) sposoby : powtórzyć słowa (nie ma tłumaczenia, nie ma zrozumienia) Proces « lektura »: Omówienie początku (potem zmęczenie) bez poszukiwania sensu Nie odwołuje się do własnych wiadomości Nie odwołuje się do tekstu w celu zweryfikowania zrozumienia Proces przygotowawczy nie istnieje

36 5. Ponowna lektura pierwszego zdania Cienie są długie, jest rano. Przeszkody Przeszkody : Powiązanie domyślne przyczyny skutkowej między dwoma zdaniami (jedyna wskazówka: przecinek) konieczność aktywowania procesu wnioskowania między tekstem a wiadomościami nabytymi na temat cieni (jakie Sebastian posiada) Proces integracji Propozycje pedagogiczne Zaproszenie do odnalezienia w pamięci obrazów znanych na temat wydłużonych cieni wyjaśnienie słowa wydłużenie Zrozumienie Mimo posiadanej wiedzy, nie ma pomysłu powiązania tekstu z tą wiedzą, (refleksja służąca zrozumieniu) Proces przygotowaw czy

37 6. Ponowna lektura drugiej sekwencji Na krawędzi ich wystrzępionych pirog, z drzewa baobab lub kapokowego, rybacy podczas nocy, zarzucili wędki, rozłożyli sieci. Duża ilość tuńczyka, sardynek i morszczuka jest złapana. Przeszkody słowa nieznane(piroga, fromager) – żadnego pytania – nie opiera się ani na kontekście, ani na strukturach syntaktycznych (koordynacja) nie bierze pod uwagę powiązania czasu (zaskakujące, ponieważ mówiono o poranku: flash back) Proces integracji

38 Propozycje pedagogiczne aby znaleźć sens słowa « piroga », wymaga przywołania sceny w ruchu i sprecyzowania obrazka. aby znaleźć sens « fromager » (słowo « drzewo baobab » będąc znane), wyszukuje zdania w języku mówionym współczesnym, zawierającym alternatywne « lub » np: Smarujesz chleb konfiturą czy czekoladą? wzięcie pod uwagę powiązań czasu: zmiana światła w wyobraźni Sebastiana. Wyobrażał sobie obraz światła dziennego, pełnego słońca, a teraz staje się ciemniejsze. Nie jest w stanie dokonać jeszcze powiązania z pierwszym zdaniem. Zrozumienie Konieczność wzięcia pod uwagę « krótkich » słów i powiązań czasu.

39 7. Ponowna lektura trzeciej sekwencji Wracając z połowów, / podczas gdy/ jakieś / wiosłowali/ energicznie, inni układali ryby według gatunku i wielkości. Przed ponowną lekturą : realizacja Wyobrazić sobie sytuacje konkretne i ożywione zastanowić się kiedy odbywa się to w porównaniu z poprzednią sekwencją Bilans ponownej lektury (tekst schowany) « Rybacy układają rybę. » Analiza Początek tekstu został zlekceważony (powiązania czasu) Zaimki « jakieś»/ « inni» nie były wzięte pod uwagę (odwołanie się ). + termin nieznany« wiosłować». Proces integracji niekomplet nej

40 8. Ponowna lektura trzeciej sekwencji: Przed ponowną lekturą : realizacja poszukiwanie poszukiwanie powiązań czasu. zastanowienie się, na podstawie wyobraźni, w jaki sposób rybacy przesunęli statek. Po ponownej lekturze (tekst schowany) Słowo « wiosłować » jest wyjaśnione, Sebastian potrafi wyobrazić sobie działania rybaków. Mówi do mnie : « Rybacy wiosłują i układają rybę ». Zaimki nie są brane pod uwagę.

41 Propozycje pedagogiczne Wyobrazić sobie wizualnie działania rybaków: niemożliwość wiosłowania i układania w tym samym czasie. Może zauważyć dwie różne grupy. Szukanie innych zdań używających tych samych zaimków: powodują one ten sam efekt mentalny. Przykład : Niektórzy jadą pociągiem, inni swoim samochodem, aby udać się do pracy. Prośba aby powiązać w krótki film drugą i trzecią sekwencję.

42 9. Ponowna lektura czwartej sekwencji Przed postawieniem dzioba statku na piasku– to co/ jego płaskie dno mu pozwala -, piroga wzięła rozbieg. Bilans ponownej lektury (tekst schowany) « Piroga przybywa z całą prędkością na plażę które cała jest płaska i twarda. » Analiza zrozumienia Sebastian widzi przybywającą pirogę z całą prędkością : Dobrze« przetłumaczył » słowo « wprawienie w ruch » w swojej przestrzeni mentalnej. Duże problemy z odwołaniem się ( to co, jego, jemu). Trudność jest zwiększona przez fakt, że poprzednie słowo « jego » i « jemu » znajduje się w dalszej części zdania (odwołanie kataforyczne). Myślniki nie są interpretowane jak nawiasy.

