Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius (2007-2010) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius (2007-2010) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób."— Zapis prezentacji:

1 Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius (2007-2010) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób wykorzy stania

2 CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Jak odnaleźć się w tym module? Od czego rozpocząć? Ten dokument ma charakter instruktażu. Jedna rada, aby nie tracić czasu, to uważnie go przeczytać. Na początek, znajdziecie tu trzy nierozłączne etapy, poprzez które należy przebrnąć. Prezentacja zawartości modułu kształcenia Co się w nim znajduje?... Jakie są cele?

3 Wszystkie słowa mają znaczenie. Starać się rozumieć, to inaczej zaangażować się w budowanie znaczenia tekstów, znaków ikonicznych, obrazów i tekstów, gestów czyli po prostu w rozumienie otaczającego nas świata. Podróż do krainy lektury dla jednego jest prosta, zaś dla innych trudna. Nauczyciele powinni towarzyszyć uczniowi w tej podróży, wspomagać ich działania, aby stopniowo poprowadzić ucznia do autonomicznego działania. Nigdy bowiem nauczyciel nie powinien wyręczać w pracy swojego ucznia. 1. Trzy etapy: CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

4 uświadomić mu, jakie czynniki spowodowały, że uchwycił sens, aby mógł używać ich samodzielnie w innych sytuacjach. Nauczyciel lub osoba towarzysząca czytelnikowi powinna: uświadomić sobie sprzyjające warunki i wdrożyć odpowiednie procesy, aby osiągnąć cel, jakim jest znaczenie; jeśli warunki te nie są spełnione, stają się przeszkodą w dojrzewaniu do rozumienia. uczyć czytelnika i trenować go w precyzyjnym poszukiwaniu sensu. te trzy etapy są nierozłączne. Odwołując się jedynie do dwóch pierwszych etapów, nauczyciel uzurpuje sobie prawo do bycia mistrzem i pozbawia swojego ucznia możliwości samodzielnego działania. Czytelnik, który sam nie odkrył możliwości dotarcia do znaczenia, pozostaje marionetką w rekach swojego mistrza. Nie mamy takiego prawa. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

5 W tym projekcie znajdziecie wszystkie dokumenty, które odnoszą się od 3 etapów lub pozwalają pogłębić jeden z nich. 2. Zawartość modułu : 1. Opis aktu leksykalnego 2. Przeszkody w rozumieniu tekstu 3. Seria przykładów 5. Zastosowania praktyczne w różnych grupach wiekowych 4. Ekipa Rozumienie: ekipa walcząca ! CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

6 Droga do znaczenia Zacznijmy od aktu leksykalnego: Klikając na panel na dole z prawej strony obrazka, znajdziecie: - ogólne wprowadzenie - streszczenie 12 rozdziałów J.Giasson, w formacie Power point. - dokument na temat Neurony lektury - porównanie teksty/obrazy/muzyka - wprowadzenie do książki J.Giasson, La Comprehension en lecture, De Boeck, 2008, która jest podstawowym źródłem merytorycznym projektu. Spis treści 1. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

7 2. Przeszkody w rozumieniu tekstu Klikając na tą ikonę, znajdziecie: - wykaz możliwych przeszkód w zrozumi e niu tekstu według analizy J.Giasson i 3. Seria raportów Sebastian 12 lat Julia 15 lat Osoba dorosła 38 lat

8 CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia 4. Ekipa Rozumienie : ekipa walcząca ! 6 postaci, które symbolizują procesy czytania, zmierzające do zrozumienia tekstu. Przedstawienie konkretnych procesów czytania w formie postaci ma pomóc w uświadomieniu sobie tych procesów, składających się na trzy etapy budowania znaczenia, wymienione na początku tego opracowania. Tworzą oni zespół i każdy akt, z kolei, w celu zapewnienia zrozumienia Dziękujemy naszym partnerom z Portugalii, za pomysł. Postacie te są również bohaterami kart do gry. Rola każdej postaci opisana jest na odwrotnej stronie każdej karty.

9 5. Przykłady zastosowania praktycznego w różnych grupach wiekowych. Można do nich dotrzeć w różny sposób: Wiek Kraje Przeszkody Języki Typy znaków Wystarczy kliknąć na tablicę sygnalizacyjną, którą wybierzecie. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

10 I jeszcze jedna uwaga, dotycząca przykładów praktycznych w różnych grupach wiekowych: Celem i specyfiką projektu Signes@sense nie jest utworzenie zbioru propozycji zadań dotyczących nauczania czytania, ale konkretna pomoc uczniom w przezwyciężaniu problemów rozumienia, za pomocą poznania skutecznych strategii. Reasumując, sekwencja to rodzaj reportażu na temat budowania znaczenia w konkretnej sytuacji dydaktycznej, zawierająca wszystkie elementy procesu budowania znaczenia wraz z proponowanymi czynnościami remediacyjnymi. CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia

11 Opis aktu leksykalnego: 3 dokumenty + książka J.Giasson Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem i relacje czytelników 3 zadania dla mediatora: poznać kolejne procesy czytania ćwiczyć świadomie, aż do osiągnięcia biegłości być świadomym wszystkich poczynań Zastosowania praktyczne: począwszy od dzieci do osób w wieku dorosłym, 5 krajów europejskich Schemat : Całość z ekipą Rozumienie

12 Realizacja H.Delvaux dIf Belgia, 2010 Powodzenia! Rysunki Regine Smal dInforef


Pobierz ppt "Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius (2007-2010) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób."

Podobne prezentacje


Reklamy Google