Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: - neurofizjologiczym - pedagogicznym (czytający-tekst- kontekst)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: - neurofizjologiczym - pedagogicznym (czytający-tekst- kontekst)"— Zapis prezentacji:

1 Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: - neurofizjologiczym - pedagogicznym (czytający-tekst- kontekst) Przeszkody nieomówione w projekcie o znakach i rozumieniu/ Signesetsens. Przeszkody wskazane przez J. Giasson i opisane w projekcie Znaki i rozumienie (przynajmniej w części).

2 Aby zaszło zrozumienie, informacja przechodzi następującą drogę: Wejścia percepcyjne Przekaz do mózgu i obróbka informacji w różnych miejscach mózgu w tym samym czasie Wejścia percepcyjne Przeszkody są tu możliwe w razie wystąpienia różnych uszkodzeń Produkcja sensu, zrozumienie W wyniku odczuwania przyjemności z czytania Przeszkody nieomówione w projekcie Znaki i zrozumienie/ Signesetsens

3 = Płynność w czytaniu Umiejętność identyfikowania słów Umiejętność rozpoznawania słów Umiejętność odczytywania grup słów + + Mnogość umiejętności nabywanych w tym samym czasie – zobacz szczegóły na kolejnych przezroczach. Aspekt poznawczy drogi, jaką przechodzi informacja : Przeszkody częściowo omówione w ramach projektu Znaki i zrozumienie/Signesetsens 1 Kwestia dysleksji nie jest tu omówiona (zobacz J. Giasson, rozdział 3) Produkcja sensu, zrozumienie w wyniku odczuwania przyjemności z czytania 2

4 Trudność ( przeszkoda) w : Odnajdywaniu wykładników sensu (na poziomie zdania, fragmentu tekstu, całego tekstu, całej książki) (Giasson, rozdziały 3 – 5 – 6 – 7) Odnajdywaniu wskaźników spójności w zdaniu, we fragmencie tekstu, w całym tekście, w książce (= dokonywanie powiązań): 3 przeszkody : dokonywanie odniesień odnajdywanie spójników wnioskowanie (nawet poza tekstem lub książką) (Giasson, rozdziały 4 – 5 – 6 – 7 - 8) Przeszkody opracowane w ramach projektu znaki i zrozumienie/Signesetsens

5 Trudność ( przeszkoda) w (ciąg dalszy): Tłumaczeniu słów w konkretnych odwołaniach. (Giasson, rozdział 8) Rozważaniu tekstu, wyciąganiu wniosków, …(Giasson, rozdział 8) Przyjęciu stanowiska ponad (meta) w stosunku do własnych procesów myślowych i innych procesów niezbędnych by osiągnąć właściwe zrozumienie. (Giasson, rozdział 9) Łączeniu informacji z tekstu z własną wiedzą. (Giasson, rozdział 8)

6 Trudność ( przeszkod) w (ciąg dalszy): Odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy niezbędnej do dobrego zrozumienia, trudność w podnoszeniu jakości i ilości tej wiedzy. Opanowaniu wystarczającej ilości słownictwa i powiększaniu zasobu znanych słów (Giasson, rozdział 11) znajomość języka znajomość struktur tekstowych znajomość życia, świata, kultury, … (Giasson, rozdział )

7 Trudność ( przeszkoda) związana z(e) : Strukturą uczuciową czytającego: wiara w siebie, zdolność do podejmowania ryzyka, wyobrażenia na temat czytania, cel czytania, etc. (Giasson, ch.1) Celem, intencją lektury: jakie zamysły towarzyszą podjęciu się czytania? (Giasson, ch. 1 ) Na zakończenie prezentacja wszystkich przeszkód w osiągnięciu zrozumienia podczas czytania ujętych w formie schematu.

8 Trudności W zrozumieniu tekstu Brak projektu uogólniającego Projekt odczytywania tekstu Projekt zapami ę tywania Problem w odnajdywaniu przesłanek sensu Problem - w tłumaczeniu tekstu w konkretnych odwołaniach - łączeniu informacji z posiadaną już wiedzą - rozważaniu, wyciąganiu wniosków z tekstu. Problemy w odnajdywaniu wskaźników spójności: Dokonywanie odniesień Odgadywanie tego, co niewypowiedziane wprost: wnioskowanie Problem w odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy: Znajomość języka Znajomość życia + kultury Znajomość struktur tekstowych Problem w ustaleniu hipotez dotyczących sensu. Brak wiary w siebie, złe wyobrażenia na temat czytania, … Struktura uczuciowa czytającego spójniki Nieopanowanie minimalnego słownictwa Jaki jest cel czytania ? Trudność w przyjęciu stanowiska ponad (meta).


Pobierz ppt "Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: - neurofizjologiczym - pedagogicznym (czytający-tekst- kontekst)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google