43 Propozycje pedagogiczne Praca porównawcza z konkretnym obrazkiem : przybycie na plażę łodzi zaopatrzonej w klin i pirogi z płaskim dnem. Praca wspomagana powrotem do zdjęcia. Nowe hipotezy bez wyjaśnienia, niektóre barki znajdują się w dalszej części plaży. (skupienie, praca przygotowawcza) Propozycja powiązania filmu z sekwencjami 2 i 4.

44 10. Ponowna lektura piątej sekwencji Ludzie zaciągnęli ją następnie w okolice rynku, na wałkach drewnianych postawionych na piasku. Bilans ponownej lektury (tekst schowany) Sebastian może mi powiedzieć, że rybacy przetoczyli barkę na kawałkach drewna. Wyjaśnia mi technikę naśladując ją, na podstawie obrazu ruchu, jaki ma w swojej głowie.. Prosi o ponowne obejrzenie obrazka, aby określić drewniane bale (potwierdzenie swoich hipotez). Czerpie przyjemność z odkrycia sensu. Wiąże spontanicznie sekwencje. Zrozumienie Decydujący moment: zaczyna żyć « radosna eureka » i zaczyna sądzić, że lektura może być dla niego dostępna, jeśli naprawdę podda się rzeczywistemu zrozumieniu.

45 11. Ponowna lektura szóstej sekwencji Pirogi rozładowuje się przeważnie do głębokich koszy z wikliny. Kilka z nich zostało odwróconych, na stosy ryb, aby chronić je przed słońcem. Sprzedawczyni posypała je też piaskiem. Bilans ponownej lektury (tekst ukryty) Sebastian zrozumiał, że rybacy wyładowali rybę na piasek. Rozpoczyna od słowa « kosz », ale tym razem pyta o jego znaczenie. Kiedy pokazuję mu, że w tekście znajduje się odpowiedź, nie może jej znaleźć

46 Propozycje pedagogiczne Propozycja wyobrażenia sobie przewiezienia pirogi na plażę: w jaki sposób transportują rybę? Powrót do zdjęcia i postawionego na początku pytania. Szukanie zdań zawierających dopowiedzenia. Analiza przyczyny dopowiedzenie « głębokie kosze z wikliny » jest metodą gramatyczną zastąpienia rzeczownikowego (odwołanie się). Przecinki nie są postrzegane jako wskazówki.

47 12. Ponowna lektura siódmej sekwencji Pierwsi klienci już przybywają. Porównują, rozważają, szacują, targują się z największą przyjemnością i w przyjaźni. Zrozumienie jest natychmiastowe Powiązanie globalne tekstu (tekst ukryty) Sebastian, poproszony o zebranie w całość treści tekstu w porządku chronologicznym, osobno traktuje pierwszą sekwencję i pozostałe: nie dostrzegł flash backa (problem makro struktury). Propozycja pedagogiczna Rozmieścić każdy etap na lini czasu (czasoprzestrzeni). Od tego momentu może on odpowiedzieć na wszystkie pytania : tekst jest zrozumiany. łowie nie powrótrozłądowanietargprzybycie nocświt rano

48 Bilans Sebastiana dotyczący strategii lektury w stosunku do strategii, którą należałoby zastosować ( Bilans Sebastiana dotyczący strategii lektury w stosunku do strategii, którą należałoby zastosować (bilans meta kognitywny) Narzucić sobie projekt mający na celu nadawanie sensu, to znaczy przetłumaczyć słowa tekstu na obraz przedstawiający rzeczywistość i następnie skomentować go ( tak jak w przypadku gier). Podać hipotezy przedstawiające dalszą część tekstu. Pytać, szukać, zgadywać sens nowych słów. Czytać tekst pasaż po pasażu. Odłożyć tekst, zapytać się o czym opowiada, następnie powrócić aby zweryfikować treść.

49 Pod koniec zadania, streścić sens całości tekstu, aby upewnić się, że wszystko się zgadza. Wyznaczyć znaki przystankowe, które mogłyby stanowić znaki struktury gramatycznej. Wyznaczyć krótkie słowa które pozwalają ustanowić powiązania między słowami lub zdaniami. Wzięcie pod uwagę wskaźników miejsca i czasu. Interwencja kierowana przez Anne Moinet, IF Belgique, 2006.

50 Targ rybny w okolicy Dakaru Obrazek


Pobierz ppt "Ekipa Rozumienie przy pracy z Sebastianem Jeśli chcielibyście zobaczyć ponownie ekipę rozumienie, kliknijcie tutaj.tutaj. Dla przykładu, spróbujemy wskazać,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google